DE WERELD NU

Vóór NL2021 – Richtingenstrijd in de PvdA

SP, FNV, PvdA, fascistisch marxismeme

Vroeger, lang geleden, voor NL2021 was aangekondigd, was wat binnen de PvdA gebeurde van groter belang dan nu. Dit artikel van Toon Kasdorp herinnert aan die tijd, en schetst tevens enige huidige prominenten.

Huri Sahin, een aantrekkelijk ogend socialistisch gemeenteraadslid uit de ambtenarenstad Zoetermeer, vond dat Liliane Ploumen onvoldoende belang hechtte aan de sociaaldemocratische idealen. Zij meende dat de PvdA met de integratienota ‘Verdeeld Verleden, gedeelde Toekomst’ uit 2008 de emancipatie overboord gooide die altijd als een van de belangrijkste idealen van de partij heeft gegolden.

Zij bedoelde daar in concreto mee de emancipatie van allochtonen in het arbeidsproces met behoud van hun etnische identiteit. Zij beschouwt zich met haar Turkse naam en afkomst als iemand die er in Nederland bij hoort. Ondanks haar bezwaren tegen de nieuwe koers van de PvdA ziet zij zich zelf en haar elders geboren ouders niet als mensen die een slachtofferrol opeisen maar zij beschouwt zich als iemand die opkomt voor rechtvaardigheid in de samenleving.

Zij heeft geen begrip voor de autochtone Nederlanders waar Ploumen voor opkomt. Dat die de massale immigratie ervaren als een “opgedrongen verandering”, die ten koste gaat van de welvaartsstaat die door hun ouders is opgebouwd voelt zij als een belediging. Ook haar ouders en zij zelf hebben aan die opbouw meegewerkt en zij eist een gelijkwaardige behandeling en geen discriminatie vanwege haar afkomst uit den vreemde.

Ik denk niet dat Liliane Ploumen of de PvdA Huri Sahin en haar ouders willen discrimineren, wanneer zij constateren dat de meerderheid van de autochtone Nederlanders zich benadeeld acht door de omvangrijke immigratie van niet-westerse allochtonen. Zij constateert daarmee een feit. Enquêtes en ander onderzoek laten er geen twijfel over bestaan dat de meerderheid van autochtone Nederlanders dat zo ziet. Dat de PvdA het lang ontkend heeft is niet zozeer omdat men daar van het bestaan van die overtuiging niet op de hoogte was, maar omdat men de overtuiging als zodanig als discriminatoir beschouwde. Door er openlijk kennis van te nemen meende men aan de discriminatie mee te werken.

Kennelijk ziet Sahin dat nog steeds zo. Ploumen zal desgevraagd graag verklaren dat geëmancipeerde en hard werkende immigranten bij haar en haar partij welkom zijn, maar eigenlijk gaat het daar niet om. Zowel Ploumen als Sahin gaat het om al die niet geëmancipeerde en niet hard werkende immigranten die, levend van een uitkering, veel kinderen produceren die niet goed willen leren en van wie er naar verhouding veel te veel in de criminaliteit terecht komen. Van het bestaan van die omvangrijke groep worden Sahin en anderen het slachtoffer, want zij worden er op aangekeken. Dat beschouwen zij – en ook de criminelen zelf trouwens – als discriminatie en in zekere zin is het dat ook.

Het is in elk geval in een nutshell het probleem dat zowel de PvdA als de rest van de Nederlandse bevolking verdeeld houdt. Openlijk verdeeld houdt sinds Paul Scheffer ruim dertien jaar geleden[1] een (toen) opzienbarend artikel schreef met als titel Het multiculturele drama. De vraag die ons verdeeld houdt is deze: is het mogelijk om te emanciperen en duurzaam vredig samen te leven met behoud van etnische identiteit? Historisch onderzoek levert een duidelijk antwoord op: nee, het is jammer maar dat gaat niet.

Wanneer etnische groeperingen naast elkaar blijven bestaan op hetzelfde territoir, met talrijke raakpunten maar zonder te integreren, dan leidt dat altijd tot etnische spanningen en vroeg of laat tot conflicten. Alleen integratie met vermenging van de etnische identiteiten kan op den duur een vreedzame samenleving opleveren. Het Turkse rijk waar de voorouders van Sahin leefden is daar een goed voorbeeld[2] van. Eeuwen lang hebben daar etnische[3] Turken samengeleefd met Grieken en Armenen met behoud van wederzijdse identiteit.

De vorige eeuw is aan die samenleving een eind gekomen door oorlogen tussen Grieken en Turken en een verdeling van hun grondgebied. Daarnaast door een etnische moord op de Armenen die gepaard ging met een massale emigratie van de overlevenden naar het buitenland. De Koerden zijn nu de enige grote niet-Turkse bevolkingsgroep die in Turkije is overgebleven en ook met hen is vreedzaam samenleven moeizaam gebleken voor de Turken.

De emancipatie die de PvdA voorstaat zal daarom alleen maar tot stand kunnen komen als de Turken en andere allochtonen bereid zijn hun vreemde identiteit op te geven. Massaal Nederlands leren spreken, zoals Sahin. Liefst ook Nederlandse namen aannemen en geen bruiden zoeken in Anatolië. Een Nederlands geloof of ongeloof belijden en andere Nederlandse gewoonten en gebruiken overnemen die met de identiteit samen hangen. Het is duidelijk dat dit niet wettelijk van allochtonen geëist kan worden, maar als het hun ernst is met de integratie zouden zij het uit zich zelf moeten doen.

Het mohammedaanse geloof blijkt een van de belangrijkste hinderpalen bij de integratie. Dat is niet alleen zo hier in het Westen, maar ook elders op de wereld. In India bijvoorbeeld en op de Filipijnen en in veel Afrikaanse landen. Overal waar de moslims een minderheid vormen blijken zij moeilijk te integreren en waar zij de meerderheid vormen discrimineren zij andersgelovigen.

Dat is niet een opvatting waar men gemakkelijk een meerderheid voor zal vinden in de PvdA of bij progressieve mensen elders op de wereld, want het lijkt in strijd met het grondrecht van vrijheid van godsdienst, maar historisch en sociologisch valt er weinig op af te dingen.


  1. Op 29 januari 2000 in NRC Handelsblad
  2. Het Spanje in de tijd van de Moorse overheersing is een ander voorbeeld en het Joegoslavië van na de val van het communisme is het meest recente in de reeks. Ook de oorlogen in Afrika van de laatste decennia zijn uitingen van etnische spanningen en daarnaast van overbevolking.
  3. Etnisch is meer een cultureel dan een genetisch begrip. De bijdrage van de oorspronkelijke Turken aan de genenpool van Anatolië is heel beperkt. Uiterlijk lijken de inwoners van Istanbul en de Turkse Oeigoeren uit China niets op elkaar. Turkse en Griekse Anatoliërs met ieder hun eigen godsdienst en cultuur bepalen de etniciteit.

Dit artikel over de PvdA verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp.

Meer van Toon Kasdorp vindt u hier.

Meer over NL2021 vindt u hier. Van de PvdA houden wij niet zo; redenen daarvoor vindt u hier besproken en uitgelegd.