Veiligheid is een keuze – waar men politiek tegen is
Veiligheid is een keuze, en de Nederlandse politiek wenst die keuze niet te maken. Het is geen nieuw verschijnsel, maar de tekenen zijn onmiskenbaar.
Veiligheid is een keuze, die politici nu niet kunnen maken omdat de maatschappij van hen standvastigheid eist die zij niet bezitten.
Een overheid kan grosso modo kiezen voor twee wijzen van ordehandhaving: concentreren op de veiligheid van haar burgers of het zoveel mogelijk voorkomen van onrust. Die concentratie op veiligheid is voor de burgers het meest aangenaam, en in een land als het onze waren we dat circa tweehonderd jaar gewoon – al is de breuk in dat beleid eerder te ontdekken. In zekere zin is het een luxe als een regering daar toe in staat is, want het vereist een grotere inspanning dan het handhaven van een. schijn van rust. Dat impliceert dat als de mogelijkheden de veiligheid van burgers afneemt tot een punt dat die niet meer gegarandeerd kan worden, de overheid zich gaat concentreren op ordehandhaving. Rechtstatelijkheid komt dan eveneens op het tweede plan, en het is precies dat wat we thans zien gebeuren.
Waar zit het begin van dit verval in Nederland? Vermoedelijk zo rond het punt dat een aangifte van fietsdiefstal zinloos werd, ergens in de jaren zeventig. Men deed er eenvoudig niets meer mee. Ondertussen zitten we op het punt dat alleen zwaar lichamelijk letsel nog enige directe politie-actie op gang kan brengen. Inbraak, autodiefstal en alles wat niet direct staatsbezit aantast wordt stelselmatig genegeerd – aangifte doe je alleen nog om de verzekering te laten zien dat er echt iets is gebeurd. Als de daders door een speling van het lot bekend worden is bestraffing een uitzondering. Waarbij ik aanteken dat ik 24 uur taakstraf geen bestraffing noem, en de ‘bestraften’ zijn dat met me eens.
In een steeds verder uiteenvallende maatschappij waar steeds meer verschillende morele overwegingen binnen de bevolking een plek hebben gevonden, is het ouderwets garanderen van een rechtsstaat zo goed als onmogelijk geworden, omdat men aan het rechtsgevoel van de diverse groepen nooit langer kan voldoen door het ontbreken van een grote gemene deler. Door dat niet langer te proberen onttrekt de overheid zich elegant aan de beschuldiging op de hand van een bepaalde groep te zijn, en probeert zo de schijn van orde te handhaven, in plaats van orde zelf.
Ook het feit dat beschadiging en aantasting van overheidsbezittingen (en dienaren van die overheid) veel strenger worden bestraft dan vergelijkbare misdaden tegen gewone burgers wijst in deze richting. Dat de overheid daardoor niet langer scheidsrechter tussen burgers is, maar een partij die vooral haar eigen belangen in het oog houdt schijnt men niet te beseffen, maar is een pijnlijk feit. In plaats van verdeeldheid tussen groepen die niet gezamenlijk tevreden gesteld kunnen worden – door een rechtsspraak die immer door één van beide groepen niet als ‘recht doen’ wordt herkend – is de overheid de facto een derde partij geworden in de strijd om het eigen belang.
Wat is het principe? Dat vindt u terug in deze oude column van mij, waarin de betreffende historische parabel wordt weergegeven en gebruikt. Maar het principe is simpel: een overheid die op kousenvoeten rondloopt in de hoop zo min mogelijk maatschappelijke groepen tegen zich in het harnas te jagen kan geen lang leven meer beschoren zijn.
Dit artikel is een briljante uiteenzetting over het ingenomen standpunt van de huidige en diverse voorgaande overheden dat zij zich moedwillig terug trekt uit het publieke domein , behalve de belastingen en eussr afdrachten .Een staat in een staat , een deep state omwille van het ijdele eigenbelang.Dat houdt stand tot een volgende opstand.
Voor alle duidelijkheid; de rechtsstaat is geen doel op zich maar een middel om tot een veilige en vrije samenleving te komen waarin het individu zichzelf kan ontplooien. Dit betekent dat de rechtsstaat steunt op de twee pilaren van veiligheid en vrijheid. Nu een van deze pilaren verdwijnt, houdt de rechtsstaat eenvoudigweg op te bestaan. Het onderwerp op tafel hier is het voortbestaan van de Nederlandse RECHTSSTAAT. Daar komt de aanstaande overdracht van macht en geld (pensioenpotten) aan de EU nog bij. Onze rechtsstaat wordt van twee kanten aangevallen door onze eigen ambtenaren! En dat alles zonder enig mandaat. Grotesk.
Goed artikel.
@Voight-Kampff: heel goede reactie: u maakt grondig duidelijk, waar het om gaat.
De democratische rechtstaat is noodzakelijk, om een veilige en vrije samenleving, mogelijk te maken.
Als de wetten, de Grondwet, en de lands-grenzen, niet gehandhaafd worden,
dan valt de rechtstaat uit elkaar,
en wordt iedereen overgeleverd aan willekeur, onrecht, chaos en geweld.
Dat de – door ons gekozen ! – overheid zijn taken niet vervult en de wet niet handhaaft,
en zo de veiligheid en de vrijheid afschaft,
is van een ongehoorde misdadigheid.
Volgens mij, is dit nooit eerder in de geschiedenis voorgekomen, dat een beschaving
MET OPZET zich zelf te gronde richt.
Net als het Romeinse rijk, richt dat “EU”-konstrukt zich te gronde ……
Veiligheid is een onderdeel van de transactie bij de oprichting van onze rechtsstaat. Het volk levert haar wapens in en betaalt belastingen in ruil voor veiligheid met behoud van vrijheid. Welnu, nu deze transactie wordt geschonden door de staat door het niet leveren van veiligheid. En de transactie komt deze te vervallen. De rechtsstaat houdt op te bestaan. En het volk heeft het soevereine recht zich te bewapenen voor het verdedigen van hun leven en veiligheid (soevereiniteit). En kan stoppen met het betalen van belastingen. Duidelijk toch!
Ik heb me onvolledig uitgedrukt en wil nog even terugkomen op de transactie, omdat dit een existentiële aangelegenheid betreft. De transactie tussen het volk en de staat bestaat uit de volgende uitruil: het volk levert haar “wapens’ in – onder behoud van ‘vrijheid’ – en betaalt ‘belastingen’ en krijgt in uitruil daarvoor ‘veiligheid’ en ‘organisatie’ terug. Op basis van deze transactie is de stelling van dit artikel ‘Veiligheid is een keuze, waar men politiek tegen is’ absurd. De managers in de politiek moeten managen, daarom heet die branche ook uitvoerende macht. Op het moment dat managers beleid gaan ontwikkelen dan is de neergang ingezet. Daarvoor zijn ze intellectueel niet toegerust. Managers komen uitsluitend tot hun recht met het uitvoeren van opdrachten. Tenslotte; het is een surrealistische situatie dat we in onze beschaving met een dergelijke keuze worden geconfronteerd en daarmee teruggeworpen worden naar de opmaat van een tribale gemeenschap.
@Voight-Kampff: dat zijn goede, duidelijke uitleenzettingen.
Als vrij geboren mensen, = natuur-recht, hebben wij het recht onze menselijke onafhankelijkheid, onze vrijheid en onze veiligheid te verdedigen.
Dat heet: zelf-verdediging.
Daarom pleit ik al jaren voor:
– gereglementeerd wapen-bezit voor alle volwassen, na eed op de Grondwet, na vele jaren burgerschap en belasting-plichtig zijn, bijvoorbeeld.
– weer invoeren van:
miliaire dienstplicht [ m ]
maatschappelijke dienstplicht [ v ]
nationale garde / reserve [ m + v ]
Wie zich niet verdedigt, is de vrijheid niet waard.
@ Cool Pete. Wie zich niet verdedigt (of verdedigen laat), is ten dode opgeschreven. De wereld is helaas voor een groot deel bevolkt met opportunisten en psychopaten. Beschaving bestaat niet, er is slechts sprake van zelfbeheersing. Nice guys end last. Daarom is mijn adagium; don’t listen to what they say, watch what they do.
Citaat George Orwell: “Er is alleen veiligheid, als gewapende mannen de wacht houden”.