DE WERELD NU

Herlezen – “ik was een van hen”

Vreemdeling, Pastorale 1943

Maarten Zeegers publiceerde in 2017 het boek “Ik was een van hen” over zijn driejarige undercoverperiode in het islamitische deel van de Schilderswijk/Transvaal. Mattijs Glas schreef er oorspronkelijk op Twitter een heldere recensie in citaten over, die de bevreemdende werkelijkheid van die wijken nadrukkelijk onderstreept. Tevens een kroniek van een overheid die de feiten ontkennen wil.

“Ik Was Een Van Hen” van Maarten Zeegers [2017] is een interessant boek over zijn undercoverperiode. Een aantal indrukwekkende passages en feiten:

“Volgens officiële statistieken is 90% allochtoon en 75% moslim.”

“De Oostenrijkse immigratiewet is even streng als die in NL, maar alleen van toepassing op eigen onderdanen. Voor anderen geldt de soepelere EU-wetgeving. In de praktijk betekent dat dat ik met Sarah overal mag wonen, behalve in eigen land. Maar na een half jaar in Oostenrijk. hebben we ‘Europese rechten’ opgebouwd., waardoor de eisen voor gezinshereniging vervallen. Zelfs de leges van verblijfsvergunning hoefden we niet te betalen.”

Daardoor konden ze dus in NL wonen zonder aan de NL regelgeving voor meegenomen partners te hoeven voldoen. Een sluiproute waar in Nederland geen aandacht aan wordt geschonken..

“Als ik uitleg dat ik geen moslim ben, krijg ik bekeringspraatjes te horen. Het lijkt me verstandig om niet meer te zeggen dat ik geen behoefte heb me te bekeren. Ik vertel dat mijn vrouw niet veel opheeft met islam. “Geen probleem, dan vinden we wel een nieuwe voor je.” (p.16)

“Ik toon interesse om de gastlessen over islam te volgen.”

Ben je moslim, vraagt Ismael?
Ik schud nee.
Dan kan het niet. De lessen zijn alleen voor moslims.”

“Niets mooier dan die gelukzalige blik wanneer een moslim in contact komt met een bekeerling: het bewijs dat hun identiteit superieur is aan die van het Westen. Omgekeerd werkt het precies hetzelfde. Nederlanders zijn dol op moslims die afstand van hun geloof doen.” (p.19)

Trickle-down religion:

“Een onlangs bekeerde man heeft er grote moeite mee dat zijn dochter naar salsalessen gaat, omdat ze daar met vreemde mannen danst.”

Zo bekeert niet alleen die man zich zelf, maar zijn dochter wordt zo tevens indirect aan de islamitische zeden onderworpen.

“Twee Marokkaanse jongens stappen de tram in. De voorste loopt breed door het gangpad. Net iets te lang houd ik mijn blik op hem gericht.

Wat zit je te kijken, snauwt hij agressief.

Ik besluit tot de islamitische groet: Salamoe Aleikoem. De agressie lost direct op.” (p.23 )

“Wat nog meer respect afdwingt dan mijn beheersing van het Arabisch is mijn verblijf in Syrië. ‘Voor de jihad?’ vroeg de jongen vol bewondering”. (p.26)
“CULTUURSTICHTING staat er boven de deur. Het zal wel iets met subsidie te maken hebben. Een jongetje op een crossfiets roept lachend: ‘Dat is gewoon een moskee hoor.'” (p.35)

Segregatie

“Mensen uit Nederland die ook werkelijk uit Nederland komen. Het buurmeisje vindt het maar een vreemde zaak.” (p.35)

Sekse-segregatie:

“Ongeveer de helft van de Turkse bruiloften in Nederland is gemengd. Marokkaanse bruiloften zijn bijna altijd gescheiden.” (p.51)

“Hier is het niks”, vindt Salem. ‘Over een paar jaar kan ik met pensioen en dan ga ik terug naar Marokko. Met €600 per maand kan ik daar leven als een koning.”
“Ik heb een trainingsbroek van Barca uit Syrië aan, daar was bij productie het kruis al vervangen door horizontale strepen. De jongen naast me heeft het Nike-logo op zijn broek afgeplakt met schilderstape. Nike is een Griekse godin, ook afgoderij.”

Tijdens islamitische Koran-les

“De zusters mogen niet praten. Zij schrijven hun vragen op papiertjes en schuiven die onder het gordijn door. De broeders geven de papiertjes door aan de leraar.”

“Salafisme heeft de grootste aantrekkingskracht op Marokkaanse jongeren met Berber-achtergrond die op zoek zijn naar een identiteit. Bij Turken krijgt het nauwelijks voet aan de grond, omdat zij een sterkere binding hebben met het land van herkomst (…).” (p.69)

“‘Een ongelovige kan nooit jouw beste vriend zijn,’ zegt Oetman. ‘Je bent toch ook geen vriend met moordenaars of verkrachters. Mensen die niet geloven in God begaan een nog veel grotere zonde.'” (p.69)

In de Koran staat ook meermaals dat vriendschap met ongelovigen a-relaxt is.

“Het is ook wat I. tijdens lessen doceert. ‘Wees vriendelijk en beleefd tegen niet-moslims, maar wees niet te close. Heb je toch contact, probeer dan dawa te doen. Gaat dat over en weer, zeg dan: heel mooi maar islam is ook heel mooi. Wij moslims hebben een verborgen agenda.'”
“Bekkali noemt salafisme een ziekte. ‘Overal waar het de kop opsteekt ontstaan problemen. In Egypte in de jaren ’50, Algerije in de jaren ’90 en nu in NL.” (p.71 )

Belastinggeld ingezet om islam te verspreiden

“De gemeentelijke subsidie van €15.000 per jaar aan de Soennah-moskee ter ondersteuning van maatschappelijke projecten komt voor de verspreiding van korans goed van pas.” (p.78)

“Rinus is begonnen aan een artikel over Syrië-strijders die terug zijn gekomen naar NL. ‘Als je vroeger voor een buitenlandse mogendheid vocht, raakte je je paspoort kwijt, nu krijgen ze traumabegeleiding en een knuffelcursus.”

Cor geeft toe dat emancipatie onbekend was in zijn jeugd. Vrouwen deden het huishouden en voedden de kinderen op, terwijl mannen werkten of biljartten in de kroeg.’

Is dat niet vergelijkbaar met islam nu?

Nee, zegt Cor. Het was de gewoonte, dat had niets met religie te maken. (p.92)

Christenen het hellevuur in:

“U bent wel moslim toch?

Ik knik van ja.

Gelukkig, zegt de jongen. De christenen gaan naar het vuur hè, je weet toch.” (p.119)

Heimelijke islamisering in het buurthuis, op kosten van de Nederlandse staat:

“Er is zelfs een nieuw project gestart. Op zondag van half 12 tot 2 is er Arabische les voor kinderen. Volgens de beheerder is het eigenlijk Koranles, hoewel dat van de gemeente niet mag.” (p. \121 )

Uitkeringtrekken ziet hij als een vorm van rechtvaardigheid: ‘Ze hebben onze ouders hierheen gehaald om voor ze te werken, begrijp je?’

3 historische fouten:

  1. Meesten kwamen op eigen houtje
  2. Ze hebben meer gekost dan bijgedragen
  3. Ze verdienden er natuurlijk zelf geld aan

“De Politie Den Haag hanteert een diversiteitsbeleid en moedigt Marokkaanse jongeren aan te solliciteren. Als ze geen crimineel verleden hebben, stressbestendig en representatief zijn, worden ze aangenomen. Ook moeten ze goed NL spreken.  Met die voorwaarden vallen bijna alle bewoners af.” (p.133)

“Natuurlijk loop je het risico om te sneuvelen, maar dat is de wil van Allah. Als martelaar krijg je direct toegang tot het paradijs en ontloop je de straf in het graf. Bovendien wis je al je zonden die je in het ongelovige Westen hebt opgebouwd in 1 keer. Een win-win situatie.”

Verkiezingen op basis van etniciteit:

“De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Bij vrijwel alle middenstanders hangen verkiezingsposters voor het raam. De etniciteit van de kandidaten komt in alle gevallen overeen met die van de winkelier.” (p.166)

Erdogan en de PvdA:

“Buurman Hamza stemt in Turkije standaard op Erdogan en in NL op de PvdA. ‘De Partij v/d Allochtonen’ grapt hij weleens.” (p.167 )

“Raadsleden moeten trouw afleggen aan de Grondwet, waarin zaken staan die niet overeenkomen met de islam, zoals de scheiding van moskee en staat. Art. 1 stelt dat iedereen gelijk is. De Koran leert ons juist dat man en vrouw niet gelijk zijn.”  (p.168)

Islamisering & GroenLinks:

“Had je niet beter op een islamitische partij kunnen stemmen?”

Moestafa vindt van niet: “GroenLinks is een principiële partij. De enige niet-islamitische partij die vóór de komst van een islamitische school stemde.”

Niet alleen PVV-stemmers willen minder, minder, minder

“Islam-jongeren die tegen democratie en grondwet zijn moeten volgens Hassan niet zeuren. ‘Geert Wilders waarborgt de vrijheden van iedereen, ook van moslims. Anders moeten ze hun paspoort maar inleveren. Gaan ze toch lekker naar Saoedi-Arabië.'”

Hier stond plots een bijzondere opsomming over bekeerling Arnoud van Doorn. (p.172 )
Ik was een van hen

Nederland is een naïef land

“Hoewel in het parlement is voorgesteld om Hizb ut-Tahrir te verbieden, mag ze in NL vrij opereren. In de meeste landen in het Midden-Oosten wordt ze daarentegen gezien als staatsvijand nr. 1 omdat ze bestaande regimes omver wil werpen.” (p.176)

“Hij heeft de mariniersopleiding afgerond maar is na zijn bekering uit het leger gestapt, hij wilde niet het risico lopen een islamitisch land te moeten bezetten voor de kuffar.”
Omineus

“Toch trok hij profijt uit de mariniersopleiding: ‘Ik heb geleerd hoe je met wapens om moet gaan en een tegenstander uitschakelt. Dus als jihad komt ben ik er klaar voor. Het leger denkt dat het gevaar voor NL van buitenaf komt, maar het zal van binnenuit komen.'” (p.178)

“Moslims kennen de angst voor de dood niet, omdat wij weten waar we na de dood naartoe gaan. Daarom kunnen wij de oorlog nooit verliezen. Wij zijn als muggen. Al ben je nog zo beschermd en bewapend, hij zal altijd blijven steken.” (p.178)

A. van Doorn pt. 2:

“Wij willen niet hetzelfde. Jij wil democratie, wij willen sharia.”

“Van Doorn kijkt om zich heen: Zijn er camera’s of journalisten in de buurt? Nee? Dan kan ik eerlijk zijn. Natuurlijk wil ik ook sharia, maar dat kan ik niet publiekelijk zeggen”. (p.186)

“De PVV kreeg ook in Transvaal en de Schilderswijk behoorlijk wat stemmen. Meer dan GroenLinks en SP. Daarmee kan de stelling dat alleen maar mensen ‘die nooit een moslim hebben gezien’ op de PVV stemmen de prullenbak in.” (p.188)

“In ieder geval stemde een deel van de Hindoestaanse gemeenschap op de PVV, het gevolg van latente spanningen tussen hindoes en moslims. Mogelijk stemde ook een deel van de Turken in de wijk op de PVV vanwege de overlast van Polen en Bulgaren.” (p.189)

Shariawijk:

“I. wijst naar de Turkse kledingwinkel tegenover de moskee. De blote armen en benen van de vrouwelijke modellen op de ramen zijn overgespoten met zwarte graffiti. Daaronder het woord: SCHAAMTE?  I. vindt dit een goede zaak: dit is een shariawijk, je weet toch.” (p.191)

Superharam:

“Wanneer ik met mijn dochtertje over de Dierenselaan loop leg ik haar uit dat al die feestlampjes superharam zijn, ik zei het zo vaak dat ze nu vraagt of God straatverlichting wel heeft toegestaan.” (p.192)

Feliciteren is erger dan moord

“Het is ten strengste verboden iemand te feliciteren met kerst, omdat je dan in feite iemand feliciteert met ongeloof. Je feliciteert toch ook niet iemand die net een moord heeft gepleegd? Iemand feliciteren met Kerstmis of Pasen is nog vele malen erger.”

“Dit jaar is hij lid van preventieteam Boerenplein. Het jaar ervoor liep hij mee met team Soennah-moskee, waar 200 man zijn opgetrommeld om jongeren aan te spreken op gedrag.

Ervaring leert dat het werkt. Een grote bek tegen politie kan, tegen broeders gedraag je je.” (p.19)

Complot

“Het is allemaal een complot van Israël en Europa om ons uit elkaar te drijven. Als alle moslims één front zouden vormen, dan hadden we het Westen en de Joden allang verslagen.” (p.209)

“De jongen fluistert alsof het over zware criminelen gaat: ‘Het zijn soefi’s.'” (p.231)

Humor:

“Kijk uit hè: in de islam mag je niet gokken, dat weet je toch.”

“Ik krab me achter mijn oren, hij lijkt het te menen. Maar je mag wel schatten toch? werp ik tegen.”

“Ja, dat mag, maar zeg dan dat je dat bedoelt.”

“Voorafgaand aan de betoging hadden de broeders opgeroepen geen nationalistische symbolen mee te nemen, en zeker geen hakenkruizen. Niet omdat dat antisemitisch zou zijn, maar omdat het hakenkruis een hindoeïstisch afgodssymbool is.”(p.251)

“Zo’n 400 man demonstreren tegen Fitna van Geert Wilders. De sfeer is gemoedelijk. Mannen en vrouwen zwaaien met islamitische vlaggen en houden plakkaten in de lucht.

Bijvoorbeeld met: DE EER VAN DE PROFEET IS BELANGRIJKER DAN HET LEVEN VAN MIJN VADER EN MOEDER.” (p.296)

“Terwijl het Syrische regime moskeeën bombardeert, Korans in de fik steekt en er elke dag meer dan 200 moslims om het leven komen, maken geloofsgenoten zich in het Westen druk om een film.” (p.271)

“Na de preek loop ik iemand van IslamDemocraten[1] tegen het lijf en vraag wat hij vindt van de scherpe veroordeling van de aanslag [op Charlie Hebdo, MG] door de imam.

Ach, zegt hij schouderophalend, Dat zegt ‘ie ook alleen maar omdat de moskee subsidie van de gemeente krijgt.”

“Vroeger was het echt goed hier. Toen woonden in de wijk alleen maar Turken en Marokkanen, maar nu zijn er steeds meer Polen en Bulgaren. Hun vrouwen kleden zich veel te naakt. Veel van onze jongeren kunnen daar niet mee omgaan.” (p.283)
“Daarom laten de media altijd ‘gematigde’ of ‘liberale’ moslims aan het woord. Ze willen van ons moslims maken die niet staan voor het geloof. Ze proberen het uit te hollen en er een soort Europese islam van te maken.”(p.285)

Minderheid in eigen land:

“De NL man wiebelt onzeker.”

“Je moet niet zo bijdehand doen, kankerlijer, dreigt de Marokkaan. Rot op naar je eigen land.”

“Dit ís mijn land.”

“Nee, vieze kankersukkel. Dit hier is ons land. Oprotten.”  (p.320)

“Achter de rellen schuilt een breder maatschappelijk probleem: een groeiende kloof tussen allochtonen en autochtonen, moslims en niet-moslims en tussen moslims en de overheid. Vanaf de jaren ’80 zijn de verschillende bevolkingsgroepen steeds verder van elkaar af komen te staan.”
“Ik zie de rellen vooral als rassenrellen, gebaseerd op haat van migranten tegen de overheid en politie, door wie zij zich gediscrimineerd voelen of in de hoek gezet. In dat opzicht zijn ze vergelijkbaar met de rellen in migrantenwijken in Londen, Parijs en Stockholm.”
(p.323)

Uit de epiloog

  1. “Ik wist niet dat er in NL getto’s bestonden waar een man van begin 30 van Nederlandse afkomst een vreemd gezicht zou zijn. Een jongen vertelde mij dat hij tot zijn 14e levensjaar nog nooit een Nederlander had gesproken, behalve politieagenten.
  2. “Daarnaast had ik niet verwacht dat er in Nederland plekken bestonden waar de islam zo’n dominante rol speelt in het openbaar leven. Vanaf de jaren ’70 is de islam bezig met een opmars, in heel Nederland  zit de islam in de lift.”
  3. “Als gevolg van hogere geboortecijfers en migratie neemt het aantal inwoners met een islamitische achtergrond relatief toe, terwijl het aandeel ‘autochtone Nederlanders’ krimpt en vergrijst.”
  4. “De Nederlandse overheid maakt zich zorgen over het gebrek aan integratie en de islamisering van de oude volkswijken. De inwoners zelf maken zich daar nauwelijks druk om. Zij ervaren de groeiende aanwezigheid van de islam in het openbare leven juist als iets positiefs.”

  1. Een islamitische politieke partij in de Haagse gemeenteraad (Red)

Ik was een van hen

  • Paperback
  • ISDN 9789057598821
  • Druk: 4
  • augustus 2017
  • 341 pagina’s
  • Prijs €12,50

Deze recensie verscheen eerder via Twitter.

Meer van Mattijs Glas vindt u hier.

Herlezen is een rubriek waarin oudere – minder recente – boeken besproken worden, als we die nog steeds van belang achten voor de actualiteit.

2 reacties

  1. Jaantje schreef:

    Heb het helemaal gelezen en weet en zie het al zolang , onbegrijpelijk die titel je hoeft namelijk helemaal niet under cover te gaan om te ondervinden dat het niet gaat in die wijken.
    Trouwens je word nooit helemaal een van hun nooit je word hooguit getolereerd maar je bent en blijft wie je bent.
    Je kunt geen Marokkaan worden .
    Zolang je je onderdanig en vlijtig gedraagt zullen ze daar gebruik van maken , gaat dat niet meer dan ben je sneller dan je met je oogjes kunt knipperen terug bij af.

  2. scherpschutter1943 schreef:

    Maak van de schilderswijk een ghetto met een muur er om heen zoals in Warschau tijdens de 2e wereldoorlog. Alleen eruit met een pasje. Fouilleren bij erin en eruit. Zal ze leren zich te gedragen. Van mij mag het vandaag.