DE WERELD NU

Godsdienstvrijheid is humanistisch

Vrijheid van godsdienst, vrijheid van meningsuiting, Godsdienstvrijheid,

Wie daadwerkelijk aan godsdienstvrijheid hecht is geen gelovige maar een humanist, constateerde Toon Kasdorp op vernietigende wijze.

De Nederlandse wet en de humanistische levensbeschouwing staan neutraal tegenover godsdiensten. Wij zijn van mening dat iedereen maar op zijn eigen manier zalig moet zien te worden en dat al die manieren voor de wet en de publieke moraal om het even zijn.

Het is duidelijk dat vanuit de diverse religies gezien dit geen houdbaar standpunt kan zijn. Een godsdienst is geen particuliere aangelegenheid maar een maatschappelijk fenomeen. Een bovendien met even veel publieke rechten als een staat, met wie de godsdienst in een aantal opzichten concurreert.

Wie een oprecht gelovige is en voor waar houdt wat de heilige boeken en de leer van de kerk hem vertellen kan niet van mening zijn dat afwijkende overtuigingen net zo waar zijn. Doet hij dat wel dan moet hij een nieuw en apart begrip waarheid ontwikkelen dat met het normale spraakgebruik niets meer gemeen heeft.

Wie oprecht meent dat alle godsdiensten bestaansrecht hebben en dat ze allemaal even waar of onwaar zijn is een humanist en geen katholiek of protestant. Maar van dat soort protestanten en katholieken zijn er niettemin tegenwoordig veel. Veel die wat er in de bijbel staat niet meer letterlijk nemen en aan de democratische gewoonten en de mensenrechten meer waarde hechten dan aan de leer van hun eigen kerk. Dat maakt het samenleven in dit land een stuk gemakkelijker dan het in de tijd van de zuilenmaatschappij was en het verklaart meteen waarom het met de moslims allemaal zoveel minder goed lukt dan met de christelijke gelovigen.

Voor een moslim en voor een echte christen is het duidelijk dat niet beide geloven tegelijk waar kunnen zijn en dat godsdienstvrijheid dus maar schijn is. Wie daadwerkelijk aan godsdienstvrijheid hecht, is geen gelovige maar een humanist. Een gelovig christen tolereert een andersdenkende in de zin dat hij tegen hem geen geweld zal gebruiken vanwege zijn afwijkende geloof, maar dat is dan ook dat. Dat hij aan een onwaar geloof dezelfde ruimte zou moeten geven als aan de Waarheid frappeert hem als onzinnig en immoreel. Idem de oprechte moslim.

We mogen daarom niet verwachten dat moslims of christenfundamentalisten alle mensenrechten op dezelfde manier zullen eerbiedigen als de humanisten die ze bedacht hebben. Ze zullen de Nederlandse wet gehoorzamen die eerbiediging van de mensenrechten voorschrijft, maar alleen voor zover ze zich daartoe gedwongen zien, niet uit overtuiging. Komt die overtuiging ooit dan zijn het humanisten geworden en kan de islam worden bijgezet op hetzelfde kerkhof waar nu al de christelijke godsdiensten begraven liggen.


Dit artikel over godsdienstvrijheid verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp

Meer van Toon Kasdorp vindt u hier.

3 reacties

  1. Zeepertje schreef:

    Helemaal waar.

  2. Cool Pete schreef:

    Kort & subliem artikel, van [ wijlen ] Toon Kasdorp.

    Voor het begrip ‘vrijheid’, wijs ik nog maar weer eens op
    I. Berlin : ‘Twee soorten vrijheid’.
    = namelijk : actieve vrijheid; en passieve vrijheid.

  3. Johan P schreef:

    Toch zit er wel nogal een verschil tussen. Ik zie maar verrekt weinig aanslagen op andersdenkenden door christenen. Wie het christelijke geloof bestudeert komt geen wagonlading uitspraken tegen dat andersgelovigen mogen worden gedood of onderworpen. Dat kan men van islam niet zeggen.
    Wat bv ook de reden is dat met pasen de kerken dicht werden gehouden maar de moskeeen met ramadan open mogen. Dat is vanwege de kans op geweld vanuit de verschillende groepen.