DE WERELD NU

Zwarte Piet, wiedewiedewiet

Diepe zucht. Moet ik het nu weer hebben over Zwarte Piet? Hebben we er niet genoeg van? Ja, dat hebben we, maar de verwarring wordt steeds groter, aangejaagd door het Sinterklaasjournaal dat kennelijk (ik kijk het zelf nauwelijks) telkens andere interpretaties de wereld injaagt, de schoorsteen verbannen heeft met een soort toversteen en steeds meer witte Pieten introduceert.

Je kunt er veel vragen bij stellen waarom het Sinterklaasjournaal cq de staatsomroep NTR zichzelf de autoriteit toedicht om zó in te grijpen in een eeuwenoude volkstraditie. Zoals ik uiteen heb gezet in deze column was het ’t Amsterdamse initiatiefcomité van burgers ICA en met name hun oprichter en voorzitter de Amsterdamse huisarts Dr. “Maupie” de Hartogh (1876 – 1952) die in 1934 met het idee kwamen om een grootscheepse Sinterklaasintocht te organiseren in de hoofdstad. Ik wil binnenkort een aparte column wijden aan het leven van Maupie, een bijzondere man en zeer markante figuur in het Amsterdam van voor de oorlog.

Het festijn van de Amsterdamse (nationale) intocht groeide met de jaren, met een onderbreking in WO2. Vanaf 1952 werd er al een soort Sinterklaasjournaal gemaakt voor de TV, waarbij mijn grootvader als Amsterdamse Sint – die toen werd gezien als de nationale – de primeur had. Pas in de jaren zestig begon de NTS met de zogenaamde “landelijke intocht” die toen losgekoppeld werd van de Amsterdamse, zeer tegen de zin in van het ICA. Ik hoor mijn opa er nog over mopperen, zelfs toen hij in het bejaardenhuis verbleef zat hem dat nog dwars! Mijn punt is: de NTR (opvolger van NTS/NOS) heeft geen enkel intellectueel eigendom over dit feest, dat ze zelf min of meer afgepikt hebben van het ICA en dat daarnaast onderdeel is van een eeuwenoude volkstraditie.

Ondertussen komt CNN de komende dagen met naar het zich laat aanzien de zoveelste van dik hout zaagt men planken “Zwarte Piet is racisme en is de Nederlandse blackface”-documentaire. Wat betreft het blackface verhaal, dat is een aperte historische onjuistheid zoals in deze paper overtuigend uiteen wordt gezet: de donkere medewerker van Sinterklaas werd in 1850 bedacht door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman, die naar alle waarschijnlijkheid een abolitionist was en zich inzette voor de sociale strijd via “Het Nut voor ’t Algemeen”, een vereniging die juist tégen de slavernij ijverde. De link met het slavernijtijdperk, voor zover al aanwezig, is dus een heel andere dan nu beweerd wordt door de tegenstanders van onze Pieterman.

De Zwarte Piet in de oervorm, de zogenaamde zwarte klazen, gaan nog veel verder terug dan 1850 en hebben helemaal niets te maken met ras of slavernij, maar dan hebben we het over een eeuwenoude geschiedenis. Wie precies wil weten hoe het zit, moet deze open brief maar eens lezen van het Sint en Pietengilde aan de VN.

Steeds meer kleintjes vallen door al het gedoe nu voortijdig van hun geloof, ik merk het zelf om me heen. En dat is zonde. Eén van onze mooiste feesten, dat in de oervorm teruggaat naar Germaanse rituelen om de seizoenswisselingen te vieren, maar ook de eeuwenoude beleving van het centraal stellen van het kind in de Nederlandse gezins- en familiecultuur, dit alles wordt nu vakkundig om zeep geholpen door een kleine groep policor bestuurders en activisten. Daarnaast was het Sinterklaasfeest ook altijd een uiting van onze tegencultuur, het was een beetje stout en ondeugend feest, dat niet echt op prijs werd gesteld door de christelijke autoriteiten. In die zin, staat het Sinterklaasfeest wel degelijk symbool voor iets diepers: onze culturele vrijheid.

Dit gezegd zijnde, is mijn eigen positie een bijzondere. Door mijn grootvader voel ik mij verbonden met de Sinterklaastraditie, maar omdat ik een Surinaamse partner heb kan ik mij misschien ook bovengemiddeld inleven in donkere mensen. En ja, veel van onze familie en vrienden hebben onaangename associaties bij dit feest. Mijn (Surinaamse) pleegdochter had er vroeger last van dat ze “Zwarte Piet” werd genoemd op school en voelt daarom een zekere distantie tot het feest, wat ik best kan begrijpen. Aan de andere kant, mijn (Surinaamse) partner vindt dat hele gedoe met Zwarte Pieten alleen maar lollig. Ik heb vrienden van Surinaamse of Antilliaanse afkomst, die zelf met het grootste plezier de Zwarte Piet vertolken en dat geweldig vinden. Wat bij een roetveegpiet juist weer moeilijker zal gaan als je een donkere huidskleur hebt, in die zin sluit juist de policor roetveegpiet mensen uit, maar dat terzijde. De roetveegpiet heb ik altijd al de slechtst denkbare oplossing gevonden, vooral omdat deze veel te herkenbaar is en dus de hele lol van de Sint & Piet maskerade verpest.  Maar goed, het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Niet voor niets zei Nietzsche ooit: “Es gibt keine Tatsachen, es gibt nur Interpretationen”.

Zelf heb ik ooit in een column geopperd om de Pieten dan maar blauw te maken, een soort compromisvoorstel, waarvan ik nu eerlijk gezegd spijt heb. Want het stelt de tegenstanders niet tevreden: die willen Zwarte Piet en daarmee de essentie van het feest gewoon kapot maken; ook een andersgekleurde Piet is voor hen niet acceptabel. De voorstanders van de traditie Zwarte Piet willen uiteraard ook geen andersgekleurde Piet. En naarmate ik me er meer in verdiept heb de afgelopen twee jaar, moet ik toegeven dat juist het zwart zijn van Piet een bepaalde betekenis heeft in de hele magie van het feest, een magie die je niet zo makkelijk kunt vervangen. Misschien is het dan een betere uitweg, om de Piet niet anders te kleuren, maar zodanig uit te beelden dat donkere mensen daar geen aanstoot meer aan nemen?

Het punt is ook, zonder magie en kindergeloof blijft dit prachtige feest niet overeind en discussiëren we het stuk. Tegelijkertijd meen ik in de geest van wijlen mijn grootvader te spreken als ik zeg dat het Sinterklaasfeest bedoeld is voor álle kinderen. Mijn grootvader heeft dat letterlijk zo gezegd tegen de voormalig secretaris-generaal van de VN Trygve Lie, toen die in 1954 aanwezig was bij de intocht. Ik vind daarom dat als er kinderen of ouders zijn die zich oprecht niet prettig voelen bij het feest, we dat wel degelijk serieus moeten nemen, zonder daarbij overmatig aandacht te geven aan allerlei roeptoeters en herstelbetalingsactivisten, want die willen juist niets liever dan dat dit hele gebeuren uit de hand loopt, zelfs ten koste van het plezier van de kinderen. Dáár mogen we nooit in meegaan!

Policor gemeente- en schoolbestuurders en de zichzelf absolute macht toedenkende makers van het Sinterklaasjournaal, moeten een pas op de plaats maken en ook eens denken aan de duizenden vrijwilligers die dit prachtige kinderfeest mogelijk maken en daarvoor niet een vet overheidssalaris krijgen, zoals Dieuwertje Blok en de haren. Aan de andere kant, mogen we ook verwachten dat sommige pro-Zwarte Piet activisten de toon matigen, stoppen met gedreig en racistisch geschreeuw op internet en ook eens proberen zich in te denken in de gevoelens van donkere mensen, die nu eenmaal onaangename associaties hierbij kunnen hebben, op grond van wat hen of hun voorouders is overkomen in het verleden.

Kortom, ik pleit voor dialoog in plaats van polarisatie en geruzie. Bisschoppelijker dan dat kan ik het niet maken.

———————————————————————————-

De foto boven dit artikel is van Ada Nieuwendijk.

13 reacties

  1. Wiekens schreef:

    Lijkt mij toch niets mis met zwarte piet. Dat is al jaren zo en hoort bij het kinderfeest.
    Ik begrijp niet dat men hier discriminatie in kan zien.

  2. Chantal schreef:

    JA … De magie die ik er als kind aan beleefde is weg. Mijn dochter, van net 6, wordt zo gek gemaakt met het sinterklaasjournaal, dat ze het allemaal niet zo meer geloofd. Een kind, dat geen verschil ziet tussen wit en zwart, dat heilig geloofd dat zwarte piet haar schoentje komt vullen. En als ie dan niet door onze schoorsteen past gebruikt hij gewoon zijn sleutel, die op alle deuren past. Een eeuwen oude traditie die ik zo graag mijn eigen kinderen wil mee geven, maar die al 2 jaar verpest wordt door een kleine groep mensen die naar mijn idee gewoon rotzooi willen trappen. Gaan staan demonstreren bij een , jawel!,een kinderfeest! Ik denk dat je je hard moet schamen als je aan deze praktijken mee werkt. En ook al hebben wij hier al 2 jaar het sinterklaasjournaal thuis verbannen .. aan school kan ik niks doen. Laatst kreeg mijn man de vraag … ” pap, ik geloof niet dat het paard de wortel komt eten en de pieten naar binnen komen, dat doe jij gewoon ” Mijn man, zo lief als ie is, wilde de magie van deze sinterklaas niet verpesten en heeft voluit ontkend. Maar het doet gewoon zeer dat de magie die wij nog kennen van vroeger verdwijnt. En het doet me nog veel meer zeer dat dit mede komt door een kinderprogramma die notabene op school wordt vertoont. Jammer, en zoals hierboven al gezegd wordt, is de zwarte piet juist iets tegen racisme. Maar luisteren we allemaal daarnaar? Nee natuurlijk niet. In plaats daarvan worden alle zwarte pieten nu blanke pieten, en hoe ironisch, dat is geen racisme? Dat alles dan maar blank moet zijn. Ik ben in ieder geval blij dat mijn kinderen zwarte piet nog gekend hebben. Het gaat je goed beste vriend, en je moet weten dat je bij ons altijd welkom bent! *pinkt een traantje weg* En voor al die mensen die onze zwarte piet de laan uit willen sturen …. bedankt. Bedankt voor het wegnemen van de magie, het verpesten van een mooi kinderfeest.

  3. D. G. Neree schreef:

    “Misschien is het dan een betere uitweg, om de Piet niet anders te kleuren, maar zodanig uit te beelden dat donkere mensen daar geen aanstoot meer aan nemen?”

    Het anders kleuren is de oorzaak van het misverstand, toen het opeens gebruik werd om de Pieten niet zwart maar donkerbruin te kleuren, iets wat nu op grote schaal voorkomt. Het bruin kleuren komt voort uit de foutieve gedachte dat Zwarte Piet een mens voorstelt en de bruine kleur meer in overeenstemming is met de werkelijke kleur van….. negers en licht- tot donker getinte mensen.
    Hier is het opeens fout gegaan, want Zwarte Piet was/is ZWART. Niet bruin. Hij is zo zwart als roet of ook ‘pikzwart’, d.w.z. zo zwart als pek of teer.
    Dat hij bruin werd was een gevolg van een misplaatste associatie, iets waar de huidige toestand door is ontstaan. Daarom: Zwarte Piet moet pikzwart zijn en blijven. Zo zwart als roet en niet zo bruin als een neger. Laten we kappen met deze misplaatste gevoeligheid. Een andere kleur Piet haalt de hele traditie onderuit en maakt het rijp voor de schroothoop.

  4. Ad schreef:

    Helemaal eens met degeneree. Het gaat er bovendien om dat aan zwarte piet wel aanstoot genomen wordt maar tegelijkertijd ook weer niet. Ik ben het ook niet eens met Chantal als ze met: ” Een kind, dat geen verschil ziet tussen wit en zwart, “bedoeld dat het om het zwart van Piet gaat. Wél als ze bedoeld dat een kind geen verschil ziet tussen Afrikaanse- en Hollandse Nederlanders.

    Met aanstoot nemen aan zwarte piet en ook weer niet bedoel ik dat ik zwarte piet zie als een soort angstgegener waar een kind mee leert omgaan, en zijn angst leert overkomen. Dat zwarte piet bruin is geworden wijt ik vooral aan zachtaardige moeders die hun kind voor die angst willen beschermen en aan vaders die niet hun rol spelen om het kind te helpen die angst te over winnen. Waarschijnlijk als gevolg van hun feminisering.

    http://eerstehemel.blogspot.nl/2014/03/negroide-attributen-van-zwarte-piet.html

    http://eerstehemel.blogspot.nl/2013/10/zwarte-piet.html

    http://eerstehemel.blogspot.nl/2013/10/zwart.html

    http://eerstehemel.blogspot.nl/2013/10/zwarte-piet-verdedigd.html

  5. Henk van Kuijk schreef:

    “Aanstoot nemen aan”, waarom moet dat bepalend zijn? Er zijn mensen die aanstoot nemen aan het voetbal op tv, aan sommige cabaretiers, aan het Koningshuis, en ga zo maar door. Zoals de schrijver hierboven zegt, het zwart is bedoeld als maskerade, en de maskerade maakt de magie, niet de roetvegen op het gezicht van Ome Piet of Tante Carla. Zie de filmpjes van het feest in Suriname en op de Antillen, zij snappen het, hoezo daar geen aanstoot?? Schmutzli was de vroegere Zwartepiet, in Duitsland en Zwitserland, eeuwenoud. Aanstoot zit tussen je oren, van sommige donkere mensen, het is een psychologisch probleem van hen, je kleur als minder voelen en DAN een associatie maken die niet klopt met de feiten. Ik ben Theaterwetenschapper, laat het feest niet verpesten, ook door de media, ik kijk naar België. En speel Zwartepiet, en onderwijs de echte, oorspronkelijke liedjes.

  6. Jan Gajentaan schreef:

    Het lastige is dat ZP in de loop van de eeuwen een mix is geworden. Hij komt voort uit de zwarte klazen, maar Schenkman maakte een “Moor” van hem, vermoedelijk met de bedoeling sympathie op te wekken bij het grote publiek (idem als Uncle Tom) die in dezelfde periode ontstond. Omdat Sinterklaas een volksfeest is zijn die types vermengd geraakt, waarbij de uitbeelding van ZP soms vervelend is voor donkere mensen, soms waardig en soms inderdaad een magische figuur die je niet een neger kunt noemen.
    Kortom, het is een ratjetoe, en dat was het ook al voor men de Pieten bruin ging kleuren. Voorheen was er niemand die zich er druk over maakte, maar nu wel.
    Het voordeel daarvan is wel dat we er ons in moeten verdiepen, in onze eigen culturele tradities bedoel ik.
    Misschien is het inderdaad een oplossing om ZP roetzwart te laten maar de (voor sommige vervelende) associatie met blackface zal blijven, want al is ZP geen blackface hij roept er wel associaties mee op.
    Een heel lastige discussie waar ik niet direct een oplossing voor heb die voor iedereen gaat werken, vrees ik.

  7. Hier een ervaringsdeskundige, Mijn naam is Winston Scholsberg, toen ik in februarie 1975 naar Nederland kwam was ik 9 en het was heel raar om ineens mij anders te moeten voelen doordat ik een andere huidskleur had. Op de basisschool werd mijn Surinaamse accent mikpunt van pestrijen ik zal het heel simpel houden. Ik heb de afgelopen 22 jaar als verhalen verteller meer dan 6000 voorstellingen gespeeld op scholen door heel Nederland en soms in België. Dit zijn de West Afrikaanse sprookjes over Anansi de spin Ik heb denk ik meer dan een miljoen kinderen gezien. Ik heb zeker 100 keer meegemaakt dat twee of drie kinderen midden in mijn voorstelling een sinterklaasliedje begonnen te zingen. Dit gebeurde soms maanden voor of na het feest en natuurlijk soms rondom het feest. Het punt dat ik wil maken is dat ik mij altijd zeer ongemakkelijk voelde en has was een aangeleerd gedrag van ouders/vrienden die een negatief beeld hebben van mij en mijn huidskleur. Wanneer dit gebeurde is het niet een keer voorgekomen dat een leerkracht ingreep. ik moest mijn eigen pedagogische oplossing bedenken om de andere kinderen niet de dupe te laten worden van het gedrag van enkele kinderen. Natuurlijk moest aanhoren dat men mij voor zwarte piet uitmaakte en ik had daar ook niet het idee dat het positief bedoeld was. ik moest lopend op straat ook vaak aan horen dat ik zwarte piet was of dat iemand aan mijn gezicht voelde en riep hij geeft niet af. Natuurlijk weet ik dat dit niet voor de gehele witte bevolking van Nederland gold. Pesten op school komt heel veel voor en als wij als samenleving door het afschaffen van zwarte piet duizenden kinderen vrijwaren van deze pesterijen door een bepaalde voorbeeldfiguur dan zou de school een klein beetje fijner zijn. Later heb ik programma’s ontwikkeld om kinderen bewuster te maken van hun identiteit door over hun overeenkomsten en anders zijn te praten om zo meer wederzijds begrip te creëren en een bijdrage te leveren aan de uitdagingen die we hebben in deze multiculturele samenleving. Ik begrijp dus als geen ander wat de impact is van een sprookje in stand houden maar dat mag niet zo zijn dat duizenden door zo’n sprookje voelen dat zij er niet bij horen omdat ze anders zijn. Lets party together.

  8. Jan Gajentaan schreef:

    Wat zou jouw oplossing zijn Winston?

  9. Ad schreef:

    @Winston

    “Het punt dat ik wil maken is dat ik mij altijd zeer ongemakkelijk voelde en has was een aangeleerd gedrag van ouders/vrienden die een negatief beeld hebben van mij en mijn huidskleur.”
    Toch kan ik niet zonder meer zomaar aannemen of geloven dat dit ‘aangeleerd gedrag is van ouders met een negatief beeld van Surinaamse Nederlanders’.

    Toen ik jong was en in de 50er jaren op een katholieke lagere school zat was het de gewoonte dat ‘meneer pastoor’ wel eens in de klas op bezoek kwam. Een klasgenootje en ik hadden het stoute lef om toen hij uit de klas vertrok ‘dag sinterklaasje daag daag’ te zingen. Enorme opwinding en schaamte en enorme standjes en uitbranders waren het gevolg. Maar dat stoute zit nou eenmaal idd in dat sinterklaasfeest en zwarte piet heeft daar een belangrijke rol bij.

    Zwarte piet roepen naar een Surinamer is in de eerste plaats zoiets. Het wordt racistisch als je er rassenbewustzijn bij betrekt en het wordt nog erger als je identiteit en eigenwaarde aan je raslidmaatschap is opgehangen. Ook heel erg als je op die manier je persoonlijke twijfels aan je eigenwaarde aan je groep ophangt.

    Ik waardeer het zeer dat je in dit stukje slechts spreekt over je ongemakkelijke gevoelens en er geen racisme van maakt. Blijft dat jij (en anderen) je hier heel ongemakkelijk bij zal voelen. Ik zou ook plaatsvervangende schaamte hebben als in mijn bijzijn het door jou beschrevene zou gebeuren. Ik vind dan ook dat ouders/vrienden hier in hadden moeten grijpen. Aan de ene kant voelen ze die stoutheid en grijpen niet in, aan de andere kant vind ik ze laf en schaapachtig. Ik vind het hufterig en onbeschoft voor schut als witte mensen ‘zwarte piet is vroeg in het land dit jaar’ gaan roepen als er een neger in het vizier komt.

    “Op de basisschool werd mijn Surinaamse accent mikpunt van pesterijen”

    Ik heb nog meegemaakt dat er geen zwarten waren op school. Mijn vader had zwarte haren, evenals sommige anderen in onze buurt. Dat waren de zwarten van toen. Er was een adoptie zwarte (uit Suriname of Antillen dat weet ik niet) in onze klas, maar herinner ik me geen pesterijen naar hem. Misschien ook omdat die adoptie ouders ook degenen waren waar de zwarte pieten pakken gemaakt werden? Wat ik me daarentegen wel herinner zijn de enorme pestpartijen naar die ene rooie en die tweeling met witte haren, ik vind het nu achteraf nog steeds schandalig hoe dat ging. Ongelooflijk ook wat er voor nodig was om alle commotie die dat op d’n duur opriep te stoppen.
    Nogmaals mijn waardering dat je niet de racisme kaart speelt. Maar helaas, ik zie sint en piet niet als een sprookje dat je kan (of moet) afschaffen. Dat gevoel ‘er niet bij te horen’ ligt m.i. ook niet alleen maar aan die sint en piet traditie. Voornoemde adoptie klasgenoot was ook zwarte piet en hoorde er bij. Sint en piet is ook geen kinderfeest, het is een volksfeest, zonder volwassenen bestond het niet. Het is een soort van rollenspel van/voor het hele volk.

    @jan gajentaan; je vraagt Winston om zijn oplossing. Wat bedoel je? Een oplossing voor Afro Nederlanders om zich niet meer ongemakkelijk, gepest of buitengesloten te voelen? De oplossing die nu in zijn tekst staat is, het sprookje afschaffen.

    Misschien iets dieper in de wortels en de herkomst van sint en piet duiken, en kijken of we iets kunnen vinden? Klinkt mooi maar ik denk dat volksmythes zich spontaan aandienen/ontwikkelen. Wat dat betreft zitten we in de tijd van het maakbaarheidgeloof, hoe dat in een volksgebruik of mythe tot uitkomt moeten we afwachten.

  10. D. G. Neree schreef:

    Beste Winston, misschien zou je zelf het goede voorbeel kunnen gaan geven door het niet over witte Nederlanders te hebben, maar over blanke Nederlanders.

    Verder vind ik dat u niet zo zielig moet doen. Van de miljoen kinderen waar u het over heeft waren er en paar keer een paar kinderen die sinterklaasliedjes gingen zingen? Goh, wat verschrikkelijk. Misschien is het u niet bekend, maar kinderen proberen alles uit en proberen leraren te pesten waar ze ook maar enige zwakheid vertonen. U doet het voorkomen alsof u hier het enige ‘slachtoffer’ bent, want blijkbaar lukt het u in Nederland prima om een goed leven te voeren. Als Zwarte Piet er niet zou zijn, dan zouden die paar kinderen wel iets anders vinden om hun onbekendheid met zaken af te reageren.
    IK zou zeggen: als u niet bestand bent tegen de pesterijen van kinderen, dan bent u ongeschikt voor uw vak.
    Veder kan ik u zeggen, dat ik in mijn jeugd nooit heb kennisgemaakt met de ‘toestanden’ zoals u beshchrijft.

  11. Jan Gajentaan schreef:

    @Ad ik vroeg mij af wat Winston bedoelt met een bepaalde voorbeeldfiguur.
    Ook vroeg ik mij af of het een oplossing kan zijn dat ZP zijn kleur houdt maar in zoverre wordt aangepast dat hij minder met de Afrikaanse mens vergeleken zal worden.
    Verder heb je altijd verschillende soorten Pieten gehad: domme, slimme, grappige wijze, een hoofdpiet, etc. Ook hier zou je over kunnen praten zonder dat je de traditie op zijn kop zet.

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik denk dat jij gelijk hebt: als je de ZP er helemaal uit haalt dan blijft er weinig van over en is de traditie op sterven na dood. Dat zie ik nu ook wel helderder in dan een paar jaar geleden. Dus zolang @Winston maar ook de andere tegenstanders eisen dat ZP wordt afgeschaft dan wordt het heel lastig om elkaar te vinden en zal een dialoog misschien tot niets leiden.
    Echter om daar achter te komen moet je toch wel in gesprek gaan en naar elkaars argumenten luisteren. In deze tijd, met alle opgewondenheid van social media e.d., is het misschien een mission impossible. Dat zal dan moeten blijken.
    Het is ook goed dat wij als Nederlanders ons er meer in verdiepen en ook informatie geven aan immigranten over de achtergrond, het verhaal van Jan Schenkman die via ’t Nut een strijder was tegen de slavernij, de vroegere achtergrond van de zwarte klazen, de Germaanse mythologie, etc.
    Nu wordt er een case opgebouwd tegen ZP op grond van verkeerde argumenten en dat kan grotendeels weerlegd worden door te wijzen op de geschiedenis.
    Dat is dan misschien een bijkomend voordeel van zo’n dialoog: het is een kans de vele onjuistheden en manipulaties die we nu zien te weerleggen.

  12. Ad schreef:

    @ Jan Gajentaan,
    Ik denk dat als ZP zijn pikzwarte kleur moet behouden. Dat is hoever we er mee kunnen gaan. Dus niet bruin, geen kroeshaar, en geen verdere negroïde kenmerken. Behalve dikke lippen dan maar dat ga ik nu niet uitleggen.

    Er zal altijd een probleem van te maken zijn c.q. problemen oproepen tenzij men zich er in verdiept en het als een mythisch volksfeest blijft zien.

    Ik heb het niet nagezocht en kan het niet wetenschappelijk verdedigen maar ik hou het er op dat in alle tijden, in alle culturen zwart als lager of minder of slechter werd gezien en wit als hoger, beter enz. enz. Ik geloof ook dat dit al zo was vóór dat er blanke mensen waren. Want volgens mij zijn blanken het jongste mensenras, als dat zo gezegd mag worden dan. Natuurlijk zijn er projecties op blanken geweest dat ze geestelijk waren of uit de hemel kwamen, net zoals projecties dat Afrikanen, Papoea’s en dravidische Indiërs uit de hel kwamen en stoffelijk en slecht waren.

    Dat we Afrikaanse medelanders zouden moeten ontzien omdat zij hier aan het kortste eindje trekken vind ik toegeven aan domme projecties en misvattingen die op die manier dus eigenlijk beaamt en voortgezet worden. We hebben te maken met een reëel (zwart/wit) gegeven waar we met z’n allen doorheen moeten. Met klachten moet je niet bij de blanke mens zijn maar bij moeder natuur en wie daar in gelooft, bij de heer der schepping. Wat er nu gebeurd –deze discussies- is veel beter. En vooral natuurlijk; sinterklaas en zwarte piet blijven spelen.

    Twee jaar geleden schreef ik op deze plaats, http://eerstehemel.blogspot.nl/2013/12/terugblik-sinterklaas-en-racisme.html
    Het volgende;

    “Mijn standpunt is dat het best mogelijk is om bijvoorbeeld geen negroïde elementen meer te gebruiken bij de opmaak en aankleding van zwarte piet, om nieuwe Nederlanders die met bovengenoemde onderwerpen worstelen tegemoet te komen. Als zwarte piet maar zwart blijft. Zwart en wit vormen een twee-eenheid, ze horen bij elkaar. Het vormt de kern van het feestje. Iedereen van elke cultuur en kleur kan er aan meedoen. Er kan best aangepast worden, ten slotte was er ook een tijd dat er geen negroïde elementen gebruikt werden bij de zwarte pool van de twee-eenheid van sint en piet. Dat wil echter niet zeggen dat ik weer een zwart duivelfiguur terug zou willen. Wat het precies zal worden zullen we dan in de toekomst zien.”

    Over zwart schreef ik toen hier: http://eerstehemel.blogspot.nl/2013/10/zwart.html

  13. Jan Gajentaan schreef:

    @Ad
    ik kan me in jouw reactie vinden, met name zoals je het twee jaar geleden al verwoordde. Die richting gaan mijn gedachten nu ook uit. Een blauwe Piet wijkt te veel af van de bestaande traditie en zal tegenstanders ook niet tevreden stellen; dat idee trek ik dus bij deze officieel in 😉

    Wat betreft de zwart-wit tegenstelling, daar valt inderdaad veel over te zeggen. Ik heb wel eens gelezen dat het in Afrika andersom werkt dus daar belichaamt het zwarte juist het goede. Wat ook wel logisch klinkt. Maar van immigranten mogen we op dit punt wel enige inschikkelijkheid verwachten, vind ik. Het is onredelijk om van de aanwezige bevolking te verwachten dat ze duizenden jaren oude cultuurpatronen ineens gaan afschaffen omdat deze of gene er aanstoot aan neemt.

    Verder zie ik dus net als jij nu de oplossing in bepaalde aanpassingen van de Zwarte Piet; to be discussed…