DE WERELD NU

Elites vernieuwen zich niet – zichtbaar

Bedreigingen, eenheid van prijs, een land van deugers, Academisch tuig, Stalinisme, Duitsland, Applestore overval, Olympische Spelen, Rechters, wereldregering, Oekraïne, Therapeutenangst, Qatar, Cultuur en politiek, Onveilig, basis, Politiek, Zwart, Overlast, Vrouwen en kinderen

Vandaag zag ik een oproep van Erik Jurgens op het blog van De Volkskrant: dat de elite zich moet vernieuwen. Helpen zal het niets, pathetische wanhoop verwoordde het stuk des te meer. En terecht.

Erik Jurgens spreekt over elites, maar begrijpt er niet veel van. Elites met problemen vernieuwen zichzelf niet. Nooit eigenlijk, want als een elite zich aanpast, is er geen vernieuwing nodig. Een elite die zichzelf vernieuwt is een elite die met haar tijd meegaat, zodat er niet om haar vervanging geroepen wordt, en de instroom van nieuwe leden niet zo opvalt. Als een elite haar onderliggende maatschappij daarentegen in de weg begint te zitten, zijn er maar drie mogelijkheden: ze sterft uit, laat zich opzij schuiven of wordt een kopje kleiner gemaakt.

De meeste elites zijn zo verstandig zichzelf deels opzij te laten schuiven. In zekere zin is dit ook een vorm van zelfreinigende vernieuwing, omdat het de erkenning impliceert dat ze een bepaalde nieuwe maatschappelijke ontwikkeling onvoldoende aan kan. De generatie van 68, die de zittende elite van (voor) de jaren zestig opzij schoof, kwam wel degelijk aan de macht via coöptatie. De nieuwe hemelbestormers werden opgenomen in de oude structuren, en konden van daaruit hun nieuwe ideeën doorvoeren. Wat overbleef van de oude elites vermengde zich met de hemelbestormers, daarmee een soepele machtswisseling effectuerend.

Jurgens schijnt in het geheel niet te beseffen dat de revolutie van zijn generatie vooral zo gladjes verliep doordat de zittende elite het benul had plaats te maken en uiteindelijk een stapje opzij te doen. Met medeneming van veel van hun eerdere overtuigingen. Dat daar een evident verschil valt aan te wijzen met de huidige elite valt moeilijk te ontkennen. Niet alleen weigeren dezen plaats te maken, maar erger nog, alle ideeën waarmee zij de maatschappij sinds hun machtsovername hebben vervuild verklaren de leden heilig en onaantastbaar.

Ik geneer me niet om te zeggen dat wat er sinds 1945 is opgebouwd, in Europa en in de wereldorde, een grote sprong voorwaarts vormt in de menselijke beschaving. Nog nooit heeft de mensheid het zo goed gehad, zowel sociaaleconomisch, als qua vrijheid en openheid van de samenleving. We zijn er nog lang niet, er trekken nog te veel mensen aan het kortste end, er is te veel geweld in burgeroorlogen en door terroristisch geweld, er is nog veel onvrijheid.

De pretenties die hier op één hoop worden gegooid dienen overigens eerst te worden gesplitst in eerder al bestaande ontwikkelingen en de bijdrage van de 68’ers. De sociaaleconomische voorspoed is geen verdienste: wel hebben zij er onbarmhartig gebruik van gemaakt om hun ideeën te kunnen financieren. Dat hiermee ontzaglijke rijkdommen door het riool van hun idealisme zijn weggespoeld mocht de pret nooit drukken, maar is ironisch genoeg één van de belangrijkste redenen van de huidige ontevredenheid. Zonder de vrijheid en openheid van de samenleving die men aantrof had de machtswissel van de jaren zeventig ook nooit plaats kunnen vinden.

De pretentie deze verworvenheden op het eigen conto te schrijven is vragen om moeilijkheden, en die zijn er dan ook in overvloed aan het ontstaan. De reactie van de nu zittende elite demonstreert slechts ten overvloede dat het geen verworvenheden waren die haar eigen  zijn, maar slechts iets waarvan zij gebruikt maakte bij haar eigen opkomst. Kenmerkend voor elites die in het defensief raken, maar de eigen bijdrage aan hun situatie blijven ontkennen. Dat deze elite zichzelf niet opzij zal willen laten schuiven is daarmee duidelijk.

Uitsterven kan eveneens een eervolle optie zijn, maar dat zit er niet in. De manier waarop de huidige elite zich voortplant heeft niet speciaal biologische kenmerken; ze probeert vooral haar ideeën en idealen op volgende generaties over te planten. Erkenning van het heersende paradigma is een knellende voorwaarde om tot de huidige elite te worden toegelaten. Waar dat toe leidt zie je bijvoorbeeld aan Mark Rutte. Maar het zijn juist de idealen en ideeën van de generatie van 68 die tot de huidige revolte leidden. Deels als verzet tegen de (sociale) gevolgen er van, deels door verzet om economische noodzaak vanwege de vèrgaande uitputting van economisch potentieel zonder dat dat een positief rendement had.

De situatie die ontstond schreeuwt daarom om een vervanging van de elite. Ik vrees dat de koers die de huidige elite heeft ingezet slechts kan worden opgelost met haar eliminatie – sociaal of in het uiterste geval via een daadwerkelijke revolutie met fysiek geweld. Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat dat de wijze is waarop zaken zich plegen te ontwikkelen. Het artikel van Jurgens is een eloquent pleidooi juist dáárvoor. Een diep te betreuren attitude, en erg onverstandig.

5 reacties

  1. Erik schreef:

    Nog nooit in de geschiedenis van de mensheid heeft een oikofobe elite tientalle landen kunnen leiden naar hun postmoderne cultuurrelativistische ondergang.
    Nooit eerder gebeurd.
    En dat allemaal voor een waanvoorstelling van 1 wereld 1 mensheid .
    Het is uiteindelijk de bovenbouw die bepaalt hoe de geschiedenis verlopen zal, niet de economie, die moet wel de voorwaardes scheppen, dixit Marx .

  2. Daan schreef:

    Het woord ‘elite’ begint net zoiets als het woord ‘god’ te worden. De definitiefase wordt bij die laatste al eeuwen overgeslagen, om direct door te stomen naar fase 2: het stellen van de vraag of god bestaat. Daar wordt dan vervolgens heel serieus over gepraat, en zelfs worden daar heel dikke boeken over geschreven. Terwijl geen mens weet waar het over gaat.

    Zo ook met ‘elite’. Geen mens weet wat het is. Zijn het die aanklojers in Den Haag? Die kneuzige journalistjes van VK, NRC of AD? Ik weet het iig niet. Het zijn iig niet de hoogopgeleiden. Want daar zijn er meer van dan laagopgeleiden.

    Waarschijnlijk is het – net als met god – een kwestie van zelfpredikaat. Zoals er vroeger mensen waren die dachten dat ze god waren, zo las ik gisteren een opinie-artikel in NRC waarin de zinsnede “(…) wij, weldenkende mensen (…)” stond.

    Ik ben toen een partij over mijn nek gegaan… ben nog aan het dweilen…

  3. Cool Pete schreef:

    Wanneer de machtigen, de bestuurders en de beleids-bepalers,
    elite / regenten / usurpators / anti-democratisch, enz, genoemd worden,
    hebben ze zich tot een wangedrocht ontwikkeld.
    Het enige geneesmiddel is dan: vervangen.

  4. Dick Ahles schreef:

    Prachtige analyse. Ik wil wat (aanvullende) kanttekeningen maken:
    1. opgevoed door mijn politiek geïnteresseerde, maar zeer non-conformistisch vader (nooit lid geweest van enkele partij, iedere verkiezing weer het geweten: wie te stemmen!)? Ik zat met hem als tiener voor de televisie, heb de nacht van Schmelzer nog live gezien. De discussies tussen Den Uijl , Wiegel en van Agt intensief gevolgd). Kortom opgevoed met de waarde van politiek van voor 68. Voor mij in retrospectief de politiek van: hard discussiëren, maar altijd respect voor de andere politicus, en zonder enige moeite neerleggen bij de uitkomsten van het politieke proces van stemmen en verkiezingen, coalitievorming en zoeken naar compromissen. Groot gevoel bij alle actoren van verantwoordelijk te zijn voor het welzijn van het hele land en al zijn bevolkingsgroepen. Het verder ook wel gemankeerde systeem van zuilen, bracht wel een groot gevoel van tolerantie tussen de zuilen (niet noodzakelijkerwijze binnen de zuilen)

    2. We kijken nu met wat dedain naar het politieke spel in een verzuilde maatschappij van voor WOII tot 68, maar we onderschatten daarbij de positieve effecten op de dagelijkse voeren van politiek: persoonlijk respect voor elkaar (zelf boer Koekoek werd nooit vernedert, uitgescholden of verdacht gemaakt, maar wel inhoudelijk aangesproken), duidelijke ongeschreven politieke regels, zeker als het ging wanneer een minister terugtreed (Rutte zou in die tijd NOOIT minister president zijn geworden van een MINDERHEIDSkabinet, en als hij het niet ondertekenen van het Oekraïne niet in het belang van het land vindt ZOU HIJ ZIJN AFGETREDEN), maar vooral de inhoudelijkheid van de discussies: ze gingen ergens over; wetten werden niet in een poep-en-een-scheet gemaakt, aangenomen, gewijzigd en weer ingetrokken. Zou in die tijd ondenkbaar zijn; de eerste keer dat er gelegenheidswetgeving werd gemaakt ging over het verbieden van VERONICA, verrassend gesteund door D66, en voor mij reden voor te nemen NOOIT op die partij te stemmen). Met tien over Rood en het kapen van het begrip ‘sociaal’ door de PvdA (en de andere partijen hebben dat toegestaan! inclusief de VVD) kwam de andere wind van de nieuwe elite: moralisme en elkaar de maat nemen om iemand dan vervolgens als slechterik aan de kant te schuiven.

    3. In de zeventiger jaren politicologie gaan studeren aan de VU. In die tijd enorm geschrokken van mensen-beschadigende gedrag van de fundamentele socialisten (Het WARE socialisme) die als studenten opeens de dienst uitmaakt in de college zalen: dit was dictatuur van de minderheid; dit was vooral onderdrukking van andersdenkenden en andere denkbeelden. Deze onthutsende ervaring op de universiteit heeft mij leven getekend. En guess what: dit gedrag van discussiëren, politiek voeren is inmiddels door politici in de westerse samenleving verheven tot standaard. en nog steeds ben ik verbaasd en ze vinden het moreel ook nog eens verdedigbaar. De manier waarop Pechtold over Wilders praat is alsof de funadamentele socialistische (=communistische) studenten weer hoor praten/schreeuwen tegen mijn prof Politicologie, de zeer integere Kuypers. Schande en hoe dan ook verwerpelijk.

    4. En ondanks dat heeft die hele generatie van politici en studenten ‘Animal Farm’ en ‘Brave New World’ gelezen en begrepen. Daarin is het hele proces waarin we met de elite nu verzeilt zin geraakt, beschreven en voorspeld. Maar zoals we dagelijks zien nu ze onderdeel zijn geworden van een zieke elite, niets van geleerd, niets van overgehouden. Ik vind dat niet te begrijpen, maar een kenmerk van elites zal wel zijn dat enige zelfreflectie gaat ontbreken.

    Hoe dank ook macht corrumpeert!.

  5. Ron Gerritsen schreef:

    De reactie van Dick Ahles heeft mij duidelijk geraakt. Zijn derde punt was een schok van herkenning. ook ik wilde in 1972 politicologie gaan studeren (ik ben van 1954, dus net na de generatie 68). Wat ik daar op de kennismakingsdag meemaakte en aantrof, tartte elke beschrijving en was precies zoals Ahles beschrijft, Complete linkse dictatuur. Geen enkele ruimte voor een tegengeluid. Ik ben heel snel weggelopen en ben geneeskunde gaan studeren. Het was voor mij, net als voor Ahlers een traumatische en ontluisterende ervaring.
    Ik heb de indruk dat er veel meer van onze generatie zijn die dezelfde ervaringen hebben gehad en maar wijzelijk hun mond hebben gehouden in de jaren daarna.