Eurobonds en empathie – stort miljarden voor Zuid-Europa!
Onze gevoelde verplichting empathie te tonen met de hele wereld vindt zijn pendant in de wens van politici de hele wereld goed te doen. Met Eurobonds bijvoorbeeld.
Vroeger kenden we de kreet “Melk moet!”. Tegenwoordig is het “EU moet!”, “Integratie moet!” en “Noord-Europese landen moeten empathisch zijn voor Zuid-Europese landen”. Wij westerlingen willen ‘deugen’, solidariteit en empathie betonen, maar we weten niet meer met wie en hoe. We verkeren in solidariteitsverwarring. Moeten we solidariteit betonen met Zuid-Europese landen, die zó zwaar getroffen worden? Of hebben we nu iedere euro zelf hard nodig om onze samenleving overeind te houden? Moeten we nu solidair zijn met asielzoekers? We houden een stille tocht uit solidariteit met slachtoffers van een terroristische aanslag. Diezelfde avond heffen we het glas en maken plezier, maar als ons zoontje z’n arm breekt kunnen we niet slapen. Hoe oprecht is onze solidariteit, onze empathie? Hoe moeten we ermee omgaan?
De Amerikaanse psycholoog Paul Bloom zegt in zijn boek “Against empathy” dat wij westerlingen solidariteit en empathie verkeerd toepassen. Westerlingen lijden aan ‘empathiewaan’. Empathie moet slechts gelden voor onze directe ‘naasten’. Mensen daarbuiten moet je ‘slechts’ benaderen vanuit rationele compassie met zicht op de lange termijn. De Schotse filosoof David Hume zei al in 1739 dat onze solidariteit met anderen afneemt naarmate de afstand tot hen toeneemt. Er zijn dus gradaties. We moeten wel helpen, maar we moeten beter bedenken wat de consequenties van ons handelen zijn en gradaties aanbrengen. Nu deponeren we onze emoties verkeerd, waardoor irrationaliteit en foutieve beslissingen zelfs tot sociale ontwrichting leiden.
Hmm, dat is merkwaardig. Ons wordt altijd voorgehouden dat wij westerlingen juist te weinig empathisch zijn. En nou zouden we aan ‘empathiewaan’ lijden? Hoe komt dat dan?
Er zijn hier verschillende factoren die naar mijn mening een rol spelen. We zijn niet meer zo religieus, maar de christelijk ethiek van onbegrensde naastenliefde zit nog diep in ons. Het christendom is voor onze beschaving een belangrijk fundament en biedt ons morele steun. Zo menen we dat iedere sterveling op aarde in principe dezelfde solidariteit en empathie verdient als onze directe naaste, zelfs als onszelf zegt Jezus. Dat gaat wel erg ver, maar we geven er een invulling aan via onze beeld- en informatiecultuur. We krijgen de ellende van over de gehele wereld rechtstreeks voorgeschoteld in onze huiskamers via TV, PC en GSM.
Zo ook de vreselijke situatie in Italië en in Spanje. Daardoor ontstaan sterke emoties, pijnprikkels. We komen in actie. Voorheen richten wij ons op hulpverlening aan mensen die ons nabij zijn, onze eenzamen en armen (nu twee miljoen in Nederland). Maar van hen krijgen wij veel minder beeldvorming mee. We zien en horen ze amper. Ze komen in ons bewustzijn minder nadrukkelijk door.
Die toevloed van beeldvorming beïnvloedt ons bewustzijn, ons handelen, onze keuzes. We zijn empathisch waar volgens Bloom ‘slechts’ compassie past. De stelregel van Hume geldt nog steeds, maar door ‘naastenliefde als voor onszelf’ en beeldvorming ontstaat solidariteitsverwarring en empathiewaan.
Bioloog, apenonderzoeker, Frans de Waal houdt ons een spiegel voor: wij mensen zijn geëvolueerde apen. In zijn boek ‘Een tijd voor empathie’ stelt hij dat mensen, als afstammelingen van in groepsverband levende primaten, sterk van elkaar afhankelijk zijn. We zijn binnen de groep solidair. Aanhankelijkheid en solidariteit zijn van enorme waarde voor onze samenleving. Apen beschermen de groep, de gemeenschap en weren indringers. Wij mensen gaan meer emotionele banden aan dan apen en we kunnen door techniek verder gaan qua gemeenschapszin. Maar we blijven geëvolueerde apen. De Waal noemt ‘begrip voor anderen een kwestie van gradatie’. Het is belangrijk te onderkennen dat er gradaties moeten zijn voor mensen die verder van ons afstaan. Daar hoeven we ons niet voor te schamen.
Wetenschappers en politici dringen voortdurend aan op Europese empathie en solidariteit. Ze hebben weinig of geen voeling met eigen burgers; ze lijken los gezongen van hun Nederlandse basis. De woorden ” burger” en “het volk” zullen ze nooit gebruiken, laat staan “eigen volk eerst”. Deze woorden zijn immers populistisch en daardoor abject?
Wetenschappers en politici lijken het een verwerpelijke gedachte te vinden dat belastinggeld primair voor de eigen burgers wordt aanwend. Stel je voor! Ze houden daardoor onvoldoende rekening met de belangen van de eigen burgers. Het zijn nationale belastingcenten waar ministers nu Sinterklaas mee spelen. Ze gaan door de pomp vanwege kritiek vanuit het buitenland, maar vooral vanuit het binnenland, een groep ‘empathische’ economen. Die willen miljarden uitdelen via de EU aan Zuid-Europese landen, zonder de eigen burgers daar enige kennis vooraf van te laten hebben. Dit is ondemocratisch. Bovendien is niet duidelijk welke financieel-economische schade daardoor nationaal wordt geleden. Goedertierenheid is niet gratis….
Meer over Eurobonds vindt u hier op Veren of Lood.
Frits Bosch is auteur van “Wereld op een keerpunt”, “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer. Linkjes in zijn biografie
Wij werken wel door tot 67, Italie, Spanje,Portugal en Frankrijk moeten toch zeker met 60 of 62 met pensioen kunnen?
Je hebt mieren en je hebt krekels
NEXIT
Met een beetje goede wil dringt het zelfs tot de botste koppen in Nederland door, dat die empathie onbetaalbaar is gebleken. Lijkt met geen opsteker voor de kartelpartijen.
Een Nexit lijkt me dan een goede inzet voor die verkiezingen.
In Italie, Spanje, Portugal en Frankrijk gaan ambtenaren, metro personeel en de lager betaalde functies bij Air France tussen hun 52ste en max 60ste met pensioen.
Dat Nederland nu tientallen miljarden cadeautjes uit gaat delen aan die 4 landen die onder geen voorwaarde (behalve de Italiaans LEGA) hun eigen economien op orde willen brengen, zou de komende jaren wel eens een steun in de rug kunnen zijn voor FvD en PVV.
De komende jaren zal oa een grote minderheid VVD kiezers eindelijk wakker worden voor het feit dat rutte al vele jaren steeds toch bij het kruisjes tekent na wat stoere taal voor de buhne.
Ik houdt de verwachting dat er een moment komt dat de VVD KIEZERS wakker worden en rutte wegsturen. Naar mijn overtuiging wordt dat TK 2025. TK 2021 is te vroeg, DE VVD kiezer is nog niet wakker.
No offence. Ik heb geen sympathie voor landen die niets doen om hun begroting op orde te brengen.
Wat levert die goede Nederlandse exportpositie precies op als je het surplus mag afdragen aan bodemloze putten?
Alles wat er bovenuit steekt, wordt afgeroomd. Als het zo gaat, is de beste optie minder wit werken en meer zwart werken, bijvoorbeeld zoals in Italië.
Verder, hou geen cash aan, maar koop of beleg alleen in zaakwaarden.
Mijn indruk is dat veel clowns gewoon niet in de gaten hebben dat wat in honderden jaren is opgebouwd, binnen een paar decennia volledig afgebroken kan zijn.
Wie gaat, behalve de lompen opkoper EZB en institutionele beleggers die hiertoe verplicht zijn, deze rubbish bonds eigenlijk kopen?
De politici uit de knoflooklanden zijn hondsbrutale schaamteloze lui met hun eisen. Onze Nederlandse ministers daarentegen bedeesde jongetjes.
We zijn inmiddels al zover dat bij een flink deel van de Nederlanders een schurftige straathond in Bangladesh meer empathie opwekt dan een in de eigen uitwerpselen liggende bejaarde in Nederland.
Volgens mij ben je dan als volk gewoon aan het degenereren.