Kop d’eraf! Kop d’eraf!!
Toen ik jong was (lang, lang geleden), hadden wij kinderen thuis een paar LP’s met moderne sprookjes. Toen een heel handige vervanging van voorlezen. Ik weet het allemaal niet goed meer, er waren geloof ik een Ivanhoe en een Robin Hood. Maar wat ik me het best herinner is Alice in Wonderland.
De reden dat ik het me zo goed herinner was de kaartenkoningin, die te pas en te onpas riep Kop d’eraf! als iemand ook maar iets deed wat haar niet zinde.
En automatisch gaan mijn gedachten dan naar die Saoedische regering, die eigenlijk hetzelfde doet. Het is duidelijk dat onthoofding in Saoedi-Arabië de straf bij uitstek is voor tegensprekers. Sowieso is de doodstraf voor mensen die iets anders willen dan het gezag een bijzonder primitief concept. Ik heb geen principiële bezwaren tegen de doodstraf, omdat ik vind dat er straffen zijn die minstens zo erg zijn. En ook dat die straffen onder bepaalde omstandigheden de meest praktische oplossing zijn van een groot probleem. Maar dat is niet het punt waarom het Saoedische systeem zo godvergeten (sic!) primitief is.
Mensen die tegen de doodstraf zijn krijgen het dan ook altijd heel moeilijk, als je zegt dat het primitief is, omdat ze aan voelen komen dat je het over de daar heersende cultuur wilt hebben, en dat je daarvan zeggen gaat dat die minder goed is dan de onze. Dat klopt. De zandgelovigen zijn een mensensoort met een compleet minderwaardige cultuur. En de Koran helpt hen die in stand te houden.
Op dit punt aangekomen hebben alle gutmenschen afgehaakt, want nu gaat het pijn doen, en ze weten het: waarom wordt in de islam afvalligheid met de dood bestraft? Omdat het een ontkenning is van de macht van de heerser, daarom. En die heerser is de begunstigde van Allah, zodat afvalligheid samenvalt met rebellie. Is er geen heerser? Dan is Mohammed – vrede zij hem – altijd beschikbaar als alternatief in wiens naam het hoofd afhakken kan worden gedaan. Is dat hoofd afhakken dan een religieuze handeling, of toont dit dat de islam in de grond een politiek systeem is? U ziet het dilemma van de gutmensch. Met al zijn vooringenomenheid is hij niet in staat te ontkennen dat hier iets ontzettend mis is. Zodat ik me niet kan voorstellen dat zo iemand in dit stukje het einde haalt. Want onwetendheid is een betere bescherming tegen vatbaarheid voor islamkritiek dan wat dan ook.
Hoewel er natuurlijk altijd ècht domme mensen zijn.
Ik zou er aan toe willen voegen: de doodstraf voor terroristen.
Maar: vrijspraak voor ombrengers van dictators.
@ Cool Pete 🙂
Hier boven vergat ik twee dingen:
– allereerst: goed artikel natuurlijk; dank daarvoor.
– dictators moet aangevuld worden met : usurpators .