Antisemitisme, Marbe, racisme – uit de bocht gevlogen
De column die Nausicaa Marbe in De Telegraaf publiceerde was een terechte aanval op het antisemitisme dat op veel scholen woekert.
Helaas trapte ze daarbij pontificaal in een andere valkuil die in dergelijke situaties altijd verborgen aanwezig is voor critici die zich ongemakkelijk voelen de islam te benoemen als bron van dat zo terecht benoemde antisemitisme. Want over de islam spreekt de PVV immers altijd? En dan daarmee vergeleken worden? Hè? Nee. Bah!
Het risico dat je dan op de een of andere manier uit de bocht vliegt wordt dan levensgroot, en dat is dan ook precies wat herkenbaar gebeurd is. Wat lezen we, ongeveer halverwege?
Antisemitisme is vooral een probleem op de scholen met leerlingen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond. Scholen waar kennelijk ook een tribale monocultuur heerst, want anders ben je niet zo jammerlijk ongevoelig voor het leed van mensen die niet tot je groep behoren.
Over de islam als reden of oorsprong: geen woord. Keurig toch? Maar bij ontstentenis van andere redenen wordt de oorsprong van dit antisemitisme door Marbe derhalve hier echter geparkeerd bij de Marokkaanse of Turkse achtergrond van de leerlingen.
Mij lijkt dat een racistische constatering. Door het antisemitisme te benoemen als afkomstig uit de Marokkaanse of Turkse achtergrond maak je er van dat dat een onderdeel is van hun volksaard of cultuur. Dat eerder in de column werd gezegd dat “veel migranten en hun nakomelingen dat wel (goed) doen” verandert daar niets aan. Dat is in dit verband een zin uit de categorie ‘.. maar sommige negers vallen best mee..’.
Is Marbe een racist? Ik heb nooit de indruk gehad, en dit stuk verandert daar niets aan. Wel constateer ik dat krampachtig vermijden van het benoemen van de islam als bron voor het antisemitisme bij Turken en Marokkanen niet kan worden opgevangen met een verwijzing naar tribalisme. Wèl ben ik er van overtuigd dat tribalisme in die landen het antisemitische effect versterkt, maar kun je het aanwijzen als oorzaak?
De verpletterende ironie is dat het stuk een pleidooi is tegen meegaandheid in het onderwijs over de Holocaust. Dat Marbe stelt dat het inherente racisme dat mee komt met het antisemitisme dat van huis uit wordt meegegeven aan die leerlingen van Marokkaanse en Turkse afkomst bestreden moet worden. Inderdaad, dat is de enige juiste manier. Maar door de islam als oorsprong van het probleem te sauveren ontkom je er niet aan om ten minste zijdelings te raken aan de achtergrond waarin het probleem wortelt. Als dat niet de islam is, is het de cultuur en alles dat daarbij kijken komt. Technisch gezien is dat racisme, of je dat nu wilt of niet.
Als vanzelf bereiken we dan het punt waarin je je afvraagt hoe anderen dat doen? Ingewikkeld is dat in dit geval niet: als Geert Wilders een column als deze zou publiceren is het land te klein, en wordt Wildersproces3 een akkefietje van tien minuten en een hamerslag. Niet voor niets worden vertegenwoordigers van de PVV er daarom in gedrild deze discussie te houden waar zij hoort. Het is ook de reden dat wordt geprobeerd islamkritiek in het racistische spectrum te trekken, want dan kun je er met goed fatsoen niets meer over zeggen, aldus de dogma’s van onze huidige cultuur.
Er zijn nu eenmaal problemen waarbij een derde weg [1] niet begaanbaar blijkt. Op het punt waar je de bestrijding van antisemitisme serieus wilt aanpakken zonder in racistische beschuldigingen te vervallen ontdek je dat. Wie het antisemitisme van immigranten en hun nazaten bestrijden wil ontkomt niet aan de benoeming van de islam als hoofdoorzaak van het probleem, op straffe van verdwalen in onfrisse moerassen.
- Dit is precies de schande van het overgrote deel van progressief Nederland, dat voortdurend eveneens probeert zich aan deze waarheid te onttrekken. Nooit met enig succes.
De ironie is natuurlijk dat Wilders wel zo verstandig is om te zeggen dat het probleem ten diepste geworteld is in het anti-semitisme van islam, koran, en hadith. Daarmee vermijdt hij het racisme waaraan Nausicaa Marbe zich nu schuldig maakt. Willen we meer of minder (anti-semitische) turken en marokkanen op nederlandse scholen? Minder, minder, minder.
Nausica Marbes’ afkomst is buiten Europa. Ze heeft zich redelijk in (seculier) Nederland ingepast, maar Afshin Ellian heeft zich beter in (seculier) Nederland ingepast. Over duidelijk weigert (en dit is in dat opzicht niet haar eerste halfslachtige column) Marbe hardop te erkennen dat de islam het probleem is, hoewel door massa de turken en marokkanen in Nederland wel een groot gedeelte van het vraagstuk zijn.
Waar Afshin Ellian in mijn top 10 staat, staat Marbe maar net in de top 25.
@Henk. Het wicht is in Boekarest geboren.
“Mij lijkt dat een racistische constatering”. aldus de schrijver.
Tijdens het proces tegen Wilders is door de rechters ook gesproken over racisme tegen Marokkanen als zijnde een apart ras. De algemene opinie is dat Marokkanen deel uitmaken van het Noord Afrikaanse ras en geen op zichzelf staand ras zijn of zijn onze Friezen ook opeens een apart ras?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras
Vooral de zin: “De Nederlandse grondwet gebruikt het woord “ras” als zijnde een oneigenlijke grond voor discriminatie.[4]” geeft aan wat er in Nederland aan schort.
Het is voor mij wat lastig, want het afgebeelde artikel is zo klein, dat mijn leesbril dat niet trekt en om voor deze column een abonnement op de Telegraaf te nemen gaat me te ver Ook ben ik te lam om mijn scherm op 1000% te zetten; dalijk gaat de computer nog stuk.
Afgaand op wat hier wordt genoemd zie ik geen verkeerde opmerking in het geciteerde stuk.
Het klopt, dat de islam de boosdoener is waar het gaat om antisemitisme. Praktisch gaat het op die “Nederlandse” scholen om kinderen van Turkse of Marokkaanse mensen.
Omdat die nou eenmaal het leeuwendeel leveren van de islamitische kinderen op scholen benoemt ze die.
Nu is antisemitisme geen rasgebonden eigenschap (dat hebben de Duitsers destijds wel laten zien) , maar een cultureel gebonden eigenschap.
Het bekritiseren van cultureel gebonden eigenschappen is geen racisme.
Nausicaa Marbe heeft zich in het gewraakte citaat niet racistisch uitgelaten. Ze benoemde wat iedereen weet
en waarover ook in de afgelopen weken het nodige is geschreven.
Ik zie het probleem niet.
@Ernie van der Wal. Met CCleaner op de computer en dan “cleanen” als De Telegraaf toegang weigert, dan kun je artikel na artikel lezen.
@Ernie van der Wal. Je moet de tracking cookies van de Telegraaf verwijderen. Het kan bij Google Chrome door rechtsboven op de drie puntjes te clicken, dan geschiedenis en daarna de geschiedenis wissen. Bij Internet Explorerer bij Extra dan verwijderen. Het kan ook met CCleaner en ook met Superantispyware, maar dat laatste duurt langer. Zo lees je de hele krant.
Het antisemitisme is in de islam ingebakken, dus wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Dat Nausicaa zich zo omzichtig uitlaat heeft er alles mee te maken dat dat niet benoemd mag worden. Je kunt tegenwoordig maar beter racist worden genoemd dan islamofoob, dat laatste levert veel eerder hordes gewelddadige aanhangers van het ‘geloof van de vrede’ op om je op hardhandige wijze duidelijk te maken hoe vredelievend ze zijn.
Maar dat alles is niet meer dan een andere uitwas van politiek correct denken. Iedereen met een beetje gezond verstand is een racist in de oorspronkelijke vorm; het erkennen dat er verschillen zijn tussen de rassen. Het probleem is dat men tegenwoordig het verschil niet meer kent tussen groep en individu. Het beoordelen van een enkel individu dient te gebeuren op diens eigen woorden, daden en prestaties, ongeacht van wek welk ras dat individu afkomstig is. Tegelijkertijd kan men gewoon niet blijven beweren dat er geen verschillen zijn tussen de rassen, niet alleen qua kleur, maar ook qua prestaties, temperament en heel duidelijke andere fysieke verschillen, evenals mentale verschillen.
Zelf deert het me niet meer om te worden uitgemaakt voor racist, ik zie dat meer als een titel vergelijkbaar met realist, waarbij ik toch zo veel mogelijk het individu los probeer te zien, hoewel dat niet altijd gemakkelijk is. Maar om de problemen die er zijn te kunnen aanpakken dienen die verschillen te worden erkend en dienen er maatregelen op groepsniveau te worden genomen.
De islam IS antisemitisch. En daarmee is álles gezegd over haar volgers.