DE WERELD NU

Onredelijkheid bij tegenstanders

Onredelijkheid

Onredelijkheid is een lastig begrip. Wat zijn deugdelijke en wat ondeugdelijke argumenten in discussies als die tussen protestanten en katholieken in Ulster en joden en moslims in Palestina?

Veel mensen lijken te denken dat alle argumenten goed zijn als ze maar leiden tot het gewenste doel. Anderen menen dat argumenten achterwege kunnen blijven omdat het gelijk zo duidelijk aan één kant ligt dat iedere discussie overbodig is. Dat is niet zo.

Argumenten zijn nooit overbodig en ze behoren zinnig te zijn en er op gericht redelijke mensen te overtuigen, ook en met name wanneer die redelijke mensen tot het kamp van de tegenstanders in een conflict behoren.

Dat de verwijten van redelijke buitenstaanders zich in Ierland in de eerste plaats tegen de protestanten en in Israël tegen de Israëli’s richten is wel verklaarbaar. Dat is niet omdat men het in Ulster met het IRA-geweld eens kan zijn of in Israël de Palestijnse zelfmoordaanslagen goed kan keuren. Het is vooral omdat men onder protestanten en Israëli’s gelijkgezinden aan meent te treffen die voor redelijke argumenten vatbaar zullen zijn. Palestijnen en katholieke Ieren worden gezien als mensen van een andere planeet en daarnaast als koloniale slachtoffers, more sinned against, than sinners.

De verwijten die aan de onderliggende partijen, zowel in Ierland als in het Midden Oosten, kunnen worden gemaakt komen, kort samengevat, hier op neer dat zij in naam van een partieel gelijk middelen geoorloofd achten, die niet meer in verhouding staan tot het gestelde doel. Tegenover de Palestijnen voelen veel mensen zich geremd om aan die opinie uiting te geven, omdat de zelfmoordaanslagen religieus geïnspireerd lijken te zijn en eerbied voor andermans godsdienst ons van jongs af is ingeprent.

De Israëliërs, vinden wij, zouden moeten begrijpen dat er geen alternatief is voor het in vrede samenleven met de Palestijnen en hun andere Arabische buren. Het optreden tegen de Palestijnen, zoals het doodschieten van stenengooiende demonstranten en het zonder proces liquideren van Palestijnen die verdacht worden van het organiseren van aanslagen zou, als het in Europa of Amerika zou plaats vinden, een vreedzaam samenleven voor generaties onmogelijk maken. Het lijkt daarom zo onlogisch en counterproductive.

Israëli’s horen daarom van dit soort methoden af te zien, vinden wij. Voor de Noord-Ieren, van wie het conflict toch minder ernstig is en tegen wie de Engelsen de laatste jaren veel terughoudender optreden dan de Israëli’s tegen Palestijnen, geldt mutatis mutandis hetzelfde.

Dat wij er zo over denken en de betrokkenen dat anders zien komt vooral omdat wij kort van memorie zijn en over het hoofd zien dat het geweld van vandaag het vervolg is op geweld van honderd jaar geleden. Alles is intussen al geprobeerd, inclusief de zachte hand en het toedraaien van de andere wang. Het heeft allemaal nooit geholpen. De beste oplossing zou zijn om alle katholieken uit Noord Ierland te verhuizen naar het zuiden of naar Amerika en de Arabieren in Palestina en de vluchtelingkampen naar andere Arabische landen. Dan houdt het misschien ooit op en anders niet.


Dit artikel over onredelijkheid verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp.

Meer van Toon Kasdorp vindt u hier.

2 reacties

  1. Johan P schreef:

    ‘Redelijkheid’ is een begrip dat verschillende definities heeft voor verschillende groepen/culturen.
    (Strenge) islamieten vinden het redelijk dat vrouwen die zich niet bedekken worden aangerand. Volgens de quran is het redelijk om een belediging van mohammed te beantwoorden met geweld.
    Als men het al niet eens kan worden over wat redelijk is, dan is er helemaal geen kans op een debat met uitkomsten waardoor iemand zijn overtuigingen aanpast.

  2. Yukio schreef:

    “Met de rede – een intrinsieke capaciteit van de mens als gevolg van het bestaan van een rationele ‘ziel’ – bedoel ik het op een extra-systemische Orde gerichte bewustzijn (dat altijd een mix is van denken en emotie (maar de verhoudingen variëren)). [Extra-systemisch = buiten het materiële systeem.] Dit bewustzijn staat open voor het ontvangen van extra-systemische Orde-informatie (= normativiteit).
    Materialisten wijzen – met het bestaan van de ‘ziel’ – dit extra-systemisch denken uiteraard af. Zij geloven dat een systeem op de een of andere manier zelf zijn eigen waarde/normativiteit creëert (dus dat een systeem ‘zelf-referen’t kan zijn (dus dat je je aan je eigen haren uit een moeras kan trekken), quod non).”

    Geciteerd uit: “De Prijs van Politieke Correctheid”
    Zie: https://www.bravenewbooks.nl/site/?r=userwebsite/bookdetails&id=263113, verkregen op 6 juli 2021