DE WERELD NU

Een geordende samenleving is een kostbaar bezit

samenleving, NL2021, Peilingen

Sander Terphuis is een Nederlander van Iraanse afkomst. Hij is als vluchteling hier gekomen en heeft, om te laten zien hoe vast hij besloten was om in onze samenleving te integreren, een Nederlandse naam geadopteerd. Sander Terphuis, Hollandser kan het moeilijk, zag Toon Kasdorp.
Zijn zicht op het vluchtelingenprobleem is een stuk helderder dan dat van iemand als Hans Magnus Enzensberger. Enzensberger is een wereldburger en een humanist. Hij ziet staten en de samenlevingen waar staten de juridische aankleding van zijn als een treincoupé. Je komt er en vertrekt er weer, maar waar je woont op deze wereld is een zaak van individuele keuze. Als veel naoorlogse Duitsers had hij weinig op met de Duitse samenleving en een Duitse identiteit. Hij vond het –  geloof ik – fatsoenlijker om wereldburger te zijn.

Terphuis heeft de verschillen tussen de samenlevingen in zijn land van herkomst en van aankomst aan den lijve ondervonden en spreekt daar niet lichtvaardig over.

Mensen zijn voor hun overleven afhankelijk van de samenleving waar zij toe horen en het is dom en lichtvaardig om daar progressief over te denken, dat wil zeggen: als iets dat er eigenlijk niet toe doet en dat je spontaan delen kunt met toevallige passanten.

Intellectuelen die hun werk van achter hun schrijftafel doen, maakt het weinig uit of die tafel in Berlijn staat of in New York. Er is altijd wel een bakker in de buurt of een ziekenhuis. Maar in een dorp is iedereen afhankelijk van de plaatselijke bakker voor zijn brood en als hij geen auto heeft van zijn buurman om hem naar de dichtstbijzijnde stad te brengen als hij naar het ziekenhuis moet. In kleine en grote samenlevingen zijn de mensen van elkaar afhankelijk en als die samenleving niet goed meer functioneert is dat al snel levensbedreigend.

Mensen zijn niet gelijk. Wie niet tot je samenleving behoort is een vreemdeling en misschien is hij een vijand. Hij is in elk geval niet iemand voor wie je het zelfde soort verantwoordelijkheid draagt als voor je medeburger. Wie doet alsof creëert grote risico´s voor zich zelf en voor zijn medeburgers. Dat kan alleen heel tijdelijk. Als vreemdelingen zich hier metterwoon vestigen is het zaak ze zo snel mogelijk tot medeburgers te maken.

Onze nationale overheid beriep er zich op dat wetten en verdragen integratiedwang onmogelijk zouden maken, toen burgemeester Thomassen van Rotterdam en zijn college een aantal praktische maatregelen wilden nemen om de integratie te bevorderen. Den Haag verbood het Rotterdamse college die maatregelen door te voeren. Het kwam bij onze Haagse ambtenaren toen niet op dat wetten en verdragen er zijn om de samenleving te dienen en niet omgekeerd.

Als je ziet hoeveel ellende die verkeerde koers heeft opgeleverd, niet alleen voor ons maar ook voor onze Europese verdragspartners en hoe weinig afkeuring er in dat verband over die ambtelijke hoofden is uitgestort, dan verbaas je je. Mensen zagen hoe en waar het verkeerd ging lopen. Ze kwamen met zinnige maatregelen om dat tegen te gaan en bureaucratisch werd besloten dat we liever de nek in de strop moesten steken, die intussen al weer een stuk strakker is aangehaald.


Dit artikel over de samenleving verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp.

Meer van Toon Kasdorp vindt u hier.

2 reacties

  1. Neef Jansen schreef:

    Hoe meer Afrika en Islam je Europa binnentakelt, hoe meer criminaliteit en terreur je daarmee produceert, die speciaal kinderen en vrouwen en bejaarden betreft (verkrachtingen, woningovervallen), maar die zich ook uit in ook plofkraken en autobranden, mesaanvallen en onthoofdingen, bendes van meer dan 2000 leden die hele stadswijken terroriseren, grooming gangs in de UK die al een half miljoen meisjes hebben verkracht, maandenlang, die levens voorgoed verwoestend, mafia-gangs in Zweden die handgranaten naar de politie gooien, en georganiseerde misdaad in Italie waar zelfs de traditionele mafia bang voor is, zo gestoord wreed als men is, enzovoort en zo verder – in de komende eeuw zullen we er nog enorm veel over vernemen. Het zou mij niets verbazen als er een algemene opstand komt van gewoon mensen die zich richt tegen die politici die steeds maar die immigratie aan het bevorderen zijn. In 1989 zag je dat zomaar spontaan het criminele leiderschap tegen de muur werd gezet en werd afgeschoten. Zoiets kan zeer wel opnieuw gebeuren. Het is trouwens een natuurrecht om ernstig schadelijke politiek fors te corrigeren. Mensen hebben het recht om zich een beter leiderschap te organiseren. De samenleving heeft het recht om leiderschap dat een gestoord en crimineel en wereldvreemd beleid uitvoert, uit de politiek te verwijderen. Dat is moreel hoogstaand namelijk, dat is ethisch verantwoord, dat is een groot goed en ook hogelijk empathisch jegens alle slachtoffers van dat gestoorde beleid.

  2. von schreef:

    Allemaal fijn en wel over die Sander Terphuis.maar was hij niet degene die de wet op illegaliteit strafbaar stellen heeft geblokkeerd?

    Xenofobie is een heel begrijpelijk reactie vanuit evolutionair en biologisch aspect. Behoud van je omgeving, demografie en je verwanten wordt alleen in het westen gezien als ” fout”, ” nazisme” en dat woord ” racisme” , alleen van blanken wordt verwacht dat we ” divers” worden en de hele Derdewereld binnenlaten met alle gevolgen van dien. Wat Neef Jansen al uitstekend verwoordde haal je Afrikanen hier binnen dan wordt het binnen afzienbare tijd Afrika hier, haal je Mohamedanen hier binnen dan importeer je ook de Islam hier en wordt het ook meer islamitisch in deze seculiere samenleving..maar goed een ieder die wel de patronen bemerkt wordt weggezet als ” fout” door de verraderlijke globalistische elite.