Oftewel:

Komt allen!

In de 6-delige NPO-serieWhy We Hateheeft aflevering 5 de titel “Misdaden tegen de Menselijkheid”. Hij is aangekocht door omroep HUMAN en daarvan wéét ik dat alles wat deze zendgemachtigde doet regressief-links gekleurd is: één, twee, drie. Dat zal ook wel gelden voor al die instellingen en personen in de “credits” waarmee de “aantiteling” van deze aflevering begint: Discovery Channel, Amblin Television, Jigsaw Productions, Escape Artists, Lesli Asako Gladsjo, Isaac Bolden, Yael Melamede, Erica Sashin, Frank Marshall en enzocoort en enzovoort.

Linksigheid ademen ook de beelden die onder die credits zichtbaar zijn.

Zwarte gehangenen te midden van blanke toeschouwers. Blanke man voert charges uit met vlaggenstok (waaraan Amerikaanse vlag) tegen zwarte man. De vliegtuigen vliegen de Twin Towers in. Blanke gemaskerde schuilt achter muurtje met mitrailleur terwijl blanke kinderen nietsvermoedend komen aanlopen. Noord-Ierland wellicht? Drie blanken in cowboy-achtig uniformen met geweren staan op een treinstel waarin de indianen zijn/worden gedeporteerd die op het volgende plaatje aan hun voeten blijken te zitten. Smartelijk gezicht van zwarte vrouw, ongetwijfeld een slaaf. Blanke kleuter voor barricade van brandende autobanden. Onduidelijk silhouet van iemand die in killing fields staat. Jonge moslimaatje met forse witte hoofddoek die vol smart en beschuldiging naar alle islamofoben van deze wereld staart. Zit zij te midden van doodskisten?

En dan komt het edele gelaat van een zwarte gedistingeerde dame in beeld, de heldin van dit verhaal, Patricia Viseur Sellers, die onder beelden van de Martin Luther King-beweging, ook wel de Civil Rights Movement genoemd, vertelt hoe zij als kind al rechtvaardigheidsadvocaat wilde worden, haar carrière begon als sociaal bewogen pro-deo advocaat en later verbonden raakte aan het Internationaal Gerechtshof waar zij de vragen ging proberen te beantwoorden, die zij in de intro zelf stelt.

genocide

Sellers: “Genocide, massamoord, misdaden tegen de menselijkheid: ik probeer altijd te begrijpen waarom mensen daaraan meedoen, aan daden die vol haat, kwaadaardig, destructief en monsterlijk zijn. ( . . .) En hoe weten sommige mensen het kwaad te weerstaan en die duisternis terug te duwen?”

We krijgen in de loop van deze docu geen antwoord op die vragen van Sellers, behalve dat de mogelijkheid tot gruweldaden in ons allemaal zit, maar dat er ook altijd een keuzemoment is. Verbijsterend is het portret van de tweede man van de Rode Khmer, Duch, wiskundige, erudiet, die een totaal gebrek aan geweten ten toon spreidt over de door hem gepleegde massamoorden en de langdurige geestelijke en lichamelijke martelingen waaraan hij “dissidenten” onderwierp.

genocide

Kameraad Duch, tweede man naast Pol Pot van de Rode Khmer

Troostrijk is de Hutu die te midden van de genocide door de Hutu’s op de Tutsi’s talrijke Tutsi’s in zijn huis verborgen hield. Maar, minder troostrijk, tenslotte toch als “verrader” door zijn stamgenoten vermoord werd. Het zal geen toeval zijn dat in deze docu juist een zwarte als morele held wordt opgevoerd.

En is het toeval dat er in de hele docu géén genocides door moslims aan bod komen, terwijl de 14 eeuwen geschiedenis van de islam er vol mee is, maar dat wél de genocide waarmee deze aflevering opent – die op de Rohingya in Myanmar – een slachting onder moslims betreft? Moslims gelden immers in linkse kringen als de nieuwe Joden, terwijl ze toch de oudste Jodenjágers ter wereld zijn, bondgenoten van Hitler waren en in het algemeen een quasi-religie aanhangen die als twee druppels water op de nazi-ideologie lijkt?

Deze genocide wordt ook niet genoemd:

Vervolgens worden een paar woorden gewijd aan “de burgeroorlog in Syrië” en wordt er vastgesteld: “We komen dit soort misdaden overal en in alle tijden tegen.” En aansluitend: “Zelfs hier in de Verenigde Staten.”

Dan gaat het narratief verder met de ontmenselijking ván en genocide óp de Native Americans, die wij in Nederland vroeger “de Indianen” noemden, waarna soepel wordt vastgesteld dat ’t die BLANKE Indianen-moordenaars-mentaliteit moet zijn geweest die de ontmenselijking en de slavernij van de zwarten in Amerika mogelijk maakte. Overgeslagen wordt het Abolitionisme, de beweging onder blanken voor de afschaffing van de slavernij en de oorlog waarin duizenden blanken sneuvelden en die gevoerd werd om die slavernij af te schaffen: de Amerikaanse Burgeroorlog van 1861 tot 1865.

Waarna het totaal eenzijdige narratief verder gaat:

“In 1860 bestond twee derde van de bevolking hier [in Alabama] uit slaven. Eeuwenlang werd het verhaal van raciale minderwaardigheid gebruikt om slavernij goed te praten. En toen de slavernij eenmaal was afgeschaft, wilden de witten raciale dominantie handhaven. Er kwam een nieuwe sociale orde: Jim Crow, segregatie. In het internationale strafrecht heet dat Apartheid. Er is een terreurcampagne die moet zorgen dat voormalige slaven in deze nieuwe sociale orde deel nemen, waarin ze geen stemrecht hebben, gedwongen worden het land te bewerken en ze nog steeds niet over hun eigen lijf en hun gezinnen beschikken. Daarmee begon een tijdperk van raciale terreur en lynch-partijen.”

genocide

Vervolgens zijn we in het in 2018 geopende Legacy Museum in Montgomery (Alabama) – naar mij toeschijnt een variant op het Holocaust-monument in Berlijn – maar de stenen zijn platter en veel stenen staan niet maar hangen. Hangende stenen? Strange Fruit? Er staan en hangen enorme “grafstenen” waarop de namen van de zwarten die telkens op één dag vermoord werden, zeven bijvoorbeeld, vanwege het feit dat ze gedronken hadden uit de bron van een blanke.

Sellers: “Het zijn geen spontane misdaden omdat ik op een dag heb besloten dat ik een hekel heb aan mijn buren. Het gaat stapje voor stapje. Het gaat met opruiïng. Propaganda die in je hoofd wordt gehamerd dat ‘zij’ anders zijn dan ‘wij’ en dat wij onszelf moeten beschermen. En we normaliseren de haat en het massieve geweld. We halen onze schouders op en zeggen: zo is het nu eenmaal. Bij de grote zaken waaraan ik heb gewerkt van misdaden tegen menselijkheid of van genocide is er vaak sprake van een leider [beelden van Hitler en juichende mensenmassa’s] Iemand die de personificatie is van een soort ideologie van de massa’s. Hij overtuigt de mensen dat er daarbuiten een vijand is [beelden van Mao] en die vijand bedreigt ‘onze waarden’ en die vijand moet worden geëlimineerd [beelden van Amin] De leider kan zeggen dat het geen haat is maar juist liefde. Dat het zelfliefde is. ‘We zullen onze glorie herwinnen’.” [Waarna Cambodja en de killing fields en Pol Pot en dat was de schuld van vernedering door de Fransen en de Amerikanen]

Tsja: ik moet toch even aan mezelf denken – en aan Wilders en Baudet – omdat ook ik er voortdurend op hamer dat moslims “anders zijn”. Zou het nog verschil maken dat ik vind dat ze anders zijn juist omdat ze een genocidale ideologie aanhangen? (Nee, dat beseffen ze niet allemaal. Maar dat zou wel moeten.)

Sellers: “Pol Pot herinnerde de Cambodjanen aan hun glorieuze verleden. Angkor was een schitterend antiek Khmer-koninkrijk. Het was in die tijd een welvarende kosmopolitische hoofdstad, zoals Parijs of Londen. Dus Pol Pot herinnert de mensen eraan dat ‘we’ de glorie van de 12 e eeuw zullen herwinnen. En hij zou in één generatie Cambodja weer groot maken.”

Bij hoeveel van de links-regressief geïndoctrineerde kijkers in Nederland zal de gedachte even gedwaald zijn naar Thierry Baudet, de Pol Pot van de Lage landen die immers ook een Renaissance van onze Grote Europese Cultuur belooft.

Is dat een gekke veronderstelling? Kijkluister in elk geval op 10:13 even naar mevrouw Sellers die met veel betekende mimiek en intonatie zegt:

“He [Pol Pot] was going to make Cambodja . . . . Great Again.”

Ze suggereert wel degelijk dat Donald Trump zomaar tot een Pol Pot zou kunnen uitgroeien, als-ie dat al niet is.

“Om dat te doen, stelde Pol Pot zich ten doel de corrupte elementen in de maatschappij uit te roeien.”

Tsja, wie denkt dan niet aan het voornemen van Trump “to drain the swamp”? Dat Trump en Baudet, net als Geert Wilders, zich juist verzetten tegen de totalitaire neigingen van links met hun liefde voor het oudste nazisme ter wereld, de islam, is een detail.


Dit artikel verscheen eerder op het Blog van Martien Pennings. Zie verder ook de discussie op Veren of Lood over racisme.

Eerdere artikelen van Martien Pennings vindt u hier.