Dat hele smalle pad
Van Geert Wilders mogen de Nederlandse pers en politici het rambam krijgen. Zit er logica achter deze vrij harde uitspraak? En zo ja, welke is dat?
De uitspraak waarover we het hebben was niet gering van gewicht. Het had ook een vrij definitieve klank, zoals zonder twijfel ook de bedoeling was.
De oproepen aan Wilders om afstand te nemen van allerhande uitingen die alom worden beschouwd als tegengesteld aan algemeen beschaafd gedrag, nemen toe met het vaker voorkomen van deze uitingen. De vraag of Geert Wilders daadwerkelijk iets doen kan aan dat geweld wordt nooit gesteld. Het is vrij ritueel allemaal. Dat is dan ook niet de reden van dergelijke oproepen. Omdat men weet dat hij er niet aan kàn toegeven, is het behalen van goedkope succesjes als er niet beter te krijgen is het hardverdiende loon van de politieke scharrelaars die zich er aan schuldig maken.
Laten we eens aannemen dat Geert Wilders morgen een oproep zou doen aan groepen gewelddadigen, waarvan men impliceert beweert dat hij dezen aanstuurt. Als er niets gebeurt, staat vast dat men die oproep ongeloofwaardig zal noemen. Als het wèl zou werken, zegt iedereen: zie je wel!! Overigens geen erg realistisch scenario, zaken als ‘Geldermalsen’ zijn overduidelijk spontane oprispingen van mensen die zwaar gefrustreerd raken van de gluiperigheid hun eigen bestuurders, en dat maar nauwelijks kunnen bevatten. Over Pannerden en Dordrecht heb ik het gisteren al uitgebreid gehad.
Een gewaarschuwd mens?
Maar wat als Wilders een half jaar terug had gewaarschuwd voor dergelijke spontane oprispingen? Dan zou je nu overal in de media de beschuldiging horen, dat dat een verkapte oproep tot geweld was die nu wordt verzilverd. Ergo: Wilders zou de schuldige zijn. Hetzelfde zou worden geroepen als hij nu oproept geen geweld te gebruiken bij protesten. Dat hij nooit geweld gepredikt heeft zou zijn vergeten, men zou slechts concluderen dat hij op zijn schreden terugkeert en iets van berouw toont. En alles zou met terugwerkende kracht opnieuw zijn schuld zijn.
Er is een situatie ontstaan dat Geert Wilders nog slechts kan herhalen wat hij al eerder zei – niet meer en niet minder. De politici die hem nu oproepen geweld te veroordelen impliceren hiermee, dat hij het geweld aanwakkert. Wat onzin is, want degenen die het geweld aanwakkeren zijn de regering die de grenzen niet sluit, en lokale bestuurders die uit eigenbelang hun bevolking een AZC door de strot duwen. Geen politicus die dat durft te zeggen natuurlijk, want dan wordt je bij de publieke omroep politiek-publicitair gefusilleerd. Dat dat broodnodig is om de stand van zaken in het land te doen bedaren schijnen weinigen te (willen) beseffen.
Ervaren politici
Met bovenstaande vertel je ervaren politici niets nieuws. Dus waarom zij Wilders dergelijke oproepen doen kunt U op uw vingers natellen. Vanwege het kleine gewin dat dergelijke indirecte verdachtmakingen toch altijd weer op leveren. Daar zit dan ook de achtergrond van die tweet die U hierboven ziet afgebeeld. Door hard en niet voor discussie vatbaar mede te delen dat de hele brullende goegemeente het dak op kan, doet Wilders een stevige poging iedereen duidelijk te maken hoe de vlag hangt. Het risico van de vingertjes die vol pathos naar hem wijzen tijdens de Kerstdagen moeten voor lief worden genomen – op langere termijn behoeft hij nog slechts hierop te wijzen om iedereen te herinneren aan de domheid er om te verzoeken.
Voor journalisten geldt iets dergelijks, al lijken er weinig journalisten rond te lopen bij de parlementaire pers die a) bovenstaande volledig beseffen en b) de moed hebben dit aan de kaak te stellen. Martin Sommer (De Volkskrant) is mogelijk de uitzondering die deze regel bevestigt, maar ook hij is niet zo gek dat hij bij #Pauw plaats neemt tegenover een groepje schreeuwerige cabaretiers die hun negotie aan de man zitten te brengen a raison van 2500 euro per optreden.
Want met verstandig handelen heeft dit alles al lang niets meer te maken.
Niet ingewikkeld over doen :
Wilders heeft in alle opzichten gelijk.
Fractieleider Gert-Jan Segers huilt mee met de wolven in het Lodewijkse Enge Bos. Daarmee is van alles mis. Strategisch, inhoudelijk, verstandelijk en moreel. Segers heeft een en andermaal laten blijken de communicatie van Geert Wilders niet te (willen) begrijpen. Roept Wilders dat de Tweede Kamer een nepparlement is, dan gaat Segers daar vooral formeel-juridisch op in. Voor argumentatie verwijs ik verder graag naar mijn stukje “Nepparlement? Natuurlijk…!” op deze site (21 september), http://verenoflood.nu/nepparlement-natuurlijk-we-diametraal-democratie-geworden/.
Net als zijn voorganger Arie Slob, denkt Segers waarschijnlijk dat zijn voltallige achterban geregeld behoefte heeft aan een portie stevige kritiek op de PVV. Dat is echter nog maar de vraag. Bovendien kunnen met deze beeldvorming potentiële kiezers met een cultureel-rechtse inslag worden afgeschrikt (ik gebruik bewust de term cultureel-rechts, omdat veel zgn. rechtse kiezers op sociaal-economisch gebied helemaal niet zo rechts zijn. Integendeel, ze willen betaalbare zorg, een redelijk sociaal vangnet, een PGB-systeem dat werkt en ze haten moreel failliete graaiende bobo’s, vooral die in Brussel en die van de PvdA van ooit de oude Drees, de vleesgeworden soberheid). Ook win je op deze manier geen kiezers terug die al naar SGP, VNL, VVD, PVV of misschien CDA zijn vertrokken.
PVV-achtig gedachtegoed is tamelijk wijd verbreid in de ChristenUnie. Men verschilt vooral van mening over de strategie. Segers’ partij is tegen uitbreiding van de EU; toetreding moet kandidaat-lidstaten in ieder geval zo moeilijk mogelijk worden gemaakt. De CU is tegen toetreding van Oekraïne tot de EU (deze kwestie is een apart blog waard). Ze was tegen de euro überhaupt en tegen toetreding van Italië en Griekenland toen die valuta er toch wel zou komen. De standpunten ter zake waren uiterst degelijk onderbouwd. De meest zwartgallige eurocritici en -sceptici hebben inmiddels hun volledige gelijk gekregen. De ChristenUnie heeft een eigen onderzoek laten doen onder leiding van professor Graafland naar de invoering van een alternatief voor de euro (geen Gulden 2.0 voor Nederland sec, maar eerder een soort Hanzemunt samen met lidstaten als Duitsland, Oostenrijk en Finland). De CU is feite tegen de EU an sich; het is meer een pro-EEG-partij.
De ChristenUnie is verder, hoewel pro-vluchteling, beducht voor wat er allemaal ons land binnenkomt. Men zegt dat asielzoekers die geen vluchteling blijken te zijn, weg moeten – op de keper beschouwd een populistisch standpunt trouwens. De partij is ronduit islamkritisch, hoewel de godsdienstvrijheid uiteraard heilig is. Naarmate islamisme en jihadisme gevaarlijker worden, ontkomt de CU er (puur op grond van haar eigen program) niet aan om bij te draaien. In de praktijk zal dan blijken dat de programmatische verschillen met de PVV zeer gering worden.
CU-mensen zijn over het algemeen realisten. Ze hebben een goed gevoel voor wat werkt en niet werkt in het kader van de illusie die maakbare samenleving heet. Toch handelen ze daar vaak niet naar, zo lijkt het.
Segers c.s. kunnen hun energie (als ze toch een keer flink willen uithalen) op de beweging DENK van de afgescheiden PvdA-kamerleden Kuzu en Öztürk. Deze Erdogan-trekpoppen doen opruiende uitspraken die veel verder gaan dan de oneliners van Geert Wilders. Hoewel ik zeer huiverig ben voor een verbod op welke club dan ook, valt zelfs te denken aan strafrechtelijke maatregelen tegen deze islamofascisten, zoals uitzetting naar hun beloofde land Turkije.
Het belangrijkste bezwaar tegen de oproep van Segers aan Wilders om afstand te nemen van het geweld (of vermeende geweld) door demonstranten rond AZC’s is echter dat Wilders een en andermaal heeft verklaard tegen geweld te zijn en Nederland uitsluitend via de macht van de stembus te willen herstellen. Zo heeft Wilders verklaard dat eventuele brandstichtingen in moskees (eventuele, want hoeveel incidenten waren echt? Nagenoeg nul) zeer zwaar bestraft moeten worden. Iets dat eigenlijk te ver gaat, want daders van minstens even ernstige misdrijven komen vaak weg met een taakstraf.
Telkens weer worden zijn standpunten en uitspraken geëxegeerd door de dominees van de Linkse Kerk, die een totaal ander denkkader hebben: misleid, heidens, pervers, (zelf)destructief, duivels. Ook hun verschillen met ChristenUnie-mensen zijn zeer groot. Van ‘minder, minder’ en nepparlement tot ‘kom in verzet’ denkt iedereen precies te weten wat Wilders bedoelt (het allerslechtste) behalve wat hij echt wil zeggen.
Het zou Segers sieren als hij eens wat meer afstand nam van Claudia de Breij’s, de Jeroen Pauwen, de Adolf Jansens, de Jesse Klavers, de Bert Wagendorps, de Arnon Grunbergs, van Frans “Te Wapen! Extreem Rechts is het Existiëntele Gevaar!” Timmerfrans, van …. en van …. en van …. Enzovoort, en zo verder.
Wilders wordt verweten dat hij tweedracht zaait. Men (Segers ook?) ziet over het hoofd dat de PVV van Wilders slechts een reactie is op een tweespalt die er al is, als gevolg van meer dan veertig jaar mislukte integratie. Iets met #oorzaak #gevolg en #boodschapper #stenigen dus. Zucht.
Hoe vaak moet hij de gewenste manier van afstand nemen herhalen? En als hij doet, gelden de bezwaren die Hannibal aandraagt.
Ten slotte nog dit: een zijpad, maar niettemin een belangrijk element in deze discussie. Als tegenstanders van nog meer immigratie van de islamisering van de samenleving willen demonstreren, wordt hun demonstratie verboden of verbannen naar een desolaat oord op een tochtig haventerrein. Heeft Segers er wel eens over nagedacht waarom dat is? En waarom This is Appa nog niet in de gevangenis zit, en Ismo is vrijgesproken?
idd heer kraay, zo is het toevallig ook nog eens een keer, sluit naadloos aan bij dat wat de heer gajentaan elders op dit blog schreef.