DE WERELD NU

USA Today – NY Times dumpt Chinese agitprop

USA Today, Epstein 4

In USA Today vandaag het bericht dat de NY Times zich losmaakt van invloeden uit China, dat haar voor forse bedragen vulde met advertorials.[1]

Misschien wel de beste krant ter wereld in de ogen van zij die niet beter wisten heeft haar website geschoond. En wat ze weghaalde is kenmerkend voor de positie die de NY Times de afgelopen jaren in het debat over de Amerikaanse buitenlandpolitiek heeft ingenomen:

The New York Times has terminated its relationship with Chinese Communist Party (CCP) mouthpiece China Daily – and has quietly deleted hundreds of CCP propaganda ‘advertorials’ from its website, according to the Washington Free Beacon.

De officiële reden is de onderdrukking door China van de islamitische Oeigoeren in het westen van het land.

The Times‘s decision to end its partnership with China Daily is part of a society-wide reckoning about the cozy relationships between the Chinese government and American institutions, from the NBA to Harvard University. While the paper is responsible for some of the most gut-wrenching stories about Chinese government oppression, it has also run more than 200 propaganda articles in the last decade, some of which sugar-coated China’s human rights abuses. One 2019 video ad, for example, promoted Xinjiang tourism by depicting the oppressed Uyghur people as content under Chinese rule. –Washington Free Beacon

Maar wat op de achtergrond zeker een rol zal spelen is dat de Amerikaanse justitie al een klein jaar bezig is academici (in de exacte vakken, zoals u begrijpt) met al te nauwe banden met het regime in Beijing onder de microscoop te leggen. En met resultaat: diverse vooraanstaande hoogleraren die niet konden verklaren waar hun extra inkomsten uit China op gebaseerd waren, zijn ontslagen en gearresteerd door de FBI. Hun contacten werden vanuit China geregisseerd onder het mom van academische samenwerking, maar het bleek geen nader onderzoek te kunnen velen.

Dat maakt dit probleem voor veel Amerikaanse kwaliteitsbladen pregnant. Het gaat overigens niet alleen om de NY Times, ook de WaPo en de Wall Street Journal wordt genoemd.

China Daily has been purchasing ‘advertorials’ in mainstream US media outlets for over a decade – disseminating Chinese propaganda through misleading advertisements disguised as genuine articles. According to the report, the Times, the Washington Post and the Wall Street Journal have taken in millions of dollars from the Chinese government for said ads.

De WSJ zal zijn gebruikt voor zakelijke beïnvloeding, de NY Times voor sociale. Ook al was dat laatste niet helemaal effectief – de reden waarom de NYT er mee weg lijkt te komen:

Giving the Times the benefit of the doubt for their copious reports exposing CCP abuses, Rep. Jim Banks (R-IN) – a member of the China Task Force who has made strides in reducing Chinese propaganda – applauded the move by the Times, saying in a statement:

“The New York Times has done excellent, detailed reporting on the ongoing Communist Party atrocities in Xinjiang and around the world. That reporting has finally had an effect—at the New York Times—and it no longer supports covering up the CCP’s barbarity. I hope the other outlets follow suit and start putting American values over Communist bribes.”

Aanvankelijk was er geen medewerking met de China Task Force – vanuit de Democratische Partij is zelfs tegen de president geageerd over diens ingrijpen op instigatie van Republikeinen tegen Chinese agitprop, met het argument dat het bewijst dat Trump een racist zou zijn. Dàt zullen we niet meer horen:

After the Free Beacon found that China Daily failed to follow federal disclosure requirements about its relationship with U.S. media outlets, Banks and 34 other Congressional Republicans demanded a Justice Department probe into the outlet. Following the demand, China Daily submitted a revised disclosure of its U.S. activities since 2016, revealing previously undisclosed details about its ties with U.S. media organs.

Want toen uiteindelijk werd onthuld waaraan China haar geld voor agitprop besteedde kwam e rmeer boven dat het noemen waar dis:

The new disclosure revealed that the Post and the Journal each received more than $100,000 per month to run print versions of Chinese propaganda articles. The Times received $50,000 in 2018 to place the propaganda on its website, presumably a small fraction of the revenue it made selling print space to China Daily. The new disclosures also showed that China Daily paid hundreds of thousands of dollars to the Los Angeles Times, the Chicago Tribune, the Houston Chronicle, and other large regional newspapers to print copies of the China Daily for local distribution. –Washington Free Beacon

De Washington Post is weer een ander verhaal, maar ook dat lijkt moeilijk verdedigbaar:

According to the Post, the paper hasn’t published anything this year from China Daily, though a spokesman did not confirm whether the paper had terminated the relationship.

Enfin, over de manoeuvres van de Amerikaanse MSM zult u uw correspondenten bij de Nederlandse MSM niet snel horen. Hè? Nee. Bah!


  1. Een advertorial is de technische term voor wat schijnbaar een gewoon artikel is, dat echter in haar geheel door een adverteerder is aangeleverd. Daarmee de indruk wekkend dat de er in uitgesproken opinies die van de gelezen krant of website zijn.

Andere afleveringen uit de onregelmatig verschijnende rubriek USA Today, met gemengd Amerikaans nieuws vindt u hier.

4 reacties

  1. BegrensEuropa! schreef:

    Er is niets geheimzinnigs aan China of aan de Islam of aan GL/D66-achtigen in media, aan universiteiten, en in de overheid. Waar het over het algemeen aan ontbreekt is gezond boerenverstand en kritisch vermogen. Het wordt mogelijk gemaakt door een combinatie van foutieve informatie, misleidende communicatie, eindeloze herhaling, niet al te opvallende dwang, en eenzijdige uitsluiting van (anders-)denkenden. De grenzen van cognitieve dissonantie zijn bereikt. Tijd om al diegenen die het veroorzaakt en in stand gehouden hebben in kaart te brengen en in het vizier te houden, zodat we nooit meer last van ze hebben nu de wind uit andere hoek begint te waaien. Vergevingsgezindheid vereist geloofwaardige boetedoening. Als we iets geleerd hebben van BLM, KOZP en Bij1 en alle juichende media eromheen dan is het dat wel. En herstelbetalingen. In ieder geval intellectueel en moreel. Flauwe smoesjes zoals de NYT nu debiteert zijn natuurlijk verre van voldoende.

  2. Cool Pete schreef:

    Heel goed artikel.

    Hear ! hear !

    [ @Ezel : leest u even mee ? : media, propaganda, censuur ]

  3. Bennie schreef:

    De Washington Post wordt overigens door Amazon netjes op tijd bezorgd.

  4. Cool Pete schreef:

    @Bennie :
    – Wapo : eigenaar George Soros : bekend van al zijn – wereldwijde – politieke- en aktivistische praktijken; van ‘denk-tanks’ t/m “blm” en “antifa”.
    – Amazon : eigenaar Jeff Bezos : bekend van goederen-handel, maar ook : onbeperkte data-handel en geselecteerde nieuws-stromen-handel, verkiezings-technologie-handel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.