De school, de religie en de pijn
Op welke wijze moeten docenten tegenwoordig de klippen in het onderwijs rond religie en wederzijdse pijn opvangen? De worsteling van scholen.
“In onze samenleving krijgen steeds meer mensen met een verschillende achtergrond met elkaar te maken. Als leerkrachten (in opleiding) zich realiseren dat iedereen er andere visies, interpretaties, gewoontes, normen en waarden op nahoudt, kunnen zij beter communiceren met hun leerlingen.”
Zo luidt het doel van het boek Geestelijke stromingen geven door docent levensbeschouwing Jos van Remundt (Van Gorcum, 2015). Dit boek, een docentenhandleiding voor de basisschool straalt dit ook uit: sympathie hebben voor de andere groep. Dat is iets moois. Ook in het andere boek van Van Remundt In goede handen staat bol van de mooie doelen. Kinderen hun weg laten vinden in de pluriforme samenleving bijvoorbeeld.
Daartegenover staat het onderzoek 2 werelden, 2 werkelijkheden van journaliste Margalith Kleijwegt. Kleijwegt bezocht middelbare scholen na de aanslagen in Parijs (2015). In veel klassen ontstaan meerdere kampen. Autochtonen die vol verbazing luisteren naar complottheorieën over joden die achter aanslagen zitten of aanslagen die nooit zouden hebben plaatsgevonden. Aan de andere kant allochtonen die ‘radicaliseren’.
(Maak ik nu een verkeerde vergelijking? Nee. Als er op de middelbare school zoveel polarisatie is, dan is op de basisschoolleeftijd daarvoor de kiem al gelegd. Bovendien lijken me beide boeken van Van Remundt ook voor middelbare schooldocenten geschreven. In elk geval spelen op de middelbare EN lagere scholen religieuze kwesties). Kleijwegt schrijft:
“Er was sprake van wij/zijdenken. De winst met tien jaar geleden, na de moord op Theo van Gogh, toen leerlingen zeiden dat Van Gogh de moord over zichzelf had afgeroepen, was dat er nu wél werd gesproken, dat gebeurde toen niet of nauwelijks. Maar is het erover hebben genoeg? Is er méér nodig? Zijn docenten voldoende toegerust om gevoelige kwesties te bespreken?”
We zien hier twee zaken:
- De vreselijke hoeveelheid extra energie die immigratie en integratie ons kosten;
- de enorme acceptatie van wat allochtonen zeggen, en blij zijn met verzonnen vooruitgang.
Een mbo-docente in dit verband is geschokt over de groeiende aversie tegen buitenlanders:
‘Studenten zijn ervan overtuigd dat vluchtelingen sneller een huis wordt toegewezen. Maar dat niet alleen, ze krijgen volgens hen ook gratis een elektrische fiets. Zomaar! Zo’n gerucht nemen ze voor waar aan en iedereen praat elkaar na. Goed filteren van informatie is lastig.’
Feitelijk krijgen asielzoekers ook voorrang op de woningmarkt. En inderdaad kregen bepaalde asielzoekers (beschikking over) een elektrische fiets, die ze niet zelf kochten. De docente weet dus zelf ook niet wat waar is en wat een gerucht.
Over een openbare school die moslimleerlingen geen stilteruimte biedt (opvallend, het zal nooit gaan over christenen of hindoes die zo’n ruimte willen):
Nederlanders snappen het niet’, is de hartekreet van een docente die zelf islamitisch is en die haar collega’s in feite een gebrek aan inlevingsvermogen verwijt. ‘Ze voelen niet aan wat er in de harten van deze studenten leeft. Of hoe de thuissituatie is. Dat deze leerlingen bijvoorbeeld ’s avonds geen examen willen doen omdat hun vaders dat niet goed vinden. Of dat ze willen bidden omdat hun dat houvast geeft. Die andere levens begrijpen ze niet.
Maar wat begrijpen deze moslims van de Nederlandse maatschappij? Kleijwegts rapport gaat er niet verder op in. En wat nu zet Van Remundt hiertegenover? Hij geeft voorlichting over diverse geloven. Zoals het scheppingsverhaal in diverse geloven. Dat de leerlingen het scheppingsverhaal in diverse geloven moeten kennen en er een strip over moeten maken.
Met geen woord spreken de auteurs op dat moment over waarheid, over zaken als de evolutie. En dat valt me in deze boeken overal op. Respect wordt verward met kritiekloosheid. Hun boeken zijn perfect als je wilt opzoeken welke mooie cultuurgewoontes godsdiensten hebben, wanneer en waarom ramadan of kerst worden gevierd, hoe Mohammed precies was en welk visioen hij had. Het uitgangspunt is respect voor elkaars cultuur. Geloven zijn mooi. En door communicatie met de ander en die te leren kennen, hebben we begrip voor elkaar. Werken we aan humanere wereld aldus de auteur. En in het laatste hoofdstuk van Geestelijke stromingen geven gaat hij in op problematiek, zoals religie die sociale druk uitoefent. Dat is goed, maar het is erg summier.
Maar waar is bijvoorbeeld de weerbaarheid tegen drogredeneringen, zoals het frame “dit zijn geen echte moslims”, dat we zo vaak horen na aanslagen?
Of een pleidooi voor eigen keuze van het kind, in plaats van dat hem geloof wordt opgedrongen?
Het soort onderwijs uit de boeken over levensbeschouwing voldoet niet bij problemen. Want wat als leerlingen echt zeggen: “Mohammed is onze profeet, daar spot je niet mee?”
Die wonen wel in onze samenleving: gaan die daar ooit in functioneren? Kunnen wij ze zelfstandig leren nadenken? Ze hebben daar niet altijd zin in en zijn er vaak ook niet toe in staat, erkennen ook bepaalde sprekers in het rapport. Wat we mijns inziens vooral merken, is de botsing tussen de masculiene cultuur van de straat en de feminiene cultuur van de school. De schoolboeken over ‘levensbeschouwing’ die ik zag, waren wel erg feminien, altijd op begrip gestoeld. Als opzoekboek – wat is de beste kant van elk geloof, hoe presenteert elk geloof zich het liefst – zijn ze echter volmaakt, en dat zeg ik zonder ironie. Ze voldoen in het huidige tijdsgewricht vol spanning en polarisatie niet.
Ik ben benieuwd hoe dat bij boeken over maatschappijleer is. Ik vrees net zo: sympathiek, vol goede bedoelingen. “We komen er samen wel uit!” Maar dat samen-eruit-komen werkt alleen als standpunten niet totaal tegenover elkaar staan. En het onderwijs zelf? Gezien de vele taken op niet-onderwijsgebied die de scholen er steeds bij krijgen, lijkt het me steeds meer een soort babysitten te worden.
Nu ja, de ouders, docenten, politiek en onderwijskundigen vinden het klaarblijkelijk OK.
Geestelijke stromingen geven- jezelf zien staan, elkaar zien staan – Jos van Remundt, Marleen Boon-Jansen
ISBN 978-90-232-5308-2
Paperback 240 pag.
Van Gorcum, 2015
€39,95.
In goede handen: handboek voor levensbeschouwelijke communicatie en identiteit – Jos van Remundt.
ISBN: 9789059722620
Hardcover 176 pag.
Van Gorcum, 2014.
€24,95
Goed artikel.
Alle religie is een prive-zaak.
Elk onderwijs hoort seculier te zijn. [ en wetenschappelijk verantwoord ]
Multi-culturalisme is gedoemd te mislukken.
Een – zich vernieuwende – cultuur moet leidend zijn.
Anders breekt de hel los.
Welnee Cool Pete, u bent nog veel te veel gevangen in een dogma als u het mij vraagt. Het dogma dat ‘alle mensen gelijk zijn’ en omdat religie iets van mensen is daarom ook alle religie’s gelijk zijn.
Dat is een verbastering van het grondwetsartikel dat stelt dat eenieder op ons grondgebied gelijk behandeld word (door de overheid).
Nog los gezien van het feit dat iemand zich daar kennelijk het recht toe-eigent om u te behandelen staat er niet dat ‘alle mensen gelijk zijn’. Is ook pure onzin natuurlijk, mensen zijn niet gelijk, en religie’s al helemaal niet.
Wie werkelijk eerlijk is die ziet dat er maar 1 religie is die werkelijk in woord en geschrift haar volgelingen oproept tot geweld en apartheid. Dat is dan inderdaad DE religie die niet alleen uit het onderwijs verbannen zou moeten worden, maar uit de maatschappij als geheel. En laat al de andere religie daar dan geen slachtoffer van worden, er is maar een religie die het niet toestaat dat u zegt er niets mee te maken te willen hebben.
@Marcel Uw reactie is mij uit het hart gegrepen. Ook de schrijver van dit artikel pakt niet door. Heel kort door de bocht: Hij durft geen regelrechte kritiek op de islam uit te oefenen en zet daarom kinderen maar tegen hun ouders op… En verbreedt zijn kritiek en passant naar al die ouders die hun kinderen vanuit eigen normen en waarden integer opvoeden EN die kinderen ook later respecteren (soms met verdriet) in de keuzes die ze maken…
Ook die link over opgedrongen geloof slaat nergens op. ‘Kinderen stemmen toch later ook niet op de partij van hun ouders?’ Moet je eens in een bejaardenhuis komen: ‘Ik kom uit een rood nest. M’n ouders stemden altijd links. Dat doe ik ook’ Stom maar waar.
@Marcel en @wim,
Voor alle duidelijkheid:
-Met “goed artikel” bedoel ik: “goed, dat het onderwerp aangesneden wordt” ,
en niet, dat ik het met de inhoud eens zou zijn.
– Het mohammedanisme is helemaal geen religie – en nergens zeg ik dat.
Zoals iedereen, die de inhoud, de werkwijze en de geschiedenis van die destructieve en
gewelddadige “leer” bestudeerd heeft, ook weet.
Tja, lijkt me op de TamTam met harde kaft. Verheug u, o jongeling, in uw jeugd…….
Religie bestaat niet.
Katholicisme is Roomse Staatspropaganda, Islam is opgezet door de Katholieken, Het Jodendom is een historische overlevering, Hindoeïsme is een verzamelnaam voor verscheidene Indisch overleveringen.
Boeddhisme is een leer die naar verlichting streeft, er is geen reden zo iets een religie te noemen.
Als docenten de waarheid gaan vertellen over Islam en katholicisme, dan kunnen ze snel ruzie krijgen met de ouders. Leerplicht is indoctrinatie van staatswege, geen reden daar pretentieus over te doen. De docenten die ik me herinner als goede docenten, dat waren er weinig, waren enkel docenten die ons trachtten te beschermen tegen de indoctrinatie in het Nederlands onderwijs.
wim, ik geloof dat u mijn artikel en ook mijn andere artikelen niet leest. Ik oefen wel regelrechte kritiek op de islam uit. laatst in de volkskrant en ook nog hier. Zie bijv. link naar de dwang van de islam. Ik had alleen geen zin in eindeloos op de islam in te gaan. Dat wilt u, maar ik schrijf iets anders hier. Ik heb wel het lef om de islam met de grond gelijk te maken en doe dat ook veel . Veel succes met uw psychologiseringen. Ik hoop dat u snel een cursus argumenteren en oordelen en psychologie volgt, want u oordeelt onbenullig – hier. Ik schrijf nl niet het artikel dat u graag zou schrijven (in uw hoofd, want u doet het niet in het echt). Groeten, u zeer hartelijk toelachend, van renzo verwer