DE WERELD NU

Open Brief – Slavernijmuseum en excuses

Financieele Dagblad, Open Brief, aanslagen in Parijs

Frits Bosch las in NRC een artikel dat de komst van een Slavernijmuseum ondersteunt. Hij maakt er in deze Open Brief op beleefde wijze gehakt van.

Geachte heer Oostindie,

De toenemende aandacht voor het slavernijverleden en het kolonialisme is een goede ontwikkeling, schrijft u als historicus en emeritus hoogleraar in NRC van 28-12-21. In uw artikel laat u ons weten hoe slecht onze voorvaderen waren vele eeuwen geleden. Volgens u is er

“alle reden om te erkennen dat het kolonialisme in de grond niet deugde, geen inherente rechtvaardiging had en doordesemend was van racisme en geweld. Dat hardop uitspreken kan een zinvol gebaar zijn, net als excuses.”

Ik plaats een aantal kanttekeningen bij uw stuk. Het debat over slavernij en kolonialisme wordt volop gevoerd, zelfs zodanig dat we er misselijk van worden. Mijn twee zonen kregen op de middelbare school vooral over slavernij, kolonialisme, politionele acties en Tweede Wereldoorlog geschiedenisles. Joost van den Vondel? Nooit van gehoord. Hugo de Groot, Erasmus, Spinoza? Nooit van gehoord. Jezus Christus? Wel eens van gehoord, maar weet niet wat hij wilde (schande!). De aandacht voor slavernij en kolonialisme is uit balans.

Nu over kolonialisme. Uiteraard is dat met racisme gepaard gegaan, althans zoals wij dat thans ethisch beschouwen. Plundering, moord, doodslag, misleiding, alles vond plaats. Het machtsverschil was enorm en daar werd volop gebruik van gemaakt. Toen zag men dat anders. Nu excuses daarvoor vragen lijkt absurd.

Hoe kun je excuses aanbieden voor iets wat je zelf niet hebt gedaan. Er geldt geen bloedschuld. Bovendien leven ook de slachtoffers niet. Het excuus van Rotterdam en Amsterdam lijkt dus hypocriet. Erkenning van het vreselijke vergrijp wat toen heeft plaatsgevonden is wenselijk. Gekleurde mensen bieden nooit excuses aan. De slavernij is traditioneel vooral een Arabische aangelegenheid. Zij bieden nooit excuses aan en erkennen niet wat gebeurd is.

Ik kan u de briljante zwarte filosoof en econoom Thomas Sowell aanraden over racisme, slavernij. Indringende en verfrissende visie! Overigens meen ik me te herinneren dat ex-links politicus Erik Jurgens in een boek onder uw redactie zich tegen excuses heeft uitgesproken.

Ik wijs er voorts op dat voor slavernij geldt: “it takes two to tango”. Zwart deed volop mee met slavernij, dwars door de woestijn en zwarten met dwang uit dorpen halen en ketenen. Vele doden door uitputting en uitdroging. Dit zal niet worden vermeld in het Slavernij museum. Een toenemend aantal zwarte auteurs geven hier echter wel blijk van, ook in NRC. Kolonialisme had economische gronden en was de opmaat naar globalisering. Globalisering is een vloek en een zegen. Het heeft de wereld goeds gebracht, vooral Afrika. Waar was Afrika zonder kolonialisme en globalisering?!

Moet het slavernijmuseum er komen? Ik betwijfel het. Het is een eenzijdig museum, namelijk enkel de Caraïbische slavernij, een fractie van de totale slavernij. Slavernij was voor de Nederlandse economie en Nederland als zodanig van verwaarloosbaar belang. Het rechtvaardigt geen kostbaar museum in hartje Amsterdam, waar amper belangstelling voor zal zijn, behalve dan van onze schoolkinderen, die gedwongen er heen moeten, gebrainwashed worden met eenzijdige informatie, en zo van de wal in de sloot worden geholpen.

Vriendelijke groet,

Frits Bosch


.Pensioenakkoord

Frits Bosch is macro-econoom en socioloog, auteur van “In Holland staat een huis, onbehagen bij de elite” en “Schaft ook Holland zich af?”, “Wereld op een keerpunt en “Feminisme op de werkvloer”.

Meer van Frits Bosch vindt u hier.

7 reacties

  1. Walter Claeys schreef:

    Was de blanke slavernij dan een mythe? Werden op de noordkust van Afrika dan geen blanke slaven en slavinnen verkocht? Barbarijse zeerovers e.a. waren actief van in de tijd van de Kruistochten tot in de 19de eeuw, en dit niet alleen maar op de Middellandse zee. Zij gingen slaven halen tot op onze kusten (UK, Frankrijk, Vlaanderen, Ierland…) en op de Afrikaanse westkust. Een groot stuk van het slavernijmuseum kan daaraan worden gewijd…

  2. Mieremet schreef:

    Naar mijn weten heb ik nooit slaven gehad, tenzij je wilt meetellen dat mijn ex vrouw onbezoldigd voor mij kookte. Mijn excuses daarvoor dan. De rekening voor kost en inwoning stuur ik nog na.

  3. jantje schreef:

    De zwarte slaven die door westerlingen werden weggevoerd kregen nakomelingen. De zwarte slaven die door arabieren werden weggevoerd, niet. Trouwens de blanke slaven kregen ook geen nakomelingen en leefden hooguit een paar jaar.
    De arabieren zijn (niet waren) vele malen wreder.

  4. Baytep schreef:

    Juist Jantje, de Barbaren (tegenwoordig heten ze naffers), Turken en Arabieren hadden dat beter bekeken. Cru om te realiseren.

  5. Hannibal schreef:

    @Jantje
    Dat kon ook nauwelijks anders, want bij aankomst werden negerslaven eerst gecastreerd (voor hen werd toch geen losgeld betaald), vaak op de meest lompe wijze. Dat dat niet altijd goed ging zie je aan de vele Arabische nakomelingen met zwaar negroïde trekken.

  6. Fredjohan schreef:

    De Italianen moeten zich excuseren voor de slaven die de Romeinen er op na hielden?

  7. jaantje schreef:

    Goed verwoord meneer F.Bosch en zo zie ik het ook.
    Heb er niets aan toe te voegen dat hebben de voorgaande reactie’s al gedaan.
    2022!
    Nog de beste wensen allemaal.