DE WERELD NU

Het herschrijven van de geschiedenis

Bedreigingen, eenheid van prijs, een land van deugers, Academisch tuig, Stalinisme, Duitsland, Applestore overval, Olympische Spelen, Rechters, wereldregering, Oekraïne, Therapeutenangst, Qatar, Cultuur en politiek, Onveilig, basis, Politiek, Zwart, Overlast, Vrouwen en kinderen

Sinds Orwell “1984” schreef, zijn mensen meer bedacht geraakt op het herschrijven van de geschiedenis. Hoe dat precies in zijn werk gaat beseft men al een stuk minder.

Het begin van herschrijven van geschiedkundige feiten begint met een nieuwe interpretatie. De meest geschikte feiten bij die nieuwe interpretatie komen later wel; het is aanvankelijk voldoende de accenten te verleggen. Onwelgevallige feiten schuiven zo naar de achtergrond, en dat is een plek vanwaar ze eenvoudiger kunnen worden geloosd dan als ze prominent op de voorgrond worden behandeld. Nieuwe interpretaties zijn uit de aard der zaak daar om een uitstekende reden voor achterdocht. Geen garantie overigens dat het opmerken van een dergelijke manoeuvre inderdaad een herschrijving van de geschiedenis moet inleiden, want ook het boven halen van tot dan genegeerde feiten of processen kan een nieuwe interpretatie rechtvaardigen.

Maar de manier waarop de BBC in het UK verslag deed van een literair festival in Bradford (een oude industriestad in The Midlands met een extreem hoog percentage islamitische inwoners) was echter direct herkenbaar als een eerste aanzet tot herschrijven van een zwarte bladzijde in de recente geschiedenis van het UK. Afgelopen donderdag

It’s 30 years since the publication of the book The Satanic Verses sparked protests right around the world. Some Muslims believed its author, Salman Rushdie, blasphemed the Prophet Muhammad. The controversy prompted a vigorous debate about freedom of speech and respect for religious sensitivities that resonates today. They are themes that will be explored at the Bradford Literature Festival, which opened tonight – in a city where a copy of The Satanic Verses was burned in public in 1989. Our arts editor, Will Gompertz, has more:
Syima Aslam, Director, Bradford Literary Festival: This is the centre of Bradford, the heart of Bradford. 30 years ago, this was also where some rather momentous events took place. This is where The Satanic Verses was burnt. It’s the image that became seared in the national consciousness and became associated with this city. For Muslims collectively, it was a moment of crystallisation of identity. Prior to that, you know, everybody was Asian, there wasn’t really the religious nuance. What you see at that moment is people saying, actually I live here, this is my country, I belong here, I’m going to spend the rest of my life here and my children are going to grow up here, so if I don’t like something I’m going to raise my voice.
Will Gompertz: The festival is hosting a series of events, with contemporary authors reflecting on the politics of writing three decades on from Salman Rushdie’s controversial novel.
De boekverbrandingen in Yorkshire worden nu dus gevierd als een bewustwordingsmoment voor Britse moslims! Was dit toeval, of een faux pas van iemand die te jong is zich die gebeurtenissen goed te herinneren? BBC-redacteur Wil Gompertz was 23 in 1989, hij moet zeker beter hebben geweten, ooit. En het kan bovendien nog wat gekker. Het verslag ging verder:
A new play, Imam Imran, which is part of the festival programme. It explores issues of identity, perception, protest and faith.
Will Gompertz (to Iqbal Khan): So if you go back 30 years to the burning of The Satanic Verses and that moment and everything that happened since, where does this play bring us to? Iqbal Khan, director: OK, so I think it brings us to a place where I think the confidence to protest is more present now I think than it was then. I think the protest now is more articulate, more subtle and more nuanced. I think also particularly in the way the play deals with these issues, there’s the confidence to use satire, to use humour, to use other ways of addressing the issues other than naked anger and frustration.
The subject of protest is extended to the festival itself. Some authors have pulled out of events after discovering a government counter-extremism scheme had provided funding, proving once again that art and politics are not strange bedfellows, but are intimately connected.
Over een jaar of tien zullen jonge historici niets bijzonders zien in deze nieuwe interpretatie van deze toenmalige uiting van onverdraagzaamheid. Dat er wereldwijd enige doden te betreuren vielen als gevolg van deze ‘oprispingen’? Dat is de schuld van de witte man die zijn privilige nooit goed in perspectief heeft gehad. De “bewustwording van de islamitische Asians” zette de zaak echter “recht”.
Het schokkende is niet dat het gebeurt, maar de vanzlfsprekendheid waarmee de aanzet gegeven wordt. Het tegenspreken is islamofobie, en dat is in het UK tegenwoordig een misdaad waarop strenge straffen staan. Orwell had het fout met zijn schets dat de geschiedenis in donkere spelonken wordt aangepast, eer zij “gewijzigd in de correcte zienswijze” in het daglicht komt. Het herschrijven van de geschiedenis vindt pas plaats als men de nieuwe gewenste interpretatie ingang heeft doen vinden. Daaraan wordt nu hard gewerkt.

4 reacties

  1. Gerrit Joost schreef:

    Dank u! We zijn gewaarschuwd. Snap de agenda van de politici niet, die het zover laten komen en eraan bijdragen.

  2. Cool Pete schreef:

    Heel goed artikel. En heel belangrijke waarschuwing !

    Linkse ideologen passen elke gebeurtenis, aan, aan hun gelijkschakel-drift,
    leidend tot hun totalitaire heers-zucht.
    Uiteindelijk wordt elk mens, elk individu, in de door hen afgebakende groep geperst;
    ‘social engineering’, leidend tot hun totalitaire diktatuur.
    Totalitarisme : de hel op aarde.

  3. BegrensEuropa! schreef:

    De toon van Syima Aslam en Iqbal Khan is neutraal, objectief, als die van een niet-westerse anthropoloog. De bedoeling is dit soort verwerpelijke inzichten in te masseren in de ontvangende, westerse samenleving. Probleem is dat objectiviteit hier niet gepast is (zum kotzen is een betere uitdrukking) door de diepe, totalitaire ernst van de Rushdie affaire.

  4. carthago schreef:

    Perfect artikel,dank juvenalis.