Tranen en gejammer – Hallo! Ween!!
Het feest op de vooravond van Allerheiligen zou echte christelijke gelovigen moeten bewegen tot tranen en gejammer. Want het is van oorsprong een heidens feest.
Samhain is de dag dat in Keltische culturen het einde van het oogstseizoen werd gevierd. Zoals met meer van oorsprong heidense feesten overgoten de missionarissen – die in de Late Oudheid de ongelovigen gingen redden (de geschiedenis zich herhalen?) – belangrijke feestdagen met een christelijk sausje. Vandaar dat op 1 november Allerheiligen wordt gevierd, en op 2 november Allerzielen. Het idee was dat Samhain (31 oktober) dan wel in het vergeetboek zou raken.
Traditionally, it is celebrated from 31 October to 1 November, as the Celtic day began and ended at sunset
Hetgeen in grote delen van Europa zo ging, maar niet in van oorsprong Keltische landen. Bovendien is het een raar feest dat uit de USA is overgewaaid. Daar werd het geïntroduceerd door geëmigreerde Ieren, en net zoals Sinterklaas de Kerstman werd, veranderde Samhain in Halloween.
En omdat we sinds enige jaren worden gebombardeerd door globalistische bedrijven die een hekel hebben aan de culturele uitingen van lokalo’s – omdat het teveel moeite is daarvoor apart iets te doen – zitten we na de invoering van Moederdag en de groei van de Kerstviering met kalkoen en wat niet al, tegenwoordig ook met Halloween. Leuker voor de kinderen dan die lampionnetjes op St. Maarten (14 november), waarbij onderweg altijd meer dan de helft van die lampionnetjes in brand vloog. Met groot kindergeschrei tot gevolg (de jeugdtrauma’s van mijn vriendjes en vriendinnetjes op de kleuterschool vliegen u nu om de oren).
Overigens is het ook voor de Epstein-affiliatie geen goed jaar voor Halloween. De sheriff van Butts county (what’s in a name?) in Georgia ging alvast aan de gang om bezoeken aan potentiële kinderlokkers (lees: veroordeelde sex-offenders) te ontmoedigen:
En Amerikanen zouden geen Amerikanen zijn als de sheriff hierdoor geen proces aan zijn butt kreeg. Zodat iedereen elkaar weer op traditioneel Amerikaanse wijze in d eharen vloog:
While Butts County Sheriff Gary Long claims that the move is meant to keep children safe on Halloween, the pedophiles claim that the move was unjust and violates their rights to privacy and free speech.
Halloween is een wederkeer van heidense gebruiken. Hallo en Ween, dus.
Ik ben het gedeeltelijk eens met de oorsprong van Halloween als de “atheïsering” van Allerheiligen. Maar het feest heeft in de praktijk toch meer het karakter van Sint Maarten, waar de kinderen ook al of niet verkleed langs de deuren gaan. Sint Maarten was ook de dag van de omkering. Het hoge werd verlaagd en het lage verhoogd. De dorpsgek werd Burgemeester bijvoorbeeld en de kinderen de baas over de volwassenen. 11/11 was en is dan ook het officiële begin van Carnaval. Bij Halloween komt de onderwereld naar boven (kinderen verkleed als monsters en heksen en de lampionnetjes zijn vervangen door uitgeholde pompoenen. Halloween heeft dus veel meer overeenkomsten met Sint Maarten dan met Allerheiligen. (Sint Maarten is trouwens denk ik ook weer een verchristelijking van de Germaanse traditie.
Eerlijk gezegd zie ik weinig parallellen met Allerheiligen.
Hetzelfde verschijnsel van veramerikanisering van een Europese traditie zien we in het ontstaan van Santa Claus, die een veramerikaniseerde versie is van Sinterklaas en die van 5 december naar de kerstdagen is verhuisd en “De Kerstman” werd. Hij verhuisde van Spanje naar de Noordpool, het paard veranderde in een Slee, getrokken door rendieren en de zwarte pieten werden (politiek correcte!) elfjes.
Maar beide vinden hun oorsprong in Wodan/Odin, De God van het hemelzwerk, die op zijn vliegende paard Sleipnir als de stormwind over de daken stormde en in de schoorstenen bulderde, vergezeld door zijn twee zwarte (!) raven, Huginn and Muninn, die dagelijks de wereld rondvlogen en hem , gezeten op zijn schouders vertelden wat ze gezien hadden (Het grote boek van Sinterklaas).
Enfin, dit laatste heb ik er maar bij gezet om te laten zien dat Zwarte Piet niets met racisme te maken heeft en dat het zwart van Zwarte Piet ergens anders vandaan komt. In de loop van de tijd is deze traditie uitgemond in een manier om kinderen op een speelse manier bij te brengen dat het goede beloond wordt en het kwade bestraft. Het goede wordt als licht en dus wit voorgsteld en het kwade als zwart, als de duisternis. In onze huidige versie is het kwade (Zwarte Piet) door Christus (Sinterklaas) overwonnen en is een knecht van het goede geworden. Dat is het verhaal erachter in een notendop. Mensen die Zwarte Piet als een persoon zien en als neger, zijn niet goed wijs. Het zijn archetypen en oeroud. Net als de kerstboom als zinnebeeld van het heelal met de ballen als planeten en de kaarsjes als sterren, het engelenhaar als de armen van het melkwegstelsel en de engeltjes zelf als christelijke toevoeging. En de Piek? wat is dat anders dan god die over het universum heerst?
Het is bijzonder dat er zoveel geschiedenis in deze in eerste opzicht betekenisloze tradities verborgen is. Het afschaffen van deze tradities is het verrmoorden van ons verleden en daarmee onze identiteit.
Ook het geven van cadeaus is natuurlijk zo oud als de mensheid in koude en gematigde klimaten. De winter stond voor de deur en om te overleven was er kleding en proviand nodig. Ook werden met deze feesten de familie- en samenlevingsverbanden aangehaald. Zonder onderlinge samenwerking was het niet mogelijk een strenge winter te overleven. Deze feesten hadden dus een concreet en pragmatisch doel. Dat is nu natuurlijk allemaal wat minder met de moderne technologie en dat is waarom familieverbanden makkelijk verbroken worden en zelfs het gezin als ouderwets wordt beschouwd. Sinterklaas (en alle andere feesten en tradities) liggen nu onder vuur, aangezien niemand de betekenis er nog van begrijpt. Of misschien zijn het wel de bestrijders ervan die dat bliksems goed begrijpen en wij zelf niet.
En als laatste wat het geven van cadeaus betreft: De mensen die de kinderen geen snoep geven bij Sint Maarten/Halloween/Allerheiligen worden in liedjes feitelijk buiten de samenleving geplaatst. Het is een soort oordeel door de onschuldigen. De mensen die niets geven zijn egoïsten en gierigaards en dat is ook de kerel die het plakkaat in het artikel op heeft gehangen.
‘waarbij onderweg altijd meer dan de helft van die lampionnetjes in brand vloog. Met groot kindergeschrei’.
Leuk hieraan herinnert te worden. Dat waren nog eens mooie tijden.
Zoals altijd weer genoten van jouw artikel.
Sint Maarten wordt niet gevierd op 14, maar op 11 november.
https://youtu.be/6hdI3qZEOhI
11 november ja.
Die lampionnen met die brandende kaarsjes waren vroeger tenminste nog spannend . Echte stikstofgranaten al bij een beetje wind.
Alleen sommige boerderijdaken hadden er wel eens last van.Nu het hele land .