DE WERELD NU

Identiteit

Bedreigingen, eenheid van prijs, een land van deugers, Academisch tuig, Stalinisme, Duitsland, Applestore overval, Olympische Spelen, Rechters, wereldregering, Oekraïne, Therapeutenangst, Qatar, Cultuur en politiek, Onveilig, basis, Politiek, Zwart, Overlast, Vrouwen en kinderen

Wordt identiteit een thema bij de verkiezingen? Of is het hebben van een eigen identiteit niet eigenlijk al op voorhand verdacht?

Of identiteit een thema bij de verkiezingen in maart 2017 gaat worden was de vraag waarmee Renzo Verwer op zijn blog speelde. Dit naar aanleiding van opmerkingen van een Amsterdams PvdA-gemeenteraadslid in een interview.

Renzo koppelde die vraag aan een discussie over de nationale identiteit. Dat is een heel valide vraag, maar ik vrees dat we in de huidige maatschappij daar niet aan toe zijn. Voor veel, heel veel mensen die in Nederland wonen is de vraag wat hun eigen identiteit eigenlijk is juist een steeds groter probleem. En juist doordat er zoveel mensen worstelen met die eigen identiteit, zou een nationaal debat over de Nederlandse identiteit meer losmaken dat zich nog niet heeft uitgekristalliseerd dan dat het een resultaat zou opleveren waarmee we iets kunnen doen.

Daar komt nog iets bij. Ik ben er zeker van dat de regering (want we zijn allemaal EUropeanen, tegenwoordig) en het meer progressieve deel van de bevolking een dergelijke discussie met afgrijzen zouden bezien. Gewoon je eigen ding doen, weet je wel? En meer van dat soort kretologie. Want een discussie over ‘de Nederlandse identiteit’ is snel verward met een nationalistische gedachte over wat wel en niet Nederlands is. En nationalisme, dat moet we niet hebben natuurlijk – dat is ons met de paplepel ingegoten.

En wellicht heeft men daar gelijk in. Als de totale mix van de bevolking fundamenteel en sterk verandert, verandert ook de nationale identiteit. Om een pijnlijk voorbeeld te geven: de Marokkaanse rotjochies waar Amsterdam mee vergeven is, zijn wel degelijk een deel van de nationale identiteit geworden. Hoe graag we ze ook zouden willen kunnen weg wensen – heel realistisch is dat niet. En als ze er bij horen – met al hun feilen, gebreken en afstandelijkheid tot de gemiddelde Nederlander – dan behoren ze desondanks tot de moderne Nederlandse identiteit. Ook al is dat een identiteit waarmee maar weinig mensen zich zouden willen vereenzelvigen.

En daarmee stuiten we feitelijk op de basis van het probleem van de Nederlandse identiteit van dit moment: de gemiddelde Nederlander bestaat niet alleen niet (dat doen voorbeelden van het gemiddelde eigenlijk nooit, tenzij bij toeval), maar er zijn maar weinig mensen die er redelijk dicht bij in de buurt komen. Met andere woorden: de Nederlandse bevolking van dit moment als geheel is te heterogeen om daar een zinvol gemiddelde uit destilleren dat te hanteren valt als voorbeeld van onze nationale identiteit. Hetgeen het meest in de buurt komt is misschien iemand die krampachtig maar zonder antwoord te krijgen op zoek is naar die identiteit?

De poging een multiculturele maatschappij te realiseren heeft er toe geleid dat we onszelf van onze identiteit hebben beroofd. Een nieuwe, gemengde, moet nog groeien. Dat dat gebeuren zal is niet te vermijden, want elke multiculturele maatschappij is – zelfs als zij slaagt – nooit meer dan een tussenstation van de ene identiteit naar de andere. Dat wij die hier al langer leven het eindproduct dat ooit ontstaan zal niet direct zullen herkennen als eigen, daarover maak ik me weinig illusies.

4 reacties

  1. Teunis schreef:

    Ik betwijfel of onze Verenigde Nederlanden ooit echt een gemeenschappelijke identiteit hebben gehad, of dat daar toch vooral de identiteit van de dominante Hollanders mee wordt bedoeld. Die Amsterdamse identiteit is de mijne niet, al doet men op tv alsof Amsterdam heel Nederland is.

  2. - schreef:

    Ik zou een onderscheid maken tussen nationaal bewustzijn en nationale identiteit.

  3. Cool Pete schreef:

    Het is een van de meest misbruikte begrippen: “identiteit”.
    Het kan op wel 10, 50, 100 manieren worden ingevuld: van allerlei persoonlijke emoties, tot vormen van gedrag, tot groeps-gedragingen, tot uiterlijke kenmerken, tot [fundamentele ] houdingen, tot [ diepliggende ] overtuigingen, tot de
    meest uiteenlopende culturele gewoontes, levenswijzen, tradities, en, enz, enz, enz, enz
    Het begrip wordt – helaas – meestal gebruikt TER MANIPULATIE …….

    Laten we – alstublieft – de “politiek” en de verkiezingen gaan over:
    het algemeen belang, en over aantoonbare, constructieve zaken.
    In de democratie, draait het, in principe, om de meerderheids-wil van de mensen.

  4. Renzo schreef:

    John Stuart Mill:

    “Voor delen van de mensheid kan gezegd worden dat ze een natie vormen wanneer ze onder elkaar zijn met gemeenschappelijke sympathieën die niet bestaan tussen hen en anderen. Dit gevoel van nationaliteit kan opgewekt zijn door diverse oorzaken. Soms is dat het effect van ras en afkomst. Gemeenschappelijke taal en religie dragen er aan bij. Geografische begrenzingen zijn mede een oorzaak. Maar het sterkst van alles is de politieke voorgeschiedenis, het hebben van een nationale geschiedenis en als consequentie gemeenschappelijke ervaringen, samen gedragen trots en vernedering, plezier en droefheid, verbonden door gedeelde gebeurtenissen in het verleden”.

    Interessant dat Mill een hierarchie aanbrengt…
    Mij lijkt heel belangrijk: taal, 1 paspoort, een gemeenschappelijk verleden, ergens gezamenlijk naar streven EN ” Je Nederlander voelen”. Met dat laatste hebben we dus een groot probleem in NL. De komende burgeroorlog komt hierdoor
    Ik ben dus wat minder vrijblijvend in mijn oordeel dan (vermoedelijk, mss snap ik hem niet helemaal) de auteur ;0)