Islam, geloof en het belang van de context
Over de gelovigen van de islam en de kans op hervormingen is Toon Kasdorp langer hoopvol geweest dan de dagelijkse feiten rechtvaardigen.
Wilders en zijn collega Bosma schreven tien jaar geleden[1] een artikel dat tegen de Islam gericht was. De beide politici zien de Islam niet als een godsdienst, maar als een beweging die met het fascisme of het nationaal socialisme is te vergelijken. Zij houden de islam voor een bedreiging van onze vrijheden, die geen recht zou hebben op de mensenrechtenbescherming die reguliere godsdiensten hier genieten.
Ik meen dat Wilders ondanks de studie die hij voor van zijn film van de Koran en van de profeet Mohammed heeft gemaakt, te weinig van het onderwerp af weet om een zover strekkend oordeel te kunnen vellen.
Zoals Spinoza in zijn Tractatus overtuigend heeft aangetoond kan een religie niet buiten haar historische context worden begrepen en moet het gedrag van een profeet niet worden afgemeten aan wat we daar tegenwoordig van vinden maar aan het effect dat hij op zijn leerlingen en zijn wijdere omgeving had in zijn eigen tijd. Wat Mohammed betreft was dat effect in die eigen tijd positief. Dat de Mohammedanen aan de stichter van hun godsdienst daarom met genegenheid en eerbied terugdenken, is heel goed te begrijpen en de goede manieren vereisen van andersdenkenden dat zij dat gevoel respecteren.
Of een religie na verloop van tijd haar oorspronkelijke functie behoudt hangt af van haar vermogen om de Goddelijke boodschap steeds opnieuw te formuleren op een manier die nieuwe tijden aanspreekt en met nieuwe omstandigheden rekening houdt. Het westerse christendom heeft in Augustinus, Benedictus, Franciscus, Maarten Luther en niet te vergeten in onze landgenoot Spinoza, steeds weer grote geesten voortgebracht die als nieuwe profeten de religie opnieuw hebben geformuleerd, maar heeft ook grote perioden gekend waarin het geloof te kort schoot in de aanpassing aan de behoeften van de samenleving.
In zijn huidige vorm van het humanisme is het westerse christendom de basis voor een kosmopolitische en industriële wereldbeschaving die zeven en een half miljard mensen in leven houdt. Die zeven en een half miljard kunnen moeilijk in leven blijven als het westen zich laat verleiden tot een etnisch conflict met de islam zoals islamisten als Bin Laden of kruisvaarders als Wilders dat lijken te wensen.
Mohammed leefde in een tijd waarin godsdienstig geïnspireerde mensen konden zien en betreuren hoe de zuivere leer van Jezus van Nazareth niet zozeer aan de behoeften van de gelovigen was aangepast maar veel meer aan de behoeften van de Romeinse staat en haar wereldlijke machthebbers. De islam was op het moment van haar ontstaan in veel opzichten een verbetering. Het oude geloof in de ene God werd van een boel poespas en ongerechtigheden ontdaan. De islam was veel begrijpelijker dan het toenmalige christen- en jodendom, wat mee de reden zal zijn geweest van de snelle en massale bekering van de christenen in het Midden Oosten tot de islam in de jaren tussen zeven en negen honderd AD.
Dat daarna de ontwikkeling van de islam stokte en zij na de veertiende eeuw verstard is en zich nooit meer heeft aangepast aan de veranderende tijden lijkt twee oorzaken te hebben
- De opdracht die men Mohammed toeschreef om aan de leer van de Koran en de Hadith geen tittel of jota te veranderen [2]
- Het feit dat na Mohammed niemand meer het gezag had een bindende uitspraak[3]over de geloofsinhoud te doen, behalve de gemeenschap van de gelovigen, de Umma. En de Umma doet geen uitspraken.
Dat de Koran in de eerste eeuwen van de islam nog aanzienlijke aanpassingen heeft doorgemaakt lijkt waarschijnlijk. Het schandaal van de Duivelsverzen is bekend maar ook op andere plekken is de geloofsleer waarschijnlijk veranderd. De traditie van onveranderlijkheid kan moeilijk van Mohammed zelf stammen, want in zijn tijd en nog lang erna was de Koran een orale traditie. Zij is pas veel later opgeschreven. Toch is het wel waarschijnlijk dat Mohammed heeft willen voorkomen dat in de islam een kerk en een kerkelijk leergezag zou ontstaan zoals de christenheid die kende of schriftgeleerden en godsdienstige leiders als in het jodendom.
De islam had vanouds geen kerkelijke organisatie en geen kerkelijk leergezag, maar het heeft intussen wel rechtsgeleerden en voorgangers in het gebed gekregen, die dezelfde functie vervullen, n’en déplaise à Mohammed.
Khomeini en zijn voorgangers en opvolgers in de Shia kunnen fatwa’s uitvaardigen tegen overtreders van de goddelijke wet, waaronder mensen die een uitleg geven aan de leer die hen niet bevalt. De leiders van de Moslimuniversiteiten zoals die van Caïro hebben een soortgelijk gezag in de Soenna, al maken ze er een voorzichtiger gebruik van.
Het zijn deze imams, oelama’s, moefti’s en ayatollahs die tegenwoordig de inhoud van de leer bepalen. Dat dit tegen het gebod van de profeet Mohammed in gaat leidt eigenlijk weinig twijfel, maar van de andere kant was het onvermijdelijk dat het zou gebeuren vanaf het moment dat er geen kalief meer was die het tegen zou kunnen houden. Als er een god bestaat dan werkt hij via mensen. Er is geen religie geweest waarin dat anders is gegaan.
Al is de Koran op het punt van geweld en terreur vergelijkbaar met de joodse Tenach, Mohammed heeft nooit iemand het recht gegeven daar in zijn naam uitvoering aan te geven. De verdediging van de geloofsgemeenschap tegen degenen die haar bedreigden was de achtergrond van de gewelddadige passages in beide heilige boeken. Het was de geloofsgemeenschap zelf waaraan de profeet de verdediging over liet. Niet aan priesters en schriftgeleerden.
Mohammed had in zijn tijd eerder een beschavende dan een verruwende invloed op zijn doelgroep, de Arabieren. En niet alleen de islam, maar ook het gelovige christendom in het Midden Oosten bloeide op in de eerste eeuwen van het nieuwe regime. De islam uit die eerste tijd zou geschikter zijn voor samenwerking met de westerse beschaving dan de islam van dit moment. Goed historisch onderzoek zou de ruimte kunnen creëren om de islam haar oude beschavende functie weer terug te geven.
- In De Volkskrant van 22 maart 2008.
- Want de Koran wordt geacht Gods woord letterlijk weer te geven.
- De mormonen die in een aantal opzichten op de moslims lijken hebben die fout niet gemaakt. Na Joseph Smith, de eerste profeet en stichter van de godsdienst is er iedere generatie een nieuwe profeet geweest met soortgelijke bevoegdheden tot vaststelling van de geloofsleer. Dat maakt mormonen beter in staat zich aan de veranderende omstandigheden aan te passen.
Dit artikel verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp
Meer over de islam vindt u hier.
Doorgaans lees ik de artikelen van Toon Kasdorp met veel waardering, maar deze keer slaat hij de plank er helemaal naast.
Allemachtig, wat een duimzuigerij van die Kasdorp. Met dit soort geschrijf is het vrijwel zeker dat Nederland eind deze eeuw een ISIS terroristisch kalifaat is. TIP: Vermijd de Karen Armstrong-achtige onzin hierboven en lees bijvoorbeeld:
–
Afshin Ellian, Allah weet het niet beter, Meulenhoff, Amsterdam, 2008 – Een zeer informatief boek over het gevaar van de islam en over de enorme hypocrisie en politiek correcte drang dat gevaar niet te benoemen.
–
Hans Jansen, Islam voor varkens, apen, ezels en andere beesten. Prof. dr. Hans Jansen beantwoordt 250 vragen over de islam, Van Praag, Amsterdam, 2008 – Is zeer informatief, zeker ook wat betreft wat de sharia betekent voor de niet-moslim.
–
Perry Pierik (red.), Keulen: Kalifaat Light en de Fallout van een conflict, Aspect, Soesterberg, 2016. – Ook weer een boek over het gewetenloos nihilistisch wegkijken van de linkse kerk, de mensen die graag de grenzen open willen voor de import van zoveel mogelijk islam.
–
Robert Spencer, The History of Jihad, From Muhammad to ISIS, Bombardier, Post Hill Press, New York, Nashville, 2018. – Het boek laat zich lezen als een aaneenschakeling van de ene slachting na de andere, de opmars van een wrede mafia die in het verleden er gelukkig nooit in geslaagd is heel Europa te veroveren, maar die tegenwoordig door politieke criminelen Europa wordt binnengedragen als betreft het een culturele verrijking.
Tjonge jonge…
“Wat Mohammed betreft was dat effect in die eigen tijd positief. Dat de Mohammedanen aan de stichter van hun godsdienst daarom met genegenheid en eerbied terugdenken, is heel goed te begrijpen en de goede manieren vereisen van andersdenkenden dat zij dat gevoel respecteren.”
Wat Adolf betreft was het gevolg in de eigen tijd, tot halfweg 1943 of zo, ook positief
Gelukkig waren er destijds een hoop ongemanierde andersdenkenden die dat gevoel juist niet respecteerden.
“Die zeven en een half miljard kunnen moeilijk in leven blijven als het westen zich laat verleiden tot een etnisch conflict met de islam zoals islamisten als Bin Laden of kruisvaarders als Wilders dat lijken te wensen.”
Verleiden?
De islam heeft de rest van de wereld 1400 jaar geleden de oorlog verklaard, en voert deze oorlog inmiddels al 1400 jaar lang, het enige dat die hedendaagse “kruisvaarders” voor ogen hebben is dat we eindelijk weer eens terug beginnen te vechten, zodat de bijna 6 miljard niet islamieten op deze aardbol de “zegeningen” van deze kwaadaardige ideologie bespaart blijven.
“De islam was veel begrijpelijker dan het toenmalige christen- en jodendom, wat mee de reden zal zijn geweest van de snelle en massale bekering van de christenen in het Midden Oosten tot de islam in de jaren tussen zeven en negen honderd AD.”
Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat in de meeste gevallen de keuze tussen de islam en de dood meer de reden zal zijn geweest.
“Mohammed had in zijn tijd eerder een beschavende dan een verruwende invloed op zijn doelgroep, de Arabieren.”
Mohammed verschafte de lokale barbaren van een vrijgeleide om te moorden, verkrachten, en te plunderen.
“Goed historisch onderzoek zou de ruimte kunnen creëren om de islam haar oude beschavende functie weer terug te geven.”
Zelfs als die beschavende functie al ooit bestaan zou hebben, niet dus, ben je wel helemaal van de realiteit losgezongen als je denkt dat de huidige islam zich ook maar iets van door niet islamieten gepleegd historisch onderzoek aan zou trekken.
Ik heb wel vaker mijn bedenkingen bij de schrijfselen van wijlen Toon Kasdorp, maar dit pro-islamitische leuterverhaal raakt werkelijk kant nog wal.
Kasdorp zag ook volgens mij de Islam niet objectief genoeg. Maar los daarvan. Dat mannen voortaan nog maar vier vrouwen konden hebben en dat bij de besnijdenis van vrouwen voortaan hun plezier niet weggenomen moest worden zijn toch (voorbeelden van) tekenen van minder verruwing. Inderdaad niet van meer beschaving. Maar misschien zou je dat wel gezegd hebben in die tijd, en dat is denk ik wat Kasdorp bedoelde.
@ Ad Rek — Het zou mooi zijn als alle grote denkers in onze cultuur het zich zouden toestaan een echt kritische blik te werpen op de islam. Hoeveel ellende zou dat niet schelen. Hoeveel doden en gewonden. Voor het leven getraumatiseerden. Hoevele miljoenen euro’s die zijn uit te geven aan politie en geheime diensten. Hoevele mensengeesten die nu van jongsafaan gehersenspoeld worden in doctrinaire krankzinnigheid, in plaats van dat ze leren denken en vragen stellen. Mijn geduld is op met al die mafkezen die wegkijken van bergen lijken, en dan sprookjes vertellen. Temeer omdat tegenwoordig in de boekhandel en de bibliotheek zeker een meter boeken te vinden, waarin in heel duidelijke taal wordt uitgelegd hoe het werkelijk zit met die islam.
Tja Toon ten voeten uit…Wilders er weer met de haren bijslepen.
Toon Kasdorp had geen sjoege wat Islam is en hoe het ontstaan is dat is duidelijk.
Heb me er al te vaak aan gestoord en op gereageerd om er over uit te wijden ,dat hebben de bovenstaande reacties al heel goed en duidelijk verwoord.
Nog iets : De islam uit die eerste tijd zou geschikter zijn voor samenwerking met de westerse beschaving dan de islam van dit moment.
Nee absoluut niet het lijkt meer op het orthodoxe Jodendom dan op de westerse beschaving.
Dat zou inderdaad heel mooi zijn @NeefJansen maar wanneer ze dat doen vrees ik dat ze meteen ‘grote denkers – af’ zullen zijn.
Tegelijk vind ik het fijn om de gedachtegang van Kasdorp te volgen, vandaar dat ik bovenstaande reactie gaf. Die gedachtegang maakt duidelijk dat Mohammed een verbeteraar en beschaver is geweest in die tijd en context. En dat maakt op zijn beurt duidelijk dat voor wie dat nu een waarheid is, die in deze tijd qua cultuur, en spiritualiteit nog in de 7de eeuw leeft.
@ Ad Rek — Mohammed heeft waarschijnlijk nooit bestaan, het is een fictief personage. De Koran is verzonnen ongeveer een eeuw nadat Mohammed verondersteld wordt te hebben geleefd. De islam lijkt te zijn bedacht puur om een pas veroverde veelvolkerenwereld te onderwerpen en uit te buiten. De islam wordt door experts beschreven als betreft het een fascisme (Hamed Abdel Samad) en totalitarisme (David Suurland). Het wordt allemaal uitgespeld in met vele noten onderbouwde boeken. Wat het dan steeds moeilijker maakt om er geschiedvervalsend en werkelijkheid verminkend tegenin te gaan. Maar goed, decennia van cultuurrelativistische en cultureelmarxistische mooipraterij wat betreft de islam zijn niet zomaar ongedaan te maken. Wie wil geloven dat de islam destijds een stap vooruit was in de beschaving, en dat de islam de ethische gulden regel toepast (doe niet een ander wat u niet wil dat uzelf geschiedt), en dat Mohammed een toonbeeld is van politiek strategisch denken en ethisch handelen, die leze bijvoorbeeld de dikke boeken van Karen Armstrong. Er verschijnen evenwel steeds meer boeken waarin de echte aard van de islam beschreven wordt en waarin ook de illusoire duimzuigerij van Karen Armstrong cs. weerlegd wordt.
Jawel @Neef Jansen, dat weet ik allemaal wel.de meeste boeken die u noemt heb ik gelezen. Ik denk de meesten die deze site lezen. Ik vind vooral die Hamed Abdel Samad goed. Maar wat ik wil zeggen is dat het er niet toe doet dat mohammed niet bestaan heeft. De praktijk is dat het zo in de hoofden van mensen zit. Er zijn ook mensen die vinden dat het verleden niet bestaat want we leven nu. Maar wat zit er in hun hoofd. Dat is leidend en sturend. Je krijgt het er echt niet uit als je beweerd of zelfs bewijst dat hij niet bestaan heeft. Dat is de praktijk. Helaas.
@ Ad Rek — Over het onderzoek van David Suurland naar het totalitaire karakter van het islamisme: >> Hij ziet een overeenkomst tussen de islamisten van nu en de totalitaire bewegingen uit het verleden in hun bereidheid de democratische mensrechtelijke rechtsorde daadwerkelijk af te schaffen en dat verbindt de islamisten van nu met de totalitaire bewegingen uit het verleden. Hij stelt dat het islamitische ideaal van de implementatie van de sharia noodzakelijkerwijs leidt tot de afschaffing van de democratische rechtsorde en de toepassing van structureel legitiem geweld. Het islamisme reduceert de mensheid tot een strijd tussen islam en ongeloof. “Het islamisme heeft de Jodenhaat van de nazi’s vrijwel letterlijk overgenomen en gelegitimeerd met een beroep op haar eigen canonieke bronnen”, aldus Suurland. “De substroming van het islamisme heeft de zuivering van de theologie (salafisme) opgerekt naar het sociale, educatieve, maatschappelijke en politieke domein en vertoont alle tekenen van een totalitaire beweging”. De AIVD moet dan ook geen onderscheid maken tussen enerzijds het jihadi salafisme, dat geweld goedkeurt en anderzijds het a-politiek en politiek salafisme anderzijds. Het EVRM (het artikel 17) heeft voldoende ruimte om vanuit een mensenrechtelijk kader op te treden tegen het islamisme. De vraag is echter of de politiek de ernst van de situatie erkent en bereid is in te grijpen. << Bron: http://rozenbergquarterly.com/a-ellian-g-mollier-b-rijpkema-red-de-strijd-om-de-democratie-essays-over-democratische-zelfverdediging/
@Neef Jansen;
interessant, dank voor de tip