DE WERELD NU

De Zondeval van de ChristenUnie -2-

ChristenUnie, Kabinetsformatie2021

De Zondeval van de ChristenUnie bestaat voornamelijk hieruit dat de partij haar eigen grondslagen veronachtzaamt en haar ultieme bron de Bijbel onvoldoende serieus neemt.

Ja, zelfs met het eigen CU-beginselprogramma en -verkiezingsprogramma staat de koers van de partij onder Rutte-3 op gespannen voet. Dat regeren betekent dat je water bij de wijn doet, is geen goed excuus. Met VVD en CDA beide was het mogelijk geweest een keurig law and order compliant beleid uit te stippelen. Maar formeren was dineren (Alexander Pechtold met Gert-Jan Segers) én de “verkeerde populisten” vanaf de eerste seconde van dag 1 negeren (die weg had Mark Rutte al geplaveid). En dat hebben we geweten.

Het Regeerakkoord bevat, uiteraard, een aantal goede punten, maar is een slap aftreksel vergeleken met wat in dit land zoal moet gebeuren. In de zin van: als eerste aangepakt. Het is op deze plaats vaker gezegd: allereerst moeten de overheidskerntaken op orde zijn, zelfs als de inspanningen daarvoor ten koste zouden gaan van andere zaken die ook heel, héél belangrijk worden geacht. Daar komt bij dat de kiezer van 2017 tot zijn of haar verbijstering is geconfronteerd met minstens één gigantisch speerpunt dat in geen enkel verkiezingsprogramma stond, of hooguit indirect: het klimaatbeleid volgens het huidige Klimaatakkoord.

Christelijk-sociaal of gericht op overheidskerntaken?
Nu is de ChristenUnie tegenwoordig een christelijk-sociale partij; vroeger waren ze meer christelijk-nationaal, met logo’s en banieren die menige millennial direct als “fascistisch” zou brandmerken. Sociaal is per se niet hetzelfde als links; ook de PVV is een deels sociale partij, overwegend zelfs. Prima, maar nogmaals: als er ruimte voor is. Dat de ruimte om ‘sociaal’ te zijn, letterlijk niet onbeperkt is op een grondgebied van 41.000 km2 met een bevolking van ruim 17 miljoen mensen and counting, is evident. Met elkaar samenleven en het leefbaar houden met elkaar, veronderstelt burgerschap, in wederkerigheid. Heus, het wordt op papier allemaal keurig beleden, maar niet waargemaakt door de ChristenUnie.

Onlangs had ik een korte twitscussie met Simone Kennedy, echtgenote van VU-professor James Kennedy (Amerikaan van geboorte) en een bekend CU-boegbeeld in Amersfoort en daarbuiten. De uitwisseling kwam niet helemaal uit de verf en verzandde al snel, maar het kwam hierop neer. Ja, criminele en overlastgevende asielzoekers moeten worden aangepakt, en ja, sancties tegen deze mensen zijn beslist geen taboe. Maar hoe ‘hard’ dan ongeveer (zodat het indruk maakt en de daders zich niet het bekende lichaamsdeel uit de broek lachen)? Of dat een zaak echt wordt doorgezet en bij de rechter stand houdt en zo — het kwam allemaal niet uit de verf. De huidige rechtsstaat ter discussie stellen is voor de ChristenUnie heel, héél erg moeilijk. Terwijl die toch bepaaldelijk zwakke plekken vertoont en niet eens het diepste fundament van een maatschappij is. Onder de rechtsstaat ligt een morele basis. De rechtsstaat is niet meer (en ook niet minder) dan een uitwerking daarvan.

Maar bovendien zijn wij van de CU óók barmhartig, hoor!

Doordat met name in het evangelische christendom de Bergrede en het voorbeeld van Jezus volkomen centraal staan — terecht overigens — ligt daar een belangrijke inspiratiebron voor de ChristenUnie. Zo niet dé bron (Bron). Het gaat fout bij de vertaalslag, en bij een onvoldoende besef van het onderscheid tussen kerk en staat. Zeker, men zegt dat onderscheid wel degelijk te erkennen (dat niet te doen zou als heel vreemd worden ervaren), maar er wordt onvoldoende naar gehandeld. Subtiel verschil. Ogenschijnlijk. In het evangelische magazine Opwekking, uitgegeven door de gelijknamige stichting die met Pinksteren ook de gelijknamige conferentie bij Biddinghuizen organiseert (met ruim 60.000 bezoekers een van de grootste evenementen van het land), stond onlangs een interview onder de kop:

Immigratie is een zegen van God

Met als eerste zin:

Tass Saada, voormalig moslim en sluipschutter onder Yasser Arafat, gelooft dat de migratie van moslims naar Europa niet zomaar gebeurt. “God brengt ze bij ons”.

Schrik niet: dat geloof ik eigenlijk ook. Dat wil zeggen, ik accepteer dat de goede God de omstandigheden gebruikt om moslims te bereiken met het christelijke evangelie. Want dat is wat deze zendeling Saada beoogt:

De kerk is het antwoord op wereldwijde conflicten. (…) We willen christenen leren om te werken aan vriendschap met en acceptatie van moslims; dat opent de mogelijkheid tot gesprek.

Saada zegt te begrijpen dat “ook christenen het soms moeilijk vinden dat er steeds meer moslims” naar het Westen komen.

En het is waar dat  moslims de wens hebben dat de sharia — het islamitische recht — wordt ingevoerd in deze landen. Toch moet je daar niet bang voor zijn, maar uit liefde handelen. Niet elke moslim is een terrorist. Velen van hen zijn niet voor niets weggevlucht uit het Midden-Oosten. Denk je dat ze terugverlangen naar dat leven?

Het interview (waarschijnlijk niet online) is verder erg lezenswaardig en de strekking klopt. Voor de praktiserende christen. Voor de burger. Voor de kerk.

Niet voor de christen in de politiek.

Een politicus dient het landsbelang. De (tijdelijke) opvang van een echte vluchteling stel ik hier niet ter discussie. Maar wie dat niet is, komt hier niet binnen, of wordt uitgezet (daadwerkelijk uitgezet). Er zijn verschillende redenen waarom Nederland de immigratie drastisch beperken moet; ja, de instroom (tijdelijk) geheel moet stilleggen, én dient te zorgen dat forse aantallen mensen die hier al langere tijd verblijven, uit ons land verdwijnen — illegalen, waaronder uitgeprocedeerden, in de eerste plaats. Onze rechtsstaat wordt nu benut en misbruikt voor casussen waarvoor de oorspronkelijke architecten haar vast niet hebben bedacht.

‘Grenzen aan gastvrijheid’
Simone Kennedy c.s. stellen het allemaal niet zo hard. Vinden ze rabiaat. Intussen zijn ze bezig met het begeleiden en laten logeren van asielzoekers, of doen ze vrijwilligerswerk als taalcoach voor statushouders (doe ik ook). Mijn moeder zaliger had rond de eeuwwisseling een Irakese vluchteling in huis genomen, waarschijnlijk een statushouder — ik weet dat niet eens zeker; mogelijk zat Rashwan nog in procedure. Hier zijn de samenleving en het maatschappelijk middenveld aan zet. Als ik eraan terugdenk, liep ma (die in haar gezinswoning alleen was overgebleven) misschien wel gevaar. Zij moest dit gewoon doen, vond zij; ze had de oorlog zeer bewust en intens meegemaakt en het kwam op haar weg. Dezelfde vrouw had geen enkele moeite met ‘repressief’ beleid. Onversneden law and order-politiek. Kennelijk heb ik het niet van een vreemde. Mijn moeder in het huidige tijdsgewricht zou iemand zijn die vond dat Jawed S. een passende straf heeft gekregen en zijn advocaat die nu in hoger beroep gaat eens flink de waarheid zou willen vertellen. Vervolgens zou ze S. onverschrokken gaan opzoeken in de gevangenis.

Het landsbelang loopt niet synchroon met de zaak van het evangelie. De christen die met een deel van de Bijbel in de hand (en de rest niet) een open-grenzenpolitiek voorstaat, is niet bezig met de vrede van het land waar hij in dit aardse bestaan mag wonen. Christenen geloven weliswaar dat “Gods hand in geschiedenis” is (zie Tass Saada), maar dat betekent tegelijkertijd dat de mens daar niet over gaat. De roeping van de politicus staat haaks op die van de individuele gelovige en de christelijke gemeenschap.

En nu maar afwachten wat er van deze visie terechtkomt. De volgende zogenaamde huiskamerbijeenkomst van de ChristenUnie gaat over “Grenzen aan gastvrijheid“. Paul Scheffer is te gast, maar de onvermijdelijke ‘schrijver voor gerechtigheid’ Antonie Fountain is er ook. “Zo kan het niet langer!”, riep hij in het hoogtijdagen van het verzet tegen het uitblijven van een Kinderpardon. Maar zo’n pardon blijkt iedere keer weer een gedrocht, waar juist de óngerechtigheid en de emoporno van af druipen. Blijft mijn partij aan beide zijden mank gaan? Of gaat het toch ooit wat worden met een ‘rechtser’ vreemdelingen- en integratiebeleid, dat over een paar jaar in een neorealistisch kabinet (eindelijk) kan worden uitgerold?


Deel 1 van deze beschouwing over de ChristenUnie vindt u hier op Veren of Lood.

30 reacties

  1. Gerrit Joost schreef:

    “De kerk is het antwoord op wereldwijde conflicten. (…) We willen christenen leren om te werken aan vriendschap met en acceptatie van moslims; dat opent de mogelijkheid tot gesprek.” – En hier gaat het helemaal fout! Het zal de Christenhonden leren. Zij zijn de eersten zijn die worden onthoofd/afgeslacht. Ze zijn zo goed van vertrouwen, dat ze hun naïeve opstelling niet inzien. Mede dankzij CU wordt Nederland een rampenland. De eerste moskee begint al te kraaien…. Na 2, 3 generaties zijn we in de minderheid en kunnen de Christenen de schuilkerken weer in. Dat heeft God vast niet bedoeld met barmhartigheid. We laten onze buren verarmen om de goudzoekers in onze armen te sluiten.

  2. BegrensEuropa! schreef:

    Behartenswaardige bijdrage. Toch zie ik bij de GL/D66 variant van de CU het besef nog niet doordringen dat de overheid bepaalde verantwoordelijkheden heeft die gevolgen heeft voor het vreemdelingen- en integratiebeleid (als je van een beleid kan spreken bij iets wat de kenmerken van laissez-faire heeft).

  3. Dick Kraaij schreef:

    Het hele punt, ja.

  4. Dick Kraaij schreef:

    @Gerrit Joost Dat ís dan maar zo. Christenvervolging is voorspeld vanaf het begin van de kerkgeschiedenis. Behalve directe zelfverdediging is individueel geweld geen optie. Lees anders ‘Moeten christenen de islam bestrijden?’ nog even. Link zit in dit blog. Geweldsmonopolie is aan de staat.

  5. scherpschutter1943 schreef:

    Dick Kraaij. De staat heeft het geweldsmonopolie maar gebruikt het niet of gebruikt het verkeerd. De staat keert zich tegen haar eigen burgers en daar mogen de burgers zich tegen verdedigen, ook individueel. Godsdienstige overwegingen en argumenten horen niet in de politiek thuis. Dat moeten de CU.ers maar achter de voordeur doen maar niet in het openbaar. Waarbij nog komt dat anders denkenden helemaal niet gecharmeerd zijn van de CU met haar Segers en andere godsdienstfanaten

  6. Juanito schreef:

    Wat moet er gebeuren voordat Christenen weer staan voor hun christelijke identiteit en cultuur?
    Zonder Christelijke veldtochten, turken tot aan Wenen.
    Zonder Christelijke Iberische koningen geen Reconquista.
    Dat van deze strijd, dat waren overigens wel Katholieken, misschien zit daar de crux.

  7. Gerrit Joost schreef:

    @ Dick Kraaij – “dat is dan maar zo” ??? Met de zogenaamde barmhartigheid wordt heel Nederland verpest. De Christenen zijn onbarmhartig naar hun naasten…. hun landgenoten en buren. Door het omarmen van de arme Islamieten zijn de uitkeringen en zorg niet meer betaalbaar Het is ons land, wat de goudzoekers na 2 tot 3 generaties overnemen. Als alle CDA / CU en SGP leden een asielzoekersgezin in hun huis vrij kost en inwoning geven, dan zijn ze pas barmhartig. Nu betaalt heel ongelovig Nederland voor hen de rekening.

  8. Ernie van de Wal schreef:

    @Dick Kraaij. citaat: “Dat ís dan maar zo. Christenvervolging is voorspeld vanaf het begin van de kerkgeschiedenis.”

    Dit is werkelijk een volslagen imbeciele opmerking.
    Dat die Christenvervolging is voorspeld is juist. Maar dat betekent natuurlijk nog niet, dat je die vervolging dan maar over jezelf moet afroepen door moslims, die 100% vijandig staan tegenover het christendom dan maar massaal in ons land binnen te laten.

    (Im)migratie kan slechts onder voorwaarde dat de migranten bereid zijn, om zich snel aan de mores van het nieuwe land aan te passen. Bij deze massa immigratie zien we dat totaal ontsporen en zien we in ghetto’s een wij vs zij cultuur ontstaan. In Nederland -zeker met die hypocriete gereformeerden- gebeurt alles 50 jaar later.
    In o.a. Frankrijk, Zweden en Duitsland kan je al zien dat deze migratie zonder verplichtingen tot volkomen onbeheersbare situaties heeft geleid. Waarbij de ellende met de dag toeneemt.
    Maar goed, voor argumenten en realiteit is de Clysma Unie volkomen verblind.

  9. hans schreef:

    Citaat: “We willen christenen leren om te werken aan vriendschap met en acceptatie van moslims”
    Dat dachten de christenen ook in het Midden-Oosten waar ze gedurende eeuwen her en masse zijn afgeslacht en gereduceerd zijn van 80% van de bevolking tot minder dan 1%.

  10. Dick Kraaij schreef:

    Heren, heren nou toch… Vervolging over onszelf uitroepen is inderdaad VERBOTEN. Dat is nu juist precies wat ik zeg. Is dat niet overgekomen, dan ligt dat aan mij. Mea culpa. Twee stellingen:

    1. Wanneer de CU aan de macht is, handelt ze niet het landsbelang door de grenzen open te houden (ook niet een beetje) voor iedereen die geen echte vluchteling is.
    2. Of politici er nu wel of niet een potje van maken, de kerk heeft een roeping om iedereen met het evangelie te bereiken. Moslims en criminelen niet uitgezonderd.

    Ik hoop dat het zo iets duidelijker is…? Onderscheid van kerk en staat is geen rakettechnologie, maar toch soms wel een beetje ingewikkeld. En bovenstaande is echt voluit bijbels. In het oude Israël was de vreemdeling welkom, maar hij moest zich aanpassen. Op niet aanpassen stond de ultieme straf.

    Ad 1: Instemmen met zoiets als Pact van Marrakesh moet als een zeer ernstige vergissing door de CU worden beschouwd.

  11. Dick Kraaij schreef:

    @hans: Snap ik heel goed. Intussen neemt het aantal moslims dat de islam verlaat en óf atheïst/agnost óf christen wordt sterk toe als ik diverse bronnen mag vertrouwen. Ik hoorde zelfs van een Palestijn die het Judaïsme ging aanhangen. Vervolgens werd hij gemarteld door de Palestijnse Autoriteit.

  12. Karina schreef:

    ‘Christenvervolging is voorspeld vanaf het begin van de kerkgeschiedenis’.

    En omdat dit in de kerkgeschiedenis staat, denkt CU:
    ‘Kom ….ik help een handje mee aan de kerkgeschiedenis’.

    Vergeet niet het oude testament. Daarin wordt met God’s hulp bloederige gevechten gehouden grond af te nemen van niet-christenen. Ook deinste God niet voor terug een hele bevolking uit te roeien (Noah en de Ark).
    God Zijn woord is zijn volgelingen te beschermen en welvaart te geven.
    Niet om ze uit te laten roeien, net zoals in het MO.

    Voor mij zijn CU en CDA gevaarlijke, schaamteloze en machtsgeile groepjes.

  13. Ernie van de Wal schreef:

    Stelling 2 is juist.
    Daarvoor hebben kerken de zendelingen. Je hoeft die potentiële bekeerlingen dus niet hier naartoe te halen. Daar lijkt me de stelling van Tas Saada mank te gaan. Dat is ook het beeld wat je ziet; Ghetto’s gaat m niet worden qua evangelisatie. De meeste “vluchtelingen” kopiëren hier de situatie die ze ontvlucht zijn. Kennelijk hebben ze niet zoveel moeite met de maatschappelijke omstandigheden van hun land van herkomst.

    Stelling 1 is ook juist, maar deze trek ik voor mij verder door.
    Mijn halve familie is geref. vrijgemaakt. Niet meer aanspreekbaar als het om maatschappelijke thema’s gaat. Die lezen het Nederlands Dagblad, wat je tegenwoordig beter kunt benoemen als “Marxistisch Dagblad de Rode Dageraad”. De geref. vrijgemaakte kerk gaat haar synodale variant achterna, die in de jaren ’70 al linkser was dan Leonid Breznjev en Mao Zedong samen.
    Tot overmaat van ramp denken deze lui, dat ze God achter zich hebben. Ze hebben God ietwat gemodificeerd, zodat Karl Marx in de drie eenheid naast Jezus de plaats van God heeft ingenomen.
    Naast de evangelische club waaraan je refereerde is dit de voeding van de CU. Wat effectief een Groen Links is, met een waterig Heerejezussausje.
    Deze partij laten regeren is onvermijdelijk wachten op ernstige ongelukken en vergaande debilisering van de samenleving; sla willekeurig een krant open en le voila.

    Vanwege dat soort dwalingen ben ik -als overtuigd christen- niet alleen voor scheiding van kerk en staat, maar ben ik zwaar tegenstander van christelijke politieke partijen.
    Wat niet wegneemt dat je -als oprecht christen, integer- degelijk waarde kunt toevoegen aan een partij als FvD.

  14. Karina schreef:

    Vanwege dat soort dwalingen ben ik -als overtuigd christen- niet alleen voor scheiding van kerk en staat, maar ben ik zwaar tegenstander van christelijke politieke partijen.
    ** Christelijke politieke partijen kunnen juist een aanvulling zijn. Mits zij dan ook echt de Christelijke waarde vertegenwoordigen. Dat is conservatief. Iets wat hard nodig is bij het huidige progressieve idioterie.

    Wat niet wegneemt dat je -als oprecht christen, integer- degelijk waarde kunt toevoegen aan een partij als FvD.
    ** Vergeet PVV niet. Als oprecht christen vind ik deze partij veel dichter bij het geloof staan dan FvD.

  15. Wim schreef:

    @Ernie vd Wal. U raakt het punt dat de schrijver laat liggen: de verzaking van de kerken. Het merendeel heeft het evangelie van persoonlijke verlossing (het verticale) ingeruild voor een sociale, zo niet socialistische boodschap inclusief druk op de politiek. Daarmee is stelling twee in de huidige situatie van de kerken een wassen neus, en oorzaak van spraakverwarring die een contraproductieve opstelling van de kerken moet verbergen.

  16. Dick Kraaij schreef:

    @Karina Ik ben God niet. Er is geen christen die niet worstelt met vragen over de moordpartijen (de ‘oorlogen des Heren’) in het Oude Testament. Eén ding is zeker: het OT is niet bedoeld als een handboek. Zo van: ‘Zie, voorwaar, Jericho is compleet verwoest en de bevolking van Jericho voor 99,9% uitgeroeid. Mannen, vrouwen, kinderen. En gij, gristen, levend onder het Nieuwe Verbond, ingesteld door Jezus, ga heen; doe gij evenzo’.

    In de islam is dit veel problematischer. Van de koran zou men nog kunnen zeggen dat het een cryptisch en poëtisch boek is, met gedeelten die elkaar opheffen en tegenspreken. Toch is het schriftgezag is in de islam veel strikter. In beide heilige boeken is de tekst de tekst, maar de Bijbel laat aanzienlijk meer ruimte voor interpretatie, ook in de meeste orthodox-christelijke kringen. De koran kent geen Nieuwe Testament. En tot overmaat van ramp is Mohammed de profeet wiens voorbeeld moet worden nagevolgd. Daar is het wél: doe gij evenzo. Mo een pedo met een harem, zo ook de moslim. Mo een veldheer, zo ook de islamitische troepen na hem. Mo een massamoordenaar, zo ook de Mohammedaan. Mo’s vrouwen gesluierd, zo ook de moslima.

  17. Karina schreef:

    @Dick Kraaij 11:40
    Met zowel het eerste gedeelte als het 2e gedeelte van jou reactie ben ik helemaal mee eens. Het feit dat ik het Oude Testament erbij haalde is nadruk te leggen op de beweringen van CU. De CU behandelt alleen citaten uit de Bijbel die aansluiten bij het Brussels geloof. Dat is volgens mij verkeerd. Het geloof is niet alleen het Nieuwe Testament.

    ‘Er is geen christen die niet worstelt met vragen’.
    Voor mij was dit ook eén groot vraagteken. Uiteindelijk heb ik voor mijzelf besloten niet langer stil te staan bij de uitwerking van de Bijbel. Dit is tenslotte rond de 6e eeuw gedaan. De tijd van wilde verhalen, slachtvelden en helden met bijbehorende (achterlijke) cultuur.
    Het is jammer dat Rome zijn deuren gesloten houdt voor al het ‘bijbels literatuur’ die de 6e eeuwse-heren niet nodig vonden dit te verwerken in de Bijbel. Wie weet hoeveel duidelijker de Bijbel dan zou zijn.
    Mijn geloof gaat niet verder dan de grondslag van Bijbelse teksten. Voor de rest zijn de 10 Geboden voor mij leidend hoe je als christen moet leven.

    JIj zal dat waarschijnlijk niet genoeg vinden. Maar ieder christen gaat met het geloof om zoals hem/haar dat het beste lijkt.
    Wel blijf ik erbij dat hoe CU het geloof vertegenwoordigd weg heeft van macht en politieke correctheid.
    Ik zie er absoluut niets Bijbels in terug.
    Ik heb verwachtingen van dit soort partijen. Er is al zoveel twijfel onder de bevolking over het bestaan van God. De CU ellendelingen vergroten alleen deze bevolkingsgroep.

  18. Dick Kraaij schreef:

    @Karina e.a. Het klopt dat “christelijke politiek” een groot probleem is (geworden). Partijen als PVV en FvD hebben (helaas) (nog) weinig bestuurservaring plus de tact en strategisch inzicht die toch nodig zijn, maar brengen wél het juiste geluid. Ik stem landelijk echt geen CU meer. Maar nogmaals, met het programma van de CU is helemaal niet zo gek veel mis. Een volgende keer meer daarover.

  19. Wim schreef:

    Ha ha. te weinig bestuurservaring bij PVV en FvD. Te weinig om wat te doen? Om zich staande te houden in de slangenkuil? Om dolken te slijpen alvorens die in ruggen te planten? Om wollig te formuleren. Misschien hebben andere partijen wel te veel bestuurservaring, ‘tact’ of strategisch inzicht….
    Bovendien, hoe krijg je bestuurservaring als je wordt buiten gesloten of steeds disproportioneel wordt afgerekend?

  20. Karina schreef:

    @Dick Kraaij

    ‘met het programma van de CU is helemaal niet zo gek veel mis.’
    Het programma van de VVD ziet er ook prima uit.
    Maar het zijn de daden die een partij maken wat zij zijn.

    ‘ Partijen als PVV en FvD hebben (helaas) (nog) weinig bestuurservaring plus de tact en strategisch inzicht die toch nodig zijn’.
    Te weinig ervaring of ‘het niet durven van besluiten nemen’, wordt het volk aangepraat door de zittende politiek.
    PVV en FvD worden uitgesloten. Zolang zij nog de kans niet hebben gekregen zich te bewijzen, kan je niet bij voorbaat vaststellen dat ze de taak niet aankunnen.
    Zeker PVV niet. Deze partij bestaat 15 jaar. Juist deze partij weet precies wat er speelt in Nederland/EU.

  21. Ernie van de Wal schreef:

    Wat voor bestuurservaring had de CU dan? Die heeft altijd als splinterpartijtje oppositie gevoerd. Als je ziet wat ze nu als regeringspartij presteren is het ronduit bedroevend. Het lijkt me lastig om het nog slechter te doen.

    Wat FvD gaat doen moeten we nog afwachten. De PVV heeft kwalitatief uitstekende politici in haar gelederen.

  22. Johan van Vught schreef:

    De ChristenUnie heeft helaas D66 links ingehaald. Met weemoed denk ik terug aan de RPF en GPV.
    Zij zouden Nederland nooit uitgeleverd hebben aan islam. De ChristenUnie verraadt niet alleen het land, maar ook de christenen. Zeer verdrietig! Wie van stemgedrag in de Tweede Kamer gaat opzoeken zal schrikken waar parlementariërs van CU voor/tegen hebben gestemd.

  23. izaka schreef:

    Geachte heer Kraaij,
    Zeker, op de CU is het nodige aan te merken, net zo als op alle andere partijen.
    Het is aan CU om te bepalen met welke partijen ze mee samen willen werken, en aan de kiezer om te bepalen op welke partij zij gaan stemmen.
    Zolang niet een partij de absolute meerderheid heeft zal men compromissen moeten sluiten.
    Ook als een partij de absolute meerderheid zou behalen is het verstandig om rekening te houden met de minderheid, democratie is meer dan de helft plus 1.
    Er is in Nederland een behoorlijk een behoorlijke verscheidenheid aan partijen, keuze voldoende lijkt mij als de koers van CU je niet zint.

  24. Dick Kraaij schreef:

    @izaka U blijft maar voorbijgaan aan het centrale punt. Juist de ChristenUnie is een partij die op grond van haar programma, beginselverklaring en geschiedenis zou moeten beseffen dat overheidskerntaken werkelijk de eerste prioriteit van de staat zijn. Daarnaast pakt feitenvrij beleid de CU, zelfs als het juridisch allemaal in orde zou zijn. Programmatisch is er nauwelijks een goed alternatief voor de ChristenUnie. Want helemaal zonder sociaal beleid kunnen we natuurlijk niet. Dat is dan ook niet wat ik zeg.

  25. izaka schreef:

    Beste heer Kraaij,
    Ik ben van mening dat CU een wat betreft programma mijn voorkeur heeft, helaas kan CU eigenlijk weinig van zijn programma verwezenlijken in dit kabinet.
    Dat je water in de wijn moet doen, dat moet je accepteren, maar nu lijkt het meer wijn bij het water doen.
    Op zich te waarderen dat CU regeringsverantwoordelijkheid wil nemen en niet allen een getuigenis partij in de oppositie wil zijn, voor christenen is het niet eenvoudig om enerzijds barmhartig te zijn en ook rechtvaardig te zijn.
    Misschien zou een program vergelijking een beter uitgangspunt zijn om een regering te vormen, op voorhand partijen uitsluiten is in wezen niet democratisch.
    Maar de kiezer moet het uiteindelijk bepalen, hopelijk hapert de marketingsmachine van de VVD de volgende keer.

  26. Dick Kraaij schreef:

    @izaka: Dus de CU doet water in de wijn vanwege minstens nog twee andere partijen met een law & order-karakter, om ons daar nu maar even op te focussen (en naast de VVD is dat het CDA). Het moet niet gekker worden! http://verenoflood.nu/veiligheid-hoor-je-nooit-meer-iemand-meer/

  27. izaka schreef:

    Christian neorealo wat is dat eigenlijk?

  28. izaka schreef:

    @Izaka

    Voor dergelijke boekrollen hebben we de Vrije Tribune. Het is wel weer mooi geweest zo. Als u het niet in een regel of 15 kunt zeggen, laat dan maar zitten.


    Claude

  29. izaka schreef:

    Wat heeft
    @PieterOmtzigt
    gezegd of wat gaat hij zeggen? Ik val er nu midden in, heb het geduld niet om Wallis de Vries uit te zitten en moet nog douchen. Schiet verdomme… op! #dtv #op1 #genderisme

  30. Dd schreef:

    Ok