DE WERELD NU

Iran versus USA – hoe serieus is dood Soleimani?

Iran arrangeert meer sancties

Een Amerikaanse drone-aanval gisteravond had de dood van de Iraanse generaal Soleimani tot gevolg. Voor Iran een moeilijk te overschatten verlies. Iran heeft wraak gezworen.

Voor Iran is het verlies tweeledig. Het prestige van het land kreeg hierdoor een klap, en de strateeg die het militaire beleid van Iran de afgelopen tien jaar vorm gegeven had sneuvelde. Dat was tevens groot nieuws:

Opmerkelijk: president Trump tweette slechts de Amerikaanse vlag. Het contrast met de recente dood van IS-kalief Baghdadi is van een opvallende terughoudendheid.

De gevolgen van de dood van Soleimani zijn vooralsnog niet eenvoudig te duiden. De dood van hun belangrijkste strateeg zou Iran kunnen nopen tot minder ambitieuze acties tegen de Amerikanen in het MO. Tot dusver was Iran er herkenbaar op uit de USA te provoceren tot een grote aanval op het land zelf. Soleimani was de architect van deze strategie, mogelijk op bevel van Groot-Ayatollah Khamenei. Soleimani werd beschouwd als de machtigste man in Iran na de Groot-Ayatollah.

Wraak zal Iran ongetwijfeld pogen te nemen, maar ook achter wraak kan een sluwe strategie schuil gaan. Heeft Soleimani een langdurige strategie met eventuele tactische uitwerkingen achtergelaten? Of komt het nu neer op zijn medewerkers om zijn werk voort te kunnen zetten? En, hoe briljant zijn deze leerlingen?

De positie in Irak was al moeilijk genoeg, zo schreef ik gisteren, en Iran leek in het nauw te zitten. Als dat klopt is de dood van Soleimani voor Iran een nog zwaarder verlies dan het ook anders zou zijn geweest. Er moest een antwoord verzonnen worden op de Amerikaanse aanpak van dit moment, en Soleimani was dè man die dit had moeten bewerkstelligen.

Een aantal Amerikaanse steden verhoogt nu de veiligheidsmaatregelen. Ex-DIA-directeur Clapper sprak zijn bezorgdheid uit over het toenemende fanatisme van de Iraniërs dat hij verwachtte.

Maar gisteren al had het Pentagon naar aanleiding van de perikelen rond de Amerikaanse ambassade in Baghdad al laten weten dat de USA haar inspanningen meer controle te houden zou vergroten. De dood van Soleimani vond slechts een paar uur later plaats. Ook de analyse dat Trump geen Carter is lijkt de spijker op de kop te slaan.

Iran has just made a tragic mistake.  When Iranian proxies directly attacked the U.S. embassy in Baghdad on Tuesday, it sent shockwaves across the entire planet.  Of course it immediately reminded many of us of the Iranian hostage crisis, and that episode turned out great for the Iranians.  In November 1979, a group of Iranian militants stormed the U.S. embassy in Tehran, and they took 52 American citizens hostage.  For the next 444 days, the United States was absolutely humiliated by the Iranians.  President Jimmy Carter looked like a pathetic weakling in the eyes of the rest of the world, and his inability to get the hostages back helped to pave the way for the election of Ronald Reagan in 1980. (..) But anyone that knows Trump understands that he never backs down.

Dat laatste is niet helemaal zeker wat mij betreft – zie ook de merkwaardig terughoudende reactie van de president hierboven nadat hij er over werd gebriefed – maar de USA heeft hard toegeslagen. Voor Iran is het nu de kunst een tegenzet te bedenken die niet gelijk staat aan een oorlogsverklaring die overal als zodanig wordt geïnterpreteerd. Het verlies van Soleimani doet zich aldus direct voelen.


Meer over het reilen en zeilen van Iran vindt u hier op Veren of Lood

46 reacties

  1. Joop schreef:

    Wat is het probleem dat die Suleimani een bommetje op zijn dak heeft gekregen?
    Hij is nu in de zevende hemel met zijn 83 maagden. Dat wilde hij zijn hele aardse leven toch al?

  2. Frans Groenendijk schreef:

    Typisch Trump dat dit zijn volgende tweet was: “Iran never won a war, but never lost a negotiation!”

  3. Frans Groenendijk schreef:

    @Joop Dat was precies wat Khamenei twitterde!

    “… years of wishing for martyrdom … “

  4. Joop schreef:

    @Frans
    Eind goed, al goed.

  5. Willie schreef:

    Goed werk van Trump zoveel mogelijk dodelijke burgers voorkomen en de verderfelijke moordende leiders zelf aan pakken,
    Vreemd, de Media is weer in een anti Trump hetze en omarmen deze moordenaar, weinig gelezen in deze media dat onder die vent in een paar dagen 1500 mensen overhoop werden geschoten.

  6. BegrensEuropa! schreef:

    De strateeg achter de proxi-oorlogen die overal dood en verderf zaaien verdient niet beter. Diegenen die achter deze strateeg schuil gaan nog minder. Sommige revoluties kunnen niet kort genoeg duren, vooral omdat ze vaak gepaard gaan met sadistisch totalitair geweld tegen onschuldigen.

  7. carthago schreef:

    Iran provoceert ,liegt , bedriegt en moordt.
    De terughoudendheid in Trumps tweet met het slechts tonen van de US vlag toont z’n onverschrokken maar niettemin diplomatieke genialiteit.Een opstand in Iran heeft nu ook hopelijk weer vleugels gekregen.
    Het was ongetwijfeld ook een perfecte mossad actie.

  8. erik schreef:

    Soleimani was een massamoordenaar en genocidist, die niet alleen in het middenoosten, Africa, latijnsamerica, en Europa voor oorlogen en terreur aanslagen verantwoordelijk was, ook in eigenland liet hij zijn terreurbendes van de revolutionaire garde beestachtig huishouden, afgelopen weken meer dan 1500 doden.

  9. Ton schreef:

    Chartago zijn reaktie is duidelijk maar de afgelopen tijd doet Amerika het zelfde nl.. provoceren,liegen bedriegen en van een moord zijn ze ook niet vies.
    Verder is Trump een staatshoofd ok, maar of hij diplomatiek en geniaal is ,daar zet ik een groot ?? bij

  10. Henk Albarda schreef:

    Ik sluit me geheel aan bij Carthago , Erik en overigen.
    Ton, toch lastig een ‘klein detail’ te vergeten, nl dat de democraten (dat zijn ook deels amerikanen) provoceren, liegen en bedriegen.
    Eindelijk een NIET-diplomaat in het witte huis, die, met volle tegenwerking van trias politica schendende rechters er hard aan werkt zijn beloftes tenminste in gang te brengen.
    Graag wat meer concrete, specifieke toelichting die ik NIET in NRC, Volkskrant, Trouw, Parool, NPO kan lezen/horen?

  11. Peter Louter schreef:

    Een streep trekken vergt een soort lef dat Europa niet heeft.
    Lost het wat op? In de tribale wereld van het Midden-Oosten zal men beter rekening houden met Amerika’s bereidheid en vermogen om hard terug te slaan.

  12. Willie schreef:

    Onlangs spotte de Iraanse ayatollah Khamenei dat president Donald Trump ‘Iran niets kan aandoen.’ Die heeft in enkele dagen tijd een keihard antwoord gegeven.

  13. Joop schreef:

    Terugslaan is de enige taal die de islam worshippers begrijpen. De Israelis en Trump begrijpen dat.
    De meeste Europeanen hebben hierin weinig tot geen talent. Die zijn vooral goed om steeds de foute afslag te nemen.

  14. Dries Bovenkamp schreef:

    Zag een video uit Syrië. Iraanse raketten bereiken doelen niet en raken snel van koers. Duiken de grond in of ontploffen op paar honderd meter hoogte. Schijnen gesaboteerd te worden in het software department.
    Daar krijgen natuurlijk de Israëlisch de schuld van.

  15. Theo schreef:

    Israel gaat 24 jaren lang beschermd worden door Republikeinse presidenten vanaf 2016.Ongelovelijk volgens de ratio of rede maar wij zien al wat velen voorspeld hadden een aanvang nemen

  16. Jan schreef:

    Iedereen roept
    En de meeste hadden beter kunnen wachten
    De haters zeker door hun verwrongen brein
    Bij #Trump wacht 48 uur en observeer
    Maar trump schaakt op veel borden in 3D
    Noord Korea kan deze ook in zijn zak steken en meer
    Er waren veel jongetjes en meisjes met stijve plassertjes en natte kruisjes die boe roepen en plots niet zo stoer zijn.
    Wacht en kijk. Chips en bier?

  17. Mike Brandenburg schreef:

    @Ton kan je voorbeelden geven van het liegen, bedriegen en provoceren onder Trump? ik kan namelijk helemaal niets vinden, sterker nog, de VS spreekt duidelijke taal ten opzichte van de periode onder Obama die niet alleen in meerdere landen de oorlog uitbreide, vervolgens steevst de ziijde van de moslims die de ware islam aanhangen steunde, wat dus inderdaad Isis is, waarbij hij ze niet enkel geld maar ook wapens toestopte, en actief bestrijden van ISIS tegenwerkte om geen buregerslachtoffers te laten vallen, de beelden tonen aan dat dit niet is gelukt, nuet alleen steunde Obama Iran door een belachelijk overeenkomst af te sluiten waarbij Iran doodleuk kernwapens kan ontwikkelen, zich niets van controles hoeft aan te trekken, en ontvingen ook nog even miljarden in steun van moslim in vervmomming Obama. Achterlijke handelsverdragen met de handtekening van Obama en andere niet nadenkende presidenten, die worden nu ontmantelt, en vervangen door overeenkomsten die wel eerlijk en twee kanten op werkt. China moet eindelijk inbinden, en kan zich niet langer permiteren te handelenn als een derde wereld land, met de productie, technologie en vermogen van een eerste wereldland. En bij alles is de administraitie van Trump glashelder geweest. Dus hoezo doet de VS de AFGELOPEN TIJD hetzelfde?

  18. Jan schreef:

    @mike
    Ton heeft gelijk, is alleen niet helemaal eerlijk
    #Trump heeft een vaste koers. Amerika eerst en handel is handel
    Jammer genoeg zijn er ook democraten in het kaart spel.
    Wanneer Trump afspraken maakt met mensen, groepen of landen kan je de klok er op gelijk zetten dat er in diezelfde tijd een aantal democraten komen om de boel te verzieken.
    Dus gelijk alleen een andere dader dan hij aanwees.

  19. Theo schreef:

    @Jan : een gevaarlijke misverstand om het Midden-Oosten te beschouwen alsof men in de bioscoop zit met chips en bier.Bij de komende oorlog (Israel-Iran) zullen zelfs de eilanden in de Middellandse Zee zoals Malta en Cyprus direct of indirect betrokken zijn.A propos : er zijn Franse en Nederlandse fregatten in de Straat van Hormoes. Neutraliteit en bioscoop vermaak geldt voor de eerste ronde daarna wordt het benauwd.

  20. Ton schreef:

    Chartago schrijft , Iran provoceerde. liegt en bedriegt,dus wat ik schrijf ook Amerika provoceert liegt en bedriegt, bv in de golf oorlog 1 en 2 , als dat geen liegen bedriegen en provoceren was ?

  21. Johan P schreef:

    @Ton
    De vraag was of u daar voorbeelden van kon noemen van de VS onder Trump. Het regime in Iran is in al die tijd niet veranderd, noch hun doelstellingen. Aan de andere kant is het moeilijk een groter verschil te vinden dan de VS onder Obama of onder Trump.

    @Theo
    Ja, we hebben u nu wel gehoord met die voorspellingen, u blijft die maar herhalen, ik zou het in ieder geval prettig vinden als u zich niet beperkte tot dit en ook eens inhoudelijke reacties zou geven.

  22. Theo schreef:

    De stellingen zijn betrokken: ik zie Iraakse soennieten feest vieren in de straten van Bagdad om de dood van Soeleimani. Zij, Israel,de VS ., de Golfstaten, Saoedi ,
    ’s zullen 1 lijn trwkken.EU, Turkije en Zuid-Afrika zullen pogen te bemiddelen maar Iran heeft Rusland en Assad en de sjia-moslims achter zich.Onze olietankers zullen via Kaapstad hier naar toe moeten varen. Links- Europa en Joe Biden zullen met meel in de mond praten maar wordt het niet tijd om de Iraanse oppositie te steunen?

  23. Jan schreef:

    @theo
    Probeer eerlijk te leven en geef de keizer wat des keizers is.
    Gelijktijdig stapje voor stapje wat luxer, leuker en aangenaam te leven.
    Maar leerde onderweg een paar dingen.
    Ik kan verstandige dingen zeggen wat ik wil maar mijn regering verneukt me
    bedriegt me en gebruikt me als flappentapper.
    Geholpen door de meeste kranten en npo voelen zij zich machtig
    En dat is op die paar vierkante km die we nederland noemen.
    Zelf daar heb ik maar invloed op 100 vierkante meter,
    nu,
    maar die me kan worden afgenomen door een pennestreek.
    En ik moet me druk maken over de rest van de wereld.?
    Wanneer het ploft, ploft het met of zonder mijn toestemming.
    Me angst aanpraten? na de zureregen leugens ben ik afgehaakt
    Maar ik kijk
    Ik luister
    En pak soms chips
    Moch er iets bestaan buiten ons, het experiment is mislukt.
    De dompies nemen het over en gaan dood van de honger in een groot shithole
    Lege wereld met nieuwe kansen.

  24. Theo schreef:

    @Jan : prima reactie.Angstig wil ik niemand maken alleen moet ieder zijn waakzamheid verhogen en zich niet laten overvallen door de dingen die komen gaan.Het klopt, u en ik als individu kunnen niets doen wel beseffen dat sommige ontwikkelingen zich moeren voltrekken.Dat blijkt uit het feit dat de positie van Israel al in 1946 beschreven is door Alois Irlmaier.Hij heeft de vooravond goed beschreven.Er bestond geen internet en hij was een ongeletterde boer uit Freilassing ( Beieren).

    ,, Er zijn geen grenzen meer en iedereen haalt geld uit
    de muur met een soort kaart.
    Ik zie Israel omringd door een vuur van onrust dat
    van land naar land gaat”.

    De derde oorlog zal komen wanneer de boeren in
    het voorjaren de oogst meerdere malen kunnen
    binnen halen .Wanneer de muggem in januari dansen
    zal in zomer daarvan de aanval op Duitsland
    beginnen”.

    Ook heeft deze simpele de rol van drones ( stalen
    duiven zonder piloot beschreven).

    Zie ( YouTube : Alois Irlmaier Den dritten Krieg in
    Prophezeiungen).

    Neem altijd voorzorgmaatregelen ( voedsel in blik enz.En pluk de dag!

  25. Willie schreef:

    In de waan waar Nederlandse media en links nu zitten zouden ze in WOII ook de moord op Reinhard Tristan Eugen Heydrich veroordelen en een hetze tegen Churchill zijn begonnen.

  26. carthago schreef:

    Het moordcomplot in Benghazi was een creatie van soleimani ,Trump was hem dit keer vóór.Iran met soleimani hebben weliswaar bijgedragen aan de ruiming van isis ,maar dat ontslaat ze niet van de titel terrorist.In Iran zal na een nieuwe revolutie ooit blijken welke killing fields soleimani c.s. op z’n geweten had .Bij de laatste protesten zijn nog 1500 mensen vermoord.Over Trump heb ik die verhalen nooit gelezen,jij wel@Ton?

  27. Willie schreef:

    Een golf van antichristelijk geweld overspoelt Europa. In 2019 werden zo’n 3000 christelijke kerken, scholen, begraafplaatsen en monumenten vernield, geplunderd of in brand gestoken. De toenemende haat tegen het christendom valt samen met het snel groeiende aantal moslimmigranten in Europa. Het zal daarom niemand verbazen dat het grootste aantal aanvallen en aanslagen in top immigratieland Frankrijk plaatsvonden. Daar vinden dagelijks gemiddeld drie van dergelijke ‘incidenten’ plaats. Duitsland volgt met twee per dag, maar ook in België, Groot Brittannië, Denemarken, Ierland, Italië en Spanje is er een flinke toename. Voor Nederland zijn geen directe cijfers, omdat het overheidsbeleid is deze haatmisdrijven zoveel mogelijk uit de media en officiële statistieken te houden.

  28. Cool Pete schreef:

    @Erik verwoordt het heel goed; helemaal mee eens.

    Hele goede zet, van President Donald Trump.
    Ik zou zeggen ; de opvolger van die meester-terrorist en oorlog-voerder Soleimani is een prima volgende. En ook Nasrallah in Libanon kan er aan.

    Iran is sinds 1979 een terroristische, militaristische islamitische diktatuur.
    Aanslagen in Libanon : Beirut, 1980, honderden Amerikaanse doden.
    Vele binnenlandse misdaden hebben ze begaan; o.a. massa-moord in 1988 : 30.000 doden.
    Daarnaast : beginnen van oorlog in Yemen; militair infiltreren in Irak, Syrie, Libanon, Gaza.
    Er zijn sindsdien vele opstanden geweest , o.a. de Groene Revolutie, 2010 –
    verraden door de socialistische moslim “Obama”.
    Sinds december 2017 is er weer een volks-opstand : tegen het wan-beleid en tegen de
    militaristische, islamitische diktatuur. Tot nu toe : duizenden gevangenen, gemartelden,
    en minimaal 1500 doden.
    Zie : #IranProtests, NCRI-Iran, FreeIran, IranUprising, e.v.a.

    Wat MSM en zgn. “deskundigen” [HCSS ], er allemaal uitkramen,
    varieert van: laffe manipulatie t/m glashard gelieg t/m bot verraad.

  29. Bart schreef:

    Erik Mouthaan moet op zoek naar een nieuwe broodheer.

  30. Henk Albarda schreef:

    Ton, u krijgt van 2 mede-lezers de directe vraag om concrete voorbeelden van het door u veronderstelde liegen van Trump te geven en het enige wat u antwoordt is dat OMDAT wij stellen dat Iran liegt en bedriegt, u het daarom ook mag verwijten aan Trump?
    Iran bedreigt EN DOODT tientallen, honderden eigen burgers die een demo tegen het regime houden. Vervolgens bestempelt Iran die groep als terroristen. Mag ik weten welk voorbeeld u daartegen overstelt waarin Trump een groep Amerikanen in een anti-Trump demo door zijn eigen leger IN de USA laat vermoorden?
    U bent hier niet op joop.nl of nu.nl waar men kritiekloos achter klaver en jetten aan draaft en journalisten met geweld wegduwt.

  31. carthago schreef:

    Ter aanvulling.Soleimani c.s. hebben isis alleen maar bestreden wegens sunnihaat( incl SA) en terreuruitbreiding in Syrië richting Libanon en Israël.

  32. Hannibal schreef:

    @Theo, Jan
    Van Franse fregatten betwijel ik het alleen, maar Nederlandse zijn er zeker nog niet.

  33. Ton schreef:

    carthago,
    wat ik probeer te zeggen/schrijven is dat ik amerika loskoppel van de persoon,dus niet Trump, maar amerika heeft zich ook aan wat jij schrijft over Iran schudig gemaakt.
    bv Panama, Golfoorlog 1 en 2, of vergeten we dat amerika ons meegezogen heeft in de Gollf oorlog, daar is provocatie ,liegen en bedriegen van bondgenoten voor nodig geweest, maar er is nooit bewijs gevonden dat er nog chemische wapens waren gedurende de inval.
    en nee ik ben geen amerika fan, noch van Iran

  34. Henk Albarda schreef:

    Carthago, ik zal mijn geduld op proef stellen. Ik ga weer ONgevraagd op Ton reageren, zeer goed begrijpend dat hij uw mening op prijs stelt……

  35. carthago schreef:

    @Ton.De redenen van de VS c.s. om landen binnen te vallen zijn vooral geweest om terreurstaten in ontwikkeling te stoppen ,de manieren om de VN te motiveren waren inderdaad vaak misleidend ( Bush ,Irak ,wmd).
    Vooral obama had een op de vrije wereld gerichtte afbraakagenda door de moslimbroeders te bevoordelen .Hierop staan haaks de redenen van Trump om terreur/islamstaten te stoppen die de VS én de vrije wereld bedreigen .De wijze waarop Trump dat doet is er zelfs op gericht oorlogen te vermijden ,geniaal dus.
    Obama c.s. gaf mogelijkheden aan moslim/terreurstaten om te moorden ,bedriegen en te liegen ,zelfs met donaties van miljarden dollars ,Trump doet het tegenovergestelde.

  36. Henk Albarda schreef:

    Ton, ONgevraagd mijn reactie op uw reacties. En begrijp ik uw stilte naar mij toe omdat u Carthagos reacties heeft gekozen om op te antwoorden?
    Het huidige Iran heeft vanaf 1979 niet anders gedaan dan zich gewelddadig te tonen, en met het eigen Iraanse regel miljoenen eigen Iraanse burgers te vermoorden in Iran. Tevens heeft Iran nog nooit een eerlijk woord gesproken. Systematisch worden afgedwongen demos voor het dictatoriale regime breed uitgemeten, de waaghalzen die demos tegen regime tijdens in de start vreedzaam beginnen, met geweld, incl vermoorden eigen burgers, doodgezwegen.
    En dan nog meent u een vergelijk tussen de USA en Iran te moeten maken?
    U lijkt er genoegen in te hebben de het regime ontvluchte Perzen, zoals Katyana Kayvashan (OpinieZ) en anderen diep te beledigen, heel stiekem stelt u hun artikelen in twijfel.
    Graag uw reactie??

  37. Cool Pete schreef:

    President Donald Trump heeft met deze actie juist een oorlog voorkomen.

    @Ton : u bent niet op de hoogte. Gifgas, Scud-raketten, zijn wel degelijk WMD.
    [ en er waren meer militaire terreur-wapens aanwezig ].

  38. Henk Albarda schreef:

    Iraanse regel is natuurlijk Iraanse leger.

  39. Pieter schreef:

    Hét verschil tussen ‘failed of roque states’ en ‘the rules based west’ bestaat niet meer. Beiden hebben lak aan de regels die ooit door schade en schande én miljoenen doden tot stand kwamen. Alsof het niets betekend heeft.

    Waar zijn internationale wetten goed voor als ook de zogenaamde Goeden zich er niets aan gelegen laten? Wat rest er dan nog behalve wetteloos geweld, grenzeloos en eindeloos? Hoe serieus is dat? Behoorlijk serieus!

  40. Pieter schreef:

    @Cool Pete; ooit gehoord van Hans Blix? Nee zeker? Mijn auto is ook een wmd, moet ik me zorgen maken?

  41. Cool Pete schreef:

    @Pieter : uw rare “vergelijkingen”, getuigen van volstrekte onkunde.
    Hans Blix { V.N. ] vertelde zaken, die 100% niet klopten – hetgeen ook aangetoond is. Overigens, net als de afwezige controles van de IAEA in Iran, en de leugens van de OPCW in Syrie.
    Inzake uw auto : Heeft u ladingen gifgas in uw auto en Scud-raketten op ’t dak staan ?

  42. Cool Pete schreef:

    Inzake die bestorming door Iraanse Hezbollah milities, van de Amerikaanse ambassade :

    Gezien de feiten, dat ex-SoS Kerry meerde malen overlegde met Iraanse beambten in New
    York, en dat ook toegegeven heeft [ en nog steeds een ‘security clearance’ heeft ],
    is de vraag gewettigd of hij deze bestorming uitgelokt heeft.
    Het is opvallend hoe ALLE ‘liberal’/linkse politici in de V.S. en in dat “EU”-konstrukt,
    eensgezind krijsen over : “impeachment” / “verkiezingen” / ” geen beleid”, enz.

    Feit 1: die Soleimani stond op de terreur-lijst van die “EU”
    Feit 2 : de IRGC = Soleimani, staat op de lijst van terroristische organisaties, in de V.S.

    Een volks-afslchter, terrorist en oorlogs-misdadiger uitschakelen, is een goede zet.
    Zo voorkom je meer moorden en oorlog.

  43. carthago schreef:

    @coolpete.In bepaalde mate had Hoessein Irak inderdaad wmd wapens en goed dat men hem opgeruimd heeft. .Bush jr suggereerde echter kernwapens waarvan Bush wist dat hij die niet had.Hij had ook Irak allang tot terreurstaat kunnen definiëren en daarom kunnen binnenvallen ,hetgeen z’n vader n.b. ook al na liet na Koeweit..Het was de hypocrisie van toen tegen de open kaart van Trump nu.De eussr/ nl is helaas nog veel hypocrieter geworden met hun Irandeal..
    Trump heeft n.b. ook geen boodschap aan de Verenigde nazi’s als het om de veilgheid van de VS gaat ,terwijl Bush ze valselijk alleen maar gebruikte.

  44. Cool Pete schreef:

    @carthago : heel in het kort : mijn mening :
    – militaire actie I tegen Saddam : heel terecht. Maar mocht niet afgemaakt worden van B.k. Kohl, pres. Mitterand, p.m. Kok, e.a.
    – militaire actie II tegen Saddam : had nooit gedaan mogen worden; had met bijv. 30
    kruisraketten op S., opgelost kunnen worden. Bush jr. loog over een aantal redenen.
    Toch werden er na afloop – dankzij alle offers door Am. militairen – redelijk democratische verkiezingen gehouden; maar in een islamitisch land gaat het dan meteen weer mis.

  45. carthago schreef:

    @coolpete.Mee eens.