DE WERELD NU

Slavernij als transitiefenomeen?

Bedreigingen, eenheid van prijs, een land van deugers, Academisch tuig, Stalinisme, Duitsland, Applestore overval, Olympische Spelen, Rechters, wereldregering, Oekraïne, Therapeutenangst, Qatar, Cultuur en politiek, Onveilig, basis, Politiek, Zwart, Overlast, Vrouwen en kinderen

Onze moderne obsessie met slavernij stamt uit schuldbesef. Dat schuldbesef knaagt zo sterk aan ons dat we er daardoor niet redelijk meer mee om kunnen gaan.

Dat dat schuldbesef ons zo vreselijk in de weg, zit maakt dat we met de slavernijperiode in de westerse cultuur niet redelijk meer om kunnen gaan. Dat geldt in steeds sterkere mate ook voor een scala aan historische gebeurtenissen en wie daar deel aan hadden. Terug redenerend vanuit de gedachte dat de witte mens zo slecht is dat hij de schuld van de wereld dient af te lossen probeert men zichzelf af te zweren. De witte mens, en niemand anders. Is hij niet de schuldige van alles? En niet te vergeten dat eeuwige kapitalisme dat onder alle omstandigheden te vuur en te zwaard bestreden moet worden.

Maar wie niet met zichzelf leven kan vanwege een geschiedenis die men niet accepteren wil, wil niet leven. Daarvoor heeft de coöperatie Waardig Sterven een effectieve oplossing, maar val er andere mensen niet mee lastig. Wie terug moet graven in het verleden om ergens boete voor te kunnen doen, doet aan intellectuele automutilatie. Dat mijn verre voorouders instrumenteel waren in het uitsterven van de mammoet (dit is intussen door (paleo)archeologen bewezen!) is een onprettige gedachte, maar geen reden om vegetariër te worden.

Zoals je de hele slavernij beter eens aan een objectieve blik kunt onderwerpen. Om te beginnen is slavernij letterlijk zo oud als de beschaafde wereld (zie de wetten van Hammurabi), en was in allereerste aanleg ook een verbetering waarbij een verslagen vijand niet langer direct werd gedood ( en zelfs opgegeten) maar in gevangenschap kwam om nuttig te worden ingezet. Hoe het voor u ligt ga ik niet voor u bepalen, maar mijn keus is nog steeds liever werken dan dood worden gehakt.

Dat slavernij zo oud is als de beschaafde wereld heeft nog een consequentie: het behoort niet per sé tot de laagste instincten om iemand tot slaaf te maken. Bijkomend werd het gebruik van slaven al snel aan regels gebonden. Zelfs de Amerikaanse slavernij die model staat voor ons denken over het fenomeen, kende bepaalde basisbeginselen. Dat zij tegelijkertijd enorm was ingesteld op de rechten van de eigenaar heeft haar ondergang eerder bespoedigd dan uitgesteld.

Want toen ik er laatst nog eens uitgebreid over nadacht tijdens mijn zaterdagse middagbad, realiseerde ik e dat slavernij de neiging heeft vanzelf uit te streven naar mate een maatschappij beschaafder wordt. Het is niet zozeer een kwestie van afschaffing wegens technologische verbeteringen (machines om de katoenoogst te oogsten en verbeteren ontstonden pas na de afschaffing van de Amerikaanse slavernij. De noodzaak dwong tot technologische uitvindingen, niet andersom), maar wegens het groeien van moraal met de toename van beschaving.

Terzijde: dat in moslimlanden nog steeds slavernij bestaat toont zowel dat culturen niet gelijkwaardig zijn, als dat de progressie in moslimculturen op een heel laag pitje staat, zo zij al waarneembaar is anders dan als gevolg van westerse invloeden.

Met het groeien van beschaving en moraal verliest slavernij meestal aan aantrekkelijkheid, óók voor de slavenhouders. Dat wat in Noord-Amerika plaatsvond (de afkondiging van vrijlating kwam in het kader van een strategische zet tijdens de burgeroorlog) is niet exemplarisch voor de manier waarop slavernij gewoonlijk eindigt. De slavernij in de Oudheid was tijdens de laatste jaren van et Romeinse keizerrijk zo sterk in verval dat het fenomeen ook zonder de barbareninvallen niet lang zou hebben overleefd. De horigheid van de Russische peones halverwege de 19e eeuw verschuilde maar weinig van de Amerikaanse negerslavernij, en kwam vrijwel tegelijkertijd onafhankelijk van de ontwikkelingen in de USA ten einde.

Beschaving beëindigt slavernij, maar slavernij kan heel nuttig zijn voor een beschaving in opbouw. Dat klinkt cru en het ìs ook cru, maar het is verre van uniek voor welke beschaving dan ook. Maar op de keper beschouwt is het niet meer dan een overgangsfase die een volwassen beschaving kan missen.

En dat slavernij niets met ‘ras’ te maken heeft is eveneens een feit, want niet alleen werden in Noord0-Afrika minstens evenveel blanke slaven gehouden als zwarte werden verscheept naar de Nieuwe Wereld. Maar dat verschepen naar de Nieuwe Wereld was ‘nodig’ omdat de indiaanse slaven – die de Spanjaarden hadden gemaakt tijdens de verovering van de Inca en Aztekenrijken – niet opgewassen bleken tegen de levensomstandigheden die van hen werden geëist. De negerslaven waren dus vervangers van die indianen. Wie daarover meer weten wil moet maar zoeken onder encomienda.

7 reacties

  1. Erik schreef:

    Engels: we kunnen onze voorouders niet verwijten dat ze de stoommachine nog niet hadden uitgevonden .
    Onder de westerse slavernij werd het slaven gezin intakt gelaten, in de islamitische landen werden de mannen gecastreerd ,wat 90% niet overleefde, de kinderen van sexslavinnen werden doodgeslagen, daarom geen negers in Arabië wel in de VS .

  2. Thomas schreef:

    Niet met slavernij kunnen leven? Wie dan niet? Linkse witte sympathisanten van ANTIFA, Groenlinks en D’66 kunnen absoluut niet met Zwarte Piet, met het omroepen van dames en heren in de trein en slavernij leven. Leef je leven net als mijn buurman, die zegt : “Ik discrimineer niet, ik ga altijd naar een bordeel met zwarte vrouwen”.
    Stop toch om die linkse idioten een podium te geven met hun zogenaamde schuldbesef over slavernij.

  3. Matjan Tutul schreef:

    Twee redenen waarom ik geen spatje schuldgevoel kán voelen over slavernij. 1. Elk mens heeft het recht om uitsluitend beoordeeld te worden op zijn eigen merites, dus niet die van zijn familie, voorouders, ras, religie, of enige andere groep waar hij door zijn geboorte toe behoort. Dit is het belangrijkste principe, dat absolute geldigheid heeft en niet onderhandelbaar is. Het geldt voor Mohammedanen, Joden, Christenen, atheïsten en agnosten, negers, kleurlingen en blanken, kinderen van moordenaars en piraten, van nazi’s en communisten in gelijke mate. 2. Met betrekking tot slavernij en slavenhandel gepleegd door Europeanen in de 16e tot 19e eeuw geldt bovendien het volgende. Slavernij was na het verval van Rome niet inheems in Europa, maar wel, en ook nu nog, een eigenschap van Afrika en enkele andere niet-Europese maatschappijen. De Europese handelaren zijn niet uitgevaren om slaven te maken en te verhandelen. Zij hebben gebruik gemaakt van wat hun werd aangeboden door inheemsen die slaven als volstrekt normale en legale handelswaar zagen. Men mocht wensen dat zij op dat aanbod niet waren ingegaan, maar de initiatiefnemers van die handel waren zij niet. Ook indien schuld overerfbaar was (quod non) zouden de nazaten van negerlaven in de Nieuwe Wereld zich in eerste instantie moeten wenden tot de inwoners van een aantal Afrikaanse landen die directe nazaten zijn van de toenmalige handelaren. Maar ook voor hen geldt dat zij onder het principe onder 1. gevrijwaard zijn van alle schuld.

  4. Cool Pete schreef:

    Heel goed artikel.

    – de grootste slavenhandelaren uit de geschiedenis, zijn de islamitische Turkmenen met Indiase slaven; en de islamitische Arabieren: tot op heden aan toe.
    – de Westerse wereld schafte in de 19e eeuw de slavernij af en stelde die strafbaar.
    – Momenteel zijn er wereld-wijd [ naar schatting ] zo’n VEERTIG [ 40 ] miljoen
    slaven: vooral in islamitische landen in M-O; in [ deels islamitisch ] Afrika: zoals: Sudan; in islamitisch Pakistan; in islamitisch Bangla-Desh; in [ christelijk?] Brazilië; in hindu India; in communistisch China; in communistisch Noord-Korea.

  5. Bennie schreef:

    Gaarne eens een artikel over de blanke slavernij gepleegd door Noord Afrikanen en Turken, daar hebben we heden ten dage meer aan, als was het alleen al om die hondsbrutale lieden uit die regio’s eens en vooral de tijd de leugenachtige mond te snoeren.

  6. Matjan Tutul schreef:

    Twee redenen waarom ik geen spatje schuldgevoel kán voelen over slavernij. 1. Elk mens heeft het recht om uitsluitend beoordeeld te worden op zijn eigen merites, dus niet die van zijn familie, voorouders, ras, religie, of enige andere groep waar hij door zijn geboorte toe behoort. Dit is het belangrijkste principe, dat absolute geldigheid heeft en niet onderhandelbaar is. Het geldt voor Mohammedanen, Joden, Christenen, atheïsten en agnosten, negers, kleurlingen en blanken, kinderen van moordenaars en piraten, van nazi’s en communisten in gelijke mate. 2. Met betrekking tot slavernij en slavenhandel gepleegd door Europeanen in de 16e tot 19e eeuw geldt bovendien het volgende. Slavernij was na het verval van Rome niet inheems in Europa, maar wel, en ook nu nog, een eigenschap van Afrika en enkele andere niet-Europese maatschappijen. De Europese handelaren zijn niet uitgevaren om slaven te maken en te verhandelen. Zij hebben gebruik gemaakt van wat hun werd aangeboden door inheemsen die slaven als volstrekt normale en legale handelswaar zagen. Men mocht wensen dat zij op dat aanbod niet waren ingegaan, maar de initiatiefnemers van die handel waren zij niet. Ook indien schuld overerfbaar was (quod non) zouden de nazaten van negerlaven in de Nieuwe Wereld zich in eerste instantie moeten wenden tot de inwoners van een aantal Afrikaanse landen die directe nazaten zijn van de toenmalige handelaren. Maar ook voor hen geldt dat zij volgens het principe onder 1. vrij zijn van alle schuld.

  7. Beschouwer schreef:

    Die linksen gebruiken het slavernijverleden om groepen tegen elkaar op te zetten. Blanken en zwarten. Slavernij heeft niks met ras te maken. De lijfeigenen in de Middeleeuwen waren ook slaaf en de kinderarbeid in de Twentse textielindustrie waren ook slaven. De Arabieren houden of hielden slaven.