DE WERELD NU

Integratie – achtergrond van het probleem -2-

theoterrorisme, integratie

Wat is nu eigenlijk de context en wereld waarin de islam is ontstaan, en waarom die wegering tot integratie? Toon Kasdorp maakte daarover ooit een lang verhaal, dat we in drie delen publiceren.

Toen Mohammed en zijn opvolgers na hun verovering de godsdienst van het Midden Oosten vernieuwden, voorzagen zij daadwerkelijk in een behoefte. Egypte, Syrië en Irak hadden het gehad met Byzantium. Sinds de concilies van Nicene en Chalcedon werd hun een geloof opgelegd waar ze weinig affiniteit mee hadden[1]. De voortdurende oorlogen met Iran verstoorden het ambacht en de handel in het Midden-Oosten en de door Byzantium opgelegde belastingen putten de regio financieel uit. Mohammed en de eerste kaliefen brachten soelaas: het geloof werd van een hoop onbegrijpelijkheden ontdaan, de rituelen en de ethische voorschriften werden gematigd  en bleken voortaan voor iedereen te doen. De belastingen gingen terug naar een dragelijk niveau. De contacten tussen de Vruchtbare Halve Maan en Iran werden hersteld; de twee grote beschavingsgebieden fuseerden en brachten elkaar tot hernieuwde bloei. De handel op het verder gelegen deel van Azië, met India vooral dat overzee bereikbaar was,  leefde op en er ontstond een ongekende vooruitgang in rijkdom, kennis en vaardigheden.

Frankistan
Voor het oude westelijke deel van het Romeinse rijk had de opkomst van de Islam vooreerst vooral negatieve gevolgen. Toen Spanje en Sicilië in Moslimhanden vielen werden de verbindingen overzee tussen Spanje, Frankrijk en West-Italië  met elkaar en met Byzantium verbroken[2]. De aandacht van Rome wendde zich af van de Middellandse Zee en richtte zich op het Germaanse deel van Europa dat in de zevende eeuw nog grotendeels heidens was. De achteruitgang in beschaving was in de eerste eeuwen catastrofaal, maar met de opkomst van een nieuw koningshuis bij de Franken, de Karolingers, kwam er een periode van herstel. De achteruitgang zette na de dood van Karel de Grote wel weer door, maar de basis voor een latere groei van een eigen nieuwe modus werd toen gelegd. De kloosters waren gesticht en in reactie op de aanvallen van Noormannen en Hongaren ontstonden verdedigings- en bestuursystemen waaruit de latere Middeleeuwse feodaliteit voortkwam.

In de achtste eeuw werd Spanje veroverd door de Moslims, de Moren zoals ze in Frankistan werden genoemd. Dat was een blessing in disguise. In plaats van de chaotische West-Gothische rijkjes kwam er in Spanje het zeer beschaafde grote Moorse rijk, dat als leerschool heeft gediend voor de Middeleeuwse beschaving van West-Europa. Alles wat wij bewonderen in de hoge Middeleeuwen ontstond in Spanje en elders in de Dar al Islam. De troubadours, de romantische poëzie, de riddertoernooien en andere ridderlijke gewoonten, de architectuur van de grote kathedralen en de kastelen. De Islam was de centrale en dominante  beschaving van de Middeleeuwen, een voorbeeld en een ijkpunt, zoals de moderne beschaving dat nu is voor het niet westerse deel van de wereld.

De Latijnse Christenheid in de Middeleeuwen was niet veel meer dan een afschaduwing van de Dar al Islam. Frankistan werden we daar genoemd. Van deze afhankelijkheid van de Dar al Islam  vinden we veel minder terug in de Christelijke kronieken van die tijd dan we zouden verwachten. Dat komt, naar men mag aannemen, omdat die kronieken werden geschreven in de kloosters. Dat waren afdelingen van de geloofspropaganda.[3].

In Spanje begon in de elfde eeuw de Reconquista, de herovering van Andalus door de twee of drie overgebleven West-Gotische rijkjes, met steun van de adel uit West Europa[4]. Vooral vanaf de elfde eeuw zag men aan deze zijde van de Pyreneeën een grote opbloei van de beschaving, die ontleend werd aan het Moorse Spanje. Zij bereikte ons via de nieuwe Christelijke koninkrijken van (vooral) Aragon/Catalonië en Castilië/Léon. Joodse kooplui, voor wie Mohammedanen en Christenen lood om oud ijzer waren, speelden een zekere rol als intermediair, maar dat is een rol die ook vaak wordt overdreven. De massale[5] invloed van de Moorse beschaving is niet te verklaren door de activiteit van het handvol Joodse kooplui, dat hier actief was in de eerste tijd van het economisch en cultureel herstel in het Westen.[6] De rechtstreekse  invloed van de Christelijk/Mohammedaanse fusiebeschavingen in Spanje en op Sicilië was belangrijker. Ook het belang van de Kruistochten naar het Heilige Land was maar beperkt. Het aantal kruisvaarders  dat ooit weer terugkwam uit het Midden-Oosten en dat in de gelegenheid was geweest om ginds wat op te steken was daarvoor te gering.

Venetië was een restant van de Byzantijnse bezittingen in Italië en had via de Adriatische zee de contacten met Byzantium behouden. Na het herstel in de elfde eeuw  kwam ook van die kant en uit de concurrerende stad Genua input in de beschaving in de Latijnse Christenheid. De latere Renaissance, die een einde maakte aan de Middeleeuwen en die een voorloper werd van de Reformatie en de Verlichting, bloeide vooral op als gevolg van de ineenstorting van het Byzantijnse Rijk. In Byzantium was een deel van de klassieke literatuur uit de Oudheid bewaard gebleven en dat kwam toen naar het Westen, tezamen met een groep geleerden die de oude teksten uit het Grieks konden vertalen.

Rond 1300 is het Abassiden Kalifaat, dat de kern vormde van de Dar al Islam,  ten onder gegaan aan de invallen van de Mongolen. Aan de dominantie van de Arabische beschaving kwam daarna een einde. Voordat  het Turkse rijk de Islam weer een hechte basis had gegeven was de groei van de Latijnse Christenheid al te ver gevorderd om nog door de Islam gedomineerd te kunnen worden.

De Islam als cultuur. Dar al Islam en Oemma
In de zestiende eeuw kwamen de Nederlandse provincies in opstand tegen de koning van Spanje vanwege een mengeling van te hoge belastingen, aantasting van oude rechten en gewoonten en een godsdienstgeschil. Om soortgelijke reden was het Midden-Oosten rijp voor een opstand tegen Byzantium toen de Arabieren daar binnen vielen. Dat was de belangrijkste reden waarom de verovering een onmiddellijk en doorslaand succes werd. Binnen korte tijd waren grote delen van de bevolking tot de Islam bekeerd en hadden ook de overgebleven christenen zich onder het zachte juk van de kalief geschikt. De nieuwe godsdienst, die in het begin  aan niemand werd opgedrongen, bevatte nogal wat elementen die theologen uit Antiochië en Alexandrië tegen Constantinopel hadden verdedigd en verder ook Aramese overblijfselen uit de tijd van voor Alexander de Grote, die op het platteland van het Midden-Oosten volop aanwezig waren gebleven[7].

De onmiddellijke opbloei van de economie die in het nieuwe Mohammedaanse rijk ontstond, was in hoofdzaak een herleving van de vanouds aanwezige handel en nijverheid die door de voortdurende oorlogen en de hoge belastingen van de voorafgaande eeuwen in de verdrukking waren geraakt. Die bloei ging gepaard met een herleving van de klassieke Griekse wetenschap en filosofie, die nu werd gecombineerd met elementen uit de Perzische en Parthische beschavingen. Ook dat deel van de wereld werd door de aanhangers van Mohammed veroverd. De contacten met de beschavingen uit het verre Oosten van Azië en vooral met India voegden nieuwe elementen toe aan de mix. Al snel streefde de nieuwe Islamitische beschaving de Byzantijnse voorbij in welvaart en creativiteit.

In de Dar al Islam, het Huis van de Gehoorzaamheid, zoals het nieuwe Islamitische cultuurgebied zich noemde, nam Spanje een bijzondere plaats in. Andalusië gold met Bagdad, Cairo  en Samarkand, als centrum van de nieuwe beschaving.

Van de drie erven van de Romeinen was de Dar al Islam in de Middeleeuwen met afstand de meest succesrijke. Maar toen het Kalifaat van Bagdad in de dertiende eeuw door de Mongolen werd veroverd en de kalief van het toneel verdween verloren kunsten en wetenschappen hun beschermheer. De Islamitische predikanten en wetuitleggers kregen het in de Dar al Islam voor het zeggen. Politiek waren het niet meer de Arabieren, maar eerst de Seldsjoek Turken en later een tijd lang ook de Mamelukken in Egypte die domineerden. Vanaf de dertiende eeuw  ging het in de Dar al Islam bergafwaarts met de  beschaving. In de zestiende eeuw kwam er een tijdlang een opbloei in het vernieuwde Turkse rijk van de Osmanli. Die opbloei werd gefaciliteerd door een massale immigratie van Joden en Moren uit het Iberisch schiereiland. Die volksverhuizing was een gevolg van  de voltooiing van de reconquista. De Katholieke Koningen hadden genoeg van de etnische twisten in hun rijk en dwongen Joden en Moren in Spanje tot integratie of tot emigratie.

Het kwam in de loop van de zestiende eeuw tot een aantal beslissende oorlogen tussen de Sultan van Istanboel en de vorsten uit het Habsburgse huis, die door de Spanjaarden en Oostenrijkers werden gewonnen. Daarna werd de Dar al Islam allengs op alle terreinen van de beschaving overvleugeld door het Westen. Het ressentiment tegen deze loop der geschiedenis is in de Islamitische wereld nog steeds groot[8].

De Oemma heeft geen geografische betekenis maar duidt de culturele gemeenschap aan waarvan de Islam de godsdienst is. De Westerse cultuur en de Oemma zijn equivalenten, maar de Oemma is zich als het ware meer bewust van het eigen bestaan. Gelovigen  hechten doorgaans aan de Oemma meer belang dan aan hun seculiere nationaliteit. De Pakistani horen tot de Oemma en daarbij doet het er voor hen niet toe of ze in Islamabad, in Leeds, of in Kashmir wonen[9].

De Soenna beschouwt het land waar de Islam niet de heersende godsdienst is als Dar el Harb, het land van de oorlog. Verkeren Moslims niet in een positie om daar oorlog te voeren dan noemen ze het Dar al Ahd (wapenstilstand) of Dar al Suhl (verdrag). Deze opvattingen leken in de moderne Islamitische landen van een eeuw geleden te zijn uitgestorven, maar onder invloed van het Islamisme[10] zijn ze herleefd en vormen ze de basis voor het moderne Islamitische geweld. Slachtoffers van deze oude en onverdraagzame leer zijn in de eerste plaats de goedwillende[11] Moslims zelf. Wat de Oemma bijeenhoudt zijn de Koran en de Soenna. De Koran is het boek waarvan de godsdienstige mythe zegt dat het Mohammed gegeven is in de vorm van een boodschap door de engel Gabriel en dat door hem op zijn beurt  in de loop van zijn carrière gedicteerd zou zijn aan schrijvers die het voor hem hebben opgeschreven. De Soenna is de combinatie van het Moslimgeloof en een verzameling van normen en gebruiken van de Arabieren en de veroverde volkeren, die al bestond vóór de prediking van Mohammed. Die gebruiken, waartoe kledingvoorschriften horen en de ondergeschikte positie van de vrouw, hebben na zijn komst een vorm van godsdienstige wijding gekregen. Zijn geloofsverkondiging bracht een belangrijke wijziging in de Soenna aan, maar als verschijnsel was zij niet nieuw. Mohammed heeft haar een nieuwe autoriteit gegeven naast de Koran, door te verklaren dat voor waar gehouden werd in de Soenna ook waar zou zijn in de ogen van God[12].


  1. De goddelijkheid van Christus, en andere Hellenistische  elementen die door Paulus in het oorspronkelijke Joodse  geloof waren ingebracht stoorden niet alleen de Joden en de Mithrasaanhangers, maar ook een belangrijk deel van de christenen in het Midden-Oosten. De zuivering van het geloof door  Mohammed bracht een algemene acceptatie van het zuivere monotheïsme en daarmee een culturele eenheid in de regio die er sinds Alexander de Grote niet meer was geweest.
  2. Zie Henri Pirenne, Mahomet et Charlemagne
  3. De Sacra Congregatio de Propaganda Fide bestond officieel in die dagen nog niet als departement van het Vaticaan. Eigenlijk is de congregatio ook geen ministerie voor propaganda, maar voor de missie. Maar de  propagandafunctie bestond wel degelijk. De kerk van Rome was niet minder goed in het aanpassen  van de geschiedenis aan haar behoeften dan latere communistische autoriteiten.
  4. Onder kruistochten wordt doorgaans verstaan de spectaculaire expedities naar het Heilige Land, maar de oorlogen in Spanje en het heidense Noord-Oosten van Europa waren voor de vestiging van de nieuwe beschaving van West-Europa veel belangrijker. En ook dat waren godsdienstoorlogen. Zij gaven emplooi aan hele reeksen jongere zonen die zonder dat of het klooster hadden moeten ingaan of afhankelijk worden van de erfgenaam, hun oudste broer.
  5. Op de meest onverwachte  plekken is die invloed merkbaar. Bekend is dat de grote Middeleeuwse filosofen Thomas van Aquino  en Albertus Magnus  leerlingen waren van de Moren, maar ook de kruistochten zelf zijn eigenlijk niet anders dan een Jihad in omgekeerde richting.
  6. Die kooplui kwamen om geld te verdienen en deden dat niet in de eerste plaats door hun afnemers voor te lichten. Bekend is het verhaal van de relikwieënhandel, waar natuurlijk alleen aan verdiend kon worden zolang de Europeanen goedgelovig en onwetend bleven.
  7. Toynbee geeft in a Study of History de volgende verklaring voor het abrupte  ontstaan van het Islamitische rijk: In Mesopotamië, Syrië, Egypte en Perzië bestonden oude beschavingen, die als gevolg van de veroveringen van Alexander de Grote in de vierde eeuw voor Christus abrupt gehelleniseerd werden en daarna in hun oude vorm een ondergronds bestaan gingen leiden. Perzië werd snel weer zelfstandig, maar de overige gebieden kwamen eerst onder Griekse en later onder een Romeinse heerschappij terecht. De weerstand tegen de vreemde overheersing verdween nooit helemaal en leidde tot een culturele oppositie die vanuit de regio onder een religieuze dekmantel tegen Rome en later tegen Byzantium werd gevoerd. De cultuur van het Byzantijnse rijk was in alle opzichten religieus van inslag en de tegenstand van de volkeren uit het Midden-Oosten kwam tot uiting in een aantal ketterijen die de eenheid van het rijk ondermijnden. In de ogen van Toynbee was het nieuwe Arabische rijk een wederopstanding van de Aramese cultuur die duizend jaar ondergronds had verbleven, met handhaving van de Byzantijnse nadruk op religie als samenbindend element.
  8. Dat dit ressentiment al uit de tijd van de kruistochten in de twaalfde en dertiende eeuw zou dateren is een misvatting. Bronnen uit die tijd vermelden de kruistochten nauwelijks en ze hadden in die tijd zeker niet de belangrijke invloed die er steeds in West-Europa maar pas na de zestiende eeuw ook in de Dar al Islam aan toegekend werd.
  9. Voor anderen wel. Zowel in Leeds als in Kashmir leven ze in het land van een ander of in elk geval niet in de Dar al Islam en dat geeft problemen.
  10. Belangrijk daarin is de oproep geweest, vergezeld van fatwa’s, van de laatste Turkse Sultan gedurende de eerste wereldoorlog. Zie daarvoor Snouck Hurgronje, bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde van Nederlands Indie (‘s-Gravenhage, 1917, deel 73, blz. 255-284
  11. Volgens Elsbeth Etty, die in de NRC een column wijdde aan het onderwerp, vormen goedwillende Islamieten de overgrote meerderheid. Ze baseert die uitspraak meer op haar eigen wensen dan op enige vorm van onderzoek. Goedwillend in de zin dat zij zich tegen de kwaadwillende voorschriften van Koran en Soenna verzetten zijn maar weinig Islamieten en die er zijn hebben het niet gemakkelijk.
  12. Vgl Goldziher, Introduction to Islamic Theology and Law, Princeton 1981 en Vorlesungen über den Islam,Heidelberg 1910. De onfeilbaarheid van de Soenna doet denken aan de onfeilbaarheid van de Katholieke kerk wanneer de paus verzameld met de bisschoppen uitspraken doet op een concilie. Islam en Katholicisme kunnen de hun gegeven leer niet veranderen maar wel tot op zekere hoogte opnieuw interpreteren.

Dit essay over integratie verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp, in een naloop van deze tekst. Het eerste deel van deze korte serie vindt u hier.

Meer van Toon Kasdorp vindt u hier.

11 reacties

  1. Neef Jansen schreef:

    Het is eigenaardig hoeveel beschaving men de islam toeschrijft. Toen de Arabische roversbenden, nadat zij groot waren geworden van het beroven van karavanen in Arabie – verdeling van de buit: 20% voor de vermeende Mohammed, 80% voor zijn trawanten – zich richtten op de noordelijke gebieden, toen kwamen zij terecht in werelden die al zo’n 3000 jaar bezig waren met ontwikkelen van cultuur en beschaving. Medina en Mekka waren perifere handelsposten waar nauwelijks iemand van gehoord had. Die woestijnrovers wisten niets van architectuur, wiskunde, filosofie, enzovoort. En veel van wat binnen de door brute verovering tot stand gekomen islamitische wereld plaatsvond aan ontwikkeling van wetenschap en dergelijke, dat was het werk van niet-moslims. En de islam zelf schijnt ook maar bedacht te zijn geruime tijd nadat de belangrijkste veroveringen hadden plaats gevonden. Puur als rechtvaardiging van roof en moord en slavernij, zoals dat de corebusiness is van de islam. De islam doet niet aan beschaving. Er is nooit een islamitische beschaving geweest. Is er ooit een communistische beschaving geweest? Is er kortstondig een nazistische beschaving geweest? Is de maffia een vorm van beschaving? Het wetenschappelijk onderzoek van de islam, de islamitische doctrine, de islamitische geschiedenis en de huidige islamitische wereld toont een premodern en zeer mensvijandig totalitarisme.

  2. H. Numan schreef:

    De mythe van Al Andalus is hardnekkig. QED.

  3. Cool Pete schreef:

    Die ‘islam’ [ het Mohammedanisme ] heeft nooit zelf iets voortgebracht :
    alleen door verovering, plundering, overname, diefstal,
    zijn uitingen van cultuur, in hun handen gekomen.
    Onder hen is, niet toevallig, nooit iets [ verder ] ontwikkeld.

    Sumeriers, Indiers, Babyloniers, Perzen, Grieken, hebben wetenschappen en culturen ontwikkeld.
    Arabische woestijn-zwervers : nooit. En na de 11e eeuw, Al-Ghazali, zelfs
    leerstellig verboden.

    @Neef Jansen geeft de uitgebreide uitleg.

  4. Ad Rek schreef:

    “De aandacht van Rome wendde zich af van de Middellandse Zee en richtte zich op het Germaanse deel van Europa dat in de zevende eeuw nog grotendeels heidens was.”

    Interessant, van die 2000 jaar christendom kunnen we voor ons land 6 à 700 jaar aftrekken. Het christendom is hier dus net zo lang als de Islam in Arabië. Ongeveer 1400 jaar. http://www.psammos.nl/bonifatius.html

    “In de achtste eeuw werd Spanje veroverd door de Moslims, de Moren zoals ze in Frankistan werden genoemd. Dat was een blessing in disguise. In plaats van de chaotische West-Gothische rijkjes kwam er in Spanje het zeer beschaafde grote Moorse rijk, dat als leerschool heeft gediend voor de Middeleeuwse beschaving van West-Europa. Alles wat wij bewonderen in de hoge Middeleeuwen ontstond in Spanje en elders in de Dar al Islam.”

    Ik herinner me dat er in het verleden uitgebreid en verhit gediscussieerd werd over de eventuele schatplichtigheid van het westen aan de Islam waar o.a. Frans Groenendijk aan mee deed. Toon Kasdorp was niet te vermurwen. Hij bleef op het punt staan dat de invloed van de Islam de verklaring moest zijn van de vooruitgang in de hoge middeleeuwen.

    Mijns inziens hoeft de invloed van die Islam niet gelezen te worden als de invloed van de mohammedaanse Arabieren zelf maar eerder dat door de ontstane situatie e.e.a. de kans kreeg zich te ontwikkelen.

  5. Neef Jansen schreef:

    @AdRek – Bij die tekst van Kasdorp is het aan te raden boeken te lezen van o.a. Robert R. Reilly, James Hannam, Tom Holland, Rodney Stark, Ibn Warraq, Robert Spencer, Bill Warner, Hans Jansen, Thomas Woods, David Lindberg, Wim van Rooij en Seb Falk. Het blijkt dan dat de grote kracht van ontwikkeling in Europa het Christendom was, dat Avicenna en Averroes inderdaad gunstige invloed hadden op het denken van Thomas, dat er inderdaad aanvankelijk belangstelling was voor Griekse filosofie in de islamitische wereld (Moetazilieten), maar dat Al-Ghazali deze interesse zodanig taboe heeft verklaard, dat Averroes heeft moeten vluchten voor zijn leven, dat de islamitische wereld sindsdien in een intellectueel coma is geraakt, waaruit het pas met het verschijnen van de Arab Human Development Reports pogingen doet om daaruit te geraken. Genoemde schrijvers worden vaak in de hoek gezet van ‘rechts’ door mensen die de wereld slechts kunnen bekijken door een eigenaardig marxistisch en cultuurrelativistisch, westerse cultuur hatend en al het niet-westerse ophemelend, paradigma, maar ik heb nog nooit enig deugdelijke discussie gezien waarin deze auteurs en onderzoekers weerlegd worden.

  6. Ad Rek schreef:

    D at klopt @Neef jansen.
    Ik weet het natuurlijk niet maar ik veroed dat Toon Kasdorp die boeken niet las.,

  7. Neef Jansen schreef:

    @AdRek – Voor zo’n tekst als hierboven door Toon Kasdorp, is er, ook reeds voor hem, heel wat te raadplegen in bibliotheek en boekhandel. Bijvoorbeeld: “Leverden de middeleeuwse wetenschappers een belangwekkende bijdrage aan de zeventiende-eeuwse wetenschap? Het antwoord is zonder meer positief. De kritische houding van de middeleeuwse wetenschapper vormde een mooie basis voor de zeventiende-eeuwse verrichtingen; en toen er in de zeventiende eeuw een nieuwe wetenschappelijke structuur werd opgebouwd, bevatte deze vele middeleeuwse elementen.” David C. Lindberg, Pioniers van de westerse wetenschap. De Europese wetenschappelijke traditie in filosofische, religieuze en institutionele context, 600 v. C. – 1450 n. C., Boom, Amsterdam / Meppel, 1995, p. 352. De historicus Seb Falk: “Voor de middeleeuwers was het bestuderen van de wereld – dat wil zeggen van de complete geschapen kosmos – een weg naar morele en spirituele wijsheid.” Seb Falk, De verlichte middeleeuwen. Een ontdekkingsreis door de middeleeuwse wetenschap, Unieboek, Spectrum, Amsterdam, 2020, p. 19. De socioloog Rodney Stark: “…vanaf het eerste begin leerden de kerkvaders dat de rede de hoogste gave van God was en het middel om tot een steeds beter begrip te komen van Bijbel en openbaring.” “Het succes van de westerse cultuur, inclusief de opkomst van de wetenschap, rust volledig op religieuze gronden, en de mensen die het tot stand brachten waren vrome christenen.” Rodney Stark, The Victory of Reason. How Christianity Led to Freedom, Capitalism, and Western Success, Random House Trade Paperbacks, New York, 2006, p. x-xi. De filosoof Charles Vergeer: “…in de Arabische wereld maakte het boek Tahafut al falasifah, ‘Over de ontoereikendheid van het denken’, van Al Gazali voor eeuwen een einde aan de bloei en de vrijheid van de Arabische wetenschap en wijsbegeerte. Niet de natuur maar God brengt alles teweeg en laat geschieden wat Hij verkiest, schreef Al Gazali. Dat betekende in zijn ogen dat het menselijk pogen oorzaak en gevolg in natuur en wereld aan te wijzen en in navolging van Aristoteles de geldende grondbeginselen van denken en werkelijkheid te formuleren, afgedaan moesten worden als een illusie, erger zelfs, als een aanmatiging en inbreuk op Gods almacht en vrije heerschappij. De tegengestelde houding die het Latijnse Westen en het Arabische Oosten aannamen ten opzichte van het wijsgerig denken van Aristoteles werd een beslissend breekpunt bij de verdere ontwikkeling van beide culturen.” Charles Vergeer, Wanden van de werkelijkheid. Filosofie van de late oudheid, Damon, Budel, 2011, p. 27-28. De fysicus Steven Weinberg: “Vaak wordt al-Ghazali (Algazel) als sleutelfiguur in de groeiende spanning tussen de wetenschap en de islam genoemd.” ”Al-Ghazali’s aanval op de wetenschap nam de gedaante van ‘occasionalisme’ aan – de leer dat alles wat er gebeurt een zelfstandige gebeurtenis is, die niet door enige natuurwet geregeerd wordt, maar rechtstreeks door de wil van God.” Steven Weinberg, De wereld verklaard. De ontdekking van de moderne wetenschap, Atheneum / Polak – Van Gennep, Amsterdam, 2015, p. 148-149. — Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat mocht de islam ooit grote invloed krijgen op het intellectuele leven in Nederland, een gedachte die wat betreft het op expansie en overweldiging gerichte karakter van de islam zeer beslist niet fictief is, dat dan werkelijke wetenschapsbeoefening zeer marginaal zal worden en uiteindelijk zal afsterven, zoals er dan ook nauwelijks nog ruimte zal zijn voor vrije kunstbeoefening en voor ontwikkeling in de filosofie. Gelukkig leven we evenwel in een tijd van toenemende aantallen ex-moslims, zogenaamde apostaten, die met walging afscheid hebben genomen van hun ‘beschaving’. — Neem me niet kwalijk dat ik zo uitgebreid inga op de kwestie, maar ik zou beslist niet willen dat Nederland noch de Westerse cultuur ooit ten prooi vallen aan de totalitaire gekte die de islam is.

  8. Ad Rek schreef:

    U hoeft zich wat mij betreft niet te excuseren voor uw uitgebreide reactie. Ik lees ze (de meeste) met interesse. Ik ga nu even alleen in op uw persoonlijke overtuiging over de evt. Islamitische invloed in Nl. Ik heb dezelfde zorg als u. Maar dan niet alleen op het wetenschappelijke gebied maar vooral ook op het spirituele, geestelijke en filosofische gebied. En daarmee bedoel ik het gefilosofeer van de gewone mensen. De mensen die geen atheïst of sciëntist gaan worden, dus het grootste deel van de oemma. Hier ligt het verschil in visie op de aanpak tussen ons beiden. Ik ben blij met ex moslims, daar niet van. Maar nogmaals, ik zie grote delen van de islamitische gemeenschap geen atheïsten en/of sciëntisten worden. Daarom hoop ik toch nog steeds op een ontwikkeling in de richting van de door u zo vermaledijde ‘andere islam’, eentje die past bij ons concept van godsdienst.
    Ik zie deze video van Robert Spencer natuurlijk door mijn eigen bril.
    https://www.youtube.com/watch?v=PaUupVFemLQ
    Mij valt dan het gedeelte op vanaf minuut 18:20 : “…..a liberal modernized islam ….. it is likely that such an Islam would also discard the doctrines of warfare…etc….etc….”
    Krijgt Wilders alsnog gelijk met zijn geschamperde korannetje zo dun als een donald duck. Nou en.

  9. Neef Jansen schreef:

    @AdRek — Volgens Pew research hebben in Iran grote delen van de bevolking, en vooral ook de jeugd, de islam verlaten. Ze roepen dat niet van de daken uiteraard, want dan worden ze opgepakt en vermoord, maar ze doen dat als destijds in de communistische wereld, in een ‘innere migration’. Wat ze vervolgens worden wat betreft wereldbeschouwing, is heel divers. Atheist, agnost, christen, zoroastrist, humanist, hedonist, zoekend, enzovoort. Het schijnt dat nu al 60% van de bevolking iets anders is dan moslim. Het terreurregime van de moellahs, de intolerantie, het martelen, het moorden, het jaagt de mensen de islam uit, en toe naar van alles aan andersdenken. Vergelijkbare ontwikkelingen zijn gaande in andere delen van de islamitische wereld en in ook de westerse cultuur. Een ‘liberal modernized islam’ is slechts mogelijk als je naar schatting 98% van de islamdoctrine wegstreept. De islam doet namelijk niet aan vrijheid en respect voor andersdenkenden, noch doet het aan welwillend reageren op kritische vragen, andersdenkenden met rust laten, leven en laten leven, enzovoort. Centraal in de islamitische doctrine is dat de Koran een kopie is van het origineel bij Allah in de hemel, en dat alles in die koran verre verheven is aan alles wat de ongelovigen bedacht hebben aan wetten en wetenschap. In die koran is vervolgens bepaald dat zij moet heersen over de mensheid en dat iedereen die tegenwerkt dient te worden onderworpen, uitgebuit of vermoord. Verder is in de islamdoctrine helemaal niets te ontdekken, zo zegt ook Robert Spencer bij andere gelegenheden, dat maakt dat we kunnen uitkijken naar een ‘liberal modernized islam’. De islam heeft trouwens vele kenmerken gemeen met nazisme, communisme, bolsjewisme, maffia, fascisme en een destructieve sekte. De verschillen van de islam met christendom zijn gigantisch. De islam is vooral gericht op roof en slavernij. Het christendom is gericht op cultuur en beschaving. Zie hiervoor auteurs als Robert R. Reilly, Rodney Stark, Tom Holland, Robert Spencer, Bill Warner en Hans-Peter Raddatz. “In geen andere cultuur laat staan religie, zijn voorgeschreven moord, roof, slavernij en afpersing als religieuze plicht. In geen andere religie vind je de geheiligde rechtvaardiging van geweld als wil van allah tegen andersdenkenden, zoals die in de islam als integraal bestanddeel van de ideologie in de koran is voorgeschreven en in de geschiedenis is gepraktiseerd. En ook niet is er een religiestichter te vinden, die als mohammed model heeft gestaan voor oorlogvoering en ook het opdracht geven tot het vermoorden van tegenstanders.” Prof. Hans-Peter Raddatz, “Von Allah zum Terror?”, p. 71.

  10. Ad Rek schreef:

    Ja, had ik al eerder gehoord over Iran. Echter, het zijn Perzen, geen Arabieren. Ik denk en hoop dat er dieper van binnen enkele verschillen zitten.

    Een andere gedachte bij mij is, dat
    als mohammed bedacht en langzaamaan ontstaan/opgebouwd is in de denkwijze van de arabieren dan kan je wel teksten uit een boek wegstrepen maar dan is dat gedachtegoed nog niet weg uit die mensen. Met andere woorden, ze schiepen een god naar hun eigen beeld en gelijkenis.
    Met een boek waarin dat staat en waaraan men geloof hecht is hun cultuur geheiligd. Haal je dat boek weg dan is het nog maar de vraag welk effect dat heeft. De cultuur zit ng steeds in de mensen dan. Mét een boek kan je in ieder geval een en ander aanwijzen als oorzaak. Zonder dat boek wordt dat erg moeilijk maaar is het verre van weg ben ik bang.
    het zijn maar gedachten, ik pleit hier nu niet voor een of ander.

  11. Neef Jansen schreef:

    @AdRek — De islamitische god is als een wrede despoot, een alleenheerser, iemand die met een knip van z’n vinger kan maken dat iemand onthoofd wordt. En het is een god die op geen enkele wijze gebonden is aan een bepaalde wet of ethiek of wat dan ook. Je zou deze god ook kunnen zien als een solipsistische psychopaat die precies doet wat maar in hem opkomt, het type dat je aantreft in bijvoorbeeld de georganiseerde misdaad. In de islamitische wereld hoor je voortdurend ‘inshallah’, als ‘god het wil’. In Egypte, zo heb ik eens gelezen, maken de taxichauffeurs geen gebruik van de veiligheidsgordel, want ‘inshallah’, als allah vindt dat het je tijd is om te sterven of een ongeluk te krijgen, dan zal geen veiligheidsgordel je helpen die gril van allah te overleven. Van een militair die was uitgezonden geweest naar een Midden-Oosters land, hoorde ik het verhaal dat hij een moslim jongen geholpen had met genezen van een ernstige zweer op het hoofd en later merkte hij van de moeder van die jongen dat zij zeer kwaad was omdat hij die jongen geholpen had en aldus de wil van allah had gedwarsboomd. Het grote gevaar van de islam is vooral de grote gemeenschap van islam-tegen-kritiek-beschermers en islam-mooi-en-goedpraters die je aantreft in kringen van zogenaamde moreel deugers in de Westerse wereld, die onbewogen wegkijken van de miljoenen slachtoffers van de islam, de vrouwen met met zoutzuur bewerkte gezichten, de vrouwen die elke dag geslagen worden, de mannen en vrouwen die elke dag de sociale en geestelijke terreur van de moskee ervaren, de vele onderdrukte, uitgebuite, gemartelde en vermoorde andersdenkenden, enzovoort. De islam is op zich eigenlijk helemaal niks. Het is een anomalie van de geschiedenis. Een krankzinnige genocidale stoornis. Vergelijkbaar met nazisme, bolsjewisme, fascisme, enzovoort.