Humanistisch Verbond omarmt Woke en cultuurmarxisme
Het Humanistisch Verbond is de kluts kwijt. Het humanisme maakt geforceerd plaats voor ‘inclusiviteit’ en antiracisme. Dat we van Black Lives Matter, Sylvana Simons en Gloria Wekker kennen. Doodzonde.
Het humanisme is een levensbeschouwing die de mens centraal stelt. Humanisten geloven niet in een god, maar in het zorgvuldig en gewetensvol omgaan met anderen, de wereld en jezelf (Wikipedia). “Het Humanistisch Verbond is de enige onafhankelijke organisatie die staat voor een vrije en humane samenleving. Vandaag de dag noemen we deze mensen humanisten en hun gedachtegoed humanisme. Het humanisme geeft inspiratie om mooi en zinvol te leven”, aldus de zalvende preek op de website van het Humanistisch Verbond zelf. Maar het Verbond gaat nu helemaal woke aan het cultuurmarxisme in hun brochure ‘Wat geef ik mijn kinderen mee, handreiking Kinderen en Racisme’.
Woke shit! Racistische concepten aan kinderen pushen, zoals white privilege. Het Humanistisch Verbond heeft zichzelf vermoord. Kinderen leren dat huidskleur ertoe doet. De verzamelde werken van BLM, Kick Out Zwarte Piet, Bij1 en Antifa wordt gebundeld in een bizarre brochure van 24 pagina’s, om fysiek misselijk van te worden. Ingeleid door prachtige citaten van de o zo inclusieve Zwarte Piet-hater en kopschopper-in-spe Akwasi.
Hieronder vindt u een bloemlezing uit het kinderen-en-racisme project van het Humanistisch Verbond. Zonder begeleidend commentaar, omdat hun eigen woorden het best verwoorden wat ze willen en de lezer weinig problemen zal hebben om zelf een oordeel te vormen.
HERE WE GO!
Deze handreiking is bedoeld om racisme op een goede manier met kinderen bespreekbaar te maken. Maar veel belangrijker is nog wat we daarmee willen bereiken. Natuurlijk willen we een samenleving zonder racisme. Maar wat is dat dan voor samenleving? Waar willen we naar toe?
Volgens ons moet dat een inclusieve samenleving zijn. Dat is een samenleving waarin je jezelf kunt zijn, en goed kunt samenleven met anderen die mogelijk van je verschillen, elk met zijn of haar eigen godsdienst, huidskleur, seksuele oriëntatie, politieke voorkeur etc. Een samenleving gebaseerd op fundamentele mensenrechten. Om daar te komen is nodig dat kinderen leren leven op basis van democratische grondwaarden: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Dat ze leren dat je anders mag zijn, en dat we dat dus hebben te respecteren. Het leren tegengaan van racisme is daarvoor een hele belangrijke stap, en deze handreiking helpt daar bij.
In de handreiking staat goed onderbouwde informatie over racisme en leggen we uit wat het verschil is tussen allerlei veel gebruikte begrippen (racisme, discriminatie, vooroordelen, witte privilege, etc.). Ook staan er leerdoelen in die onderwijzers kunnen gebruiken, tips voor uzelf om uw eigen beelden over racisme te onderzoeken, en uiteraard allerlei lees-, kijk- en doe-tips om met kinderen te doen. De handreiking is op school te gebruiken, maar ook gewoon thuis aan de keukentafel.
Wat kan je als opvoeder/onderwijzer doen?
-
- Verdiep jezelf: lees boeken en kijk films over racisme, discriminatie en het koloniale verleden.
- Stel jezelf vragen: op welke manier spelen racistische ideeën een rol in jouw eigen leven tot nu toe?
- Vind verborgen vooroordelen: doe tests om je diepe vooroordelen te ontdekken.
- Let op je woorden: woorden kunnen in- en uitsluiten. Onderzoek en maak keuzes.
Wat kan je met kinderen doen?
-
- In gesprek: geef informatie, stel kritische vragen en adresseer racistische opmerkingen.
- Consumeer media bewust: stel kritische vragen bij stereotypen, en gebruik inclusieve en diverse boeken/films/etc.
- Gebruik materiaal en activiteiten: laat kinderen vooral ervaren en oefenen met een antiracistische en inclusieve houding
- Zorg voor een inclusieve cultuur: vier feesten en maak rituelen die een inclusieve houding bevorderen.
Natuurlijk willen we een samenleving zonder racisme. Maar wat is dat dan voor samenleving? Waar willen we naar toe?
Volgens ons moet dat een inclusieve samenleving zijn. Dat is een samenleving waar je jezelf kunt zijn, en goed kunt samenleven met anderen die mogelijk van je verschillen, elk met zijn of haar eigen godsdienst, huidskleur, seksuele oriëntatie, politieke voorkeur etc. Een samenleving gebaseerd op fundamentele mensenrechten. Om daar te komen is nodig dat kinderen leren leven op basis van democratische grondwaarden: vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Dat ze leren dat je anders mag zijn, en dat we dat dus hebben te respecteren. Het leren tegengaan van racisme is daarvoor een hele belangrijke stap.
Sinds de Black Lives Matter-demonstraties in de zomer van 2020, die ook in Nederland tot maatschappelijk debat leidden, is het gesprek over racisme meer dan ooit opengebroken. En dat is goed, want racisme zit diepgeworteld in de samenleving. Racisme is niet natuurlijk, maar aangeleerd. Ook in Nederland is het voor mensen van kleur structureel moeilijker op te klimmen en een plek te vinden in de samenleving.
Een historisch probleem
Als het gaat over racisme, dan kunnen we niet om onze koloniale geschiedenis heen. Het was vroeger gangbaar om mensen van kleur als minderwaardig te bestempelen, en op basis daarvan te rechtvaardigen dat landen gekoloniseerd mogen worden en mensen te gebruiken alsof zij spullen zijn. Ook bekende filosofen uit de tijd van de Verlichting die hebben bijgedragen aan de grondwaarden van onze samenleving – vrijheid, gelijkwaardigheid, verantwoordelijkheid – hadden openlijk racistische ideeën. Vrijheid betekende vooral vrijheid voor een bepaald soort mens: de witte mens (en lange tijd zelfs voor de witte man).
-
- Institutioneel racisme gaat over beleid en praktijken die racistische standaarden in stand houden en versterken in organisaties en op werkplekken. Zo is etnisch profileren bij de politie een onderwerp waar veel discussie over is.
- Structureel racisme betekent dat verschillende maatschappelijke instellingen gezamenlijk racisme in de praktijk brengen. Zo kan een hele samenleving als racistisch bestempeld worden, als politiek, onderwijs en handel samenwerken en bepaalde groepen systematisch achterstellen. De slavenhandel was hiervan een bekend voorbeeld, maar ook de manier waarop sommige landen momenteel structureel mensen met een ander of geen geloof weren uit de maatschappij heet structureel racisme, zoals mensen met een islamitische achtergrond in sommige Europese landen of mensen met juist een niet-gelovige achtergrond in sommige Aziatische en Afrikaanse landen.
- Interpersoonlijk racisme staat voor racistische daden van één persoon richting een ander. Hier vallen ook micro-agressies onder: minachtend en beledigend gedrag omwille van iemands identiteit. Vaak gebeurt dit vanuit de dominante cultuur naar een minderheidscultuur. Een bekend voorbeeld is de vraag ‘Maar waar kom je écht vandaan?’ Deze vraag veronderstelt dat je er niet echt bijhoort maar anders bent. Dit soort micro-agressies zijn in de ogen van de ‘dader’ vaak onschuldig, maar kunnen voor ‘het slachtoffer’ zeer pijnlijk zijn, vooral als ze keer op keer worden geuit. (Dat wordt ook wel ‘wit privilege’ genoemd: het relatieve voordeel dat witte mensen hebben qua startpositie in de maatschappij. De voorrechten die mensen van kleur niet hebben)
- Geïnternaliseerd racisme staat voor de verschillende boodschappen die mensen dagelijks horen waardoor ze over zichzelf een negatief beeld vormen of zelfhaat ontwikkelen. Een voorbeeld is het wereldwijde schoonheidsideaal. Een lichtere huid zou mooier zijn dan een donkere, waardoor mensen met een donkere huidskleur niet op de voorgrond durven treden of er alles aan doen om er lichter uit te zien.
WIT PRIVILEGE kun je zien als systemische voordelen die witte mensen hebben ten opzichte van de mensen met een andere huidskleur.
Vind de verborgen vooroordelen
Het lastigste is de diepere vooroordelen en stereotypen te onderzoeken. De vooroordelen in je onderbewuste. Vaak kom je daar pas achter door er op gewezen te worden door iemand anders, of in een ongemakkelijke situatie.
Er zijn ook tests in omloop die je kunnen helpen wat meer bij jezelf naar boven te halen. Deze test van Onderhuids.nl is een goede start. Ook dit artikel van NPO Focus helpt je je bewust te worden van onbewuste vooroordelen. Bekijk eens deze lijst van het Nationaal Museum van Wereldculturen waarin woorden staan die gevoelig liggen. Ze helpen bij het maken van weloverwogen woordkeuzes.
7-11 jaar
Praatkaarten over vooroordelen en discriminatie. Met deze praatkaarten kun je in de klas een dialoog laten ontstaan over vooroordelen en discriminatie. Leerlingen werken individueel, in groepjes en klassikaal en rangschikken de beledigende en/of discriminerende situaties die op de kaarten te zien zijn. Dit leidt uiteindelijk tot een gesprek over lastige onderwerpen. Je kunt de les uitvoeren als er een veilige sfeer in de klas aanwezig is.
-
- Houd een klassengesprek na het zien van onderstaande filmpjes:
- Jeugdjournaal
- Kinderen delen hun ervaringen met racisme (12 juli 2020).
- Het Klokhuis Canon—Veelkleurig-Nederland: Uitzending over de oorsprong van de veelkleurigheid in Nederland. (12 juli 2020).
4-7 jaar
Lees samen in de klas ‘Jouw kleur mijn kleur’, van Mylo Freeman of een van de andere inclusieve kinderboeken. Kijk bijvoorbeeld op de site van Educulture (zelfs met babyboekjes).
Leestips voor ouders en leerkrachten:
White Fragility. Why it is so hard for white people to talk about racism, Robin DiAngelo (2018)
Why I’m No Longer Talking to White People About Race, Reni Eddo-Lodge (2018). Witte Onschuld, Gloria Wekker (2016).
—— en zo voort ——
U ziet het, er is niets humanistisch meer aan het Humanistisch Verbond. Dat is betreurenswaardig voor de echte humanisten in Nederland, die zich eerder thuis zullen voelen bij de Renaissance-vloot van Thierry Baudet en Paul Cliteur (in de jaren tachtig voorzitter van het verbond). Zo bezien kan het Humanistisch Verbond zichzelf wel opheffen, laat de overheid de ANBI-status intrekken en misschien kan er ook eens gekeken woorden naar hun kneiterlinkse vriendjes bij omroep HUMAN en het programma Medialogica, waar ook vooral woke en cultuurmarxistische oprispingen uitkomen, die tot braakneigingen nopen.
Zo, nu even een teiltje pakken.
Meer over echt humanisme leest u op Veren of Lood hier.
Inclusiviteit gaat in feite in tegen de menselijke natuur
Inclusiviteit brengt minderheden in een dominante positie.
Maar minderheden zijn net zo min vrij van discrimineren en laten dat regelmatig zien.
De balans is verstoord.
De subsimmieve houding van het Humanistisch verbond vertelt alles over de staat van het land
Oef…: submissieve
“Wenn man eine große Lüge erzählt und sie oft genug wiederholt, dann werden die Leute sie am Ende glauben.” Iedere sukkel snapt dat de schrijvers en uitgevers van dit anti-blanke lesmateriaal de redelijkheid en eerlijkheid geheel uit het oog verloren hebben.
Aanvulling/correctie:
Van 1993 tot 1995 was Paul Cliteur voorzitter van het Humanistisch Verbond ;=)
Ik was ooit humanist. Nu gul donerend FVD lid, haha.
In Lagos, Nigeria bestaat het zogenaamde zwart-privilege. Als je Nigeriaan bent betaal je voor een taxi op het vliegveld aldaar een normale Nigeriaanse prijs. Als blanke betaal je minstens het dubbele daarvan. Van dit fenomeen heeft het “Humanistisch”-verbond nog nooit gehoord. Sowieso eigenschappen toedichten aan bevolkingsgroepen op basis van hun kleur is gewoon ordinair rascisme. Schande!
@Mike V.
‘Black privilege’ bestaat in de VS. Het mag alleen niet worden benoemd. Gewoon even een handjevol voorbeelden.
– De rellen, brandstichtingen en plunderingen door BLM leden worden door de media steevast afgeschilderd als (grotendeels) vreedzaam. Als een clubje blanken zich zo zou gedragen zou het wekenlang breed worden uitgemeten in de media.
– Zwarten (en Hispanics) krijgen bij veel universiteiten bonuspunten in hun toelatingsexamen. Blanken niet, aziaten krijgen in sommige gevallen zelfs ‘strafpunten’, alles om maar meer zwarten tot de universiteiten toe te laten.
– Op veel universiteiten zijn er verzamelplaatsen en verenigingen voor PoC (people of color) only, het opstarten van een ‘white only’ groepering hoef je echt niet te proberen. Hetzelfde geldt overigens ook voor de dorms, waar zwarten ‘black-only’ dorms willen. Iets waar blanken uiteraard niet over hoeven te beginnen, het land zou te klein zijn.
– Ieder incident waarbij een zwarte door een blanke agent wordt neergeschoten wordt breed uitgemeten. Dat blanke agenten een veel grotere kans hebben te worden neergeschoten door een zwarte dan de kans dat ze een zwarte neerschieten wordt nooit verteld.
– Ieder incident waarbij een zwarte door een blanke wordt aangevallen wordt breed uitgemeten. Dat het percentage geweld van zwarten op blanken meer dan 1000x zo hoog ligt wordt nooit gemeld. Zelfs de meest beestachtige incidenten van zwarten tegen blanken worden vrijwel nooit nieuws.
– Hoewel nog niet wettelijk vastgelegd zijn er wel degelijk zachte quota. Bij het wervingsproces wordt je altijd gevraagd om je ras en bedrijven doen er heel veel aan om de werknemers zoveel mogelijk divers te maken/houden, waarbij kennis en kunde in sommige gevallen duidelijk van secundair belang zijn.
– Cijfers en feiten worden per definitie als racistisch gezien. Percentueel pleegt het zwarte deel van de bevolking een krankzinnig groot deel van alle gewelddadige misdrijven. Dit benoemen is absoluut onmogelijk in een normale discussie. Datzelfde geldt voor het aantal schoolverlaters, tienerzwangerschappen en gebroken gezinnen.
– Zwarten hebben meer gangs dan alle andere bevolkingsgroepen samen. Mag ook al niet benoemd worden. Dat dit hoge aandeel in gangs direct gevolgen heeft voor de kans voor jongeren om in het criminele circuit terecht te komen is ook duidelijk vastgelegd in de cijfers. Maar het benoemen om er dan wat aan te kunnen doen mag natuurlijk niet.
Van het humanistisch verbond had ik meer verwacht
Hoeveel subsidie krijgt dat H.V. ?
[ waar ik ooit, lang geleden, lid van was ].
@Cool Pete Het HV draait op subsidies en donaties, zeggen ze. Maar erg transparant is het niet, ik kon er geen wijs uit……