Vrije meningsuiting? Alleen voor ons eigeh!
Het debat over de VvMU gisteren moet een enorme teleurstelling zijn geweest voor mensen die hoopten dat er een objectieve discussie mogelijk was. Dat gaan we tijdens ons leven niet meer meemaken.
Dat de noodzaak voor herziening van een aantal artikelen die de VvMU inperken aan de orde is hebben de Wildersprocessen wel duidelijk gemaakt. Er is meer dat als gevolg ervan op de helling zou moeten, maar over de VvMU was eerder een wetsontwerp ingediend, zodat daarover gisteren al in de Kamer kon worden gedebatteerd. Het resultaat viel niet mee. Ik vond dat Elsevier het netjes samenvatte:
Dat kan allerlei opruiende uitspraken legaal maken, vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. En PVV-leider Geert Wilders helpen bij zijn hoger beroep, dat zien ze ook niet zitten.
De tegenstellingen binnen het parlement worden zo opnieuw gereduceerd tot een strijd tussen goed en kwaad, waarbij de meerderheid zichzelf op voorhand voor het gemak maar democratisch neerzet als ‘goed’. Dat dit het etiket ‘goed’ direct van elke morele rechtvaardiging ontdoet schijnen deze intellectuele lichtgewichten niet te beseffen, wat me vooral tegenviel van CDA-leider Buma. Mogelijk dat hij het in de huidige tijd al te moeilijk heeft met de manier waarop Rutte dat Oekraïne-referendum gebruikt om het CDA te splijten, maar het blijft een tegenvaller:
CDA-leider Sybrand Buma en Alexander Pechtold (D66) schetsen een pessimistisch toekomstbeeld. De voorgestelde aanpassingen zijn ‘een historische fout’, aldus Buma met een strafboek in zijn hand. ‘Nederlanders willen niet meer haatzaaiers, maar minder.’ Buma zegt dat ontkennen van de Holocaust en het ‘rondlopen met nazivlaggen’ legaal zou worden en dat haatimams vrij baan zouden krijgen om controversiële uitspraken te doen.
De schijn van legaliteit vermijden en tegelijkertijd de dagelijkse praktijk niet willen zien is een kenmerk van alle valse profeten. Het ontbreken van dat besef stemt droef. Het is een verzet tegen de werkelijkheid dat een vroeger pragmatisch redenerend CDA beter had kunnen èn moeten doen.
Van Alexander Pechtold verwacht je niet anders. De man heeft zijn hele partij om zich heen georganiseerd met als enige doel dat Alexander Pechtold er toe blijft doen, en de methode die hij daartoe hanteert is de inzet van een pseudo-moraal op de tijdstippen dat die hem het beste uitkomt. Het heeft altijd iets komisch’ als je Pechtold de moraalkaart ziet trekken: het doet denken aan een teckel die schijnheilig beweert dat groenten het voor hem in de toekomst helemaal zullen worden, en dat iedereen er zo over zou moeten denken. Om tot die toekomst te komen wil hij een verbod op het eten van vlees voor anderen dan hijzelf. Omdat het anders de wereld van die toekomst op zijn kop kunnen zetten.
‘Juist het beschermen van minderheden, of het nou gaat om homo’s, Joden of Turkse Nederlanders, is belangrijk. Zwaaien met IS-vlaggen, het verspreiden van anti-homoflyers, hakenkruizen op muren: dat wordt allemaal toegestaan door VNL,’ aldus Pechtold. ‘Dat pad wil ik niet op. Nooit.’
Pechtold denkt dat het dus gewoon ook niet gebeurt, wat hij hier beweert. Als hij het toch tegenkomt zal hij daarvan anderen de schuld geven, maar niet zodanig dat het niet selectief kan worden toegepast. Hypocriete regenteskheid vindt in Pechtold haar gezicht.
Dat het debat over dit wetsvoorstel zo wel af moest lopen was de afgelopen maanden met de aanloop naar Wildersproces2 al klip en klaar geworden, maar de stroom oneigenlijke argumenten stelt je als je het bekijkt toch weer teleur.
Het grappige van die uitspraak “het zwaaien met IS vlaggen wordt dan toegestaan” is dat het precies dat is wat er gebeurde bij een demonstratie n.a.v. de minder-minder provocatie van Wilders in 2014. Bij een demonstratie daartegen bij het standbeeld van de dokwerker werd er zelfs een IS vlag om het standbeeld gedrapeerd. Burgemeester van der Laan stond er bij, keek ernaar, en noemde het zelfs ‘hartverwarmend’.
Nu weer door naar 2016. We hadden al onze premier die in een emotionele snotterbui verklaarde dat “we in oorlog zijn met IS”. In Rotterdam werd recent iemand gearresteerd die behalve een kalashnikov met de munitie, zwaar vuurwerk, ook een IS vlag in zijn bezit had.
Je zou toch verwachten dat zo’n figuur zonder verder proces in een krijgsgevangenenkamp verdwijnt en wel totdat die oorlog voorbij is. Tot zover de woorden van droeftoeter Pechtold.
@Hannibal: zeer goed artikel.
@Marcel: heel sterke reactie.
Om bij de Vrijheid van MeningsUiting aan te sluiten:
Freedom Outpost.com, d.d. 15-12:
journaliste Sharyll Attkisson:
‘The Left started “fake news” as propaganda campaign’.
Ik durf er nog wel wat verder in te gaan Cool Pete.
Droeftoeter Pechtold bedoelde zonder twijfel de PVV aanhang. Per slot van rekening had hij al eens de gore lef om Wilders tijdens de Algemene Beschouwingen te interrumperen of hij afstand wilde nemen van het marginale clubje wat met de princenvlag stond te zwaaien op een PVV demo. Hij noemde dat (die princenvlag) een nazivlag, wat sindsdien enthousiast in het linkse vocabulaire als zodanig terecht gekomen is.
Wij, en daarmee bedoel ik Nederland, gaan er prat op dat wij in geval van oorlog te werk zullen gaan volgens de Geneefse conventie. Niet dat onze regering zich er in de praktijk iets van aantrekt hoor, zie onze acties bij Libië en in Syrië. Onze vijand trekt zich ook geen ene reet aan van die Geneefse conventie want die is niet islamitisch.
Volgens die conventie en onze eigen wet kan alleen een land -een natie- in oorlog zijn met een ander land. Vervelend is wel dat is dat IS geen land of natie is in die zin.
Dus hoe zit het nou met die uitspraak van Markiemark op 14 juli 2016 ? Kletst die man maar wat of wat ? Het is wel fijn dat hij nu verklaard heeft dat wij “in oorlog zijn met IS” maar dat was niet echt nodig. Er is maar 1 partij nodig voor een oorlogsverklaring. Als iemand anders de oorlog verklaart aan ons dan kunt u dat niet leuk vinden en liever niet willen en zo. Dat ben ik met u eens. Maar de oorlogsverklaring van de islam aan ons die staat alweer een paar jaar op het bureau van de voorzitter van de 2e kamer. Het zou in ons voordeel kunnen zijn omdat het tevens het handboek soldaat van de vijand is maar goed, fijn dat Markiemark toch toegegeven heeft de verklaring ontvangen en begrepen te hebben.
Volgens die Geneefse conventie kunnen soldaten (combattanten) op clementie rekenen als zij in de handen van de vijand vallen als zij zich kenbaar maken als combattant. Dat kenbaar maken doen zij door een uniform te dragen.
– Het deelnemen aan de strijd zonder een uniform te dragen …
– Het dragen van een uniform van de vijand …
– Spionage …
daar staat ook volgens de Geneefse conventie de ultieme straf op.
Kom daar maar eens om bij die breedbekkikker die zich hier premier mag noemen. Hij zal zich ongetwijfeld verschuilen achter minister Jeanine Hennis-Plasgootje die nog nooit nat en hongerig een nacht in een schuttersputje heeft geslapen en onze brave generaal Middendorp die in klimaatverandering onze grootste vijand ziet.
Net als Cool Pete vind ik dat Hannibal een zeer goed artikel heeft geschreven en dat Marcel een heel sterke reactie heeft gegeven.
Persoonlijk gaat het voorstel van VNL mij nog niet ver genoeg. Ik wil de antidiscriminatiewetten, zowel wat betreft meningsuitingen en handelingen, beperken tot de verhouding tussen overheid en burger. Particulieren onderling mogen discrimineren, omdat dat hun juridische recht is op grond van vrijheid van vereniging en associatie en op grond van het eigendomsrecht. Ik vind dat niet omdat ik discriminatie een morele handeling vind, integendeel, het maken van onderscheid op oneigenlijke gronden is immoreel. Maar eigendomsrecht en vrijheid van associatie en vereniging zijn voor mij als klassiek-liberaal heilig en de wet is er uitsluitend om mensen te beschermen tegen rechtsinbreuken, niet om hen een moraal op te leggen.
In Nederland hebben we positief recht, waarbij de politiek geheel vrij is om bij wet te bepalen wat toegestaan is en wat niet. Ik zie daar liever het natuurrecht voor in de plaats komen, zodat de politiek onwrikbare grondrechten dient te respecteren. Vrijheid, ook die van meningsuiting, is wel degelijk absoluut. We hebben geen clubje wijze mannen (m/v) nodig om de grenzen van de VvMU te bepalen.
Vrijheid is vrijwaring van dwang en ongewenste inmenging, en alle handelingen die hier inbreuk op maken zoals roof, diefstal, verkrachting maar ook oproepen tot geweld of brand roepen in een vol theater zijn per definitie in strijd met die vrijheid.
De grote makke van het natuurrecht is dat het is geworteld in de platoonse filosofie, met haar dualistische metafysica. Het gevolg is dat men voor de fundering van die klassieke grondrechten uiteindelijk toch uitkomt bij een onkenbare werkelijkheid achter de werkelijkheid die wij zien. Dan kom je dus toch uit bij iets religieus als fundament voor de klassieke grondrechten. Wat we nodig hebben is een natuurrecht dat geworteld is in de aristotiliaanse filosofie, met haar geïntegreerde 1-werkelijkheid-metafysica. Precies dat is wat Ayn Rand heeft gedaan. Ook heeft zij de moraal bevrijd uit de armen van religie, door erop te wijzen dat de kloof tussen is en ought, tussen de werkelijkheid en de moraal, alleen van toepassing is op ethiek die is gebaseerd op altruïsme. Een ethiek gebaseerd op rationeel egoïsme kan wel degelijk inductief worden afgeleid uit de werkelijkheid. Dit is wat wij in dit tijdsgewricht zo node missen.
Positief recht, mijnheer de Boorman. Volgens u is de politiek daarin geheel vrij om te bepalen wat toegestaan is en wat niet.
Ik neem u even mee naar artikel 1 van onze grondwet.
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Het is de politieke stroming die de grondwet laatst gewijzigd heeft amper 35 jaar geleden en die nu doet voorkomen alsof deze grondwet in beton gebeiteld zou zijn, en dat dit voor eeuwig en altijd zo zou moeten blijven. Huilen als een stelletje wolven in het bos als iemand dit ter sprake stelt.
Terwijl verandering van die wet heel goed op democratische wijze mogelijk is. Per slot van rekening is deze grondwet amper 150 jaar oud. Heeft die zijn weerslag in de Bataafse republiek, en heeft die zijn weerslag in de volgelingen hier te lande van Keizer Napoleon Bonaparte. Die hier te lande de monarchie her-invoerde, en en passant een familielid als eerste koeninq van Niedrlande benoemde.
Voor wie het allemaal te veel is, nogmaals artikel 1 van de grondwet :
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Valt het u ook op dat in dit eerste artikel er iets of iemand is die zich het recht toe-eigent om u te ‘behandelen’ ?
Nu kan het aan mij liggen hoor, maar ik laat mij een behandeling niet per decreet opleggen. Het is mijn natuurrecht dat ik jou dan wel eens even zal behandelen.
Het maakt mijns insziens maar al te duidelijk dat wij niet meer in een rechtsstaat leven. Welk recht ? Van de sterkste ? Van de overheid ?
Aansluitend bij de bovenstaande reacties, wil ik graag het volgende kwijt:
– Artikel 1 van de Grondwet: “Allen die zich in Nederland bevinden ….enz” : geeft
ELKE, ook ILLEGAAL, binnendringende figuur, [ indirect ] dezelfde rechten als een Nederlander ! en
“dicriminatie” was al met andere artikelen aan te pakken.
Als ik me goed herinner, is dit artikel een deel van de zieke erfenis van die helleveeg met de aardappel in de keel Halsema, net als dat abjecte amendement, dat “de-islamisering geen doelstelling van beleid” zou kunnen zijn.
– En waar het gestoorde: “internationaal recht gaat boven nationaal recht” vandaan komt,
weet ik niet, maar het is gevaarlijke onzin. Bij mijn weten is er NIETS, dat nationale
Grondwetten mag / kan / hoeft te overstijgen.
Alle [ andere ] politieke partijen hebben zich laten belazeren en de soevereiniteit van ons
land gecorrumpeerd.
Toevoeging:
“internationaal recht” is zo vaag, dat je er ALLES mee kan goedpraten, danwel afkeuren.