Kerk en staat en de moskee
Bij de Rotterdamse moskee El Assalam heeft hun geldschieter uit de Verenigde Arabisch Emiraten (VAE) de geldkraan dichtgedraaid, en staat het personeel nu op straat. Treurig voor hen, maar verder?
Of beter eigenlijk, hoe is dat zo gegroeid? Want er zit nogal wat verschil tussen enerzijds de prediking op zaterdagmiddag door mensen die aan de andere kant van de wereld een glimpje licht hebben opgevangen en daar Nederland over willen vertellen, en anderzijds het bouwen van de grootste preekschuur van West-Europa om het islamitische geloof te kunnen faciliteren en verspreiden.
En met dat faciliteren ging men in Rotterdam indertijd al zo ver, dat de gemeentelijke regelingen omtrent erfpacht werden gewijzigd teneinde deze sociale investering van 8 miljoen uit de VAE mogelijk te maken. Want een moskee moet worden gesticht op eigen grond, anders telt het niet mee voor het garanderen van de zielenheil van de financiers. De beheersstichting is de Maktoum Foundation, een club die uitermate goed gefinancierd werd vanuit Dubai. Curieus genoeg wordt de El Essalam in het wiki-lemma er van niet eens genoemd. De activiteiten in Rotterdam zijn blijkbaar niets waarop men nog erg trots is. Terwijl men intussen toch ten minste €12 miljoen heeft geïnvesteerd.
De Marokkaanse gemeenschap is intussen nog voluit in de ontkenningsfase, al noemt het AD dat anders:
De islamitische gemeenschap gaat de kosten nu zelf dragen, was de boodschap aan de bezoekers. En uit de reacties in de zaal bleek dat de overgrote meerderheid daar geen moeite mee heeft. ,,Alle Marokkaanse moskeeën in Nederland worden door de Marokkanen hier betaald. We hebben ze helemaal niet nodig’’, riep een van de bezoekers.
Want nadat de preekschuur er eenmaal stond, werden de Arabische geldschieters bedankt, maar vond men hen verder maar lastig in Rotterdam-Zuid. Dat conflict eindigde een paar maanden terug voor de rechter:
De Arabische bestuursleden van de Rotterdamse Essalam Moskee, een van de grootste moskeeën in Nederland, moeten wellicht plaatsmaken voor een nieuw bestuur.
Dat zou het gevolg kunnen zijn van een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank na een jarenlange procedure. Die oordeelde dat eerdere statutenwijzigingen onrechtmatig waren. De oude statuten schrijven voor dat de moskee alleen bestuurd mag worden door Rotterdammers.
Daarmee is men in Rotterdam-Zuid dus een gebouw rijker, maar een financier armer. Dan kun je wel heel stoer gaan roepen: zo’n half miljoen per jaar, dat betalen we voortaan zelf wel. Maar zoiets werkt het eerste jaar nog redelijk, maar daarna beginnen de problemen met inzamelen. En aan het einde van de rit vindt iemand dat de staat maar moet bijspringen…
Nu is in Nederland de scheiding tussen kerk en staat geregeld, maar dat is vroeger voor de Amsterdamse PvdA nooit een argument geweest hun stemvee niet wat gemeentelijke miljoentjes toe te stoppen als het om de bouw van preekschuren ging. Tegen alle wettelijke regelingen in, maar dan waren er weer verkiezingen, en dan … werden die stemmen gewoon gekocht. Het lopende misbaar van de PvdA over sommige zaken ten spijt. Tijdens een verkiezingsdebat in Amsterdam was het DENK dat de PvdA voorhield dat salafistische organisaties eigenlijk door subsidie gefinancierd zouden moeten worden. In Rotterdam lijkt Leefbaar weer het college te zullen vormen, maar de uitspraak die raadslid Tanya Hoogwerf deed verbaasde me nogal:
Leefbaar Rotterdam laat aan het AD weten blij te zijn met de ontwikkeling (verdwijnen Arabische geldschieters, H.). “Het is goed dat buitenlandse invloed verdwijnt. Zo kunnen we een beter geïntegreerde moskee teruggeven aan de Rotterdammers”.
Dat is raar. Of je houdt je handen er van af, en dan heb je niets te maken met ‘het teruggeven van een beter geïntegreerde moskee’, of je dokt – maar dan neem je een verantwoordelijkheid die wettelijk niet is toegestaan.
Hoe Leefbaar komende jaren deze spagaat weet op te lossen zal me erg benieuwen. Het ligt in de lijn der verwachting dat ergens eind 2019 de eerste grote financiële problemen zullen ontstaan. Wat gaat de gemeente (en haar bestuur!!) dan doen?
Hiermee slaat Tanya Hoogwerf volgens mij de plank volkomen mis. Het woord integratie komt niet voor in het woordenboek van de islam. Islamieten mogen niet integreren: soera 5:51
Preekschuur? Haathut, zal je bedoelen.
Ik ben ook erg benieuwd hoe leefbaar van deze haathut uiteindelijk weer een leefbare biotoop denkt te gaan maken.Een zandbak zou een mooi begin zijn.