Paspoort, nationaliteit en het redelijkheidsbeginsel
Is een paspoort net zoiets als een tramkaartje? Vooral progressieve politici lijken dat te denken – ze gaan er in ieder geval zo mee om.
Dat een groep Nederlanders van Marokkaanse afkomst nu een actie is begonnen tegen de moeite die ze hebben hun Marokkaanse nationaliteit kwijt te raken is daarom zowel belangrijk als iets dat enige contemplatie verdient van mensen die geen problemen hebben met dubbele nationaliteiten.
In feite ondersteunt deze groep de argumenten die eerder door Nederlandse politici tegen deze constructie werden geuit. Vanuit de praktijk redenerend. Iets dat altijd bij hoog en laag door progressieve politici werd ontkend. Terwijl de feiten er liggen. En dat van Marokko op dit vlak niets verwacht hoeft te worden is al even duidelijk.
Een groep Marokkaanse Nederlanders wil dat de Nederlandse overheid en samenleving hen steunen bij hun strijd voor afschaffing van de dubbele nationaliteit. In een manifest schrijven ze dat ze niet uit vrije wil voor de Marokkaanse nationaliteit hebben gekozen en dat die nationaliteit onlosmakelijk verbonden is met angst en onvrijheid.
In feite zorgt Nederland slecht voor deze mensen door hen niet bij te staan uit angst Marokko voor het hoofd te stoten. Daarmee dwingt Nederland deze mensen in iets wat het juist zegt tegen te willen gaan: een keurslijf.
Het toont onmiskenbaar, dat goed willende mensen bereid zijn tot keuzes – het probleem voor de overheid is hoogstens dat de attitude van deze mensen hun persoonlijke vrijheid boven het ‘staatsbelang’ laten gaan. Een ‘staatsbelang’ dat vooral is gebaseerd op een ‘laat-me-met-rust’ houding van het Nederlandse bestuur. Dat gemakzucht een ander woord is voor wanbestuur/prestatie lijkt me geen grote gedachtesprong. Hierdoor ontstaat een grote ongelijkheid; qua behandeling, en qua rechten van de nationaliteit verstrekkende staat:
Marokko stelt zich op het standpunt dat het aan anderen geen verantwoording hoeft af te leggen over de behandeling van zijn onderdanen, ook niet aan Nederland. Het gevolg is dat bijna 400.000 Marokkaanse Nederlanders nooit vrij kunnen zijn van de bemoeienis, controle en wetten van Marokko, staat in het manifest.
Diezelfde redenatie – maar dan omgekeerd – gaat al evenzeer op bij de jihadisten (1 zelfs †) die nu hun tweede paspoort terug krijgen. Er is geen enkele reden dit te doen.
Juristen beroepen zich graag op het redelijkheidsbeginsel, dat vaak wordt gedefinieerd als:
Algemeen beginsel van behoorlijk bestuur dat voorschrijft dat een bestuurs- orgaan bij het nemen van een beslissing alle belangen tegen elkaar af moet wegen.
Maar worden alle belangen gewogen als deze mensen hun Nederlandse paspoort terugkrijgen? Wat is het belang voor ons land? Ik constateer dat het belang van de Nederlandse staat (‘laat-me-met-rust’) hier wel wordt meegenomen, maar dat van de Nederlandse bevolking (en dat is iedereen die hier in dit land woont) niet. De gemelde argumentatie is in ieder geval ongezond:
Eerder tikte de Raad van State de staatssecretaris op de vingers in de zaak van twee zogenoemde uitreizigers. Die hadden zich al in 2013 en 2014 aangesloten bij strijdgroepen in Syrië en Irak en waren hun pas kwijtgeraakt. Op dat moment stonden die groepen nog niet op de lijst van verboden organisaties, oordeelde de Raad van State. Daarom moest de strafmaatregel worden teruggedraaid.
Dit land meent dat het haar taak is voor alles in de wereld moeite te moeten doen, behalve voor mensen die hier langer dan een jaar of 25 wonen. Zowel de kwestie van de dubbele paspoorten voor jihadisten als voor mensen die hier – ongestoord door vroegere banden – wensen te integreren toont dat. Het is een onredelijke vorm van lafheid, niets anders.
Misschien heeft het er zijdelings mee te maken, wat ik mij n.l. afvraag : o.a. Marokkanen, maar óók Turken leven in dit landje met twee paspoorten, zijn dus én “Nederlander” maar óók Marokkaan c.q. Turk.
Maar als ze toevallig voetballer zijn mogen ze maar voor één land uitkomen…….is dat niet een beetje raar ?
Nu heb ik niks “speciaals” met voetballers en al helemáál niet als ze van Marokkaanse of Turkse afkomst zijn, maar deze vraag leeft bij al langere tijd. Gaan de regeltjes van een nationale voetbalbond bóven de regeltjes van een land/natie ?
@Karton. Aanvulling/verbetering : ……….deze vraag leeft bij MIJ al langere tijd enz..
Met een dubbele nationaliteit komt een verhoogd risico op een gebrek aan loyaliteit (aan Nederland).
En met een lidmaatschap van de islam komt een aanzienlijk verhoogd veiligheidsrisico.
Geen dubbele nationaliteiten meer registreren, zeker als deze tweede nationaliteit een islamitisch land betreft, is dus een gevaarlijke vorm van wegkijken.
En het is fijn dat er Nederlandse Marokkanen zijn die van hun Marokkaanse paspoort af willen, maar dat gaat wel enkel zoden aan de dijk zetten als ze ook werkelijk van hun Marokkaanse identiteit af willen, en hun islam lidmaatschapskaart er tegelijk mee bij inleveren.
Het is dus prima als Nederland het inleveren van Marokkaanse paspoorten mogelijk gaat maken, maar wel enkel als daar een deugdelijk registratiesysteem tegenover staat.
Met het enkel van de radar verdwijnen van potentieel gevaarlijke burgers schieten we niets op.
Het werkelijke probleem met Marokkanen is hun stammencultuur, en hun geloof, wat integratie zo goed als onmogelijk maakt.
Het verlaten van de groep is verboden, zolang ze onderdeel uitmaken van de groep is het hen verboden te integreren, op overtreden van deze verboden staat de doodstraf, en op het niet handhaven van deze verboden staat ook de doodstraf.
Dit garandeert het in omvang groeien van de groep, en hoe groter (en dus sterker) de groep wordt des te gemakkelijker deze verboden te handhaven zijn, wat dan vervolgens in een nog sneller groeien van de groep resulteert.
Dit is het mechanisme dat al 1400 jaar lang het steeds verder uitdijen van de islam bewerkstelligt en dit is het monster dat in Nederland inmiddels al meer dan een halve eeuw lang door de socialisten gepamperd wordt.
En als het straks groot is, dan vreet het ons allemaal op.
Er lijkt een niemandsland te liggen tusen de Overheid en de Raad van State, waar men elkaar de bal toespeelt. In het geval van fundamentalistische jihadisten is dat uiterst onwenselijk. De Overheid neemt de paspoorten in en de Raad van State maakt het weer ongedaan onder verwijzing naar een lijstje dat de Overheid dan maar op tijd moet bijwerken. De Raad van State had ook kunnen argumenteren dat die jihadisten zelf ook wel snappen dat er sprake is van zoiets als vreemde krijgsdienst, nog verzwaard doordat bij die krijgsdienst mensenrechtingschendingen strategisch worden ingezet, iets wat volgens het geloof van betreffende jihadisten ook nog eens religieus wordt gesanctioneerd. Afwegingen in redelijkheid, zoals geeist door het redelijkheidsbeginsel, veronderstellen een afwegingskader. De D66/GL rechters hebben wel weer erg geoordeeld in de geest van het D66/GL wereldbeeld, waarbij de islam een godsdienst zou zijn als alle anderen. Islam, zowel letterlijk vertaald als naar letter en geest, is ‘onderwerping’, en wel van alles en iedereen, overal en voor altijd, zowel van denken en handelen, zo snel mogelijk en met een eschatologische vervulling aan het einde der tijden, door de toepassing van sectarische principes en gewelddadig expansionisme. We zien dit ook terug in bijvoorbeeld het gegeven dat een kind van een marokkaanse vrouw (die dus niet van haar marokkaanse nationaliteit afkan) en een nederlandse, niet-islamitische man als bastaard in het marokkaanse paspoort komt te staan, met alle problemen van dien. Inderdaad, de overheid is laf. Maar vooral door de ware aard van de islam te ontkennen.
D666 Thom de graaf kan nu als fuhrer van de raad van state nog veel gemakkelijker schijt hebben aan het stemvee .De volgende verkiezingen zullen dat overigens weer bevestigen .