Herstel van normen en waarden
Een norm is een regel waar je je aan te houden hebt en een waarde is iets waar we bewondering en respect voor hebben. Normen zijn de regels die de waarden beogen te handhaven en normen en waarden vormen dus terecht één verzamelbegrip.
De discussie over het herstel van de normen en waarden houdt in dat men vindt dat een groot deel van de samenleving zich niet of niet voldoende aan de bestaande en nog steeds officieel erkende regels houdt. De oorzaak daarvan is dat men het respect voor de maatschappelijke waarden voor een goed deel is kwijt geraakt. Niet helemaal, want dan zou de discussie zich niet meer voor doen.
In de vroeg-christelijke tijd hadden theologische vragen zoals bijvoorbeeld of de Heilige Geest alleen uit de Vader voortkwam of uit de Vader en de Zoon gezamenlijk, een grote betekenis. Tegenwoordig zou niemand daar meer voor de straat op gaan, omdat godsdienst in die leven vullende betekenis niet meer tot onze maatschappelijke waarden hoort. Verdwenen waarden kunnen niet worden hersteld.
In de Middeleeuwen bestond de samenleving uit drie verschillende bestanddelen, die standen werden genoemd. Alle drie hielden er hun eigen normen en waarden op na. De normen en waarden van één van de drie, de adel, hielden onder meer in dat men met een zekere blijmoedigheid zijn leven diende te offeren voor de publieke zaak wanneer dat nodig was.
Een restant daarvan bleek in Engeland nog aanwezig in de Eerste Wereldoorlog toen leden van de Britse hoogste klassen zich in grote getale vrijwillig meldden voor het leger. Na de oorlog bleek de Britse upperclass een aderlating te hebben geleden van een omvang die zo groot was, dat zij sindsdien heeft opgehouden te bestaan als maatschappelijk relevante groep. De waarden waarvoor zij hun leven offerden zijn met die leden van de upperclass uit de Britse samenleving verdwenen.
Normen en waarden kenmerken de samenleving waarin zij bestaan, met dien verstande dat een samenleving zonder normen en waarden niet kan bestaan en als de normen en waarden veranderen ook de samenleving verandert.
Normen en waarden zijn ongrijpbaar en lenen zich maar moeizaam voor bewuste invoering en helemaal niet voor herinvoering. De gedachte, dat een politieke partij het herstel van verdwenen normen tot een politiek programma zou kunnen maken, berust dan ook op een misverstand. Het is een soortgelijk misverstand als een generatie geleden bij veel ouders bestond, dat de opvoeding van kinderen iets is dat uit een boekje zou kunnen worden geleerd.
Het CDA zal niet meer bijdragen aan het herstel van de verdwenen normen en waarden dan iedere andere Nederlandse groepering ongeacht hun programma, zoals ook de ouders die hun kinderen met het boekje hebben opgevoed geen meetbaar betere resultaten hebben bereikt dan ouders die het zonder deden.
De meeste mensen die de term normen en waarden gebruiken hebben maar een vage voorstelling van wat zij daar onder moeten verstaan. Meestal beperkt het zich tot het waarnemen van de gevolgen van het ontbreken van normen en waarden. Men heeft het dan over het criminele gedrag op straat, het verdwijnen van de sociale controle. Aan die gevolgen kan wel iets worden gedaan en misschien is het ook dat wel wat de politici voor ogen staat die voor herstel van normen en waarden pleiten.
Normen handhaven door zichtbare en evenredige bestraffing van hun overtreding werkt wel. Dat strafrechtgeleerden eerder van het tegendeel overtuigd zijn, komt doordat het tegenwoordige strafrecht los geraakt is van haar oorspronkelijke functie. Het strafrecht is eigenlijk een contradictio in terminis in onze humanistische samenleving, omdat straffen als zodanig in strijd komt met de uitgangspunten van het humanisme.
Strafrecht dient niet voor de heropvoeding van de crimineel of voor vergelding en genoegdoening. Strafrecht dient voor het handhaven van normen en waarden in de samenleving, de rest is bijzaak.
Dit artikel verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp
Dit betoog moet op Rutte’s bril worden gespijkerd zodat hij er constant aan herinnerd wordt!
Een uitgebreide reactie van Toon op mijn reactie m.b.t. normen en waarden. Zeer gewaardeerd.
Een discussie over normen en waarden zijn schaduwgevechten en hebben geen enkele impact, terwijl de Nederlandse rechtsstaat op het punt van omvallen staat. Desalniettemin ga ik gedeeltelijk inhoudelijk in op het betoog van Toon.
Definities Toon:
Normen: “een regel waar je je aan te houden hebt”.
Waarden: “iets waar we bewondering en respect voor hebben”.
Mijn definities:
Normen: verwacht gedrag (zoals vastgelegd in grondwet en nationale wetten).
Waarden: zaken die we het nastreven waard vinden (zoals veiligheid en vrijheid).
Hierbij stel ik dan ook zonder de minste reservering dat veiligheid en vrijheid (individuele soevereiniteit) de kernwaarden zijn van de Nederlandse rechtsstaat. Maar besef tegelijkertijd de zwakte van deze stelling, omdat de deelbegrippen ‘veiligheid’ en ‘vrijheid’ niet sluitend te definiëren zijn.
Er valt dus veel voor te zeggen om de begrippen ‘normen en waarden’ uit het politieke debat te schrappen om misverstanden te voorkomen. Deze mogelijkheid om verwarring te zaaien kan dus worden geschrapt uit het vocabulaire van de dames en heren in de politiek.
Dit geschreven te hebben kunnen we gelijk doordringen tot de kern van de zaak, namelijk de op handen zijnde vernietiging van de Nederlandse rechtsstaat.
Definitie rechtsstaat: ‘Een rechtsstaat is een staat waarin de burgers worden beschermd tegen de macht van de staat als zodanig. Dit is vastgelegd in wetten die worden gewaarborgd door onafhankelijke rechters’. Dit is de theorie.
Welnu de praktijk wijst uit dat de staat veel van haar macht heeft overgedragen – zonder enig mandaat – aan de externe entiteit EU en dat dit proces van machtsoverdracht verder toeneemt (OM en politie in EU verband). Dit is mogelijk door de drie ingebouwde systeemfouten in de Nederlandse rechtsstaat:
– Wetgevende macht:
Internationale wetten domineren over de nationale wetten, de rechters mogen niet aan de grondwet toetsen en er bestaat geen Grondwettelijk Hof;
– Uitvoerende macht:
Een kabinet dat voorkomt uit het parlement is in strijd met de Trias Politica. De introductie van een systeem van gekozen Minister-President kan de machten scheiden.
– Soevereiniteit:
De zelfbeschikkingsrecht (soevereiniteit) van het individu is gekaapt door de staat en dient weer worden teruggegeven aan het individu.
Deze negatieve factoren dienen onmiddellijk te worden aangepakt. Vervolgens kan de autonomie van de Nederlandse rechtsstaat worden afgeroepen.
Ben dan ook van mening dat werkelijk alle discussies omtrent missstanden in Nederland zijn terug te voeren tot de bron van de ingebouwde systeemfouten.
Met deze hervormingen leggen we de carrière-politici stevig aan de ketting en kunnen ze het volk weer gaan dienen.
En nu waarden en normen in de praktijk in de Nederlandse rechtsstaat. Het volk heeft haar wapens ingeleverd, is haar vrijheid (soevereiniteit) verloren, is niet langer veilig EN betaalt belastingen.
Zojuist gelezen dat Buma de uitslag van het sleepwetreferendum niet wil erkennen!
En wij discussiëren over normen en waarden in de slavenstaat Nederland. Nutteloos.
Onze vertegenwoordigers zijn de schaamte voorbij en de Nederlandse rechtsstaat bevindt zich inmiddels op slopershoogte.
Nog een prettige dag verder.
@Voight_Kampff: in grote lijnen, ben ik het met uw uitgangs-punten eens,
en met uw conclusie stem ik helemaal in:
onze democratische rechtstaat, onze welvaart, en onze beschaving , worden gesloopt –
door een onverschillige, verwaande en verdwaasde kaste van machts-misbruikers.
@ Cool Pete. Dan hebben we de titel van het artikel herleid naar de kern van de zaak, namelijk: ‘Herstel van de rechtsstaat’. En dat lijkt me een goed begin!
W.b. de uitgangspunten:
– Voor mijn persoonlijke VEILIGHEID van die van mijn familie heb ik natuurlijk reeds gezorgd;
– De strijd om individuele VRIJHEID en daarmee het voortbestaan van de rechtsstaat is reeds in volle gang met de sleepnet-wet discussie (dat geen referendumdiscussie is).
How about that for VALUES!