De school en de fundamentalistische agressie
Dat die fundamentalistische agressie er uit kwam toen de leerlingen attent werden gemaakt op spotprenten bleek erger dan dat ze er hingen.
Nu is dat geen heel schokkende constatering, maar eentje die in het geblèr van ontsteltenis dreigt onder te sneeuwen. De cameraploeg van Powned werd ‘belaagd‘, maar aangezien dat is waaraan Powned zijn bestaansrecht pleegt te ontlenen is dat nu ook weer niet erg schokkend. Het is niet goed, maar anders verwacht je niet.
Veel belangrijker zijn de reacties op het gedrag van de leerlingen en een deel van hun ouders – al dan niet wegduikend. En de constatering dat de cartoon pas een probleem werd toen de onthoofding van de Franse leraar Paty werd herdacht, en de leerlingen de facto met hun neus op religieuze plichten werden gedrukt waarvoor ze zelf bij voorkeur wegduiken. Maar die ze wel degelijk herkenden als een religieuze plicht.
Maar niet doen dan, dat soort herdenkingen? Als puntje bij paaltje komt zal dat voortaan de politiek op scholen worden – zo werkt Nederland nu eenmaal. Principes zijn hier alleen belangrijk als er camera’s in de buurt zijn. Buiten dat enkele moment is het liever Blô Jan dan Dô Jan. Niet onbegrijpelijk, maar kies dan een ander vak. En/of een andere politieke partij.
Fundamentalistische agressie ontstaat bij de confrontatie met zaken die met name de profeet betreffen, en waarvan moslims weten dat ze er agressief op dienen te reageren. Wat we zien derhalve is conditionering. Een conditionering die het reguliere onderwijs in Nederland niet in staat is te doorbreken of te overschaduwen.
Of mensen of kinderen er vaak uiting aan geven lijkt te bepalen in hoeverre je iemand een fundamentalist noemt. Volgens de Nederlandse normen in ieder geval. Maar die Nederlandse normering is apekool, omdat ze uitgaat van de hoop dat de nieuwe generatie minder fundamentalistische agressie zal vertonen dan nieuwe generaties in het Midden Oosten. Het tegendeel is vaak waar – de gevoelens van maatschappelijke onthechting worden gecompenseerd met teruggrijpen naar de normen en waarden van het vroegere moederland – zoals die daar ooit bestonden.
Verkeerde vooraannames als basisprobleem
Als de term maatschappelijke onthechting valt dan is politiek Nederland er als de kippen bij om een subsidiepotje open te trekken en verder de ogen weer te sluiten, maar wat is feitelijk die maatschappelijke onthechting? Dat andere mensen in dit land niet islamitisch zijn, en dat ook niet echt worden willen. Het is dus een probleem dat in Nederland niet kan worden opgelost, zodat het noodzakelijk te volgen beleid niet moeilijk is – behalve voor de politieke denkers van de linkse persuasie.
Op de Rotterdamse school – voor VWO en HAVO, dus niet de domsten – blijkt de moslimpopulatie nu veel fundamentalistischer dan men dacht. Dat is niet de fout van de moslims, maar een fout van de school, en de Nederlandse overheid die die scholen niet op hun vingers tikt vanwege verkeerde vooraannames.
Maar zo lang de Nederlandse overheid zelf nog vertrouwt op christenfundi’s als Beatrice de Graaf die denken dat alle gelovigen in de wereld net zo denken als zijzelf, heeft ook onze overheid nog een lange weg te gaan. Alles over de islam dat er te weten is qua gedrag en reacties is namelijk al meer dan honderd jaar bekend, onder andere door onderzoek van Snouck Hurgronje rondom 1900, en het latere werk door Hans Jansen de Arabist. Modern onderzoek door Ruud Koopmans bevestigde dat feitelijk door een hoog percentage fundamentalistische opinies bij de gemiddelde moslim te constateren.
De reden dat we dat niet weten willen is dat een grote groep politici het onverteerbaar vindt. Daar zit de schuld, en daar moeten we zijn met onze commentaren. Al het NOS-gejengel is niet meer dan praatjes voor de vaak die worden begraven zodra iedereen zich heeft omgedraaid.
De afwijzing van het besef dat fundamentalistische agressie onlosmakelijk met de islam verbonden is – door linkse politici met een gemankeerd mensbeeld – is het grootste probleem van onze tijd.
Erdal Balci sprak pas over de noodzaak tot europeanisering van de islam en haar gelovigen. https://is.gd/GTOdJc. Hij voegde toe dat nog wel even kon duren. En dan heeft hij het waarschijnlijk over decennia of misschien wel eeuwen. Dat duurt te lang. De islamitische vrouw heeft het meeste te winnen bij europeanisering. Dus de kortste weg is die van vrouwenemancipatie. Daarbij is het oppassen voor regressieve rolmodellen zoals de meiden van halal. Doodsbedreigers en dergelijke zullen met harde hand moeten worden aangepakt, vooral als het geemancipeerde vrouwen uit islamitische hoek betreft. Dat geldt natuurlijk ook voor de bedreigers van Wilders (OM, leest u mee?). Misschien horen we binnenkort meer van Balci.
Hannibal constateert dat de leerlingen van de school met hun neus op hun religieuze plichten werden gedrukt, namelijk hun voorbeeld en ideaal Mohammed te verdedigen of zo nodig te wreken.
Voorheen konden ze daarvoor wegduiken, de cartoon hing er al sinds het Charlie Hebdo gebeuren.
Mijn gedachte is niet dat ze “weten dat ze er agressief op dienen te reageren”. Ik denk dat ze niet slechts voor die plicht wegdoken maar vooral dat ze hun innerlijke agressie negeerden.
Agressie vanuit beledigt zijn en vanuit beschaming van hun allerhoogste ideaal en zelfbeeld. Ze zjn nl.mohammedanen. Nu er meer broeders en zusters in het geloof reageren zoals in Frankrijk, stimuleert dat om ook aan hun innerlijke beschaming en belediging gevolg te geven.
Mijn punt is dat het iets innerlijks is en niet alleen een uiterlijke plicht. Het heeft m.i. te maken met identiteit.
Dat is heel moeilijk te tackelen of er iets op te vinden voor de huidige overheid die verstrikt zit in haar hoge humanistische en progressieve idealen.
Het dieper liggende mensbeeld en zelfbeeld van deze leerlingen is dat van Mohammed, het zijn mohammedanen die reageren.
Hoe reageert een progressieve humanist hierop? Niet denk ik.
Progressief humanisme lijkt mij de tijdgeest te zijn, volgende vraag is: hoe bestrijd je die.
Over het algemeen weten westerlingen nog steeds helemaal niets van de islam, en geloven ze alle onzin die er over gezegd wordt die namelijk suggereert dat er een Europese islam mogelijk is, en een moderate islam, en een humane islam, enzovoort, algemeen een islam waarmee valt samen te leven zonder dat je risico loopt onthoofd te worden of verkracht of opgeblazen of in ieder geval zwaar uitgebuit en vernederd, enzovoort, zoals dat allemaal strak en duidelijk en onweerspreekbaar en onbekritiseerbaar is uitgespeld in de islamitische doctrine. De islam is pas te overleven als je snapt dat met de islam niet valt samen te leven en dat de beste oplossing is dat je de islam verwijdert uit je eigen nu nog moderne Westerse samenleving. Dan pas. Er zijn culturen in de wereld die de islam zoveel als mogelijk buiten de eigen cultuur houden, en het zijn deze culturen die de meeste kans maken de islam te overleven.
Ik weet weinig van de islam, maar wat ik er de afgelopen decennia van hoor, lees en zie: islam is wrede.
Er zijn culturen die weerbaarder zijn en weten hoe je met de Islam moet omgaan. Myanmar en China. Die wachten niet af maar pakken het gevaar meteen aan. En ja, wij vinden die Oeigoeren en Rovinjahs dan weer zielig en gaan actie voeren. Maar China en Myanmar hebben groot gelijk: het is de enige manier om Islamisering van je land te vermijden.
@ Jan van Dijk 6 november 2020 om 16:33
Ook in Japan zijn vrijwel geen mossels te vinden.
De mosketen zijn de kazernes (erdogal)waar het fundamentalisme via sublimerende herhaling van de islamdoctrine gestalte krijgt en behoudt ,nergens anders .Het doel van de pislam is de schijn van integratie op te houden op de ongelovige scholen om vervolgens bij toenemende verzwakking van aandacht voor fundamentalistisch extremisme toe te slaan .Islamfundamentalisme is een geoefende strategie ,zoals een leger in opleiding.