Links heeft sinds de jaren dertig niets geleerd
Uiteindelijk is volgens links iedereen die het ook maar gedeeltelijk eens is met Wilders een Nazi. Meestal begint het schelden, tegenwoordig ook wel framen genoemd, met racist, extreemrechts of onderbuik, maar uiteindelijk komt men uit op Nazi of fascist. Daarbij vergeleken is het terug schelden met “Goedmens” absoluut vriendelijk te noemen.
En wat heeft links dan NIET geleerd? Dat eigen cultuur, hoe vaag ook, belangrijk is. Belangrijker dan een procentje meer of minder. En ook: dat veiligheid belangrijk is. En dat is een gevoel van vertrouwen. Vertrouwen dat de staat jou en de jouwen zal beschermen. Een vertrouwen dat te voet komt en te paard gaat. Het is overduidelijk dat open grenzen, migratie, liberalisering van kapitaal- en handelsverkeer en privatisering de maatschappelijke verhoudingen enorm onder druk zetten. En dat de klappen van dat beleid terecht komen bij de lagere klassen, de traditionele aanhang van links en bij de lagere middengroepen die zich voor zover niet religieus ook door links vertegenwoordigd dachten. Links heeft daar geen enkel antwoord op en denkt dat het hameren op compensatie voor ongelijkheden of materiële rechten voldoende is om politiek mee te bedrijven. Naast de onvermijdelijke lippendienst aan werkgelegenheid en onderwijs.
Het is volledig losgeslagen van de realiteit die zegt dat mensen helemaal niet zoveel moeite hebben met ongelijkheid. Ook niet degene die het minder heeft. De meeste mensen hebben voldoende realiteitsbesef om te weten wat voor hun is weggelegd. Waar mensen wel moeite mee hebben is onterechte voortrekkerij –en daar staat links vooraan om als “recht” te verdedigen dat arbeidsloos inkomen in sommige situaties het inkomen voor werkenden overtreft; dat nieuwkomers, migranten en delinquenten aan allerlei zaken geholpen worden waar gewone mensen jaren op moeten wachten of zelfs helemaal geen recht op hebben; dat zij vanwege nieuwkomers uit hun woonomgeving verdreven worden; dat allerlei figuren die een gevaar voor hun omgeving of zichzelf vormen ongehinderd hun gang kunnen gaan.
Ondertussen is de desastreuze greep van het grote bedrijfsleven en de banken op de ontwikkelingen in Nederland, de EU en op wereldschaal nagenoeg volledig van de agenda verdwenen. En die vormen de drijvende kracht achter de bovengenoemde ontwikkelingen. Wel is er permanente opwinding over topinkomens en bonussen, maar dat is het uiterlijk symptoom van het systeem. Neem dat weg en er verandert … niets.
En dat terwijl er iemand was, toen zeer links en nog wel een Nederlander, die buitengewoon scherp analyseerde wat links voor de oorlog fout deed. En dat analyseren deed hij voordat de oorlog uitbrak. Ik heb het over Jacques de Kadt. Hij zag toen dat links vanaf Stalin over de volle breedte (communisten en sociaaldemocraten) de enorme fout maakte door zich in de eerste plaats op de materiële condities, in het bijzonder de inkomensverdeling, te richten en de culturele en identiteitskwestie te negeren of zelfs te bestrijden omdat men geacht werd automatisch lid te zijn van het wereldproletariaat. Weliswaar stond toen eigendom van de productiemiddelen nog prominent op de agenda, maar in het kader dat men zou kunnen krijgen wat men toekomt. De Kadt noemde dat minachtend een oriëntatie op Maag-mens. Dat nu, Jesse Klaver, is economisme.
————————————————————————————————————–
Ik heb eerder een aantal stukjes van de Kadt op mijn blog gezet:
Een interessant betoog, maar klopt het wel? In 1935 gingen de partijen van de Communistische Internationale op een patriottische koers, en in 1949 werd in de Sovjet-Unie een campagne geopend tegen het zogeheten kosmopolitisme, “een reactionaire theorie, die onverschilligheid predikt ten aanzien van het moederland, het vaderland, de nationale tradities en de nationale cultuur”. Met moederland werd de geboortestreek bedoeld, met vaderland de staat. Wat opvalt is dat in de voormalige DDR, waar het begrip Heimat dieper geworteld is gebleven dan in het Westen, het verzet tegen Merkels open-grenzenbeleid ook veel sterker is.
Interessante observaties wat betreft de Sovjet-Unie en de DDR-achtergrond. Daar zal ik tezijnertijd mijn voordeel mee doen.
Interessant.
De voedingsbodem voor alle onrust en onlusten is echter gelegd door traditioneel liberaal rechts. Zij zijn erin geslaagd bezit, welvaart en welzijn over te hevelen van grote groepen onderaan de maatschappelijke ladder naar slechts enkelen bovenaan.
Met onvrede en angst voor de toekomst onder diezelfde benadeelde groepen.
Het vizier van de discussie richt zich gemakshalve op links. Haar gedachtegoed en haar representanten zijn aanspreekbaar, om niet te zeggen aangeschoten wild.
De open grenzen, het plotselinge toelaten van honderdduizenden migranten komt echter rechtstreeks uit de koker van de liberale elite rekenmeesters in Brussel en hoofdsteden van de rijkere lidstaten. Zij bedienen zich sinds eind jaren negentig en naar believen van wat eens links jargon was om hun radicaal liberale maatregelen door te drukken.
Migranten zijn n liberale coupe: lagere lonen en het opblazen van ons zwaar bevochten stelsel van sociale voorzieningen.
dinkytoy, onzin het zijn juist de linksdenkenden die met open armen de asieljagers begroeten, zoals het ook met name linkse burgermeesters zijn die alle registers open trekken om deze comfortzoekers te pleasen.
de mensen die deze aanpak veroordelen, worden door het linkse volk voortdurend weggezet als fascist, nazi etc.
u weet deksels goed dat er ook geen laag betaald werk is voor deze toestroom waarvan het er niet op lijkt dat hun opleiding behoudens een enkele uitzondering , iets zal bijdragen zodat er vanuit gegaan kan worden dat dit, evenals dat bij de al aanwezige niet westerse allochtonen het geval is, zal leiden tot levenslange uitkeringen.
en u weet wie dat weer gaan betalen, de resterende doorgaans NLse en werkende belastingbetaler.
@Gonggrijp 1949 is na 30-40, 1935 is na 1933 en toen was het te laat. De beschouwingen van de Kadt gaan vooral over Duitsland. Bij dat laatste is bovendien de vraag te stellen in hoeverre men werkelijk minder belang ging hechten aan de economische strijd.
@DinkyToy. Lees het nog eens zou ik zeggen. Je redenering is economistisch. Overigens is economie niet onbelangrijk maar cultuur veel belangrijker dan links beseft.
En ik alle tijd maar denken dat het eind jaren zestig mis ging (bij de PvdA).