DE WERELD NU

Slavernij en de Winti-priesteres

winti

Anders dan veel Nederlanders voelen Surinamers een levende band met hun voorouders, zegt Markelo. Zij is winti priesteres en haar functie is het onderhouden van die spirituele contacten met haar landgenoten, maar ook met de lang geleden overleden voorouders. Slavernij vormt daarbij een belangrijk deel van de gespreksonderwerpen.

Er zijn ieder jaar slavenbijeenkomsten her en der in Nederland, overal waar Surinamers wonen. In Amsterdam vinden die plaats in het Oosterpark, waar we op het verzoek van de Surinaamse Nederlanders een monument hebben geplaatst dat onze rijksgenoten aan dat verleden kan herinneren.

Het is ruim anderhalve eeuw geleden dat de slavernij in Suriname werd afgeschaft. Zoals bekend heeft die hier in Nederland nooit bestaan, niet in het Koninkrijk na 1813, maar ook niet eerder in de Franse tijd of ten tijde van de Republiek.

Vreemd genoeg lijkt Markelo nu te denken dat de Afrikanen uit Ghana de eerste slaven waren die de wereld heeft gekend. Dat is niet zo. Nederlanders en andere Europeanen hebben de slavernij niet uitgevonden. Het is omgekeerd, zij hebben haar juist afgeschaft. Slavernij bestond al in de prehistorie en het Romeinse recht dat in de Renaissance werd gerecipieerd, bevatte een uitgebreide juridische regeling van het instituut. Spanjaarden en Portugezen vonden het pasklaar in de digesten en hebben het toegepast voor de handel en eigendom van slaven op hun plantages. Een klein aantal Noord Europeanen hebben dat toen van de Iberiërs overgenomen tot het verzet er tegen onder de eigen bevolking te groot werd.

De Verlichting, die hier in Nederland is ontstaan, heeft uiteindelijk overal op de wereld een einde aan de slavernij gemaakt, behalve hier en daar in Arabië en Afrika, waar de beschaving nog niet ver genoeg is doorgedrongen. Waarom Surinamers in dit duistere verleden blijven wroeten alsof het iets is om trots op te zijn, blijft onbegrijpelijk, ook als je het interview met Marian Markelo leest.

Verantwoordelijk voor de slavernij van haar voorouders waren in de eerste plaats de Ghanezen zelf, die die mensen gevangen genomen hebben en aan de slavenhandelaren verkocht. Verder zijn het de transporteurs die de schepen naar Ghana hebben gestuurd om ze naar Zuid Amerika te brengen. Tenslotte zijn het de plantagehouders in Suriname die ze gekocht hebben en te werk gesteld. Dat de bosnegers weg liepen van de plantages en de bush in trokken is begrijpelijk. Dat de plantagehouders die daar last van hadden er niet blij mee waren snap ik ook nog wel, maar wat hebben wij daar in Nederland nu mee te maken? Zijn het niet de Surinamers zelf die verantwoordelijk zijn omdat die bijna allemaal van slavenhouders afstammen? Geen van mijn voorouders heeft er iets mee van doen gehad, dat weet ik zeker, al was het alleen maar omdat de meesten helemaal niet in Nederland woonden.

Meershoek wilde weten hoe Markelo aankeek tegen excuses van de ‘nazaten’ in Nederland. Welke nazaten zei hij er niet bij en misschien zou hij daar eens onderzoek naar moeten doen. Ik wed dat de grote meerderheid in Amsterdam Zuid Oost woont en die excuseren zich zelden als ze hun jaarlijkse bijeenkomst hebben in het Oosterpark.

Als gewone Nederlander, zonder voorouders die op wat voor manier dan ook met de slavernij van doen gehad hebben, voel ik me niet aangesproken. Ik voel me niet betrokken bij het onderwerp, tenzij ik er door Surinamers of door mijn krant met mijn neus op wordt gedrukt. Dat Surinamers zich met die voodoo onzin bezig houden en blijven grübeln over hun verleden, daar begrijp ik niets van.

Dat de kosten van de slavernij herdenking door de Amsterdamse belastingbetaler worden gedragen in plaats van door de Surinaamse regering vind ik daarnaast een vorm van diefstal. Hoe minder aandacht aan het onderwerp wordt besteed hoe beter en zeker geen publieke aandacht hier in Amsterdam! Suriname is onafhankelijk en alle lasten en lusten uit het verleden berusten nu rechtens in Paramaribo. We willen dat de Surinamers hier emanciperen en niet teruggeworpen worden in hun zwarte verleden. De subsidie voor het jaarlijkse evenement in het Oosterpark zou in het kader van de bezuinigingen dienen te worden afgeschaft

Het Parool is een Amsterdamse krant en Surinamers vormen hier een substantiële bevolkingsgroep. Dat aandacht besteed wordt aan wat Surinamers bezig houdt is daarom op zich begrijpelijk. Maar er moeten toch andere en interessantere dingen zijn dan de heidense Surinaamse folklore die Markelo zo lijkt te interesseren.


Dit artikel verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp

6 reacties

  1. Karina schreef:

    Meesterlijk hoe de waanzin van dit onderwerp wordt benoemd.
    Misschien zou er eens massaal (voorgedrukte) aangifte gedaan moeten worden voor valse beschuldiging.
    De kans dat ik afstammeling ben is praktisch nihil.

  2. Grapjas schreef:

    Het spijt mij dat men excuses wil. Meer dan dit krijgt men niet.
    Tenzij wij, de Friezen, compensatie krijgen van de Hollandse gristen voor het proberen te vernietigen van onze cultuur, afpakken ons land en vrijheid. Daarbij van hedendaags Marokko en Tunesië vanwege de honderden jaren dat zíj ONZE vrouwen en kinderen ontvoerden als slaaf. Maar het telt niet zolang er een Blanke slachtoffer is? Ophouden met deze waanzin.

  3. BegrensEuropa! schreef:

    Drie generaties is al heel wat. Sommigen van ons hebben misschien nog als baby op schoot gezeten bij een overgrootouder, maar dat was het wel. Al wie daarvoor leefde is niet meer dan geschiedenis. Een kleine rekensom leert ons dan dat slavernij eveneens geschiedenis is, evenals het contractarbeiderschap, de aan scheurbuik of door schipbreuk overleden zeelieden, en het landarbeiderschap voor al het landwerk dat nodig was om de Nederlanders te laten overleven. Maar vanuit het slachtofferschap geredeneerd wordt die slavernij plotseling heel belangrijk en de enige geschiedenis die er kennelijk toe doet. Hoe zouden (ex-)slaven zich nou kunnen identificeren met de Verlichting in Nederland? Klaarblijkelijk op geen enkele wijze, behalve dat het uiteindelijk tot hun bevrijding heeft geleid als ze niet al eerder zichzelf hadden bevrijd door het bos in te rennnen. Het grote probleem is dat men zich kennelijk de vrijheid niet kan toeeigenen. Zou het slavernijbesef in Suriname of onder Surinamers misschien teveel in leven gehouden worden? Onbedoeld, althans voor de meesten, volgt dan het verlangen naar compensatie vanzelf. Is het misschien een gebrek aan andere geschiedenis? Of aan rolmodellen? Of aan het breed uitmeten van de eigen ‘zwartheid’ , terwijl velen een gemengde joods-europees-indo-amerikaans-afrikaanse afstamming hebben.

  4. karton schreef:

    Wát een waanzin over die slavernij; ik heb nóóit een slaafje of slavinnetje gehad, mijn opa en oma óók niet !
    Ook mijn buren hadden geen slaaf, nooit !
    Álles wat die klaplopers willen is GELD, zoveel mogelijk GELD, want zij lijden er heden-ten-dage nog steeds aan,die zielenpieten. Zodra zij een zak geld zien is hun trauma plots verdwenen.
    We moeten ons niet zo laten “sturen en bedonderen” door die gasten. Het staat hen toch vrij om terug te keren naar het land van herkomst van hun tot slaaf gemaakte voorouders ? Ach, vergeten……..in die landen kent men geen uitkeringen, zoals W.A.O. en WW en Bijstand.

  5. Ravian schreef:

    Het slavernij verhaal van het afgelopen halve millennium is voor 95% een Afrikaans Arabisch onderonsje, waar ook heel veel niet Afrikanen en Arabieren het slachtoffer van geworden zijn.
    Zo goed als de enige slaven nakomelingen in de wereld zijn de nakomelingen van zwarte aan blanken verkochte slaven, dat zou je al te denken moeten geven.
    Die paar blanken die lang geleden een spreekwoordelijke blauwe Maandag (zwarte) slaven gehouden hebben behandelden deze over het algemeen aanzienlijk beter dan dat slaven om het even waar elders behandeld werden.
    En uiteindelijk zijn het dan ook nog eens de blanken geweest die de slavernij wereldwijd afgeschaft hebben, waarna het enkel nog is blijven bestaan in delen van Afrika en de Arabische wereld.
    En dan lopen er nu in Nederland aan het uitkeringsinfuus hangende achter achter achter achter achter achter achter achter kleinkinderen van zwarte slaven rond, wier voorouders inmiddels al een kleine twee eeuwen lang van de Nederlandse welvaart geprofiteerd hebben, en die zich desondanks het recht toe-eigenen om de blanke Nederlanders te belasteren en te schofferen, en te pogen hen nog meer geld af te troggelen.
    Aanklagen wegens smaad en poging tot oplichterij, en daarna deporteren naar Timboektoe of zo.

  6. IA schreef:

    Deze hele discussie hangt van stompzinnigheid aan elkaar… Dat zowel soewarte zielepieten als de blanke huilebalken stemrecht hebben geeft te denken.