DE WERELD NU

Masker 19? Signaal van maatschappelijke ongelijkheid

Proportioneel geweld, maatschappelijke ongelijkheid

Mijn eerste reactie op een berichtje als de instelling van Masker 19 is: wat een waanzin! Dat is het inderdaad, maar meer nog de maatschappelijke ongelijkheid die er achter schuil gaat.

Vorige maand kwam kinderombudsvrouw Kalverboer met een au fond absurde waarschuwing, dat kinderen thuis niet veilig waren ,en dat de Corona-sluiting van scholen om die reden een ramp was. Deze nieuwe berichtgeving lijkt van hetzelfde laken een pak: een omfloerst bericht om geen slapende honden wakker te maken.

Geweldscode

Waarom bij de apotheek? Het is de plek waar iedereen komt, en bijna iedereen in Nederland krijgt regelmatig medicijnen voorgeschreven. Dat maakt het geen logische plek, maar er klinkt een zekere wanhoop door in deze aanpak. En dat wijst op een maatschappelijk probleem waaraan men geen ruchtbaarheid wenst te geven. Het èchte probleem zit derhalve een laag dieper.

In de huidige sociale context kan dat maar één ding  betekenen: er is een probleem met de sociale situatie van allochtone vrouwen die men niet benoemen wil omdat dat beledigend zou zijn voor de koeltoer, of de mannen daarvan.

Hoe kom je tot die conclusie? Eigenlijk wordt je er toe gedwongen. Sociale problemen waar autochtonen een negatieve hoofdrol in spelen worden breed uitgemeten in de pers besproken, en iets als hierboven aangekondigd zou de praatprogramma’s nog weken voer geven voor de analyse van de schuld van de blanke witte man. Deze omzichtige aanpak kan derhalve slechts twee redenen hebben:

  • de angst dat terreurgroepen van witte blanke mannen anders revanche zouden nemen,
  • dat andere groepen dan die van de witte blanke man verantwoordelijk zijn.

Het is de ene of de andere, en de stille omzichtigheid zegt vervolgens vrijwel alles. Ik vind dit erger dan schokkend; het is beledigend. Dat het tevens een poging is om de illusie in stand te houden dat alle culturen gelijkwaardig zijn, in plaats van te erkennen dat sommigen stukken gewelddadiger zijn dan andere schemert er ook doorheen. Maar dat je op deze manier de geweldscode die de oorzaak van het probleem is stiekem probeert in stand te houden maakt dit compleet walgelijk.

Masker 19 is een signaal van maatschappelijke ongelijkheid in heel veel opzichten.

9 reacties

  1. Ernie van de Wal schreef:

    Gaan die hulpverleners veel uitrichten tegen dat huiselijke geweld, als het in de –koeltoer– zit ingebakken?
    Of zou zo een hulpverlener, als hij/zij/het al het lef heeft om binnen te stappen aan den lijve ondervinden hoe dat huiselijke geweld nou precies wordt uitgevoerd?

  2. BegrensEuropa! schreef:

    Ik was vorige maand op grond van de oproep van Kalverboer tot dezelfde conclusie gekomen. Ik had wel verwacht ergens een signaal op te pikken uit de MSM hoe het precies zat, maar dat kwam niet (misschien heb ik wat gemist, maar dan hoor ik he graag). Het is kennelijk zo dat wij onze ‘witte’ vinger niet in de richting van de niet-witte medemens mogen wijzen als daar iets niet helemaal in de haak is. Het omgekeerde is natuurlijk wel het geval en het houdt dan ook niet op, ook al moet men diep in het verleden wroeten om iets te vinden (bijv. slavernij is alweer anderhalve eeuw geleden wereldwijd afgeschaft door ‘witten’, maar het moet en zal ze eeuwig en altijd voor de voeten geworpen blijven worden. Hetzelfde geldt voor racisme etc.). De gevolgen van dit niet-mogen-wijzen is dat het probleem voortduurt, met alle nadelige effecten vandien. Die dan weer met veel pijn en moeite hersteld moeten worden, al dan niet door de toch al overbelaste verzorgingsstaat (zie oproep Kalverboer). Ofwel: dweilen met de kraan open. Terwijl we juist al millennia bezig zijn de productiviteit te verhogen en werkgelegenheid te scheppen zodat iedereen een normaal, beschaafd leven kan leiden. Hoehoe, nog iemand wakker daar. Het gaat niet om incidentele losse handjes van willekeurige personen, maar er is iets structureels aan de hand. Dat vergt een lange-termijn aanpak met een visie. Niet eindeloos pappen en nathouden en blind voor zich uitschuiven.

  3. Ernie van de Wal schreef:

    @BegrensEuropa!
    De progressieve medemens kent -net als Adolf Hitler- übermenschen en untermenschen. Wit en autochtoon is untermensch in het gemeen en de mannelijke variant daarvan is untermensch in het bijzonder.
    Naar de getinte übermensch mag de untermensch uiteraard niet wijzen. Hij mag er zelfs niet aan denken.

    Kwa slavernijverleden moet je dit eens laten doordringen.
    Op dit moment zijn het voornamelijk de witte mensen, die voor dag en dauw opstaan om zich in files naar hun werk te begeven. En na een lange dag werken weer terug naar huis.
    Waarbij zij ook in het levensonderhoud voorzien van talrijke zwarte medemensen zonder baan. Die de mond vol hebben over de slavernij, maar intussen wel de witte mens gebruiken om in hun levensonderhoud te voorzien.

    Het wordt tijd, dat we dat eens gaan benoemen. Zo beschouwd is Keti Koti een schoffering aan het adres van die witte mensen, die door de zwarte klagers worden uitgebuit.

  4. Cro Magnon schreef:

    In de mediterane landen ga je naar de apotheek als je ziek bent. Die verwijst je eventueel door naar de huisarts. In Nederland ga je direct naar de huisarts. Dat is tevens een vertrouwenspersoon met beroepsgeheim. Daar heb je helemaal geen codewoord nodig. Bovendien zit je dan met de arts alleen in de spreekkamer en niet in een winkel met tientallen wachtenden met meeluisterende oortjes.

  5. Ad Rek schreef:

    Ik lees hier over witte blanke mannen en blanke witte mannen.
    Even een gedachte hierover
    Ik ben blank, dat wil zeggen mijn huid is blank, niet wit. Ik heb wel ’s iemand gezien met een zeer blanke huidskleur, op het witte af maar dat is uitzonderlijk. De cultuur die door mijn huidskleurgenoten in het verleden is ontwikkelt en wij hier in hoofdzaak nu hebben noem ik, de cultuur van de blanken of blanke cultuur. Mensen met getinte, gele en bruine/donkerbruine huidskleur hebben vaak ook die blanke cultuur. In ieder geval in hoofdzaak want er kan wat gevarieerde folkloristische aankleding zijn. Blanke cultuur, westerse cultuur. Bepaalde kritische groepen noemen dat wit, witte cultuur. Daar hebben ze een doel mee. Onder andere kunnen ze het afzetten tegen zwarte cultuur waar ze zichzelf dan onder scharen. Ik doe daar niet aan mee, ik laat me niet in dat politiek voorgebakken dualisme plaatsen. Ik zou mezelf wit moeten noemen, zodat zij me als zodanig kunnen afschieten. Nee! Niet aan meedoen! Hert gaat van kwaad tot erger. Bijvoorbeeld is ons woord neger nu ‘verniggerd’, niet alleen dat ook de neger zelf wordt verniggerd. Hij wordt er toe verleidt om zich te vereenzelvigen met Amerikaanse negers. Heel aanlokkelijk natuurlijk want vereenzelvigen met of als Nederlander stelt niet zo veel voor. Amerika is nummer een. En dan staat de Afrikaanse Amerikaan weer aan de top daarvan want blank is slecht en zwart is goed. Nou ja, zo werkt dat allemaal door op meerdere vlakken en onderwerpen.

  6. grapjas schreef:

    Er was toch al een codewoord?
    ‘ Islam’?

  7. grapjas schreef:

    En waar leven die ‘ witte’ mensen toch?
    IK ben BLANK, namelijk?

  8. Cylin schreef:

    In hoeveel en welke talen wordt deze informatie verspreid?

  9. Hannibal schreef:

    @BegrensEuropa!
    Het verhaal van Kalverboer was voor mij ook al een signaal van hoe dit kennelijk functioneert (al koste het me een paar dagen en twee stukken eer ik zover was), en dit bevestigt mijn toenmalige gedachten in feite. Je wordt er steeds handiger in om de ‘verwarde mens’ al te herkennen als je die op 100 meter afstand voor het eerst in je leven ziet aankomen.