Roept u maar! – over ethiek
Wij westerlingen willen graag doorgaan voor ethisch de meest hoogstaande menssoort op aarde. Ik vraag me af of dit zo is en of het in feite niet slechts schone schijn is. Ik gooi een paar vragen in de groep en vraag om uw mening: ‘Roept u maar!’
1. Van 21 november tot 18 december 2022 wordt het wereldkampioenschap voetbal voor mannenteams in Qatar georganiseerd. We weten dat daarvoor van een soort slavernij gebruik gemaakt wordt om de zaken in Qatar op orde te krijgen. Bovendien lezen we nu dat Qatar de Taliban financieel steunt. Vraag: is het ethisch verantwoord om aan dat kampioenschap deel te nemen? Is het protest ertegen hypocriet? Moeten we ‘gewoon’ meedoen?
2. China ontwikkelt zich in de richting van een fascistische staat. Oeigoeren, Tibetanen en Hongkong worden onderdrukt of in concentratiekampen gestopt. Cultuur wordt onderdrukt en de CCP indoctrineert de eigen bevolking. China wil Taiwan annexeren. Vraag: is het ethisch verantwoord om met China zaken te doen en te doen alsof er niets aan de hand is?
3. Saoedi-Arabië is een land waar homo’s van de daken gegooid worden, vrouwen onderdrukt worden, handen afgehakt worden en (vermeend) overspeligen gestenigd worden. Onze Koning en koningin gaan daar handenschudden en dineren, evenals onze premier met zakelijke aanhang. Vraag: is het ethisch verantwoord om met zo’n land zaken te doen?
4. Nederland heeft tijdens WW2 volop zaken gedaan met de nazi’s. Vraag: was dat ethisch verantwoord?
5. Onze premier Mark Rutte zegt dat je het ethisch niet zo nauw moet nemen in de internationale diplomatie en zakendoen “omdat je anders met niemand in de wereld zaken kunt doen”. Vraag: heeft hij gelijk? Moeten we gewoon doen alsof er niks aan ‘t handje is?
Roept u maar!
Frits Bosch is macro-econoom en socioloog, auteur van “In Holland staat een huis, onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Holland zich af?”, “Wereld op een keerpunt” en “Feminisme op de werkvloer”.
Vraag 6. Moet je een Nederlandse premier steunen die aantoonbaar liegt? Is dit ethisch verantwoord?
Op alle 5 vragen is het antwoord “Nee”.
Dit verandert als ik er zelf voordeel bij krijg/heb want ik blijf uiteindelijk wel koopman én dominee.
Frits Bosch stelt 5 vragen over tav. hoogstaandheid Westen tav. Qatar, China, Saoedi-Arabie, WO2, en Rutte, dwz. 3 over islam dan wel china, 2 irrelevant. Antwoord: ALTIJD wat onverenigbaar is verzwakken door het te gebruiken of op afstand houden.
1. Het is ethisch onverantwoord deel te nemen.
2. Het is onethisch om met China zaken te doen.
3.Het is onethisch om met zo’n land zaken te doen.
4. Dat volop is fragmentarisch dus de vraag is onethisch.
5.Mark Rutte is zeer onethisch bezig
Je zou in deze tijd 2 zaken moeten onderscheiden.
Zaak 1 is, dat ook een hoogstaande moraal altijd betrekkelijk is. En ondergeschikt aan economie. Tenzij we om autarkisch Nederland een gracht graven en we ons niet meer met het buitenland bemoeien zal je een zekere, zelfs behoorlijke mate van onrecht bij je zakenpartners in andere landen moeten accepteren.
Zonder olie komt onze economie tot stilstand, om wat te noemen.
Zaak 2 is, wij afscheid namen van onze Joods-christelijke normen en dat daarbij een ernstige verloedering is opgetreden.
De absolute gewetenloosheid van Rutte 4, gesteund door de (anti)christelijke clowns van cda en cu vormen op zich een aanklacht tegen ons geweten.
Met als voorbeeld dat ons demissionaire kabinet doorregeert alsof er niets aan de hand is en zich onaantastbaar waant.
Waarbij de globalisering de zaak behoorlijk heeft verergerd. Als je alle productie uit wilt besteden aan de laagstelonenlanden stoot je Europese arbeiders het brood uit de mond en creëer je onmenselijke wantoestanden elders. Aan dat goedkope broekje uit de Primark hangt zogezegd nòg een prijskaartje.
En straks zijn we voor allerhande zaken geheel afhankelijk van China.
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral (Bertold Brecht, 1928)
Als Erdogan Cyprus verlaat en Constantinopel terug geeft, gaan de Nederlanders weer massaal met vakantie naar Turkije.
Goed onderwerp, van Frits Bosch.
@Johan : gelukkig zijn er veel mensen, die niet zo platvloers zijn als de “linkse” Brecht dacht.
Als er redding is, komt die van de gewone mensen – Christofer Hitchens.
Frits geeft het alles samenvattende antwoord al weg in de tweede zin; ‘het is slechts schone schijn’.
Ik sta er iets anders in.
Laat elk land/volk zelf uitmaken wat men ethisch vindt en wat voor wetten men aanhoudt. Dan kan ieder land ook voor zichzelf uitmaken met wie ze wel of niet willen handelen en op wat voor voorwaarden.
Het hele idee van anderen volgens de eigen moraal en ethiek te beoordelen is krankzinnig, getuige ook de huidige kolder van historische figuren nu beoordelen naar woke normen. Normen en waarden veranderen over tijd. Chinese normen en waarden zijn niet dezelfde als de westerse van 100 jaar terug, nog die van vandaag en ook niet dezelfde als islamitische, of Zulu waarden en normen.
Pas je aan aan het land dat je bezoekt, meer zo als je erheen verhuist. Ieder land zou er ook goed aan doen dat ook als dwingend voorschrift te handhaven ipv het multi culti gelul te promoten want er is nog noit, waar of wanneer dan ook, een samenleving geweest die dat tot een succes heeft gemaakt.
Oeps, excuses. Nog moet noch zijn in de 3e alinea. Spellingscontrole werkt ook niet altijd.
Een nogal dommig en onsmakelijk calvinistisch-communistisch vingerwapperstukje waarin steeds de vraag gesteld wordt of ‘we’ wel of niet mee moeten doen of handel mogen drijven met… Ik voel mij geen moment verantwoordelijk voor hetgeen de Nederlandse staat doet of gedaan heeft. Ze vertegenwoordigen mij niet. Bovendien, de Nederlandse overheid doet geen zaken. Bedrijven doen zaken en mensen kopen al dan niet hun spullen. Wie is ‘we’?
Zo lang als er mensen zijn wordt er handel gedreven. Dat doen we met vrienden en vijanden. Zodra we geen olie meer afnemen uit bv het Midden-Oosten, of geneesmiddelen uit bv China, vallen we met een noodgang terug naar het pre-industriele tijdperk met als gevolg dat ‘we’ geen 17,5 miljoen mensen kunnen onderhouden met massamoord tot gevolg. Als dat de ethiek is waar je naar op zoek bent.
Ten slotte, moraliteit behandelt de oude vraag van Socrates: hoe moet dit leven geleefd worden? De kwestie is beduidend groter dan kleinzielig, protestants vingerwapperen onder begeleiding van een zuurbekkig: dat heb jij niet goed gedaan.
Over vraag 2 moet ik goed nadenken omdat ik het gooien van de Oeigoeren Tibetanen en Hongkong op 1 hoop gooien niet kan imop.
Namelijk over alle drie heb ik een verschillende/ afwijkende mening.