DE WERELD NU

Cultureel VN-gedram in België

cultureel VN-gedram

De heropening van het Africamuseum in Brussel toont cultureel VN-gedram in optima forma, en wel van haar lelijkste zijde.

Het is niet helemaal een onderwerp dat Nederland erg bezighoudt, want het Afrikaanse kolonialisme van ons land heeft een andere geschiedenis dan dat van België. Maar de rel die nu in België groeit over het opnieuw geopende Musée d’Afrique Belgique is er een om ter harte te nemen.

Cultureel VN-gedram

Misschien het meest interessant is dat deze werkgroep van cultuurdrammers geen benul heeft van de functie van musea. En bovendien monomaan redeneert vanuit één perspectief: dat van de onderdrukte volkeren van Afrika – een beeld waaraan geen concessies mogen worden gedaan, en dat niet in een ander perspectief zou mogen komen. Afrika moet en zal worden geportretteerd als slachtoffer van het kolonialisme.

Wat dan weer zeer ironisch is, want hoewel waar, is dat een waarheid die zich anders manifesteert dan die van die arme onderdrukte zwartjes – het beeld dat men najaagt te projecteren. Als je dat als niet-zwartje ten toon zou willen stellen is dat racistisch, maar als zwarte is dat niet zo? Laten we serieus blijven.

Een museum als het Musée d’Afrique Belgique vertelt niet alleen het verhaal van de Belgische kolonisatie van het huidige Congo, maar is meer nog een overzicht van hoe het Belgische establishment en het haar onderhorige volk mee om gingen. Het is derhalve een museum over België met het kolonialisme als kapstok. Zelfs de museumdirectie lijkt dat niet voldoende goed te begrijpen, gezien haar toegeven aan politieke druk:

Een anti-racismewerkgroep van de Verenigde Naties heeft kritiek geuit op het Africamuseum in Tervuren, bij Brussel. Het museum werd onlangs heropend na een grondige renovatie, waartoe onder meer was besloten na een maatschappelijke discussie over verheerlijking van de kolonisatie in het museum.
Het museum haalde standbeelden van koning Leopold II weg en plaatste bordjes met extra uitleg bij omstreden teksten. De aanpassingen gaan de VN echter niet ver genoeg.

Dat verwijderen van die standbeelden is alleen al om het door mij hierboven geformuleerde maatschappelijke doel van dit museum bizar, en is daardoor een punt dat in de discussie volledig ondersneeuwt. Om mijn punt nog maar eens te onderstrepen:

De werkgroep van Afrika-experts bracht vorige week een bezoek aan België en presenteerde gisteren zijn conclusies in een persbericht. Volgens de deskundigen is het Africamuseum de meest zichtbare post-koloniale uiting in België. Het museum moet alle “racistische en aanstootgevende” beelden verwijderen, vinden zij.

En uiteindelijk komt er dan altijd weer enige geldhonger om de hoek kijken, en krijg je het gevoel dat het deze VN-drammers er om te doen is het kolonialisme in omgekeerde volgorde te doen plaatsvinden:

De bijdragen van mensen met Afrikaanse wortels aan de Belgische samenleving moet zichtbaarder worden, vinden de VN’ers. Ze eisen verder dat de Belgische regering excuses maakt voor deze periode in de Belgische geschiedenis.

Vreemd genoeg eisen ze nooit tegelijkertijd dat de huidige massale intocht van Afrikaanse asielmigranten wordt gestopt, integendeel. Dat is zo inconsequent dat commissies als deze al op voorhand alle verdere recht van spreken ontnomen dient te worden. Het gaat hier slechts om guiltfarming. En de tijd en het geld daarvoor zijn op.

Wat je hiermee doen moet? Retour afzender, en basta. Wie deze geschiedenis herschrijven wil moet maar in Afrika beginnen.

2 reacties

  1. carthago schreef:

    Arme belgen ,want een Belgisch museum is inmiddels veel noodzakelijker geworden.

  2. Pieter schreef:

    En het was na de reorganisatie van enkele jaren geleden al zo’n politiek correcte baggertent geworden, en nog niet goed dus.