DE WERELD NU

De waarheid is àltijd het grootste slachtoffer

Asielmigranten, apenpokken, racist, Naar een revolutie, Wachtlijst voor verlof?, Stikstofbeleid,boerenprotesten,Pakistan, ,Bankiers, Inflatie, linkse paranoia, Corona, Racisme, Islam, Twitter, Energielabel, Zwarte Piet, Qatar, Asielmigratie, Excuses, Slavernij, Aan het gas, Armoedegrens, Viagra, Schieten, Lintjes, Songfestival, Fiets, Ontstopt, Loeren, woke, Paupers, Onder gelijken, SVV.... weer verloren, de hond

Hoe je het verder ook uitwerkt, in ideologische gedreven discussies is er aan het eind van de rit altijd maar één groot slachtoffer dat gekneusd en verkracht achterblijft: de waarheid.

Dus iedereen die echt de waarheid verdedigt is het noemen waard nu, zo erg is het al geworden. Maar – toegegeven – ook onder andere omstandigheden was het verdedigen van Professor Abiola Félix Iroko meer dan gerechtvaardigd. Deze hooggeleerde Afrikaan heeft rigoureus huisgehouden onder de heilige jhuisjes in zijn moederland. Door in te hakken op verkeerde noties van de geschiedenis van het kolonialisme zoals die door culturele marxisten worden gepresenteerd.

En dat in Benin! Geen meel in de mond bij Iroko:

De Beninse historicus Abiola Félix Iroko gaf een interview aan de lokale media Benin Web TV, schrijft Free West Media. Hij herinnerde de kijkers aan de echte geschiedenis in een tijd waarin anti-kolonialisten bezig zijn met standbeelden van hun sokkels te halen en roepen dat het witte privilege moet worden afgeschaft vanwege de slavernij. Hij legde uit hoe de Afrikanen zelf gebruik maakten van de slavenhandel.

De hooggeleerde promoveerde aan de Sorbonne, en kennelijk al enige tijd geleden, of het Franse onderwijs is beter dan je ergens anders aantreft. Het eerste overigens, Iroko is al 74.   Hij schopte nog enige heilige huisjes méér om toen hij toch bezig was:

Toen de slavenhandel werd afgeschaft, waren de Afrikanen tegen de afschaffing. Koning Kosoko van Lagos (Nigeria) was destijds tegen de afschaffing. Een koning van Dahomey, wiens naam ik niet noem, was ook tegen afschaffing. De vier eeuwen durende slavenhandel is een ongelukkig fenomeen van lange duur dat moet worden gerekend tot de misdaden tegen de menselijkheid waarvoor ook de Afrikanen medeverantwoordelijk zijn.

In Nederland durven de historici die de moed hebben de cultuurmarxisten te weerspreken het alleen over de slaventochten tegen andere stammen. Maar het was nog heel wat fundamenteler:

Het is een kwestie van medeverantwoordelijkheid. Het is niet de koper die veroordeeld moet worden, maar de verkoper moet ook veroordeeld worden, harder zelfs, want de verkoper heeft banden van verwantschap met degene die verkocht wordt.

Als er even geen slaven van andere stammen beschikbaar waren, verkocht men uiteindelijk ook zijn eigen moeder. Iroko noemt als voorbeeld tot op het hoogste sociale niveau van de verkopers de moeder van een latere koning van Dahomey – de stiefmoeder van de verkoper. Je zult er maar van af willen.

Iroko is een man naar mijn apenhart. Geen gejammer, geen zelfmedelijden, en doen wat je doet – dat wat hij zelf ook zou doen. Dat kwam ook nog naar voren uit het laatste citaat:

Hij zei dat hetzelfde standbeeld geen reden had om in Afrika te bestaan, ongeacht de locatie. “Koning Leopold II is als een belediging voor de Afrikanen, een belediging voor de Zaïrezen […] Maar als er Congolezen zijn die zich in Brussel bevinden en die zich schamen voor deze standbeelden, laat ze dan rustig naar huis gaan”.

Alsof je Jacobse en Van Es uit de doden ziet herrijzen. Genieten gewoon. En is het iets anders dan de waarheid? Me dunkt.


Meer waarheid vindt u hier.

1 reactie

  1. Jan schreef:

    👍