DE WERELD NU

Intellectueel Wilde Generatie

Wilde generatie

Alt-Right. Het is een term die hoop, energie en kracht voor de een, angst, afkeer en verwarring bij de ander oproept. Tekenend is de heftigheid van de emotie. En de terughoudendheid onder publieke figuren om met de term in verband te worden gebracht.

Alt-Right wordt veelal per definitie buitengesloten. Laat ik als begin aankaarten dat dit logisch gezien inconsistent is. Er wordt gereageerd op Alt-Right alsof hen een oor geven neer komt op het overhandigen van absolute macht. Zijn Alt-Right ideeën dan zo overredend, dat men hen massaal zonder tegenwerpingen, op ieder punt zal volgen? Als de ideeën en argument zo overredend zijn, doet de vraag zich aan: waarom buitensluiten?

“Turn it down, they urged us, for our spines they purge dus”

Zo ook Joost “Kwaad” Niemoller:

 

Nu zijn er verzachtende woorden en tweets, en een wat scherpere afsluiting:

Sorry, Erkenbrand, voortschrijdend inzicht.”

Maar de kern komt neer op de associatie van de term met Richard Spencer: er wordt niet nadrukkelijk afstand genomen van Adolf Hitler. Nu is het flauw Niemöller aan te vallen op zijn vrije keus om niet te spreken; als iemand het recht heeft verdiend zich van een controversieel onderwerp afzijdig te houden is hij het wel. En de Alt-Right wordt ook geplaagd door drama en persoonlijke vetes, “edgelords” die controversie boven hun doel lijken te stellen, en de zogenaamde JQ (Jewish Question) dat vaker als JA (Jewish Answer) gepresenteerd wordt. Erkenbrand houdt zich echter, naar mijn beste weten, niet bezig met de JQ. Ook zullen ze ongetwijfeld fouten maken; ze zijn jong. Zouden wij niet wensen een jonge Tommy Robinson een hand te geven, nu we veilig in het verleden kunnen staren? Joost Niemöller heeft ieder recht zich terug te trekken – en mogelijk de wijsheid om drama te voorspellen – aan zijn kant. Niemöllers redenering van guilt-by-asociation is echter net iets te verlokkelijk om niet op in te gaan.

Zo linkte ik naar een clip van Walt Bismark, een Alt-Right parodie createur die in enkele clips bepaald geen afstand neemt van Hitler. Hoe heb ik Walt Bismark ontdekt? Wel, zo:

Niemöller is natuurlijk geen aanhanger van ieder punt dat Walt Bismark via zijn parodies maakt. De Alt-Right is een verzamelnaam, met de nodige interne meningsverschillen. Wat Alt-Right belangrijk maakt, is dat zij verboden gedachten denken; ze verbreken taboes. Was dit eerder gebeurd, dan was Wilders niet “extreem” geweest in de ogen van het publiek. Als je dit niet doet, dan leef je onder de schaduw van twijfel, dat het misschien wel het “kwaad” is dat waar is. Wat is het antwoord op nihilisme? De sprong van Kierkegaard, of het inzicht van Dostoevyeski, de worsteling van Nietzsche? Juist door verboden gedachten te denken kan men de ware vorm van schoonheid en liefde beginnen te ontdekken.

Een populist en PVV-stemmer is begaan met de veiligheid van Joden in ons land. Dit is niet zonder reden; de linkse politiek kan op dit punt niet vertrouwd worden. Dit streven om Joden te beschermen lijkt heel nobel. Echter, Joodse Nederlanders worden zo ook als schild en extensie van de eigen groep gebruikt.

Witte Westerlingen moeten leren trots op hun eigen identiteit te zijn, en deze als eerste te verdedigen. Hiervoor moeten de ogen open, en wat taboes verbroken worden. Maar het is helder buiten de grot van zelf-ontkenning, en voor het eerst is er werkelijk de keus om vriend te zijn van “de ander”, omdat je deze voor het eerst open in de ogen staart. Hoe kan je van een ander houden als je jezelf ontkent?

Nog een clipje van Walt Bismark

Nogmaals:

“Vergeet niet dat jongeren veel meer zullen meemaken van de islamisering. Ze máken er al meer van mee. Zij worden er mee geconfronteerd. Dagelijks. Tijdens het uitgaan, op school, of openbaar vervoer; zij voelen de prijs van de huichelarij van de goedmens (evenals de vluchtelingen en Moslims). Zijn dit “xenofobe tokkies”, of zijn dit jonge Nederlanders die het recht van leven, het recht van bestáán eisen?”

En:

“Het recht van bestaan is een moreel axioma. Als wij wegkijken, na alle ellende waar wij hen mee hebben opgescheept, hebben wij absoluut geen recht van spreken wanneer dit moreel ons “extreem” zal lijken. Een oud punt over het rode tapijt van zelfhaat:

Als deze moraliteit niet erkend en bestreden wordt door een eerlijke intellectuele klasse, wat weerhoudt men er dan van om om toevlucht te vinden in haar tegenpool?

Het kan heel goed het zoveelste groepje gefrustreerde jongeren zijn dat, met het comfort van vast loon en een eigen huis, leert om de maatschappij te negeren. Maar de Nederlandse vlam, een nieuwe moraliteit, valt niet uit te sluiten. De dagen waarin het begint te branden zijn de dagen om te waarborgen dat het compassie, liefde en kunst bevat. Voedt die vlam met kunst. Maak het een baken. Maak het een lichtfeest. Vóór de duisternis toeslaat. En dat het een inferno mag worden, welk een lange, zwarte schaduw werpt, als niemand hen bijstaat!”

De Alt-Right is een veelal jeugdige beweging die zich tekent door intellectuele moed; onmisbaar in een eerlijk debat. Ik zie jonge mensen die literatuur verslinden, niet voor de status of een carrière, maar om de wereld die zij willen scheppen. Ik zal het vaak genoeg met ze oneens zijn, maar wat ben ik trots dat dit de jongeren van mijn volk zijn!

“You didn’t start the movement,

But your generation just might save the nation.

You’re everything we hoped for!

Lefties’ heads are spinning, ‘cause they know we’re winning”

14 reacties

  1. Cool Pete schreef:

    Groep zus, groep zo. Beweging dit, beweging dat. Hokje die, hokje dat.
    Valse verwijten aan wel/niet bestaande bewegingen.
    Hoe meer groeps-gewauwel, des te minder nut.

    Er is geen vervangmiddel voor: het zelfstandig na-denkende individu.

    Je verenigen doe je uit noodzaak, en op fundamentele standpunten en hoofdzaken.
    De rest is flauwe kul.

  2. Dick H. Ahles schreef:

    Ik ben veel in de VS geweest. Heb enige goede Amerikaanse vrienden. ben dus veel bij hen thuis geweest én heb veel met hen in grotere of kleinere groepen gegeten. Wat ik bij de gesprekken aan die eettafel zo waardeerde was het feit dat iedereen gewoon voor hun meningen (dufte) uit te komen, en iedereen dat normaal vond. Er kon wel stevig worden gediscussieerd, want een ander opvallend fenomeen was dat – lijkt het – al die amerikanen zeer bedreven zijn in mondeling stellingen te verdedigen en daar het debat over aan te gaan. Dat moet iets in het onderwijs zijn.

    Ik gebruikte het woord ‘durfte’ omdat ik vanuit de zeventiger jaren, als politicologie student aan de Vrije Universiteit gewend was geraakt het het feit dat er in Nederland nooit (goed) en openlijk wordt gediscussieerd over onderwerpen die er werkelijk toe doen. Zelfs in ons parlement (ik heb met mijn vader als jongen al vele avonden voor de TV gezeten om de discussie te volgen, dus ik weet waarover ik spreek) lijkt het alsof het nooit ergens echt over gaat. En waarom? Omdat met name (nieuw)links en zeker de (communistische) agitatoren (In een willekeurige collegezaal: “we gaan het nu hebben over het ware socialisme!”) die de universiteiten verziekte in de jaren 70) het morele gelijk had opgeëist over vrijwel alle zaken. Het morele eigen-gelijk van die studenten is zoetjes aan overgegaan op de journalisten, bestuurders, ambtenaren en main-stream geworden.

    Je zei/zegt in Nederland dus niet gauw, dat je een abonnement op de Telegraaf hebt, vroeger ook niet dat je VVD stemde, nu zeker niet dat je PVV stemt. Niet de VPRO of VARA gids had, maar de Avro-bode, of nog erger de Tros-kompas las. Je de vakbonden toch vooral nooit beschuldigde van kortzichtigheid. Je stil je mond hield als er weer eens een politiek gemotiveerde rechter uit de bocht vloog.

    Ik ben het dus in grote lijnen eens met dit ‘stukkie’ van Freek. Dank daarvoor, maar ook de m.i. correcte afweging van Joost Niemoller op de Erkenbrand-uitnodiging: de kans om voor een karretje gespannen te worden is te groot.

    Gaan we ooit weer leren dat het innemen van (ook extreme, wat in de praktijk vaak betekent NIEUWE) ideeën altijd moet worden geaccepteerd en aanzet zal moeten zijn voor een open en eerlijke discussie. Alleen dat kan de politiek en de politici voor de mensen betekenen: hun eigen (voor)oordelen – wie heeft ze niet? – willen slijpen aan de steen van de kritiek. Dat brengt kwaliteit in besluitvorming en bestuur.

    Het is voor mij daarom zeer ontnuchterend geweest hoe de media en de democratische partij in de VS heeft gereageerd op de overwinning van Trump. Ik zou dat gezien mijn persoonlijke ervaringen nooit hebben kunnen verwachten.
    Dat het gebeurd (geest der tijd) is voor mij vooral de uitkomst van de technologische revolutie die internet heet en zoals alle technologische revoluties altijd een periode van sociale onrust, onrecht, verder emancipatie en geweld veroorzaakt. Blijkbaar zitten we nu in deze periode en het hopen is op kwalitatief kundige (politieke) bestuurders om ons door die moeilijke periode heen te lozen.

    Als het je boek van Tom Zwiter – Permafrost – heb gelezen ga we ons hart vasthouden!

  3. Frans Groenendijk schreef:

    Ik heb moeite, grote moeite, met racisme.
    Zo’n zinnetje als “Witte Westerlingen moeten leren trots op hun eigen identiteit te zijn”.
    Om te beginnen al dat woordje “witte”: witte mensen bestaan niet. De kleur van mijn huid heet blank. In het Nederlands. En dat heeft geen associatie met het Engelse blank. Dat gebruik van de term ‘wit’ voor banke mensen zie ik als een vorm van meegaan in het discours van het tierende anti-blanke – lees misschien eigenlijk: anti-succesvolle, anti-westerse – onder de groteske Black Lives Matter-vlag.
    Onder de meest waardevolle, bewonderenswaardige verdedigers van de ‘westerse’ cultuur vind je realtief veel niet-zo-blanke mensen.
    Op de tweede plaats met dat woordje identiteit. Dat heeft een nare associatie met ‘aangeboren’ en iets dat niet persoonlijk is maar van een groep. Nu is dat laatste niet helemaal onzinnig maar als we het over groepen hebben voel ik me veel meer lid van dezelfde groep als Ayaan, Wafa Sultan, Simon Deng (zie: http://www.islamofobie.nl/index.php/blog/meer/guilty_by_association/), Brigitte Gabriel, Gad Saad etc etc, dan met welke groep blanken ook waarin bekeerlingen tot de leer van Mohammed te vinden zijn of transgenderisten.

    Of – nu hij net ons land bezocht – een groep waarvan mensen deel uit maken als Narendra Modi.

    Geen misverstand: ik moet ook niets hebben van lieden die mij een schuldcomplex willen aanpraten vanwege misdragingen van een kleine minderheid blanken uit een ver verleden, die destijds met hun misdragingen ook niet negatief afstaken tegen anderen, in sommige dingen zelfs positief.

  4. D. G. Neree schreef:

    Helemaal eens met Frans Groenendijk. “Witten” is een expres beledigende term voor blanken en misschien om ze te onderscheiden van “licht getinten”, die overigens ook tot het blanke ras behoren.

    Nieuw-rechts moet oppassen niet in de terminologie te vervallen die de discussie in de frames drukt die bedoeld zijn om blijkbaar de Europeanen te vernederen.
    Werd er 10 jaar geleden over racisme gepraat? Nu wordt de hele dag gepraat over zwarten en witten. Een self fulfilling prophecy. Scheld mensen uit voor racist en beledig ze door ze witten te noemen en die mensen worden alleen al uit getergdheid racistisch, gewoon om terug te zieken.

    Joost Niemöller moet helemaal zelf weten waar hij spreekt en waar niet. Was het een debat geweest dan was het iets anders geweest, maar met een lezing verbind je je aan mensen/meningen/groepen waar je het al of niet mee eens bent. In dit geval kon Joost het voor zichzelf niet billijken, dus deed hij het niet. Moet hij weten, toch?

  5. D. G. Neree schreef:

    Ik wil wel opmerken, dat in Amerika er niet zo’n verkrampte sfeer heerst als in Europa met betrekking tot het Nationaal-Socialisme. Ze hebben daar de gruwelijkheden niet aan den lijve meegemaakt en bovendien is de vrijheid van meningsuiting daar vastgelegd in de grondwet. Dingen als strafbaar stellen van ontkenning van de holocaust of de minder minder mindervraag zijn daar ondenkbaar. De discussie en het debat is daar dus een stuk minder gefrustreerd en dus ook de demonisering minder.

  6. D. G. Neree schreef:

    Eerlijk: als ik een schrijver de term witten zie gebruiken lees ik al niet verder meer. Ik neem dan aan dat hij of zij met valse premissen komt.

  7. D. G. Neree schreef:

    Ook de term alt-right is trouwens een amerikaans etiket dat door de vijanden is opgeplakt.

    In Nederland kan men beter spreken van nieuw rechts of het neo-realisme, een nog niet duidelijk gedefinieerde, door het internet gevoede massale beweging en nieuw bewustzijn.
    Maar het is nog niet uitgekristalliseerd in een duidelijke vorm. Het FvD is er een eerste aanzet toe. Mijn complimenten hiervoor. Baudet is werkelijk een kei!

  8. koos schreef:

    Intellectuelen kunnen dan wel grote moeite hebben met racisme, ze moeten er wel REKENING mee houden dat racisme een wijdverbreid verschijnsel is. Het is een min of meer aangeboren instinct, dat zich vooral bij minder hoog opgeleiden manifesteert. Dat ‘rekening houden met’ houdt in de eerste laats in dat zoveel mogelijk naar een mono-ethnische samenleving moet worden gestreefd, en dat niet alles op valse ideologische gronden moet worden vermengd tot een “smeltkroes”. Enig voordeel biedt zo’n smeltkroes niet, ook niet voor intellectuelen.

  9. koos schreef:

    Het onderschrijven van een controversieel gedachtengoed is altijd het resultaat van een afweging. Weegt het risico dat de beweging zich zal doorzetten op tegen het risico dat de islam zich in Europa of de VS zal doorzetten?
    Ik denk dat naarmate de bedreiging door de islam groeit, en naarmate de islam zich steeds gruwelijker openbaart, er altijd een moment zal aanbreken dat men “om” gaat. Of het nu om AltRight of de Neo-Nazi’s gaat. Als het maar ondubbelzinnig anti-islam is.

  10. Frans Groenendijk schreef:

    Ik snap wat u zegt @Koos, ben het er grotendeels mee eens. Het raakt aan problematiek die even moeilijk als belangrijk is.
    Dit vind ik bijvoorbeeld een lastige: “Het is een min of meer aangeboren instinct, dat zich vooral bij minder hoog opgeleiden manifesteert.”
    Er bestaat inderdaad een vreselijke tendens om elke uitspraak die met een beetje of heel veel verdraaien – perverteren zeg maar– als racistisch geframed kan worden niet tegen te spreken maar die uitspraak te gebruiken om mensen de mond te snoeren. Met name mensen die niet zo bedreven zijn in wedstrijd-debatteren: fatsoenlijke mensen, relatief wat minder ‘opgeleid’.
    Er zit vast wel een ‘instinctieve’ component in racisme, maar volgens mij is die tamelijk onbetekenend in vergelijking met wat aangeleerd is. En met aanleren bedoel ik dus niet, zeker niet alleen, de opvoeding, maar ALLE leer-ervaringen. Tot en met het in elkaar geslagen worden door een groep mensen met andere uiterlijke kenmerken of opvallende gedragingen..

  11. koos schreef:

    @Frans,
    Het maakt mi niet zoveel uit of racisme aangeboren of aangeleerd is. In beide gevallen moet men het niet uitlokken door onnodige vermenging. De populaire linkse opvatting dat men het dus moet “afleren” snijdt geen hout, omdat mensen nu eenmaal hardleers zijn. Consequent is links daarin ook niet, want het afleren van homosexualiteit vonden ze altijd al nix!

  12. Frans Groenendijk schreef:

    “… moet men het niet uitlokken door onnodige vermenging”.
    Met dat “men” en dat “onnodige”: meer totalitair en racistisch zie je ze zelden. Bemoei je niet met de partnerkeuze van anderen (hooguit adviseer je je eigen kinderen).

  13. koos schreef:

    @Frans,
    Ik bedoel natuurlijk alleen overheidsbeleid. Hoe kom je nu bij partnerkeuze?

  14. Cool Pete schreef:

    Alleen wij blanken, hebben racisme strafbaar gesteld.
    Alle andere groepen, volken, huidskleuren, culturen
    zijn zo racistisch als maar mogelijk is.

    Wij blanken hebben de wereld opgebouwd. De rest aapt na, of breekt alles weer af.

    Who’s fooling who ?