DE WERELD NU

De postkoloniale contradictie van links

gedrag

Gisteravond hoorde ik het Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker (PvdA) weer eens zeggen bij TV-show Jinek. Ja, er zijn economische vluchtelingen. Frans Timmermans heeft het zelf gezegd, het zijn er zelfs wel 60%, denkt Frans. Dus moeten “we” zorgen dat er een beter perspectief komt in die landen, riep Jet meteen erachteraan bij Jinek.

Vergelijkbare teksten horen we vaak van andere sociaaldemocratische voorlieden zoals Samsom. Klakkeloos wordt de verantwoordelijkheid voor het wel en wee van de hele wereld op onze schouders gelegd. Niet alleen moeten “we” miljarden ophoesten voor de opvang van asielzoekers hier (die dus volgens Timmerfrans voor 60% om de verkeerde redenen hier komen, ik denk zelf dat het percentage hoger ligt) ook moeten “we” betalen voor vluchtelingen in de regio (de EU betaalt 3 miljard euro voor Turkije plus bijdrage aan UNHCR e.d.). Daarnaast worden “we” door Jet c.s. dus ook nog even verantwoordelijk gesteld voor de economie van de landen waar vluchtelingen vandaan komen.

Intussen zijn we dankzij de mede door PvdA opgelegde en/of gesteunde bezuinigingen en de economische globalisatie steeds minder in staat om onze ouderen en zieken te verzorgen, zijn veel werkloze 50-plussers de wanhoop nabij na jaren vruchteloos solliciteren en is de schuldenproblematiek voor veel mensen uit alle generaties in Nederland verwoestend. Toch blijft de linkse elite vanuit hun ivoren toren redeneren dat “we” rijk zijn en dus alle problemen van de wereld moeten oplossen.

Het verbaast daarom niet dat links steeds verder achteruit holt in de peilingen en dat hun positie overal in Europa wordt overgenomen door nationaal denkende bewegingen die met de natiestaat ook de sociale cohesie willen herstellen.

Ook historisch gezien kan hier het één en ander over worden opgemerkt. Het waren immers de socialisten voor WO2 die van het anti-kolonialisme een speerpunt hadden gemaakt en onmiddellijke onafhankelijkheid eisten voor gekoloniseerde landen. Veel nationale leiders in die landen, zoals bijvoorbeeld Mohammed Hatta en Sutan Sjahrir die naast Soekarno de topfiguren waren van de Indonesische onafhankelijkheidsbeweging, hadden in het Westen gestudeerd. Hun gedachtegoed was grotendeels ingefluisterd door westerse socialisten.

Nu zal heden ten dage niemand meer beweren dat het kolonialisme moest blijven, maar je kunt natuurlijk wel de vraag stellen of de ontwikkelingen niet te snel zijn gegaan voor een aantal natiestaten, met name in Afrika en het Midden-Oosten. In Azië gaat het vrij goed, Zuid-Amerika is nog steeds niet stabiel en zeker in tijden van dalende grondstoffenprijzen wordt de zwakte van veel staten daar zichtbaar.

De meest schrikbarende voorbeelden van failed states zien we in Afrika en het Midden-Oosten. De “proxy-war”conflicten die we de laatste jaren overal zien ontstaan, waar soms wel vijf tot acht grootmachten hun strijd uitvechten via lokale gewapende groepjes in derde landen, hebben de zaak in rap tempo verergerd. Zowel westerse als niet-westerse grootmachten maken zich hieraan schuldig.

Simpele oplossingen zijn er niet, maar de linkse dogmatiek brengt ons geen stap verder. Al bijna honderd jaar is het een links dogma dat (ex-)gekoloniseerde landen onafhankelijk zijn en over hun eigen lot mogen beschikken, ook al beschikken deze landen in veel gevallen noch over democratische tradities noch over werkbare instituties die een vrije markteconomie en een minimum aan veiligheid en “accountability” kunnen garanderen aan hun bevolking. Integendeel; het is op veel plaatsen corruptie en machtswellust dat de klok slaat. Het aantal failed states lijkt eerder toe dan af te nemen.

Het overmaken van miljarden aan “ontwikkelingshulp” blijkt niet te helpen, integendeel, in veel gevallen heeft dit corrupte en/of onbekwame elites in stand gehouden en dus indirect de problemen verergerd. Over dit soort zaken wordt nauwelijks nagedacht bij links, maar de rekening wordt wel klakkeloos doorgeschoven naar de westerse burger, want “we” moeten immers… (en dan volgt er weer een riedel).

Het lijkt er soms op dat progressief Nederland is blijven steken in de standpunten van de Ethische Politiek (ca. 1900) uit de tijd van het kolonialisme, met het verschil dat we toen de staatsstructuren in de niet-westerse wereld nog in handen hadden.

De Ethische Politiek heeft overigens wel degelijk gezorgd voor veel verbetering in de toenmalige koloniën, met name op het vlak van onderwijs, zorg en infrastructuur. Wat de aanhangers van de Ethische Politiek echter destijds niet begrepen, was dat hun betuttelende houding zich uiteindelijk tegen hen zou keren omdat het nationalisme van de gekoloniseerde volkeren steeds strijdbaarder en militanter zou worden.

Misschien maken de geestelijke nazaten van de aanhangers van de Ethische Politiek – de progressieven van nu – dezelfde denkfout, met dit verschil dat de problemen zich dit keer voor onze eigen voordeur afspelen en nog steeds in een rap tempo worden binnengehaald.

6 reacties

  1. Erik schreef:

    Bovendien zorgt het asiel ventiel ervoor dat de oppositie die moe is en zichzelf snel wil verbeteren, naar het westen gaat, al of niet onder druk van martelingen.
    Maar wie moet dan nog de broodnodige veranderingen doorvoeren???

  2. Erik schreef:

    Door de oppositie asiel te verlenen, houden we de terreurregiems instand.
    Bovendien moeten we terug naar de oorspronkelijke opzet van het VN asielverdrag, dat uitsluitend met genocide bedreigde volken betrof.

  3. Jan Gajentaan schreef:

    Eens, @Erik. Probleem moet dáár opgelost worden en daar mogen we wat mij betreft best een handje bij helpen, bijv. door instituties te verbeteren, maar we moeten ook een keer ophouden te doen alsof het allemaal onze verantwoordelijkheid is.

  4. Theo Prinse schreef:

    Fraai artikel met 1 kanttekening dat er niet gesproken wordt van islamitische staten. De opkomende supermacht Amerika o.l.v Woodrow Wilson en geadviseerd door Edward Mandell House formuleerden met the Fourteen Points het einde van de koloniale machten waarvan alleen het Osmaanse rijk zich in 1922 ophief. Bernard Lewis stelde jaren geleden dat juist de langere aanwezigheid van de koloniale machten in Indië zoals de Britse en Nederlandse hadden gezorgd dat India en Indonesië stabieler waren t.o.v de islamitische invloed. In de Franse protectoraten Irak en Syrië was er door het .Vichy bewind het van Hitler’s nationaal-socialisten overgenomen 1-partij staat Baath bewind opgezet dat na 1945 duizenden nazi’s onderdak gaf die het Baath regiem tot hun pensioen steunden maar tegelijk conflicteerden met de (cultuur van) islam
    . Amerika nam zelf vanaf 1950 in de koude oorlog via het CIA project MKUltra hondernden nazi’s op tegen de Sovjet Unie.
    In islamitische landen was er na 1945 aanvankelijk een oriëntatie op het seculiere westerse politieke systeem. In Egypte na Nasser en de moord op Sadat door de Muslim Brotherhood van de huidige leider van Al Qaeda en in Pakistan na de mislukte Kahn regiems kwam Zia ul Haq met de invoering van de sharia wetgeving en de door Pakistan opgezette Taliban- zoals onlangs door Pervez Musharraf werd toegegeven – bedoelt om te migreren naar Afghanistan om zo met een proxy de Mujahedeen te kunnen vervangen.
    Deze was door Zbigniew Brzezinski met Stinger raketten bewapent tegen het Rode leger dat leidde tot de ineenstorting van de Sovjet Unie.
    Waar Jan Gajentaan spreekt van de linkse ideologie wordt gedoeld op het redistributionisme (gelijke kansen, herverdelen) maar m.i ook op wat Thiery Baudet maanden terug in een rede opvoerde als het messianistische geloof in de vooruitgang en dat zich ver overschat boven het dualistische karakter van de islamitische ideologie waarin zowel waarheid als leugen waarheid zijn. Daarmee vormt links en het nationaal socialisme een formidabel groot gevaar in hun ideologisch gedreven collaboratie met het islamitische streven naar de wereldoverheersing.

  5. Jan Gajentaan schreef:

    Interessante bijdrage, Theo. Sorry, ik lees het nu pas. Er valt idd veel over te zeggen over die postkoloniale ordening en de rol daarbij van de islam. Ook in Indonesië trouwens.

  6. Theo Prinse schreef:

    Vandaag wordt Europa overspoelt door een islamizering die in gang is gezet door linkse christenen uit de jaren zestig.
    In zijn recente toelichting op het besluit van de regering (Koenders) om de Nederlandse luchtmacht in te zetten tegen IS in Syrie zei Samsom dat zijn partij Pax Christie om advies had gevraagd.
    in oktober 1962 publiceerde de paus Johannes XXIII in 1963 de encycliek Pacem in Terris (Vrede op aarde). Naar aanleiding hiervan publiceerde Pax Christi Nederland in 1965 de studie Met Pacem in Terris onderweg; eindredacteuren waren de parlementsleden Geert Ruygers (PvdA) en Marga Klompé (KVP). Een belangrijke conclusie van deze studie was dat de kerk zich niet langer afzijdig moest houden van de politiek en dat Pax Christi de uitdrager moest worden van de katholieke vredesboodschap.
    De studie pleitte daarnaast voor een Nederlandse oecumenische vredesbeweging. In diezelfde periode leefde ook bij protestantse kerken in Nederland de gedachte om door oecumenische samenwerking de vrede te bevorderen en een kernoorlog (“atoomoorlog”) te voorkomen.
    In 1966 besloten Pax Christi en de Nederlands Hervormde Kerk daarom het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) op te richten.
    Vanaf 1974 tot 2003 was Mient Jan Faber algemeen secretaris en het boegbeeld van het IKV.
    De Nederlandse kardinaal Alfrink volgde Feltin in 1965 op, en omdat Alfrink het secretariaat dichterbij wilde hebben, werd besloten dit te verplaatsen van Parijs naar Den Haag.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Pax_Christi_Nederland
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Gebroken_geweer
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Bernardus_Alfrink
    De Nederlandse bischop wordt grote invloed aangemeten in Het Tweede Vaticaans Oecumenisch Concilie, ook wel bekend als Vaticanum II, werd van 11 oktober 1962 tot 8 december 1965 gehouden, en is bekend geworden als de kerkvergadering van het ‘aggiornamento’: het ‘bij de tijd brengen’ (=moderniseren) van de Katholieke Kerk.
    In een van de documenten getiteld: Nostra Ætate (Nederlands: In onze tijd) is een verklaring van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) over de verhouding van de Katholieke Kerk tot de niet-christelijke godsdiensten.
    In het derde deel gaat het verder met de NAIEVE verklaring dat de katholieke Kerk de moslims waardig benadert vervolgt dan met het beschrijven van een aantal zaken die de islam gemeenschappelijk heeft met het christendom en het katholicisme: de aanbidding van één God, de Schepper van hemel en aarde, Barmhartige en Almachtige,
    Wie heeft gesproken aan de mensen, het islamitische respect voor Abraham (Ibrahim) en Maria (Maryam) en de grote respect dat ze hebben voor Jezus (Isa), die zij beschouwen wel als een profeet, maar niet als God.
    De synode roept in de verklaring alle katholieken en moslims de vijandelijkheden en verschillen van het verleden te vergeten en samen te werken aan wederzijds begrip, en gemeenschappelijk de sociale rechtvaardigheid, de zedelijke waarden, de vrede en de vrijheid te verdedigen en te bevorderen in het belang van alle mensen.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Nostra_%C3%86tate
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Vaticaans_Concilie