Alle filosofie is gelul – maar kan een functie hebben
Dat filosofie is gelul is snel gezegd, maar kun je dat onderbouwen, werd hier vanmiddag achter op de bank aan mij gevraagd. Welnu!
Laten we daarvoor eerst eens kijken wat de functie van filosofie is. Wiki begint goed, maar ontspoort direct na de eerste zin:
De filosofie of wijsbegeerte is de oudste theoretische discipline die het verlangen en het streven uitdrukt naar kennis en wijsheid. Zij kwam voor het eerst echt op in de 6e eeuw v.Chr. Een beoefenaar van de filosofie wordt een filosoof of wijsgeer genoemd.
De fixatie op de persoon van de filosoof hebben we aan Plato te danken, en het is geen genoegen, want het is tevens een aberratie. Plato redeneerde dat filosofen het meest geschikt waren om te regeren omdat ze de slimste mensen zouden zijn. Grapjes over ‘De slimste mens’ kunnen verder achterwege blijven – ik zag er vorige week bij toeval tien minuten van, en kwam zelfs even in de verleiding Maarten van Rossum toe te juichen toen die mopperde over het niveau van het spel.
Waarmee ik maar zeggen wil: echt slimme mensen bemoeien zich niet met dingen waarvan ze geen verstand hebben. Die wijsheid ontbrak Plato in ieder geval al: 2500 jaar geleden ging de filosofie dus al door de plee.
Waarop we ons dan wel zouden moeten richten? Dat besef je als je zaken als wetenschapsfilosofie en rechtsfilosofie gaat bekijken. Anders dan veel filosofische systemen die sinds Plato hen weg de wereld in hebben gevonden zijn deze takken van wetenschapsbeoefening vooral bezig met de manier waarop hun vak zou moeten worden beoefend.
Wijsheid over een vak en hoe er mee om te gaan in plaats van wijsheid over de wereld is een hele vooruitgang. Helaas zijn de meeste filosofische systemen gericht op de wijze waarop de mens met het leven om dient te gaan. Om gelukkiger te worden – ook dat nog. Wijze mensen zouden weinig tijd nodig moeten hebben om zich op basis hiervan te realiseren dat filosofie weinig anders dan gelul kàn zijn.
Maar ja, wijsgeer klinkt wèl lekker natuurlijk. Clubs als het Filosofisch Kwintet – met de Filosoof des Vaderlands en andere zwatelaars die het echte leven pas herkennen als ze voorover in een paardenvijg kukelen – zwelgen er in. In zichzelf, dus.
Voor wie mijn betoog tot dusver te vaag en te ongericht klinkt heb ik nog wat betere argumenten beschikbaar waarom het met de filosofie en het geluk der mensheid al vroeg mis is gegaan. De ontelbaar diverse filosofische richtingen schenk ik u verder. Veel ter zake doen ze niet; de onderlinge verschillen doen er nog minder toe. In het beste geval zijn het behartigenswaardige of goed bedoelde adviezen; evenals de systemen die er uit zijn geëxtrapoleerd. In het slechtste geval is het mieren neuken op de vierkante centimeter. Maar waar gaat het mis?
Postmodernisme
Bij de onbedwingbare neiging oneindig door te redeneren. Neemt u van mij aan: alles dat je doorredeneert tot in de uiterste consequenties wordt vanzelf waanzin. Dat is dan ook de ultieme ironie aangaande het postmodernisme, de filosofische stroming die de afgelopen dertig jaar ons leven heeft geruïneerd. Over postmodernisme zegt Wiki accuraat:
..In de filosofie ligt daaraan ten grondslag het geloof dat alle menselijke kennis limieten kent en cultureel bepaald is.
Maar zoals u ondertussen beseft pretendeert het postmodernisme zelf grenzeloos toepasbaar te zijn. De waanzin die daaruit – soms via bizarre omwegen – tot ons gekomen is, bewijst mijn stelling dat alle filosofie gelul is overtuigender dan ik het zelf ooit had gekund zonder de hulp van mensen die al tijdens het uitvinden van het buskruit vergaten waarvoor ze het gebruiken wilden.
Einstein
Over oneindigheid en de conclusies die je er aan verbinden moet is naar mijn persoonlijke mening geen groter filosoof dan Einstein. Die verklaarde desgevraagd over oneindigheid dat er in zijn beleving slechts twee zaken waren die oneindig konden zijn: het heelal en menselijke domheid. Waar hij aan toevoegde dat hij van het heelal niet geheel zeker was.
Over filosofie zegt dat twee dingen:
- Hoe eenvoudiger hoe beter
- Ingewikkelde verhalen zijn in de kern altijd smoesjes.
In zijn begrenzing toont een meester zijn wijsheid.
Filosofie. Mooi onderwerp. Ik ken één of twee personen in mijn omgeving die er wel eens mee bezig zijn. Het leidt niet direct tot praktische toepassingen, maar mogelijk wel tot iets meer begrip voor nevenzaken. Filosofie zoekt naar algemene zekerheden, waarmee wijsheid binnen bereik zou kunnen komen. Wijsheid is weten wat gedaan moet worden. Algemene zekerheden met praktische toepassingen zijn veelal van natuurwetenschappelijke aard. De natuurwetenschappen komen voort uit de filosofie. Overigens leveren de natuurwetenschappen en de techniek geen zekerheden over wat gedaan moet worden. Vandaar dat marketing is uitgevonden en propaganda of indoctrinatie. En als dat niet werkt intimidatie en terreur. Sommige godsdiensten bevatten enige wijsheid: “Heb uw naaste lief als uzelf” (Christendom. Ik zou daar aan toevoegen: niet veel meer, maar ook niet veel minder) en “vermijd lijden” (Boeddhisme. Ik zou daar aan toevoegen: door beredeneerbare richtlijnen te volgen). Maar dat is geen filosofie, ook al ligt het boeddhisme met haar beredeneerdbaarheden er dicht tegenaan. Denk aan haar achttal aanwijzingen voor het vinden van juiste vormen van inzicht, intenties, spreken, handelen, levensonderhoud, inspanning, aandacht, en concentratie. De vraag waar het met de mensheid naar toe moet blijft een interessante. Zolang we vrij zijn heeft het zin daar over te speculeren, al dan niet in filosofische zin. Dat brengt ons terug naar het ‘ken uzelve’. Een simpel advies. Volgens Socrates (of Plato) moeten we ons door slimme vragen van onze waanideeen bevrijden. Ook dat komt weer dichtbij het boeddhisme met haar geestelijke bevrijding (van het lijden). Maar op enig moment komt het ook op handelen aan, dus blijft de vraag: hoe juist te handelen, dus wat is juist, en hoe bepaal je dat en in hoeverre kun je dat zeker weten. Zijn we toch weer bij de filosofie beland.
Filosofie betekent het ontwikkelen van het rationele denken. Hieraan mankeert het schromelijk in onze tijd. Alles is gevoel. Aristoteles gaf vier kardinale deugden, waaraan we ons ook wel iets beter konden houden. Te weten: moed, matigheid, rechtvaardigheid en wijsheid. Ook hiermee zouden we in de huidige tijd een eind verder kunnen komen. Dus zo slecht is filosofie nog niet.
@Fredjohan : een hele goede, en nuttige karakterisering.
Graag wil ik er op wijzen, dat filosofie tevens criteria levert, om VERANTWOORD te
[ leren ] denken en analyseren.
De onafhankelijke geest, moet zich in de filosofie kunnen verdiepen, en er bijdragen aan kunnen leveren. Diepgang is zo oud als de mensheid.
Misvorm het vak en de uitoefening ervan, dus niet. Het levert veel goeds op.
γνωθι σεαυτόν juvenalis
Verder sluit ik me aan bij de laatste commentators
@Friesecanadees 9 januari 2020 om 00:41 “γνωθι σεαυτόν” is exactly my point. Het is één van 147 inscripties die volgens Pausanias, de klassieke reisboekenschrijver, bij de ingang van de tempel van Apollo in Delphi uitgehouwen waren. In die tempel bevond zich ook het beroemde orakel. Het lijstje aforismen staat hier: https://is.gd/YKVKrc (nummer 48 is speciaal voor Juvenalis erbij gebijteld, zo lijkt het). De locatie van de inscripities was ergens in de rechthoek waarvan de zes nog rechtopstaande zuilen de zijden aangeven https://is.gd/gzvORE.
γνωθι σεαυτόν (ken uzelve) is één van de 147 aforismen die bij de ingang van de tempel van Apollo in Delphi gebeiteld stonden. Φιλόσοφος γίνου (wordt zoeker van wijsheid) is een andere. De wijsheid zou kunnen liggen, althans deels en wat dit aforisme betreft, in het zoeken naar een manier om te zoeken naar wijsheid. Anders gezegd, de resultaten van de filosofie kunnen slechts behulpzaam zijn in die zoektocht. De resultaten op zich zijn dus inderdaad in zekere zin gelul.