DE WERELD NU

Lawaai om een film – universaliteit rechtsregels

rechtsregels

Rechtsregels zijn voor iedereen op dezelfde plek hetzelfde, zo kun je de westerse rechtsfilosofie omschrijven. Moslims denken daar fundamenteel anders over.

Ik fietste langs het Museumplein[1], waar meer politie op de been was dan ik kon overzien, ter controle van een handvol demonstranten dat gemakkelijk te tellen was.

Ze waren boos, die demonstranten en boosheid was wat je op de TV in al die andere demonstraties kon zien in de moslimlanden. Maar hadden ze het gelijk aan hun kant?

Het was kennelijk de bedoeling van de maker van de film geweest om moslims te beledigen en anders dan veel mensen hier in Nederland en in andere westerse landen vind ik niet dat de vrijheid van meningsuiting iemand het recht geeft om andere mensen te beledigen. Het is niet fatsoenlijk ze te beschadigen in iets dat hun kennelijk sterk ter harte gaat. Die demonstranten mochten van mij dus boos zijn op de filmmaker, maar ze moesten er wel mee rekenen dat dit precies was wat hij wilde.

Maar misschien is dat de goede vraag wel niet, of beledigen mag. Als het niet mag, wat hoort dan je reactie te zijn als het toch gebeurt? Mensen maken dit soort films. Geeft dat iemand het recht om heel andere mensen op hun beurt te beledigen door hun vlag in brand te steken of hun ambassadeur te vermoorden? Nee, zegt U natuurlijk. Geeft het hun het recht om de maker van de film dood te schieten. Nee, ook niet, dat is geen proportionele reactie. Ook niet als wat hij gedaan, n.l. het maken van een beledigende film, niet strafbaar is in het land waar hij woont? Nee, niet op basis van het recht dat hier in Europa of in Amerika geldt.

Hoort het Amerikaanse of Nederlandse recht dan ook te gelden voor moslims? Ik vind van wel, ja. Net als Amerikanen en Nederlanders zich aan het recht van moslimlanden moeten houden als ze er voor kiezen daar heen te gaan, moet dat omgekeerd ook. Als iemand in Amerika een film maakt waar je het niet mee eens bent dan zul je Amerikaanse methoden moeten gebruiken als je er iets aan wilt doen.

Daar komen we naar mijn mening bij de werkelijke vraag. Ik weet niet of de moslimgemeenschap als zodanig zich beledigd voelt, maar stel eens dat het zo is. Stel, men voelt zich in al die moslimlanden dodelijk beledigd. Ligt er dan bij ons als medeburgers van de man, die opzettelijk die belediging heeft gepleegd, een plicht om daar wat aan te doen? En als we dat nalaten, maakt ons dat op een of andere manier schuldig tegenover die beledigden?

Niet volgens onze rechtsregels.

Dat demonstreren op het Museumplein mogen moslims van mij en kennelijk ook van de eertijdse burgemeester Van der Laan. Hij houdt ze liever weg bij het Amerikaanse consulaat en daar kan ik wel begrip voor opbrengen, gezien die vermoorde ambassadeur in Libië. De relaties met de VS zijn bovendien voor Nederland kostbaar. Ik dacht indertijd even: tant de bruit pour une omelette, maar bij nader inzien vind ik dat hij gelijk had. Met een grote overmacht optreden is wat je moet doen in zo’n situatie. Het intimideerde de demonstranten duidelijk en dat lijkt me verstandig.

Men vindt het in moslimlanden net zo iets als de Deense cartoons van een paar jaar geleden, maar dat is het toch niet. De cartoons waren een antwoord op het verschijnsel dat in Denemarken een stel tekenaars zo geïntimideerd bleken door het moslimgeweld dat een uitgever geen tekenaar mee kon vinden die een boek over Mohammed wilde illustreren. In Denemarken mag beledigen net zo min als hier, maar het was helemaal niet de bedoeling van de uitgever van dat boek om wie dan ook te beledigen.

Het punt is dat moslims aan het idee dat andere mensen iets doen dat aan hun verboden is niet het recht kunnen ontlenen om zich beledigd te voelen en al helemaal niet om geweld te gebruiken tegen degene door wie zij zich beledigd voelen. Die cartoons waren dus niet hetzelfde als nu die film. Die film was wel degelijk bedoeld om te beledigen. Maar ook dan is geweld niet een geoorloofd antwoord. Wat moslimautoriteiten hadden kunnen doen was een civiele procedure beginnen tegen de filmmaker en een schadevergoeding eisen. Zo doen we dat hier.


  1. Op 16/09/12

Dit artikel verscheen eerder op het Blog van Toon Kasdorp

Meer artikelen van Toon Kasdorp  vindt u hier.

4 reacties

  1. Stoner schreef:

    Het ging Geert nooit om het beledigen.
    Hoofdzaak was aantonen dat ze zichzelf altijd anders doen voorkomen dan dat zij in werkelijkheid zijn.
    Vredelievend -> dat blijkt niet uit de reactie.
    Tolerant naar anderen toe -> werderom niet uit de reactie op te maken.
    Toch best jammer dat je dood bent Toon, had er wel plezier in kunnen hebben om zo’n beetje 90% van wat je gezegd hebt af te kraken, ouwe struisvogel.

  2. Gerrit Joost schreef:

    Wat is beledigen? Ik voel me beledigd. Je hebt me diep, heel diep beledigd, ik voel me gekwetst tot in het diepste van mijn ziel. Wat is dit voor een gevoel? Welke waarde heeft het? Onze deugers nemen genders serieus die zich beledigd voelen. Als je zegt dat je je beledigt of gekwetst voelt krijg je van hen een podium. Omdat mijn bed-, bedovergrootvader zoon was van een slaaf voel ik me gekwetst en eis ik nu genoegdoening! Als iemand een spotprent maakt van Trump lacht de wereld zich suf, als er een spotprent gemaakt wordt van Mohammed of Allah, dan voelen Islamieten zich gekwest. Ik vind het geklets en gezwets. Mij “kwetst” het bijvoorbeeld dat de Islam intolerant is voor ongelovige varkens. Mogen we Moslims met voorgedrukte aangiften nu aanklagen? D66, help me.

  3. Stoner schreef:

    @ Gerrit Joost

    Juist gezien. Een belediging komt van de kant van de ontvanger ervan, niet van diegene die hem uit(draagd).
    Ipv. jezelf gekwetst te voelen kun je ook je schouders ophalen en denken “wat een mafklapper”.
    Als de uiting wel bedoeld was om te kwetsen ontneem je de uiter hiermee ook zijn plezier, immers hij krijgt niet de respons die hij hiermee probeerde uit te lokken.

  4. Neef Jansen schreef:

    De islam is tegenwoordig bij uitstek een ideologie die je moet bekritiseren, want er is waarschijnlijk nog nooit iets bedacht dat destructiever en mensvijandiger is dan de islam. Er zijn tegenwoordig ex-moslims die in honderden video’s, boeken en interviews uitleggen hoe irrationeel, wereldvreemd en gewelddadig de islam is. Ook zijn er politici en wetenschappers die je de waarheid vertellen over de islam. Deze mensen worden praktisch allemaal met de dood bedreigd door juist die islam. Het zijn de nieuwe helden, de echte helden, de helden van de moderniteit, de moderne wereld, het vrije woord.