Erger dan Wagensveld …
De jongedame met die mooie hoed hierboven, is een kunstenares. Dat schrijft ze in ieder geval over zichzelf in haar zogenaamde ‘twitter-bio’. De afbeelding is een still uit een video van Weltschmerz waarin ze Edwin Wagensveld van Pegida interviewt.
Deze Salima el Musalima noemt zichzelf in die bio naast kunstenares ook nog ‘Avant-Garde imam’. In die bio staat ook iets in Arabisch schrift. Omgezet in onze letters: “Wala ghalib ‘iilaa allah“. “Wala ghaliba ‘iilaa allah” is het eerste deel van de mohammedaanse geloofsbelijdenis, zoals we die –in zijn geheel– aantreffen boven het zwaard op de vlag van Saoedi-Arabië en in de bovenste baan van de vlag van Somaliland.
Dit eerste deel ervan prijkt ook op de vlag van IS …
Een tekst die in ieder geval absurd is: “er is geen god dan allah“. Er is geen god dan ònze god, dus eigenlijk. Voor wie dat voor mogelijk durft te houden is het gewoon een tekst die zich agressief uitdrukt over alle andere godsdiensten dan de mohammedaanse. En Salima zou aan dialoog (willen) doen. Kijk maar: ze heeft zelfs de beruchte meneer Wagensveld uitgenodigd voor een gesprek. Maar míj heeft ze dus geblockt.
Moet ik daar nu verdrietig of trots van worden? Of allebei een beetje? Voordat ik door haar geblockt werd, had ik alleen de eerste minuten van dat gesprek bij Café Weltschmerz bekeken. Dat was tot het moment van die still wanneer ze vertelt dat ze een foto bij zich heeft van Mohammed in Mekka (een stad als Rotterdam, volgens haar) waarop deze stenen of vuil naar zijn hoofd gegooid krijgt. Een foto van meer dan 1000 jaar oud? Meneer Wagensveld is zo vriendelijk om niet over haar onzorgvuldige taalgebruik te beginnen. Ze bedoelde natuurlijk gewoon: ik heb hier een foto van een afbeelding waarop iemand het volgende tafereeltje heeft afgebeeld. Haar twitter-block volgde onmiddellijk op deze tweet van mij.
Die tweet van Paul van de Bas sloot aan op de ophef over de koranscholen die gedreven worden door salafisten. Om het verhaal nog onwezenlijker te maken gaf ze, naast die block, toch nog wel deze opmerkelijke ‘inhoudelijke’ reactie op die vemaledijde tweet van mij.
Nu heeft die @Imamofpeace niet alleen ruim 340 keer zo veel volgers op twitter als ik, en ongeveer 188 keer zoveel als zij, maar daarnaast twittert hij al bijna even lang als ik, sinds 2013, en zij nog geen jáár. Even dacht ik erover om me hier alleen maar vrolijk om te maken.
Nu is deze meneer Tawhidi zelf ook wel een beetje apart. Hij schrijft in zíjn twitter-bio: “Peace Advocate, Reformist Imam, Ordained Scholar, National Bestselling Author. ISIS kidnapped & burned my uncle Faris alive. The fight won’t stop.” Die bestseller bestaat echt. Je vindt hem hier en hij heet: The Tragedy of Islam: Admissions of a Muslim Imam. Hij wordt daar op deze nogal opmerkelijke wijze aangeprezen:
His ancestors were the companions of Prophet Mohammad and played a significant role in the early Islamic conquests. (…) In this book, Tawhidi takes you on a unique journey detailing the highlights of his life that prompted his transition from an extremist into a reformist. (…) Celebrated as the Imam of Peace, Tawhidi’s international activism against Islamic extremism has earned him a nomination for the 2019 Australian of the Year Awards.
Die ‘imam’ is een toffe kerel, maar … waarom klopt hij zich op de borst vanwege vermeende afstamming van Mohammed? Wanneer je afstamming alleen in mannelijke lijn rekent leeft er op de hele wereld niet één (bekende) afstammeling van deze profeet, maar indien je de vrouwelijke lijn ook meetelt, stammen er zoveel miljoenen mensen af van Mohammed dat dit volkomen nietszeggend is, als je al in monarchistische termen over Mohammeds heerschappij zou denken. En misschien verklaart dit de rare sneer naar Tawhidi: hij is dus geen soenniet, zoals Salima, maar sjiiet. Wel vreemd dan weer dat hij zichzelf, als sjiiet, imam noemt. Binnen die subsekte van het mohammedanisme heeft die term immers een heel andere betekenis!
Enige tientallen keren reageerde ik op, of retweette ik iets van hem. Meestal verdedigde ik hem, soms reageerde ik op een manier die hij blijkbaar toch nog te kritisch vond. Zo twitterde hij ruim een jaar geleden iets over Aïsha, het kindbruidje van Mo. Ik reageerde daarop met deze vriendelijke vraag:
I suppose you are familiair with the book “Living thoughts of the prophet Muhammad”, by Maulana Muhammad Ali? (Ahmadiyya, 1948)? According to calculations based on his interpretations of Hadith she was 19. The important questions here being: why an Ahmadiyya, why in 1948?
Niet alleen gaf hij daarop geen antwoord: zijn eigen tweet was ook snel verdwenen. Dat gebeurde ook al eens en nog veel rapper, toen ik bij hem reageerde met iets in deze trant:
Maar ik ging nu toch dat hele interview van die jongedame met meneer Wagensveld bekijken. In haar TL (tijdlijn) staan, net als in die van Tawhidi, allerlei opmerkingen die beslist islamkritisch overkomen en ongetwijfeld ook zo bedoeld zijn. Ook vind je er beslist gemeende en snoeiharde kritiek op lieden die ik ook verafschuw zoals “rapper Boef” en “Ali B” bijvoorbeeld. Maar dan ook weer: “Doe je onderzoek mannetje, deze imam leidt geen gebeden“. En dat terwijl dat voorgaan in het gebed in feite de definitie is van imam!
Maar goed, ze was kunstenares. Een kunstenares die op het ene moment (ongeveer vanaf minuut 7) vertelt:
Ikzelf heb enorm veel onderzoek gedaan daarover, en ik heb niet kunnen ontdekken dat er betrouwbare bronnen waren, bronnen waarin hij [Mohammed] tot geweld opriep. In de Koran zijn er teksten, maar dat zijn oorlogsteksten. Dus als iemand geweld op jou doet, dan mag je jezelf verdedigen.
Niet alleen de vele tientallen gewelddadige verzen in de Koran waren haar tijdens die enorme studie niet opgevallen, maar dat de Koran een compleet hoofdstuk bevat met de titel ‘De oorlogsbuit‘ was haar even ontgaan. Een kunstenares die even verderop zelf ook al aanvult:
Dat is de boodschap die ik van mijn ouders heb meegekregen.
Weinig sensatie hier: een jonge vrouw wil haar ouders niet afvallen… Best opvallend ook: terwijl ze dat woordje ‘betrouwbare’ uitspreekt, steekt ze heel nadrukkelijk allebei haar wijsvingers op. Dus niet één wijsvinger, zoals IS-lieden doen. Dat van die IS-vlag zie ik beslist niet als indicatie dat ze eigenlijk een IS-propagandiste is.
Volgens haar zouden “eigenlijk” de leiders van de islam liefde moeten tonen… En ze kan het “bijna niet geloven” dat geen enkele ‘andere’ imam of moslim eerder iets van excuses aan Edwin Wagensveld heeft aangeboden vanwege de gewelddadigheden tegen hem in Eindhoven.
Ze noemt zichzelf, zonder daarbij in de lach te schieten, een “salafistische soefie” omdat ze – net als Aboutaleb-al-Rotterdami – vindt dat dat iets betekent in de trant van ‘naar de bronnen’. In werkelijkheid betekent het: terug naar de begintijd, de tijd van de maten (de salaaf! Red.) van Mohammed zelf. Maar door wat ze op 18:56 zei raakte ik toch echt even de kluts kwijt:
Ik als imam of peace, zeg maar …
O dear. Blockte ze me niet ik omdat ik teveel weet van de leer van Mohammed, maar slechts omdat ik haar – zonder dat te beseffen – had ontmaskerd als betreurenswaardige imitatie van Tawhidi??? O dear.
Nu heb ik me de afgelopen 15 jaar niet alleen verdiept in theorie en praktijk van de leer van Mohammed, maar ook wat in het fenomeen van de wanna-be of would-be hervormers van die leer. Ik schreef ook hier op VOL over een aantal daarvan.
Salima is vast even lief als voormalig PvdA-Kamerlid en later VVD-gemeenteraadslid in Amsterdam Samira Abbos, maar wel wat minder intelligent.
Salima is vast liever dan de niet laffe, maar wel heel nare Irsjad Manji.
Salima is vast minder gehaaid dan Maajid Nawaz.
En ze is vast ook minder geschift dan Tarek Fatah.
Evengoed doet El Musalima me ook een klein beetje denken aan Breivik. Die man was geen kunstenaar maar een massamoordenaar, maar ook hij presenteerde zich niet als eenling die zelfs door de EDL werd geweigerd als lid, maar als voorman van een denkbeeldige groep. Salima lijkt echt te denken dat zij, en alleen zij, het voortouw kan nemen voor het creëren van een islam zoals haar ouders die haar hebben bijgebracht. Op 37:28 heeft ze het zelfs letterlijk over “de ware islam” en Nederland is volgens haar echt bij uitstek een land waar “de islam kan verlichten“.
O dear.
Ik verwacht niet dat reeds volgend jaar een aflevering van het TV-programma ‘Zomergasten‘ aan haar gewijd zal worden, maar af en toe aanschuiven bij een NPO-voorlichtingsprogramma over de vredelievendheid van ‘de islam’: dat moet toch wel haalbaar zijn. Hetgeen een mooie maar uitermate sarcastische afsluiting is van dit stuk.
De beschreven juffrouw, is ernstig, ernstig verward en verdwaasd.
[ als ze niet zo onbenullig onbelangrijk was, was ze gevaarlijk . ]
Wel is dit heel goed beschreven door Frans Groenendijk.
En :
grote bewondering voor het geduld van Edwin Wagensveld;
die zich, zoals gewoonlijk, heel lankmoedig opstelt.
De islam is strijdig met de democratische rechtstaat.