DE WERELD NU

Ons koloniaal verleden en de beeldenstorm

Beeldenstorm

Gisteren werd het standbeeld van graaf Maurits van Nassau uit het Mauritshuis verwijderd. Tijd voor enige reflectie over nut en oorzaken van de huidige beeldenstorm.We hadden er begrip voor toen de standbeelden van Stalin en Saddam Hoessein omver getrokken werden. Het waren geen herinneringsbeelden of eerbetoon voor verdiensten. Ze werden opgericht als persoonsverheerlijking van dictators nog tijdens hun bewind.

Nu ons via standbeelden de in brons gegoten geschiedenis van Nederland ter discussie wordt gesteld, voelen we ons ongemakkelijk. Het gaat niet alleen om standbeelden.  Ook het beeld van Zwarte Piet was aan discussie onderhevig en wordt nu gaandeweg vervangen door een kleurenpiet. De goede man had nooit iets te maken met slavernij, maar actievoerders wisten hem tot symbool te maken van het Nederlands aandeel in de slavernij.

Als er een initiatief zou komen om een standbeeld voor Adam, de vader van de mensheid volgens velen, op te richten, zou er ook discussie ontstaan. De man was fout. Hij had die appel nooit moeten aannemen. Dankzij hem leven we nu in een tranendal in plaats van in het paradijs.

BeeldenstormDiscussie ontstond ook over het standbeeld van Abraham Kuyper in Maassluis. In 2006 wees de gemeenteraad het plaatsen van zijn standbeeld nog af. De man was immers nogal anti-homo geweest en dat konden we de hedendaagse homo’s toch niet aandoen. In 2008 kwam het er toch en niemand heeft het meer over zijn anti-homogezindheid.  We weten wat ons verleden was en niemand ziet het standbeeld van Kuyper als een verheerlijking van de anti-homogeschiedenis of als opwekking om weer anti-homo te zijn. Katholieken hadden ook kunnen protesteren. Kuyper was immers de voorman van een christelijke stroming die een paar eeuwen het katholieke volksdeel onderdrukte vanwege de vermeende trouw aan Rome.

De discussie over het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen op het mooiste plein van Hoorn heeft geleid tot een piepklein bordje op de sokkel. Daar staat op dat hij omstreden is. Alsof we dat vandaag de dag niet weten. Nu gaan er ook stemmen op om de tunnel die zijn naam draagt van een andere naam te voorzien. Alsof die naam een verheerlijking zou zijn van het verleden of een opwekking om onze vloot er op uit te sturen om weer eens een kolonie te veroveren. We  weten wie Coen was, hij behoort tot ons verleden.

Als de gewetensvollen en actievoerders consequent zijn, moet ook de Amsterdamse grachtengordel, voor hen een monument van het ‘roofkapitalisme’, worden gesloopt of voorzien van bordjes die vermelden dat ze een verleden vertegenwoordigen dat niet zo mooi was. De actievoerders noemen de ‘gouden eeuw’, niet voor niets de ‘grauwe eeuw’.

Het bekijken van het verleden door de bril van vandaag heeft iets calvinistisch. Veel dingen die in het verleden algemeen geaccepteerd werden, zouden we vandaag niet willen herhalen. Moeten we die vooruitgang vieren door de beelden van het verleden te laten verdwijnen of bekladden? We erkennen het verleden. Voor de homo’s is er een monument en dat is er ook voor het slavernijverleden.

De geschiedenis herschrijven vanuit een hedendaagse bril kan geen aanleiding zijn om de hedendaagse Nederlander te laten boeten voor wat zijn voorvaders nog normaal konden vinden. Wie daar toch naar streeft of actie voor voert, zit fout. Een erkend verleden moet genoeg zijn om te stoppen met zeuren.

De goede vraag is natuurlijk: waarom zeuren ze eigenlijk?

Die vraag probeer ik morgen te beantwoorden


Dit artikel verscheen eerder op Peter’s Blogboek

6 reacties

  1. jan schreef:

    Kort antwoord, geld
    Niets meer
    Niets minder
    .
    Dan heel lang niets
    Dan jaloers,

  2. Jantje schreef:

    Het weghalen van diverse geschiedkundige elementen van de vaderlandse geschiedenis, is geschiedvervalsing.
    Het tegen de huidige meetlat leggen van 16e, 17e eeuwers is ook geschiedvervalsing.
    Weer een overeenkomst tussen links en de moslims: geschiedvervalsing.

  3. Pieter Breydel schreef:

    Ik zie dat soort zaken toch in hetverlengde van de politieke eenmaking van Europa. Daar hoort het afbreken van de nationale identiteit bij door het verdacht maken van historie, door het desorganiseren van nationale instituties als politie, justitie, onderwijs zorg, defensie. Mensen moeten gaan verlangen naar een centraal geleide Europese aanpak om de opgebouwde chaos aan te pakken. Dat is wat onze leiders en opinimakers beogen, slippendragers als ze zijn van de EU.

  4. Cool Pete schreef:

    De geschiedenis willen her-schrijven/ veranderen, is ABSURD.
    De geschiedenis is om het verleden te leren begrijpen.
    Wie het verleden niet begrijpt, is gedoemd die te herhalen …

  5. Feniks schreef:

    Als zwarten blanken verplichten tot het omhangen van een bord slavendrijver, moeten m.i. zwarten eveneens worden verplicht tot het omhangen van het bord slavendrijver. (Oh en eveneens mohammedanen).
    Ook dient op een dergelijk bord dan vermeldt te worden hoe groot het aandeel van de partijen was in slavendrijven.
    Eveneens dient te worden vermeldt wanneer en door wie slavernij is afgeschaft en door wie slavernij nog altijd gepraktiseerd wordt.
    Kortom er dient eindelijk eens een glashelder beeld te worden geschetst.

  6. Johan P schreef:

    De geschiedenis willen herschrijven is niet absurd. Helemaal niet. Wel levensgevaarlijk.

    Het gaat er bij deze figuren helemaal niet om dat ze niet willen leren van de geschiedenis. Het gaat hen erom de basis, de ‘roots’ van onze culttur en maatschappij aan te vallen. Door de geschiedenis stap voor stap te wissen/veranderen breken ze namelijk de cohesie en de trots van een volk, waarmee het ook de ziel vernietigt.
    Het gevolg is dan een versplinterde massa mensen die geen binding meer hebben met elkaar en dat is een gemakkelijke prooi voor de veroveraar.

    Daarom zou er best eens wat meer aandacht in de klaslokalen mogen zijn voor dingen als dit.
    ;https://www.youtube.com/watch?v=rYLW6grrLkc&t=4s