DE WERELD NU

Recensie – liefde voor beginners

Erdal Balci, Israël, Corona, westerse schuld, Brederode, Recensie, Afgrondelijk, depressie

Over de liefde raakt men nooit uitgesproken. Al was het maar omdat we ons haar zo moeilijk maken.

Liefde voor beginners is een aanval op de romantische liefde. Op de gedachte dat liefde iets unieks is tussen twee mensen, dat dat voor iedereen zo moet zijn, en dat dat zaligmakend zou moeten zijn. Om diezelfde reden is het ook een gids. Meer specifiek: een gids voor mannen. En is juist daarom ook heel interessant voor vrouwen, aangezien het deze wereld vanuit een hoek bekijkt die hen (in de meeste gevallen) vreemd is. Want zoals de auteur terecht constateert: mannen en vrouwen zijn heel verschillend in hoe ze met de liefde om gaan.

Wat je ook niet zo heel vele meer tegenkomt is een boek dat de romantisch-exclusieve liefde relativeert en het belang van contact hoger aanslaat dan het hebben van diep contact. Cultureel gaat het daarmee in tegen een trend, nee: een overtuiging. Dat is verfrissend.

Hoe ik daar zelf in sta? Voor elk van de voorbeelden die Verwer noemt beschik ik over tegenvoorbeelden. Vrijwel alles zou ik anders aanpakken, en mijn ervaringen zijn diametraal anders. Behalve één dan: de observatie dat als het fout gaat met die zo gewenste unieke romantisch-exclusieve liefde, het goed fout gaat. Na een relatie van tien jaar die resulteerde in een stiefdochter, een dochter, een faillissement en slaande ruzie met vrijwel al mijn familie en veel bekenden – plus een existentiële crisis – mag ik mezelf ervaringsdeskundige noemen. Wat me niet weerhouden heeft er met evenveel argeloosheid en gelukzaligheid opnieuw aan te beginnen – toen ik het gevoel had dat het er de tijd weer voor was en ik de juiste persoon tegen kwam. Mijn persoonlijke mening is dus dat je het zeker proberen moet op de manier die ons zo vaak en vol overtuiging voorgehouden wordt, maar dat je niets moet overhaasten. En zelfs wat dat laatste betreft lijken Verwer en ik van mening te verschillen.

Toch is dat mogelijk het enige dat in dit boek tegenstrijdig is: de gedachte dat je de ‘echte’ liefde niet moet willen haasten, maar dat je met de rest moet opschieten, want de tijd wacht niet. Het uitgangspunt van dit boek is dan ook dat ‘platte liefde’ niet zo plat hoeft te zijn als zij wordt voorgesteld. Wat, citeer ik met instemming – plat dan ook precies inhouden zou:

nog nooit is er een goede definitie van platte seks gegeven, maar het voornaamste criterium is dat de spreker er niet aan doet en bepaalde anderen wel.

Renzo Verwer stelt dat Liefde vooral een gevoel is, een gevoel dat je in het ware leven maar al te vaak in de weg kan en zal zitten als je je er aan over geeft. Hij laat in dit boek zien dan het allemaal anders kan. Hoe waar ook allemaal: niet voor mij. Het is de enige postmoderne waarheid waar ik mee leven kan: dat het een keuze is. Maar ook als je het met het uitgangspunt niet altijd eens zult zijn is het een vaak vermakelijk boek waarin erudiete pareltjes worden afgewisseld met nuchtere observaties. Bovendien is het een uitstekend cadeau voor mensen die zuchtend over hun lot de nachtelijke hemel afspeuren op zoek naar verlossing. Midden in de herfst met de feestdagen in aantocht is dat geen geringe verdienste.

liefde
Renzo VerwerLiefde voor beginners
Uitgeverij De Blauwe Tijger oktober 2017