DE WERELD NU

Koranverbranding

Bedreigingen, eenheid van prijs, een land van deugers, Academisch tuig, Stalinisme, Duitsland, Applestore overval, Olympische Spelen, Rechters, wereldregering, Oekraïne, Therapeutenangst, Qatar, Cultuur en politiek, Onveilig, basis, Politiek, Zwart, Overlast, Vrouwen en kinderen

Het is op internet al een paar weken bekend. Maar met nog een paar dagen tot de fatale datum 11 september gaan de media nerveus doen over van alles wat er mee te maken heeft, zo ook met de aankondiging van een kleine kerkgemeente in Gainesville, Florida (50 leden). Dominee Terry Jones wil Korans verbranden, ter nagedachtenis van de doden op Ground Zero.

Na bezwaren van de EU, het Vaticaan en het Witte Huis heeft ook het Pentagon (vanwege Afghanistan) zich bij de tegenstanders gevoegd. Dominee Terry Jones, die zegt sinds de aankondiging begin juli meer dan honderd doodsbedreigingen te hebben ontvangen, geeft geen krimp. Hij draagt nu wel een pistool.

Maar waarover hebben we het eigenlijk? Wat is nu tegenwoordig nog de functie van een de verbranding van wat voor boek dan ook? De keizer die de Chinese Muur bouwde was de eerst bekende boekenverbrander uit de geschiedenis, maar in zijn tijd had dat nog enige zin. Simpelweg om dat een boek veel tijd kostte om te maken. En hij had dan ook succes: van een aantal Chinese klassieke werken ouder dan circa 200 v. Chr. kennen we soms alleen nog de titel, heel soms het onderwerp.

Berucht is ook de Index, de lijst van boeken die katholieken niet mochten lezen. Hij schijnt zelfs nog te bestaan, maar niemand weet nog wat je er mee zou moeten. De lijst is zelf een dode letter geworden.

Het is vele malen geprobeerd, maar effectief in het uitroeien van eenmaal geschreven woorden is men na 200 v. Chr. nooit meer geweest. Toch is men er nooit mee gestopt, dus moeten we het vooral zoeken in de symboolfunctie.

Een offer.

Nu zijn er in godsdiensten twee soorten offers: de vrijwillige gave, en afgeven of vernietigen, waarmee men het object van afschuw tegelijkertijd ritueel onder de hoede van het aanbedene stelt, en het nooit meer tegen hoopt te komen. Uit de aard der zaak dus een heidens gebruik. (Katholieke elementen waarin dit een rol speelt laten we even buiten beschouwing.) Ketterverbrandingen in de 16e en 17e eeuw hadden overigens een vergelijkbare gedachte, al zullen de katholieke autoriteiten daar toen anders over hebben gedacht.

Welbeschouwd is deze Koranverbranding een heidens ritueel. Een curieuze zaak voor een christelijk dominee. Hij zou beter moeten weten.