Eurovisiesongfestival – zingen verbroedert niet
Geen idee hoe het met U zit, maar dat Eurovisiesongfestival komt me mijlenver mijn neus uit. Al zo ongeveer sinds de laatste keer dat Nederland er succesvol was.
In retrospectief wordt zo’n songfestival ook steeds erger. Ik herinner me met schaamte dat ik het liedje Dingedong als beginnende puber erg leuk vond. Brrr. Afijn, binnen de kortste tijd was de tijd voor dit soort liedjes wat mij betreft voorbij: dingdongBOEM.
Over BOEM gesproken, dat is deel van het probleem waarom zingen ook dit jaar niet verbroederen zal: de winnaar van 2016, Oekraïne weigert de Russische inzending van dit jaar de toegang tot het land, zodat deelname onmogelijk is. En dat nadat Rusland vorig jaar in een fel duel met Oekraïne nipt verloren had. Maar de winnaar organiseert het volgende zangtoernooi, dus dat Oekraïne er wat over te zeggen heeft is onmiskenbaar volgens de tradities.
Dat landen wegens onmin elkaars inzendingen weigeren te laten optreden is daarentegen weer volkomen in tegenspraak met de traditie. Het Eurovisiesongfestival was één van de wijzes waarop de volkeren van Europa na WW2 elkaar weer aardig wilden gaan vinden. Maar daar heeft Oekraïne geen bindingen mee, toen lag het land nog veilig achter het IJzeren Gordijn en was het onderdeel van datzelfde Rusland waartegen het zich nu verzet. Oh ja, er is ook nog die oorlog in Oost-Oekraïne, die al enige tijd in een patstelling verkeert.
Afijn, maar als er zingend geen verbroedering kan worden gerealiseerd, waarom doen we dan nog aan die commerciële kletskoek mee? Het is een prachtig moment om er afscheid van te nemen om nooit meer terug te keren, in die Mallemolen van semi-nationalistisch gekonkel met de 12-punters voor buurlanden. En wie weet zou de Nederlandse overheid dat willen overwegen, maar er zijn nog wat losse eindjes. Zoals MH17, een nog steeds lopende boycot en een referendumuitslag die men negeren gaat. Dus dat we naar Oekraïne moeten willen van de politiek weet ik nu al zeker. Dat wordt weer een gevalletje oogjes dicht, snaveltjes toe en een knijpers op onze neuzen. Dat geeft trouwens bij het zingen wèl een apart geluid:
De zangeres die door Oekraine geweigerd wordt is een gehandicapt meisje met een goede stem in een rolstoel. Ze is staats gevaarlijk heet het. Bizar. Overigens, quote; “Dat landen wegens onmin elkaars inzendingen weigeren te laten optreden is daarentegen weer volkomen in tegenspraak met de traditie”. Landen? Dit is nog nooit eerder voorgekomen. Bij geen enkel land, bij geen enkel ES festival. Stop die woordspelingen en begrijp nu toch eens dat dat corrupte nazi Oekraine een corrupt nazi regime heeft. Verdomme nog an toe.
“euro”songfestival?Bukfestival voor de euro’s.
Al ongeveer 15 jaar kijk ik geen songvestival. Vanaf het moment dat ik me realiseerde dat ik voorspellen kon wie de winnaar zou worden. Dan keek ik naar de (politieke) situatie waarin het land zich bevond… het liedje was onbelangrijk.
Het is inderdaad èèn corrupt zootje waar de commercie vanaf druipt.
En politiek en handel bepalen voor het grootste deel wie zich “winnaar” mag noemen.
Voor mij is de winnaar van 2017 met voorsprong Julia Samoylova.
En dat heeft niets met politiek te maken.
Oordeel zelf ; https://www.youtube.com/watch?v=Qu5kSWkZqOI
Verder vindt ik dat elk zichzelf respecterend land het festival van 2017 zou moeten boycotten.
Nederland met het opgeheven vingertje als eerste.
Maar dat zal wel niet vanwege commerciële belangen.
Het eurovisie songfestival is een errrug nichterig spektakel. Vooral toen de afschuwelijke travestiet met baard mee won kon je het wel heel errug provocerende nichterige eraf zien druipen. En weet je wat heel veel mensen vinden die hoog kwetterende provocerende nichten heel erg irritant. Ik kijk er noort naar maar zelf in het nos hournaal wordt over dat songfestival gesproken. Wat een bullshit !