Het allochtonenprobleem
Hebben we dat eigenlijk, een allochtonenprobleem?
Vraag dat eens aan die juwelier in West die nu in een rolstoel zit, nadat hij bij de achtste of negende overval op zijn winkel invalide is geraakt. Tik op Uw internet browser de woorden overval en juwelier in en U krijgt een eindeloze lijst en, al zult U dat vaak niet lezen in Uw krant, de overvallers zijn vrijwel altijd Marokkanen of Antillianen. Vaker Marokkaan, want daarvan zijn er nu eenmaal meer.
In die eindeloze rij berichten zitten nogal wat doublures maar het is ook maar zelden dat het bericht een eerste overval betreft. Meestal is het zo’n juwelier al een keer of vier eerder overkomen en soms loopt het aantal keren in de dubbele cijfers. Niemand doet eigenlijk meer aangifte van gewone winkeldiefstallen en van tasjes die geroofd worden. De politie doet er toch niets mee en het maximum dat een rechter oplegt, bij de ongeveer twee procent van de gevallen die voorkomen, is een taakstraf.
Hoe weet je dat, dat het allochtonen zijn bij die zestig bladzijden juwelenroof, vraagt U zich misschien af? Dat is simpel. Als het geen allochtoon is dan staat er altijd wel iets bij als ‘de dader was een ongeschoren blanke man’. Als het een Marokkaan is staat er niets. Behalve natuurlijk als er foto’s of filmpjes zijn, dan gaat het altijd zichtbaar om mensen uit Noord Afrika of uit onze vroegere koloniën in de west.
Dat is een van de dingen die de mensen dwars zitten, dat de pers nog steeds de dingen niet bij hun naam noemt.
Zoals wel vaker ging een van de items bij (toen nog) Pauw en Witteman over het Marokkanenprobleem. Twee geïntegreerde Marokkanen mochten vertellen waarom het debat, dat op dat moment in de Kamer werd gehouden, zo onrechtvaardig was en zo discriminerend. Een discriminatiedebat zou er moeten worden gehouden in de Kamer, vonden ze, sputterend van woede, in plaats van een debat over criminaliteit.
Ik denk niet dat P&W het Marokkaanse volksdeel een plezier gedaan heeft met deze uitzending. Er kwam eigenlijk geen zinnig argument voor het eigen standpunt uit, bij die twee mensen, terwijl die argumenten er toch eigenlijk best zijn.
Mensen als Marcouch of Aboutaleb horen geen last te ondervinden van het gedrag van al die overvallers en tasjesrovers. Maar misschien doen ze dat ook wel niet. Als Wilders er zich over beklagen dat in de tweede stad van het land een buitenlander burgemeester is, haalt iedereen zijn schouders op. Aboutaleb doet zijn werk goed en is duidelijk een fatsoenlijk mens. Verreweg de meeste Nederlanders willen over Aboutaleb geen kwaad woord horen. Met Marcouch ligt dat weer wat anders misschien, maar dat komt omdat hij in zijn eentje geprobeerd heeft om Nieuw West te civiliseren en daarin niet geslaagd is.
In feite werd er indertijd meer op hem gemopperd dan op Job Cohen, die er toch evenmin veel van gebakken heeft. Maar de mensen weten dat ze wel hun best gedaan hebben en veel kritiek krijgen ze niet.
Waar de twee gasten van P&W een punt hadden, was dat zij en veel andere Marokkanen die niet crimineler zijn dan de gemiddelde Nederlander, maar dat ze als Marokkaan worden aangesproken en dat daar het odium van crimineel aan kleeft. Ze vinden dat onrechtvaardig en willen als individu worden behandeld op grond van wat ze zelf doen of niet doen.
Ik denk dat ze daar wel gelijk in hadden, maar dat er weinig aan te doen is. Het is inderdaad onrechtvaardig. Ze hebben recht op een individuele behandeling ongeacht hun afkomst, maar ze zijn nu eenmaal zichtbaar Marokkaan en krijgen de behandeling die bij hun etniciteit past. Dat is een genetisch geprogrammeerde reactie va de Nederlanders. Ze horen tot een vijandige stam en krijgen de behandeling die onze voorouders de afgelopen paar miljoen jaar aan leden van vijandige stammen hebben gegeven.
Dat is niet hun fout, want zij willen zich helemaal niet vijandig gedragen en ook niet vijandig behandeld worden. Als Nederlander en burger van Amsterdam willen ze behandeld worden en niet als Marokkaan. Daarom voelen ze zich gediscrimineerd, reageren ze daar vijandig op en komen zo in een vicieuze cirkel terecht. Dat de sympathie voor Marokkanen door hun optreden is verhoogd, denk ik niet.
Hebben we dus een allochtonenprobleem? Ik denk het wel ja en het wordt er de laatste jaren niet beter op.
Persoonlijk vind ik wel dat burgemeester Van der Laan het ook op dit terrein een stuk beter doet dan zijn voorganger. Zo’n actie tegen de zes honderd ergste boeven is beter dan thee drinken met de imam. Maar ook die actie van Vander Laan gaat niet echt helpen, dat weten we van te voren. Ook de zes duizend ergste zou waarschijnlijk nog niet helpen, gezien het aantal overvallen en berovingen. Daarvoor zou het Nederlandse strafrecht serieus moeten worden aangepast en daar gaat een burgemeester weer niet over.
Dit artikel verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp
Als individu behandeld worden? Echt?
–
Nou, daar gedragen ze zich in het geheel niet naar.
Ik zie voornamelijk jagende Berberse rifroedels en grondkussende Arabische oemmasoldaten.
3 strikes out, als we dat hanteren tegen 2 paspoorthouders, is het risico te groot en houdt het op, en anders weet de marokaanse politie er wel raad mee.
Toen rond 1910 New York werd geteisterd door joodse criminelen, hadden rijke joden daar last van, en op aandringen van de toenmalige politie commandant werd er een actieplan opgesteld om deze ellende te keren.
Het werd een traditioneel joodse aanpak van lernen, lernen en lernen.
Naar school dus, en dat paste in de joodsche traditie, een traditie die succesvolle wetenschappers en entrepreneurs heeft voortgebracht .
De moslims kennen die traditie niet en weigeren zelfs te leren als het hen gratis wordt aangeboden, het enige dat ons rest is hen uit onze maatschappij te verwijderen.
De Nederlandse burgers hebben ook mensenrechten en willen in vrijheid en veiligheid leven, maar dat gaat niet met moslims die uit de koran leren dat alles de gelovigen toebehoort en dat je alles van ongelovigen mag wegnemen tot en met levens en sexslavinnen.
Een marokkaans strafsysteem voor marokkaantjes een turks systeem voor de turkjes enz , gelijke monniken gelijke kappen. Ik vermoed dat dan 90 procent van de allahtoontjes terugvlucht naar hun kalifaat of tenminste een toontje lager gaan zingen, wat denk jij toon?