DE WERELD NU

Sinterklaas – het Feest van Inclusie

Sinterklaas en Zwarte Piet

Sinterklaas komt binnenkort weer in het land en we mogen ons dus weer verheugen op de vrolijke demonstraties van Kick Out Zwarte Piet. Hoe hebben we het zo lang zonder dat kunnen uithouden?

Er zullen weer veel auteurs uit alle hoeken en gaten komen om ons over de historische achtergrond van het Sinterklaasfeest en Zwarte Piet te vertellen. Eerlijk gezegd interesseert me dat geen bal. Waar het om draait: is het een racistisch kinderfeestje (zoals Lubach zegt) of niet? Het antwoord is nee.

De grote Duitse socioloog Max Weber (1864-1920) zegt dat we voor het beoordelen van gedrag twee dingen goed moeten begrijpen: 1. hoe doet het gedrag zich aan ons voor, hoe kwalificeren we het gedrag? en 2. wat is de intentie van het gedrag? Dus met welk doel worden de gedragingen gepleegd? Als we het Sinterklaasfeest loslaten op het eerste criterium dan is het feitelijke gedrag positief te beoordelen.

Sinterklaas zegt immers: “mijn pietermannen voelen zich totaal niet gediscrimineerd en de vele mensen die dit gedrag waarnemen beoordelen dat ook niet als zodanig, integendeel.” In Suriname en de Antillen zijn de pietermannen pikzwart en er wordt niet geprotesteerd, men vindt het prachtig! Dan het tweede criterium van Max Weber: de intentie van het gedrag.

Er zijn mensen die zeggen: “Sinterklaas zit hoog te paard en kijkt neer op zijn pietermannen. Hij discrimineert en vernedert de pieten ‘dus’.” Dat is naar mijn mening een redelijk zieke gedachte. Als de pietermannen wit waren geweest, dan had ze niet geklaagd over vernedering, toch? Men kijkt dus naar kleur, zwart of wit. Dat is een racistische benadering naar iedere definitie over racisme.

De Amerikaanse hoogleraar antropologe Audrey Smedley duidt racisme aan als iedere handeling of overtuiging die een afspiegeling is van de ideologie dat mensen indeelt in speciale biologische categorieën, zoals ras, kleur en geslacht. Daarop selecteren is racistisch.

Er zijn gekleurde mensen die zeggen: “mijn kinderen worden gepest op school voor Zwarte Piet.” Ik heb 15 scholen opgebeld om dit te checken. Er blijkt niets van waar te zijn. Integendeel, Zwarte Piet is een reuze populaire figuur: hij brengt immers snoep en cadeautjes. Op een gekleurde school met 80 procent gekleurde leerlingen zouden witte kinderen het wel uit hun bolle hoofd laten om een opmerking in die richting van kleur te maken.

Draai de zaken ook eens om. Hoe zouden Surinamers het vinden als in Suriname geboren en getogen Nederlanders zouden zeggen: ”dat eeuwenoude feest van jullie bevalt ons niet, wij nemen daar aanstoot aan omdat we menen dat het witte mensen discrimineert.” Hoe zouden zij dat opvatten? De hel zou losbarsten, op z’n minst. Jezus Christus zegt: “Behandel de mensen zoals u door hen behandeld wilt worden, wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet”, Matteüs 7:12. Dit staat bekend als de Gulden Leefregel. Ethisch uitgangspunt is symmetrie van handelen. Men mag niet van de ander verwachten iets te doen wat men zelf per se niet zou doen. Het komt neer op “behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden”.

En omgekeerd: “behandel anderen niet, zoals je zelf door anderen niet behandeld wilt worden”. Als Surinamers in Nederland niet willen dat wij hen zo zouden behandelen, behandel ons dan ook niet zo. Het Sinterklaasfeest is niet racistisch, stop racisme er dus ook niet in. Bedenk dat mensen met kleur rancune hebben over de slaventijd.  Begrijpelijk, maar ik zeg tegen hen: laat geschiedenis geschiedenis zijn en blijven. Kijk niet om in wrok, maar kijk vooruit, zoals de briljante zwarte intellectueel jurist Larry Elder aanraadt.

Sinterklaas is bij uitstek het Feest der Inclusie. Het is de meest perfecte samenwerking tussen blank en zwart. Het feest dient juist door beiden op handen te worden gedragen. Roetveeg Pieten is een toonbeeld van onbegrip en van een Nederland dat zich afschaft en van gekleurde mensen die de inclusie verkeerd opvatten. Laat dat dus niet gebeuren. KO KOZP! Ga er niet met een grote mensenblik naar kijken met alle historische bagage en wrok.

Een kind heeft daar geen notie van en geen boodschap aan. Zadel je kinderen niet op met je psychische ballast. Het feest is een samenwerking van mensen en ze beleven er vreugde aan, ten koste van niemand. Het Sinterklaasfeest is een prachtig gebeuren. Nederlanders, zowel blank als gekleurd, zijn er dol op en willen het niet kwijt. De intentie is niet Zwarte Piet te kleineren en gekleurde mensen al helemaal niet. Het Sinterklaasfeest is één en al vrolijkheid voor allen, vooral voor kinderen. Verstier dat geluk niet.

Veel plezier!


Meer over Sinterklaas & Zwarte Piet en wat daarmee allemaal samenhangt leest u op Veren of Lood hier.


Frits Bosch is auteur van het boek “Schaft Nederland zich af? “Hieronder vertelt hij daar over.

 

9 reacties

  1. Gerrit Joost schreef:

    Een zeurpiet van een Ghanees met een uitkering en met groene en witte “deugende” volgelingen, die hem slaafs volgen, denkt hier heel anders over…. (trouwens goed verhaal bij café Weltschmersz!).

  2. Juanito schreef:

    Ik beoordeel zwarte piet alleen op zijn of haar karakter. Zouden meer mensen moeten doen.

  3. Peter Louter schreef:

    De oer-Sinterklaas en Zwarte Piet komen uit Perzië. Vlak voor het einde van het jaar roepen ze mensen op om hun schulden te betalen en ruzies op te lossen. Bij hun tocht door de straten waarbij ze oproepen om schoon schip te maken wordt aan kinderen snoepjes uitgedeeld.
    Die oude traditie is in Nederland nog herkenbaar. Het tijdstip voor het nieuwe jaar komt overeen. Dat geldt ook voor de uitmonstering, zij de de Perzische Sinteraas het zonder hoofdbedekking móet doen.
    Stroompjes is ook herkenbaar en wat schoonschip maken betreft kan de contradictie vaak gezien worden als een opwekking om iets van het gedrag achter te laten in het oude jaar.

  4. D. G. Neree schreef:

    Juanito, welke bedoel je? De grappige Piet? De AcrobaatPiet? De ondeugende Piet? De Hoofdpiet? De strooipiet?

  5. Pjotr schreef:

    Goed stuk . Alleen bestaan er geen witte mensen. Blanke mensen zijn roze, lichtbruin tot bruin, dus ook mensen van kleur. Dus niet- blanken kunnen we beter gekleurderen noemen. Witte Pieten heb ik ook nog nooit gezien. Net als Zwarte Pieten zwart geschminkt zijn, zouden witte Pieten wit geschminkt moeten zijn. Clowns met rode soms dikke lippenstift, oorringen, en krulpruiken zijn eerder witte Pieten.

  6. Ezel schreef:

    Over eeuwen kijken historici terug op deze tijden en komen tot de conclusie dat mensen oorlogen voerden en ruzie maakten over (de juiste interpretatie van) sprookjes…

  7. Paul schreef:

    We hebben bij KOZP tragischerwijs te maken met negers met een verlaagd raciaal zelfbeeld in een dominant blank land (Zwarte Piet is daarom ook géén probleem in zwarte culturen!), die hen derhalve hypergevoelig maakt voor zwarte cultuuruitingen door blanken, de groep waar ze raciaal diep in hun hart bij hadden willen horen (wat ze nooit toe gaan geven natuurlijk). En met blanke, linkse medestanders die negers nog zielig vinden en bijgevolg achter zo ongeveer elke racisme-claim van negers aanhollen, zelfs al is die nog zo bizar. Zelfs het woord neger ( gewoon zwart, van het woord niger uit het Latijn) is onderhand taboe. Nu, wordt een blanke nerveus als je hem blanke noemt? Nee. Want hij bezit een STERK raciaal zelfbeeld. Niets mis dus met het woord neger. Werk aan je zelfbeeld. (Je geeft een vriend ook geen vis (lees: zwarte Piet wegdoen), maar een HENGEL (lees: steun bij werk aan zelfacceptatie)). Om een ander voorbeeld te noemen ( ik ben homo en zit al 40 jaar in de homowereld): er zijn homo’s die uit de kast zijn, maar toch ten diepste nooit hun geaardheid hebben geaccepteerd. Zij zijn het die het woord homo wat luidruchtig vinden (niks mis met dat woord), en ook straight-acting zijn, en ietwat neerkijken op de travestiet of de leernicht. Die worden als vernederende karikaturen gezien van homoseksualiteit. Onzin natuurlijk. Die mensen zijn gewoon zichzelf. Je kunt dit één op één omzetten: van geaardheid naar kleur. Zwarte Piet wegdoen lost dan ook netzomin iets op als de Gaypride wegdoen. Nu, en waar een, bijvoorbeeld linkse jongen als Jesse Klaver tegen een homo met een verlaagd sexueel zelfbeeld zou zeggen ‘accepteer jezelf’ , daar zegt hij tegen een neger die tegen Piet aanhikt ‘ach, arme jongen, zullen wij Piet eens wegdoen?’ Omdat hij homo’s NIET (meer) zielig vindt, maar negers nog wél. Links houdt dus met zijn steun aan KOZP negers op achterstand bij zelfacceptatie. Waar ook hier de boodschap PRIDE zou moeten zijn. Black is Beautiful! Dit drama is dus een mix van raciaal verlaagde zelfbeelden, linkse pers die op heel foute gronden hier met negers ‘meedenkt’ en ook nog eens denkt dat er hier tegen rechts in de breedste zin van het woord gestreden moet worden. Vandaar dat onophoudelijk opstoken, all year ground bijna, door de nu eenmaal dominant linkse pers in Nederland. Tot slot nog Sylvana Simons. Ik heb geen behoefte die vrouw neer te sabelen, maar ik ben van mening dat zij, naast voornoemd verlaagd raciaal zelfbeeld, aan querulantenwaan lijdt. Een heuse psychiatrische stoornis, waarop u zelfs kunt googlen. En helemaal tot slot: moeten wij door met Zwarte Piet, of maar buigen voor ingebeeld racisme ? De vraag stellen is haar mijns inziens beantwoorden. Voor de emancipatie van negers, en omdat een zichzelf respecterend volk ook niet buigt voor racisme-waan. Wat Piet voor sommigen in het verleden ook is geweest, hij is nú wat het Nederlanse volk zégt dat hij is: een roetfiguur die helemaal zwart móet, omdat de meeste Pieten bekenden zijn van de kleine kindjes, en hij anders herkend wordt, wat een wrede, al te vroege vernietiging van kinderlijk geloof in dit mooie sprookje zou betekenen. Ik wens u een mooie pakjesavond.

  8. Jantje schreef:

    Het uitgebreide, goed gedocumenteerde artikel op fenixx.news (.org is stuk) laat geen spaan heel van de racisten van KOZP: https://fenixx.news/2019/11/11/wie-is-assata-shakur-heldin-van-de-anti-blanke-racistische-anti-zwarte-piet-extremisten/

  9. Hannibal schreef:

    @Ezel
    En die hebben dan hun eigen sprookjes om oorlog over te voeren. Je hoort maar weinig mensen meer ruzie maken over de Godsdienstoorlogen die Europa bijna 200 jaar in hun greep hielden, maar iets anders was het niet.