Racisme, slavernij, integratie & Hoek
De zucht naar bevrediging van de eigen geërfde schuldgevoelens is ongeveer het enige harde bewijs dat historica Hoek inbrengt in het racisme debat.
Anne-Lot Hoek is historicus en doet promotie-onderzoek naar de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd op Bali. Zij schrijft in NRC van 7 augustus jl. het artikel “Wie het heden wil begrijpen moet het koloniale verleden ook van de andere kant bekijken”. Volgens haar is “de geschiedschrijving tot nu toe te beperkt in haar perspectief.”
Zij citeert emeritus hoogleraar Piet Emmer, dé specialist op dit terrein met vele boeken en artikelen. Emmer zou geschreven hebben: “een jonge generatie met Caraïbische achtergrond naar een slavernij verleden wees als men in werkelijkheid te weinig opleiding had.” Ze pleegt hier een gekleurde en onvolledige samenvatting van Emmer’s antwoord dat op de vraag van De Telegraaf naar de nawerking van het slavernijverleden. Emmer wees toen op de gevolgen, die de organisatie CARICOM opsomt:
- je kunt geen vaste relaties aanknopen,
- je kinderen groeien op in één oudergezinnen,
- je hebt te weinig onderwijs gehad,
- je hebt nauwelijks culturele instellingen kunnen bezoeken en
- je hebt wellicht hypertensie.
Dat heeft de Telegraaf journalist samengevat met: “slavernij is een mooi excuus als je lui bent of te weinig opleiding hebt genoten”. Emmer heeft al die argumenten naar de prullenbak verwezen inclusief de hoge bloeddruk: slaven met meer natrium in hun lichaam zouden de reis beter overleven omdat ze meer vocht konden vasthouden. Het is moeilijk om concreet te bewijzen dat de slavernij bij de verre nakomelingen vandaag nog een rol speelt, net zo min als het mogelijk lijkt dat de gevolgen van kinderarbeid nog een rol spelen in het hedendaagse leven van de miljoenen nakomelingen van de slachtoffertjes in ons land. Zo had Anne-Lot Hoek moeten citeren. Bekijkt progressieve wetenschapper Hoek geschiedschrijving tot nu toe in haar te beperkt perspectief? In een repliek schrijft Emmer 11.8.20 het volgende.
“Anne-Lot Hoek doet afstand van de eeuwenoude indeling van historici in goede en slechte geschiedkundigen. Zij maakt onderscheid tussen conservatieven en progressieven en rekent zichzelf tot die laatste categorie. De manier waarop zij de geschiedenis van de slavernij wil schrijven leidt dan wel tot feitelijk wonderlijke conclusies. In haar bijdrage weerspreekt ze dat de Europeanen de afschaffing van de slavernij hebben ingeluid, en stelt ze, in navolging van slavernijhistoricus Karwan Fatah-Black, dat die voortkwam uit het zwarte verzet. Niet twijfelen aan de invloed van de Haïtiaanse slavenopstand op de afschaffing van de slavernij elders is dus progressieve geschiedenis. Hoe komt het dan dat na Haïti de slavenprijzen elders gewoon bleven doorstijgen, dat na Haïti de slavernij op Cuba en in Brazilië nog een gouden toekomst voor zich had en dat na Haïti nog maar liefst 3 miljoen slaven (!) van Afrika naar de Nieuwe Wereld zijn gebracht? En hoe dan te verklaren dat de slavernij in 1833 in Brits West-Indië werd afgeschaft, op Cuba in 1886 en in Brazilië pas in 1888? Dat de slaven zelf een einde hebben gemaakt aan de slavernij is een progressieve mythe, die de Braziliaanse en Cubaanse slaven een trap na geeft.”
Mij dunkt dat Hoek van geluk mag spreken dat Emmer niet haar promotor is!
In NRC zijn er twee reageerders. Thomas Van Wingerden vindt net als Hoek het wenselijk om ‘het palet te verbreden met de invalshoek van gekoloniseerden’. Hij zit op de lijn Hoek en dat lijkt een logisch standpunt, maar dat hangt helemaal af hoe men die ‘verbreding’ doet. Vermeng niet wetenschap met subjectiviteit en emotie van gekoloniseerden. Want als je dat doet resulteert onzin.
Reageerder Jaap Bosma stelt dat er “geen grond is voor koppeling tussen kolonialisme en racisme”. Hij heeft daarin naar mijn mening gelijk. Hij heeft het over onze ‘superioriteitsgevoel en racisme’. Ja, daar konden we op wachten. Maar hij moet echter wel bedenken:
- allen buiten Europa wensen naar ons te komen tot gekwordens toe. Zie de stormloop van de bootjes. Dat doen ze niet vanwege ons ‘superioriteitsgevoel en racisme’. Zo erg is het blijkbaar niet en World Value Index bevestigt dat. De landen van herkomst scoren doorgaans waanzinnig veel slechter, tot het bot corrupt, vandaar dat ze komen…
- De Deense minister van Immigratiezaken Mattias Tesfaye (Ethiopische vader, immigrant, streetwise) noemt integratie een fiasco en zet in op gedwongen terugkeer. Mensen uit Midden Oosten integreren zeer slecht vindt hij. Zo kon na 5 jaar slechts 17% van de vrouwen uit Syrië aan het werk. Immigranten uit het Verre Oosten doen het veel beter.
In Denemarken kun je dat als minister zeggen. In ons land is dit een ‘no go area’, ‘verboden’ en zelfs ‘racistisch’ verklaard. In Denemarken vinden ze dat niet alle culturen mensen met eenzelfde mentaliteit en ethiek voortbrengen. Sommige culturen onverenigbaar zijn met onze westerse samenleving. ‘Helaas kunnen we ons niet veroorloven verrast te zijn,’ verklaart Tesfaye. Syrische mannen zijn na 5 jaar nog niet de helft aan het werk, zonder discriminatie. Immigranten uit Thailand, de Filippijnen en China doen het beter.’ Kom hier eens om met zo’n mening….
Het is zo makkelijk met de vinger te wijzen en racisme en superioriteit te roepen. Daar help je niemand mee. Wanneer worden wij nu eindelijk eens een keer wakker en stoppen met die politiek correcte onzin. Het zou echt verstandig zijn als we alle immigratie voor dit eivolle land voorlopig stopzetten en eens bij zinnen komen.
Dit zijn voor wetenschappers lastige tijden. Wetenschap hoort bij wetenschap en emotie bij emotie. Als je daarmee de hand ligt is het eindresultaat onzin. Als ‘progressieve’ Anne-Lot Hoek meent met “Wie het heden wil begrijpen moet het koloniale verleden ook van de andere kant bekijken” dat wetenschap met allerlei subjectiviteit en emotie vermengd moet worden, dan hoop ik dat haar promotors tegen haar zeggen: “Anne-Lot, ga nog eens terug naar je tekentafel en doe een nieuwe poging. We willen graag wetenschap van je zien, geen onzin.”
Frits Bosch is macro-econoom en socioloog, auteur van “In Holland staat een huis, onbehagen bij de elite” en “Schaft ook Holland zich af?” “Wereld op een keerpunt” ““Feminisme op de werkvloer.
Meer artikelen van Frits Bosch vindt u hier.
Sterk artikel. De argumentatie is goed en overtuigend.
Vooral de inbreng van hoogleraar [ em. ] Piet Emmer, is fenomenaal.
Geschiedenis is een serieuze wetenschap; die niet door modieuze onzin,
kapot gemaakt mag worden.
[ “progressief” is een leeg, modieus woord; dat meestal : ‘gevaarlijke verzinsels’ betekent.]
De koloniale geschiedenis is buitengewoon ingewikkeld. Zelfs als we ons beperken tot de hoofdlijnen rijzen er bij de overgangen van de ene naar de daaropvolgende fase ethische vragen die alleen in wetenschappelijk-hypothetische zin beantwoord kunnen worden. Die ethische vragen worden deels gevoed door de schuldvraag, maar dienen toch in de eerste plaats op basis van het beschikbare feitenmateriaal gesteld te worden. Daarbij moet bedacht worden dat er maar één toekomst van gisteren reeel bestaat, althans tot op dit moment. Pogingen om de geschiedenis ‘progressief’ te herschrijven leiden zo onherroepelijk tot foutieve of zelfs gevaarlijke conclusies. Was mevrouw nu al gepromoveerd? De media smullen in ieder geval van dit soort schuldbeladen controverses. Met geschiedenis heeft het niet veel te maken. Het valt eerder in het sociaal-psychologische domein van de hedendaagse nederlander.
De zeurpieten (!) die zich nu weer BLM (BurnLootMayhem) noemen zullen altijd hetzelfde vervelende liedje afdraaien: HUnnie hebben het gedaan en wij zijn o so siedlig. Slecht een enkele neger wilde feitelijke waarheid verwoorden: Thomas Sowell over de slavernij. Die was helemaal zo slecht niet voor negers, ze werden beter behandeld dan blanke slaven.
De huidige problemen die negers ondervinden zijn volledig aan hen zelf te danken. Kijk eens wat Morgan Freeman hierover zegt. Of BIll Cosby (ja ik weet geen echt rolmodel).
Het is simpel: negers zijn dom en lui en klagen daarover dat andere dan wat moeten doen.
Het heeft dan ook geen zin om die emotio met ratio te willen bestrijden. Negers hebben geen interesse in feiten, behalve als het in hun sielige straatje past.