DE WERELD NU

Opsluiten en sleutel weggooien – dat horen we veel te weinig

opsluiten en sleutel weggooien

Hoe hardvochtig het ook klinkt: opsluiten en sleutel weggooien is soms het enige. Maar dat gaat tegen het zere been van de eeuwig herkansers.

In Nederland horen we nooit meer iemand bepleiten dat je een mens moet opsluiten en de maatschappij er tegen beschermen. Daarmee doen we alsof dat nooit aan de orde is, en dat is struisvogelgedrag. In België bleek gisteren een gerechtspsychiater over een blatant kopschop-geval de moed te hebben te zeggen dat hij niet meer te redden zal zijn. Het is dan ook niet niks, dit kopschopgeval. Zeker geen onderbuik gevoelde uitspraak door deze gerechtspsychiater:

Een jeugdrechter moet vandaag oordelen over de 17-jarige kopschopper Ayo A. uit Antwerpen. In een hallucinant filmpje, gemaakt en verspreid door zijn maat D. (17), is te zien hoe A. zaterdagochtend in het premetrostation Astrid een weerloze man bedreigt en twee keer keihard tegen het hoofd schopt.

En om te onderstrepen dat dit niet zo maar iemand was die gedronken had en uit de band sprong:

Het schopfilmpje is niet het eerste criminele beeld dat van A. circuleert op sociale media. Zo plaatste hij zelf een filmpje van een gauwdiefstal in een winkel, is er een filmpje waarbij hij boven op geparkeerde wagens springt en poseert hij op een foto met een handvuurwapen – echt of nep valt niet te onderscheiden. “Zijn strafblad telt al enkele pagina’s. Vandalisme, afpersing, slagen en verwondingen: hij heeft het allemaal op zijn palmares”, aldus een politiebron.

Dit is de band waarbinnen deze jongen leeft. Een psychopaat waar op geen enkele remming mogelijk blijkt zolang men die niet voor eeuwig opsluit. Maar de ‘eeuwige herkansers’ – die er van uit gaan dat zich in elk mens iets goeds bevindt dat je duurzaam aan het oppervlak kunt brengen – hebben het bewijs van de daden van een Michaël Panhuis nodig aleer men gaat snappen dat er mensen zijn die je alleen als beesten beschouwen kunt. En die je dus niet los kunt laten rondlopen zonder de consequenties te nemen.

Daar zit dan ook het echte probleem met de overtuigingen van de ‘eeuwige herkansers’: over het algemeen betalen anderen dan zij de prijs voor hùn gevoelens van goedheid. Dat is al zo ver gevorderd dat ik me in Nederland nauwelijks nog kan voorstellen dat een psychiater uitspreekt wat deze Belgische deskundige zegt, zonder dat er in ons land direct stemmen op zouden gaan deze man uit zijn beroep te zetten wegens nodeloze wreedheid.

De wreedheid die de nabestaanden van de slachtoffers van Michael Panhuis hebben ervaren wordt stilletjes vergeten. Dat de hele maatschappij in gevaar is gebracht wil men ook al niet beseffen. De dader is slachtoffer. En zèlfs als dat zo zijn zou, gebiedt de beschaving ons dan niet een prioritering aan te brengen tussen wie als eerst geholpen en beschermd moeten worden, en wie een behandeling nodig heeft?

Maar ook daar zijn politici door de bank genomen te laf voor. Maatschappelijk surrealisme is hun uithangbord.

6 reacties

  1. Dick Kraaij schreef:

    De doodstraf volgens de Thora was er niet voor niets. Je kunt er van alles van vinden, maar een nauwelijks nog theo-logisch te noemen exegese* komt simpelweg hierop neer: ‘de maatschappij moet worden beschermd en dat weegt zwaarder dan het belang van het criminele individu’. En levenslang was voor Mozes c.s. niet praktisch tijdens een veertigjarige zwerftocht door de wildernis. Natuurlijk is en wordt de doodstraf verschrikkelijk misbruikt. Dat is hier het punt niet. Hetzelfde geldt voor het soort ‘misdrijven’ waarvoor in oude tijden straffen werden uitgedeeld – moeilijk en heel lastig te begrijpen voor de moderne mens, maar hier niet het punt.

    *) Hetzelfde geldt voor de ban op het consumeren van varkenvlees: niet ‘zomaar’ alleen een heilige zaak, maar ingegeven door gezond verstand (schade en schande zo u wilt).

  2. pascal schreef:

    @Dick Kraaij

    ‘de maatschappij moet worden beschermd en dat weegt zwaarder dan het belang van het (criminele) individu’.

    Laat ik voorop stellen dat ik uiterst van schuld & boete ben en crimineel gedrag bestraft dient te worden. Vindt U sowieso dat de belangen vd samenleving en/of maatschappij overheersend zijn aan die vh individu, en zo ja zou U mij een verklaring kunnen geven waarom volgens U het collectief van onze soort zo belangrijk is?

  3. Jantje schreef:

    NIet de sleutel weggooien, maar de kogel.
    De belastingbetaler, die maar moet betalen omdat iemand het woord ethiek foutloos kan spellen, daar moet men eens aan gaan denken.
    Hoe on-ethisch is het om die kaal te plukken voor een misdadiger die zijn eigen naam niet waard is?
    Iemand die gruwelmisdaden pleegt hoort niet beschermd te worden, die heeft zijn rechten vrijwillig ingeleverd, door de rechten van een ander, het slachtoffer, niet te respecteren.

  4. Dick Kraaij schreef:

    @pascal Eigenlijk denk ik dat er weinig licht zit tussen uw en mijn mening. Ik hecht erg veel waarde aan de individuele vrijheid – ook als iemand de onschatbare waarde erkent van leven in gemeenschap (niet alleen huwelijk/samenwonen, maar ook buurt, wijkcentrum, vakorganisatie, goede teambuilding op het werk, kerk, vereniging enz.) is en blijft hij of zij een individu dat zich vrij moet voelen om zelf te kiezen. De westerse levensstijl staat bij mij i.h.a. niet ter discussie. Het christelijke evangelie biedt daarvoor meer dan genoeg aanknopingspunten.

    Enfin, het belang van slachtoffers van criminaliteit gaat voor mij boven dat van daders. Naarmate een dader meer een risico vormt voor de maatschappij, dus voor potentiële slachtoffers, moet die persoon langer vastzitten, tot levenslang aan toe. De rechter maakt die afweging; ik ben dus niet van het loslaten van de rechtsstaat. Alleen maken rechters vaak een onjuiste afweging – teveel in het voordeel van de crimineel/verdachte. Waar dat door komt, is een apart gesprek waard. Ligt deels aan de politieke voorkeur die rechters overwegend hebben (links tot extreemlinks van het midden), deels aan de letterlijke inhoud van wetten; aan politici dus.

  5. Guus Gonggrijp schreef:

    “Opsluiten en sleutel weggooien” betekent logisch geredeneerd iemand laten omkomen van honger en dorst, zoals in de Middeleeuwen met een oubliette of vergeetput. Dat is barbaars, en dat willen we niet. Levenslang is een erg dure grap, en de doodstraf is hier te lande afgeschaft. Straf is in sommige gevallen sowieso problematisch, namelijk daar waar we te maken hebben met tijdgenoten zonder enig of met een volstrekt afwijkend normbesef. Er is een tijd geweest waarin processen werden gevoerd tegen dieren: het varken dat een kind had gebeten, het paard dat zijn berijder had geschopt en zo. Dat vinden we nu onzinnig, maar er worden tegenwoordig processen gevoerd die niet veel zinniger zijn. Misschien moeten we eens gaan nadenken over levensbeëindiging niet als straf, maar als sociaal-hygiënische maatregel. Natuurlijk alleen waar het echt niet anders kan.

  6. Victor Onrust schreef:

    Samen met anderen dumpen in een hermetisch afgesloten compound met minimale betonnen voorzieningen zonder bewaking is een goed alternatief als je geen zin hebt in de doodstraf. Af en toe wat brood en zo over de schutting gooien kunnen we nog wel betalen.