Zwarte Piet voor Paul Scheffer
Het is november, en er is veel te doen over Zwarte Piet. Ook prof. Paul Scheffer meende in NRC een duit in het zakje te moeten doen.
Prof Paul Scheffer, verbonden aan Tilburg University, stelt in zijn NRC column ‘De afzwaaiende hoofdpiet en de zwijgende premier’, dd. 20-11-19, dat de meerderheid van de meerderheid die voor behoud van Zwarte Piet is bij zichzelf te rade moet gaan.
Ik behoor tot die meerderheid en ik ben bij mezelf te rade gegaan. Ik heb eerder hier beargumenteerd dat het Sinterklaasfeest niet racistisch is en Zwarte Piet niet een gediscrimineerde figuur is. Dit zowel naar feitelijk gedrag als naar de intentie van het gedrag tijdens het feest. Ik refereerde aan de socioloog Max Weber. Als we er eens van uitgaan dat dit correct is, dan is de vraag of de mening van de “minderheid van de minderheid die zich ongemakkelijk voelt” zoals Scheffer het stelt, voorrang zou moeten krijgen boven de meerderheid.
Uitgelegd
Volgens Scheffer moet de meerderheid van de Nederlandse bevolking iets “worden uitgelegd”. Ik meen van niet. Want als we Weber volgen dan moet KOZP worden uitgelegd dat het Sinterklaasfeest een perfect feest is van inclusie. Maar als dat toch niet begrepen wordt, dan moet de minderheid zich met tegenzin plooien, want zo werkt dat in een democratie.
Stel je voor dat iedere minderheid die zich ‘ongemakkelijk voelt’ bij een issue z’n zin zou krijgen. Dan kunnen we inderdaad de tent wel sluiten zoals Mark Rutte terecht zegt!
Opvallend is dat een Zwarte Piet in Den Bosch op het marktplein rondvraag doet of hij een gediscrimineerde figuur is. Hij vraagt dat ook aan gekleurde mensen. Allen zijn van mening dat Zwarte Piet zwart moet blijven en dat KOZP “gezeur” is.
Het zijn daar de katholieken die tradities en rituelen trouw zijn. Geen haar op hun hoofd dat men aan carnaval komt. Zij snappen wat het is om een traditie te verdedigen. Daarvoor moet je niet bij protestants Nederland zijn. Nu wil ik geen lans breken om dan maar katholiek te worden. Maar ik stel simpelweg vast dat een eeuwenlange tweedeling wat dit betreft nog steeds in stand gebleven is. Het Zwarte Piet-protest zit voornamelijk in de Randstad: protestants. In Friesland, protestants, zijn ze ook tegen de Roetveegpiet.En niet alleen daar:
Dat komt omdat men nog gemeenschapszin heeft, en (dus) van tradities houdt en die in stand wil houden. Ik ga er van uit dat KOZP blijvend het Sinterklaasfeest zal willen verstoren. Daar moeten we hoe dan ook op een goede manier vanaf.
Racistische spreekkoren
Dan nog iets over racistische spreekkoren op voetbalvelden. Dat men daar ontstemd over is, is terecht want dat kan en mag niet. Maar we moeten wel de proporties in de gaten houden. Niet overdrijven.
Vanaf voetbaltribunes wordt van alles geroepen: kankerjoden. De vrouw van Van Gaal is in 2007 aan alvleesklierkanker overleden. ‘Louis van Gaal, die had een kankerwijf’, ‘Louis van Gaal, die woont alleen’. Men roept van alles om op zondag even te kunnen ontsnappen aan het keurslijf in hun suffe leventje. Het gaat hen om jennen en sarren. Niet goed, maar moeilijk te controleren.
In ons land vindt veel jodenhaat en homohaat plaats, hetgeen gepaard gaat met geweld. Vrouwen worden voor hoer uitgescholden. Wilders wordt al 15 jaar bedreigd. Dat is wel van een hele andere dimensie dat een incidenteel spreekkoor. Bovendien worden niet-gekleurde mensen al jarenlang moedwillig door een gekleurde politica – Sylvana Simons – beledigd. Quincy Gario en Jerry Afriyie spreken – met instemming van Scheffer – over “institutioneel racisme”. Dat betekent dat alle autochtone Nederlanders racisten zijn. Ook dat is een racistische opmerking!
Ga eens een kijkje in Suriname nemen of in Afrika, met je racistisch. Alle kleuren discrimineren elkaar. De mens is een discriminerend wezen als doorontwikkelde aap, gericht op de eigen groep. We weren buitenstaanders. Een derde van de Surinaamse bevolking is naar Nederland gekomen. Om hier te genieten van alle mogelijkheden die er zijn. Antillianen idem. Velen maken daar misbruik van, zie de hoge criminaliteit van die groepen. Daar horen we Sylvana Simons, Quincy Gario en Jerry Afriyie niet over. We zijn helaas in een roep- en scheldmaatschappij veranderd. Daar hebben onze regeringen over de decennia de weg voor geplaveid.
De Sint boven dit artikel was vorige week te zien bij de intocht op Bonaire. Hij is duidelijk wit geschminkt – prachtig toch?
Meer over Zwarte Piet en wat daar allemaal mee samenhangt leest u op Veren of Lood hier.
Mmm. Twee dingen springen eruit: (1) “Stel je voor dat iedere minderheid die zich ‘ongemakkelijk voelt’ bij een issue z’n zin zou krijgen”; en (2) “In ons land vindt veel jodenhaat en homohaat plaats, hetgeen gepaard gaat met geweld. Vrouwen worden voor hoer uitgescholden. Wilders wordt al 15 jaar bedreigd.” Het probleem is dat 1 waar is en dat dit bewezen wordt door 2, want de hoofdveroorzaker ervan is de islam, terwijl moslims toch echt een minderheid zijn. En het is ontegenzeglijk verderfelijk. Wat bij Zwarte Piet nog maar de vraag is, ook al plakken velen er met nog zo veel graagte een ‘blackface’ sticker op.
Interessante opinie dat katholieken meer om traditie geven dan protestanten.
Het sinterklaasfeest overleefde de reformatie nauwelijks, maar degenen die katholiek bleven bewaarden de traditie.
Ik denk dat in verband met deze kwestie de oude communist in Scheffer weer even komt piepen. Hij blijft ook dubbelzinnig in verband met de contemporaine problematiek van immigratie, islam….
Zonder veel omhaal van woorden heel chique met ijzersterke argumenten Scheffer van repliek gediend. Zegt iemand die in deze controverse eigenlijk geen standpunt heeft – ja, dat de commercie en suikerindustrie (diabetes, obesitas etc.) dat feest allang van z’n onschuld hebben beroofd. Maar soit, als het volk z’n kinderen wil opvoeden tot aan totaal nutteloze luxegoederen en suiker verslaafde hyperconsumenten gaat men z’n goddelijke gang maar. Hoop nog veel van Frits Bosch te horen.
Met als aanvulling, dat die minderheid zich ongevraagd in Nederland heeft gevestigd.
Als je naar een ander land verhuist pak je de voordelen van dat andere land en neem je de nadelen van dat land op de koop toe.
Zo werkt dat nou eenmaal met emigratie.
@Ernie van de Wal 26 november 2019 om 18:30 Er zijn geen nadelen aan Sinterklaas verbonden. Behalve dan ingebeelde, daar mag wel wat hulpverlening op gezet worden. Het is een omgekeerde cargo cult, uniek in de wereld. Hij staat terecht op de lijst van immaterieel erfgoed.
Je mag (moet) wel in de Almachtige Allah geloven en niet in Sinterklaas. Geloof is toch een grondrecht? Het geloof in de goedheiligman is mooier dan welk ander geloof dan ook!
@Gerrit Joost
Zo is het. Bovendien weten alle migranten dat Sinterklaas bestaat, en geloofden ze dat tevoren. Anders waren ze deze kant kooit opgekomen. Want om het klimaat, dat geloven ze alleen in Brussel.
De stellingname van Professor Scheffer oogt weinig academisch en steekt schraal af bij het compacte en heldere betoog van Frits Bosch. De KOZP groepering zou eens bij Kwame Anthony Appiah te rade moeten gaan en wellicht Derk de Winter gaan lezen opdat haar activisme de steven kan wenden naar de toekomst in plaats van naar het verleden.